You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 18 Kwi 2024, 10:32

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #18657 Wysłany: 12 Kwi 2007, 14:48; 
 Temat postu: Paragraf po tuningu
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
Chromowane tłumiki, obniżone zawieszenie, alufelgi, spojlery - prawie każdy sklep z akcesoriami samochodowymi proponuje dziś elementy poprawiające styl seryjnego auta.

Kiedy połkniemy już bakcyla tuningu rozpoczynamy poszukiwania akcesoriów godnych montażu w naszym samochodzie. Dziś każdy szanujący się sklep motoryzacyjny dysponuje przecież dziesiątkami kolorowych katalogów i ulotek z propozycjami dla zmotoryzowanych indywidualistów. "Oszczędni" zaglądają jeszcze na giełdy samochodowe i do tzw. szrotów, gdzie często można nabyć "okazyjnie" używane akcesoria do tuningu. Po wielu zabiegach upiększających i wzmacniających krzepę czterokołowy pupil przeistacza się w prawdziwego macho i... od razu wpada w oko "Drogówce". Nieoczekiwane kłopoty mogą pojawić się także podczas rutynowego przeglądu na stacji diagnostycznej. Dopiero wtedy dowiadujemy się, że nasz pojazd wyposażony został w nielegalne, z punktu widzenia prawa drogowego dodatki.

Zasada ograniczonego zaufania
Podczas poprawiania "fabryki" emocje biorą zdecydowaną górę nad zdrowym rozsądkiem. Bezkrytycznie zaczynamy wierzyć doradcom, którzy bardzo chętnie wyszukują nam wymarzone akcesoria z uporem przekonując, że wyprodukowano je z myślą o naszym samochodzie. Szczęśliwcy nawet przez chwilę nie zastanawiają się dlaczego ostateczny koszt zakupu jest aż tak atrakcyjny, a sprzedawca udziela kolejnego rabatu. Tymczasem niejednokrotnie zaskakująco korzystna cena idzie w parze z kiepską jakością wykonania i brakiem odpowiednich dokumentów zezwalających na stosowanie tych akcesoriów w konkretnym modelu samochodu.

Sprawa nie jest banalna. Niejednokrotnie modyfikacje dotykają podzespołów bezpośrednio decydujących o bezpieczeństwie. Aluminiowe felgi, zawieszenia czy też hamulce nie mogą nas nigdy zawieść! Dlatego ich wytrzymałość oraz przydatność dla danej grupy samochodów weryfikują szczegółowe badania poparte certyfikatami.

Zgodnie z literą prawa
Polskie przepisy jednoznacznie określają "wykaz przedmiotów wyposażenia i części związanych z bezpieczeństwem użytkowania pojazdu" (Dz. U. Nr 32 z dnia 26.02.2003), dla których wymagane są wspomniane certyfikaty. Odnajdziemy tam wszystkie wymienione wcześniej podzespoły mechaniczne. Ciekawostką jest wprowadzenie zezwolenia na przyciemnianie wszystkich szyb samochodu. Oczywiście zastosowane materiały muszą posiadać certyfikat oraz spełniać warunki zawarte w Dzienniku Ustaw.

W Polsce dokumenty homologacyjne wydają uprawnione instytucje m.in. PIMot. W Europie honorowana jest tzw. homologacja międzynarodowa. Największą renomą wśród lokalnych certyfikatów na Starym Kontynencie cieszy się TÜV.

Kosztowna zabawa
Niestety, proces homologacyjny bez względu na kraj sporo kosztuje. Nic dziwnego że poniesione koszty są potem rozkładane i doliczane do cen detalicznych danych elementów. Dlatego markowy wyrób legitymujący się odpowiednimi certyfikatami kosztuje niejednokrotnie więcej niż podobny element bez stosownych dokumentów. Zresztą producenci niemieccy jednoznacznie podają takie informacje w swoich cennikach.

Dlaczego nawet w ich ofercie możemy natrafić na niecertyfikowane elementy? Otóż niektóre podzespoły wykonywane są na specjalne zamówienie do aut wyczynowych. Wtedy nie potrzebują homologacji dopuszczających je do stosowania w ruchu ulicznym...

Przypadki szczególne
Spojlery. Bardzo często tanie odmiany ospojlerowania produkowane są ręcznie przez rzemieślników. W ten sposób nie ma mowy o tzw. produkcji seryjnej.

Polskie prawo drogowe nie zabrało jeszcze głosu na ten temat. Być może w przyszłości doczekamy się stosownych rozporządzeń dotyczących spojlerów.

Oświetlenie. Przepisy wyraźnie określają ilość i rodzaj świateł zewnętrznych stosowanych w samochodach osobowych. Jasno precyzują także barwę świateł mijania jako jednolitą. Tak więc prezentujące się niczym noworoczne choinki samochody najbardziej zagorzałych zwolenników tego rodzaju modyfikacji mogą być narażone na bliski i bolesny kontakt z Policją Drogową.

Polska rzeczywistość
Rzeczywistość wyraźnie odbiega od paragrafów. Tajemnicą poliszynela są sposoby uzyskiwania "zaocznych" okresowych przeglądów technicznych. Także dostępne w sklepach akcesoria do tuningu nie muszą obawiać się o swój byt. Nadal niewielu nabywców docieka, czy dany element dysponuje odpowiednim certyfikatem. Jeśli jednak chcemy bezpiecznie modyfikować własny samochód czasem warto zadać sobie ten trud. Zwłaszcza jeśli chcemy poddać tuningowi istotne dla bezpieczeństwa podzespoły, takie jak zawieszenie, czy układ hamulcowy. Wyłożenie większych pieniędzy na homologowany element uznanego producenta może niejednokrotnie uratować nasze życie i zdrowie! Jeśli zaś dojdzie do wypadku, ekspertyza może winą za jego wszystkie skutki obciążyć właściciela auta z przerobionymi bezprawnie elementami układu kierowniczego, zawieszenia, itp.

Oczywiście dystrybutor homologowanych akcesoriów powinien zaopatrzyć nas w kopię stosownego dokumentu. Wożona w schowku pasażera uchroni nas przed zbędnymi pytaniami podczas kontroli drogowej i wizyty na stacji diagnostycznej. Na koniec uwaga dla wszystkich zwolenników stylizacji. Jeśli decydujecie się na zaawansowane zmiany karoserii spróbujcie zachować zdrowy rozsądek. Wtedy jazda poddanym tuningowi samochodem będzie sprawiać nam przyjemność, a nie polegać na sprawnym lawirowaniu między kolejnymi punktami kontroli "Drogówki". Jeśli nawet w Polsce ujdzie nam to na sucho, wyjazd do naszych zachodnich sąsiadów może zakończyć się już na granicy. Niemieckie służby drogowe są nieugięte nawet wobec drobnych uchybień.

Źródło: Robert Mularczyk "Paragraf po tuningu", AUTO MOTO nr 5 (67), maj 2003, str. 86-89

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO