You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 11:33

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #564293 Wysłany: 27 Mar 2012, 22:38; 
 Temat postu: Uszkodzenia opon i felg
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Konsekwencją fatalnego stanu naszych dróg są uszkodzenia opon i felg. Niektóre defekty można naprawić, niestety wiele uniemożliwia dalszą eksploatację.

Najczęstsze uszkodzenia opon i felg:

1. Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony.
Wygląda niewinnie i bez odpowiedniej kontroli kierowcy takie uszkodzenie może bardzo długo pozostać niewykryte. Jakiekolwiek wybrzuszenia są jednak defektem dyskwalifikującym ogumienie z dalszej eksploatacji. Oznaczają bowiem uszkodzenia wewnętrznej struktury opony (pęknięcie opasania), co jest niemożliwe do naprawienia. Przyczyną tego typu uszkodzeń są najczęściej silne uderzenia w oponę towarzyszące np. wpadnięciu w dziurę lub szybkiemu najechaniu na krawężnik. Kontynuowanie jazdy z tak uszkodzoną oponą grozi jej rozerwaniem, z trudnymi do przewidzenia konsekwencjami. Trzeba jak najszybciej wykorzystać koło zapasowe, a uszkodzoną opnę bezwzględnie wymienić.

2. Pęknięcia, przecięcia boku opony.
Takie uszkodzenia są zwykle spowodowane jedną z dwóch przyczyn. Po pierwsze, mogą wystąpić nagle, na skutek najechania bokiem koła na coś ostrego. Jeśli uszkodzenia nie są zbyt rozległe, a konstrukcja opony nie została naruszona, nie wszystko jest jeszcze stracone, można próbować ją naprawić. Decyzję jednak musi podjąć specjalista, który potrafi ocenić rozmiar zniszczeń. Druga, poważniejsza przyczyna pęknięć na boku opony jest wynikiem eksploatacji ze zbyt niskim ciśnieniem. Efekt ten może być dodatkowo spotęgowany szybką jazdą lub nadmiernym obciążeniem. Zbyt duże odkształcenia powodują przegrzewanie się opony i jej nieodwracalne uszkodzenia. W takim przypadku nie nadaje się ona do dalszej eksploatacji i należy ją wymienić na nową.

3. Przebicie bieżnika opony gwoździem.
Zwykle dopuszczalne są naprawy po uszkodzeniach ostrymi przedmiotami o średnicy do ok. 6 mm, w obrębie bieżnika. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do jazdy na oponie, z której uszło powietrze – w takiej sytuacji będzie ona do wyrzucenia.

4. Zużycie bieżnika opony.
Zmniejszanie się głębokości bieżnika jest zupełnie normalne, pod warunkiem, że jest ono równomierne na całym obwodzie i szerokości opony. Przepisy określają, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, bez rozróżnienia na opony letnie i zimowe. To jednak czysta teoria, w praktyce ogumienie zimowe z bieżnikiem o głębokości poniżej 4 mm nie jest w stanie pełnić swojej roli, kwalifikuje się więc do wymiany. Trzeba także zwrócić uwagę na wszelkie anomalie zużycia bieżnika. Nadmierne wytarcie części środkowej może świadczyć o zbyt dużym ciśnieniu w oponach, po bokach – przeciwnie, koła należałoby dopompować. Jednostronne zużycie bieżnika lub jego charakterystyczne ząbkowanie jest zwykle spowodowane złą geometrią zawieszenia. Ogumienie może być więc cennym „narzędziem” diagnostycznym. W opisanych przypadkach ogumienie nadaję się raczej do wymiany.

5. Uszkodzenia spowodowane wiekiem opony.
Nawet gdy bieżnik opony nie osiągnął jeszcze minimalnej głębokości, a wiek opony wynosi już 10 lat, należy ją wymienić. Guma podlega procesowi starzenia i z czasem traci swoje właściwości. W pęknięcia pojawiające się na powierzchni opony wnika woda, co może prowadzić do korozji stalowych elementów konstrukcji opony i w konsekwencji ich osłabienia.

6. Wgięcie obręczy.
Problem dotyczy zarówno felg stalowych, jak i aluminiowych. O większych wgięciach dowiemy się bardzo szybko – dzięki uchodzeniu z opony powietrza. Mniejsze nierówności powodować będą bicie koła i trudności z jego wyważeniem. Sprawdzenie tego typu uszkodzeń powinno towarzyszyć każdej sezonowej wymianie opon. Na szczęście firmy zajmujące się prostowaniem felg podejmują się dość poważnych napraw, zapewniając że w ich efekcie obręcz odzyskuje pełną sprawność.

7. Porysowane obręcze aluminiowe.
Najczęściej obtarcia spowodowane są niezbyt ostrożnym najeżdżaniem na krawężniki. Defekty zwykle wpływają jedynie na estetykę obręczy. Wystarcza więc wypełnienie ubytków i polakierowanie powierzchni. Czasami poprawa wyglądu wymaga kompletnej renowacji obręczy. Składa się na nią prostowanie, piaskowanie/śrutowanie (usuwające zanieczyszczenia, stary lakier, itp.), uzupełnianie ubytków i lakierowanie farbami proszkowymi. Po takiej „operacji” obręcz wygląda praktycznie jak nowa.

8. Rdza od wnętrza rantu felgi.
W miejscu, w którym opona przylega do obręczy, często pojawia się rdza. Spowodowane przez nią nierówności utrudniają optymalny kontakt, co często jest przyczyną utraty szczelności połączenia i uciekania powietrza. Naprawa jest na szczęście prosta, szybka i niedroga. Wystarczy delikatnie przetoczyć rant felgi.

9. Zardzewiałe obręcze stalowe.
Odpryskujący lakier pozostawia obręcz bez ochrony przed korozją. Może to wynikać z jej wieku, ale także na stosunkowo młodych felgach pojawiają się ślady rdzy. Jest to bardzo często spowodowane stosowaniem plastikowych kołpaków, pod które dostaje się piasek i kamyki zwyczajnie zeszlifowujące lakier. Kompleksowa renowacja felgi stalowej przebiega podobnie jak aluminiowej, czasami stosuje się mniej warstw lakieru – gdy klient zadowoli się np. kolorem czarnym lub szarym. Stalowe obręcze można również lakierować farbami metalicznymi.

10. Pęknięcie obręczy.
Mocne uderzenie obręczą aluminiową w krawężnik może spowodować jej pęknięcie lub odłamanie fragmentu felgi. Warsztaty podejmują się napraw nawet bardzo poważnych uszkodzeń – trudno jest odmówić klientowi płacącemu rachunek. To jednak duże ryzyko, struktura felgi jest poważnie naruszona (lepiej taką felgę wymienić).

- źródło: motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO