You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Kwi 2024, 06:48

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #18647 Wysłany: 12 Kwi 2007, 14:36; 
 Temat postu: Tuning, czyli wiedza tajemna ...
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
Chiptuning jest obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów podnoszenia mocy, relatywnie tanim kosztem. Możliwości biorą się stąd, że fabryczne oprogramowanie sterujące wykonane jest tak, aby zapewnić możliwie małe zużycie paliwa, być w zgodzie z ekologią i mieć margines bezpieczeństwa na zastosowanie złych środków eksploatacyjnych oraz zwykłą niewiedzę użytkownika. Dodatkowo niektórzy producenci ograniczają moc silników dostosowując ją do przepisów podatkowych w krajach, w których te samochody będą eksploatowane.

Dysponując dużą wiedzą fachową, doświadczeniem i urządzeniami pomiarowymi można zatem bez szkody dla silnika poprawić jego parametry. Dla silników wolnossących, czyli bez doładowania, można bezpiecznie podnieść moc o około 8-10%, dla silników doładowanych (turbo) zysk na mocy bez pogorszenia trwałości może wynosić 20-35%.

Tuning chipowy najprostszym, najtańszym, ale i najbardziej niebezpiecznym sposobem tuningowania silnika. Zmodyfikować program może każdy średnio zdolny elektronik, natomiast wiedza - jakie będą tego konsekwencje - dostępna jest tylko nielicznym.

Wszystkie modyfikacje powinny być sprawdzane na hamowniach podczas testów obciążeniowych i długotrwałych. W naszej firmie każdy samochód ma przeprowadzone testy przed i po montażu chipa. Specjalizujemy się w wykonywaniu programów specjalnych (chipów) z silnikami już wcześniej tuningowanymi mechanicznie lub o lepszych parametrach niż standardowe. Programy specjalne projektowane są przy pomocy emulatorów i testowane są na hamowni podwoziowej Hofmann Dynatest 300 i potwierdzane certyfikatem mocy.

Na naszym rynku w ostatnim czasie pojawiło się bardzo dużo firm, które z entuzjazmem oferują podniesienie parametrów trakcyjnych auta. Szczególnie przestrzegam przed tanimi i nie firmowymi rozwiązaniami. Samochód jest zbyt drogi, aby zniszczyć go, oszczędzając np. 500 PLN w firmie X, która bez swej stałej siedziby oferuje - przyjazd do klienta gratis!

W przypadku dokonania przeróbek tuningowych, zastosowanie seryjnego programu w sterowniku może całkowicie zniweczyć efekty włożonej pracy, a w sytuacji ekstremalnej zniszczyć silnik.

Reklama a rzeczywistość
Jednym z największych przekrętów tuningowych jest podawanie wartości, o którą wzrośnie moc silnika po zastosowaniu danego rozwiązania. Napisałem przekręt dlatego, że na ogół są to informacje prawdziwe, ale niekompletne, co powoduje zupełne wypaczenie ich sensu. Np. firma X podaje - po zastosowaniu naszego produktu moc maksymalna samochodu wzrośnie o 20%. Zgoda, tylko brak drobnej informacji, że jednocześnie moc na niskim zakresie obrotów spadnie o 30%. Dlatego nie ma nic bardziej błędnego, jak proste algebraiczne sumowanie wartości procentowych przyrostów mocy.

Praktycznie każda pojedyncza modyfikacja niesie za sobą skutek pozytywny i negatywny równocześnie. I tylko kompleksowe i prawidłowe ich zestrojenie przyniesie właściwy zamierzony efekt. Największy problem sprawia wzajemna zależność wszystkich zmienianych parametrów. W praktyce oznacza to, że np. przy zmianie wałka rozrządu musimy zmienić stopień sprężania, rozmiar kolektorów ssących, wydechowych i oczywiście program sterownika. Osiągnięcie oczekiwanych rezultatów jest możliwe jedynie w wypadku powierzenia naszego samochodu w ręce wysoko wyspecjalizowanych zakładów tuningowych, których pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz urządzenia.

Źródło: Andrzej Godula "Tuning, czyli wiedza tajemna? Chiptuning"
AUTO TUNING ŚWIAT nr 10, październik 2002, str. 44

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO