Turbocharger vs Supercharger czyli doładowanie turbo czy mechaniczne?
(tekst z superchargersonline.com ze skrótami, tłumaczenie moje)
Sprężarka mechaniczna (supercharger) - napędzana z wału korbowego, najczęściej paskiem wieloklinowym.
Turbosprężarka (turbocharger) - napędzana turbiną poruszaną przez gazy wydechowe silnika
Przeznaczenie obu typów - dostarczenie do silnika ładunku powietrza o ciśnieniu wyższym niż atmosferyczne, co umozliwia spalenie większej ilości mieszanki na cykl i uzyskanie większej mocy.
Plusy i minusy
cena
Podobno porównywalna.
turbo-dziura
Turbina turbosprężarki musi rozpędzic się do okreslonej prędkości obrotowej, zanim wytwarzane przez nią ciśnienie przekroczy ciśnienie atmosferyczne (w praktyce wygląda to tak: wciskamy gaz - muł - muł - muł - kopa). Mniejsze turbosprężarki reagują szybciej, lecz wymagają stosowania zaworów upustowych (wastegate), które zabezpieczają przed przekroczeniem bezpiecznych obrotów. Zawór reaguje na ciśnienie w kolektorze dolotowym i w razie potrzeby przepuszcza częśc gazów wylotowych z pominięciem turbiny.
Sprrężarki mechaniczne, ze względu na napęd, reagują od razu. Działają w całym zakresie obrotów.
pobór mocy
Tu z kolei przewagę ma turbo. Sprężarka mechaniczna jest na stale podłączona do wału korbowego i pobiera częśc mocy (chyba, że ktoś zainstaluje sobie sprzęgło jak Mad Max
).
Turbosprężarka jast poruszana przez gazy wylotowe, których energia w normalnych warunkach jest tracona. Oczywiście, zaburza ona przepływ gazów wylotowych (oraz w minimalnym stopniu dolot, w fazie rozpędzania turbiny)
nagrzewanie
Cała obudowa turbosprężarki nagrzewa się od kolektora wydechowego, przez co ulega dodatkowemu podgrzaniu również powietrze (abstrahując od nagrzewania związanego ze sprężaniem). Zasadniczo wszystkie układy turbo wymagają intercoolera.
Sprężarki mechaniczne odśrodkowe o niższym ciśnieniu doładowania (do 0,6 bar) nie wymagają intercoolera. Natomiast sprężarki typu Roots potrzebują go równiez przy niskich ciśnieniach.
kopanie
Po rozpędzeniu, turbosprężarka daje gwałtownego "kopa", co może spowodowac uszkodzenie układu przeniesienia napędu lub utratę kontroli nad pojazdem
(jak ktoś zakłada 100% doładowanie na piętnastoletnią skrzynię to może...)
wydech
(to już było wyżej) sprężarki mechaniczne nie zakłócają przepływu gazów wydechowych, turbosprężarki tak
hałas
Turbina schowana w układ wydechowy powoduje ściszenie wydechu oraz cichszą pracę samej turbosprężarki w porównaniu do sprężarek mechanicznych ( w których hałasuje jeszcze układ przeniesienia napędu)
niezawodnośc
Turbosprężarki wymagają ostrożniejszego obchodzenia się z nimi, po zatrzymaniu samochodu trzeba potrzymac trochę silnik na jałowym (w przeciwnym razie mamy turbinę kręcącą się nawed do 150000/min w której nagle ustaje przepływ oleju...). Dodatkowo, nieseryjne turbo wymagają przy montażu wymiany kolektora wydechowego (chociaz kto wie, może będzie bardziej odporny niż seryjny).
łatwośc montażu
Montaż turbosprężarki wymaga wymiany kolektora, instalacji intercoolera , dodatkowego smarowania etc. Sprężarkę mechaniczną (mowa oczywiście o dedykowanym zestawie) można zamontowac w garażu, często nie wymaga dodatkowych podzespołów
wzrost mocy
Turbosprężarki są w stanie osiągac olbrzymie prędkości obrotowe i wytworzyc o wiele wyższe ciśnienie doładowania (nawet i +2 bar).
(tylko, że bez kompleksowych przeróbek silnika instalowanie takiej turbosprężarki nie ma sensu)