Potrzebne będzie:
-Tarcze hamulcowe
-Klocki hamulcowe
-Reparaturki ( nowe gumki czyli uszczelki do zacisku)
Narzędzia:
-klucze:8,12,14,17
-imbus nr 8
-kombinerki
-cienki śrubokręt płaski
1. Zaczynamy od odkręcenia i ściągnięcia koła.
Ukazuje się nam taki oto widok :
2. Używamy klucza nr 17 i odkręcamy zacisk wraz z ramką mocującą ( są 2 śruby które trzymają całość) i następnie potrzebny nam będzie klucz nr 12 aby odkręcić szpilki trzymające tarcze hamulcową.
Po odkręceniu i zdjęciu tarczy ukazuje sie nam coś takiego -->
3. Teraz zabieramy się za odkręcenie zacisku od wężyka.
Tutaj będziemy potrzebować klucza nr 14 aby odkręcić wężyk i zobaczymy coś takiego : -->
tutaj będzie potrzebny jakiś kubek aby płyn hamulcowy miał gdzie ścieknąć.
4. Tutaj widać zdjęty zacisk :
5. Teraz możemy zabrać sie za czyszczenie zacisku.
Wyjmujemy tłoczek który po wyjęciu wygląda tak : -->
Czyścimy krawędzie tłoczka np. szczotką drucianka uważając przy tym na powierzchnie boczna aby jej nie porysować.
po przeczyszczeniu szczotką przemywamy rozpuszczalnikiem i przecieramy też rowek w tłoczku.
Zacisk możemy sobie wyczyścić z pyłu poprzez szczotkę drucianą ręcznie lub wiertarką z obrotową szczotką drucianą co jest wg mnie wygodniejsze i szybsze co też uczyniłem.
W środku zacisku gdzie siedzi tłoczek znajduje sie uszczelka która wymieniamy na nową ( koszt nowego zestawu uszczelek ok 10zl na jeden zacisk), sprawdzamy stan pozostałych uszczelek których głównym zadaniem jest zabezpieczenie przed brudem, jeżeli są zużyte wymieniamy na nowe jeżeli są ok zostawiamy pamiętając przy tym,że największe znaczenie ma uszczelka znajdująca się w środku zacisku gdzie wchodzi tłoczek,to właśnie przez tą uszczelkę może dochodzić do cięższego chodzenia zacisku gdyż ta uszczelka lubi puchnąć pod wpływem płynu hamulcowego jeżeli już dosyć długo jeździ w zacisku.... reszta uszczelek to jak już mówiłem głównie po to aby nie dostawał się brud do zacisku....
Jak wiadomo zacisk jest przykręcony do ramki za pomocą śruby możemy odkręcić zacisk od ramki za pomocą imbusa nr 8 i wyjąć tą śrubę w celu jej oczyszczenia i nałożenia do środka nowego smaru gdyż śruba ta jest śruba na której obraca się zacisk np. gdy wymieniamy klocki podnosimy zacisk do góry i właśnie zacisk obraca sie na tej śrubie.
Użyłem tutaj specjalnego smaru do zacisków ( taki przeźroczysty... nazwy teraz nie podam,gdyż nie pamiętam)
Jak już to wszystko uczynimy możemy składać wszystko tak jak było przemywając przed tym komorę gdzie pracuje tłoczek w celu usunięcia brudu jaki naleciał lub mógł nalecieć podczas innych operacji.
Teraz już tylko wszystko składamy.
Gdy zacisk już będzie złożony możemy odłożyć go na bok.
6. Przed założeniem tarczy czyścimy piastę :
teraz możemy ja czymś zabezpieczyć przed korozją.
Ja zrobiłem to używając białego smaru.
Zakładamy teraz tarczę i przykręcamy ją szpilkami,które najlepiej czymś posmarować aby lekko sie wkręciły i nie zapiekły później,użyłem do nich smaru do przegubów.
Teraz zakładamy ramkę do której przymocujemy zacisk,tutaj też dobrze posmarować gwint smarem aby śruby się nie zapiekły później,też użyłem spamu do przegubów.
Teraz przyszła pora aby założyć zacisk wkręcając w niego przewód hamulcowy ( trzeba wiedzieć,że wkręcamy przewód kręcąc zaciskiem gdyż sam przewód się nie obraca ). Gwint też dobrze posmarować jakimś smarem u mnie znowu to był smar do przegubów.
Teraz możemy przykręcić zacisk do ramki.
7. Teraz przyszła pora aby założyć nowe klocki i złożyć zacisk do końca.
U dołu zacisku jest trzpień,trzeba zwrócić uwagę na otwór znajdujący się w nim aby znajdował sie w widocznym położeniu i najlepiej skierowany ku górze.
Teraz wkładamy zawleczkę i kierujemy ja w górę dlatego trzeba było wcześniej zwrócić uwagę na otwór w trzpieniu aby skierować go w stronę góry a robimy to tak aby było jak najmniejsze prawdopodobieństwo wypadnięcia zawleczki z trzpienia.
8. Efekt końcowy:
Teraz możemy zakładać koło.
Nie zapomnijmy później aby odpowietrzyć układ hamulcowy
Ja przy okazji tej całej operacji zmieniłem również płyn hamulcowy na nowy.
Tutaj też potrzebny jest klucz numer 8 potrzebny do odpowietrznika w zacisku, ale to już inna historia