You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 06 Maj 2024, 20:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #564301 Wysłany: 27 Mar 2012, 22:51; 
 Temat postu: Amortyzatory
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Amortyzatory


Jak rozpoznać objawy zużycia amortyzatorów, zanim z ich powodu stracisz panowanie nad samochodem?

Podstawowym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań nadwozia samochodu, powstających po przejechaniu przez nierówności, przy wykonywaniu manewrów lub podczas hamowania czy przyśpieszania. Pojazd z zużytymi amortyzatorami zachowuje się niebezpiecznie, a skala tego zjawiska zależy od stopnia ich wyeksploatowania.
Amortyzatory zużywają się dyskretnie. Kierowca w zasadzie nie zauważa tego faktu, na bieżąco przyzwyczaja się i instynktownie zaczyna jeździć wolniej, dopasowując się w ten sposób do pogarszającej się trakcji samochodu. Nie tędy jednak doga. Do wypadku może dojść nawet przy małej prędkości, na suchej drodze.
Większość producentów amortyzatorów zaleca ich okresową kontrolę co 30 tys. km. Należy zwracać uwagę także na typowe objawy zużycia amortyzatorów (które są poniżej opisane). Część z nich zaobserwujemy podczas jazdy, reszta wychodzi na jaw podczas wizyty w serwisie.

Objawy zużycia amortyzatorów ujawniające się podczas jazdy;

Zawieszenie „dobija” na nierównościach:
Podczas pokonywania progów zwalniających zawieszenie wydaje się przesadnie miękkie. Samochód huśta się tak, że praktycznie uderza miską olejową o przeszkody. Podczas szybkiej jazdy po nierównej drodze koła wpadają w takie drgania, że są aż słyszalne w kabinie.

Samochód „wypada” z zakrętu:
Na łukach tracisz panowanie nad samochodem. Nadwozie niebezpiecznie się buja, instynktownie poszerzasz zakręty. Nawet przy rozsądnych prędkościach trudno utrzymać obrany tor jazdy. Najgorzej, jeśli zużyły się tylne amortyzatory – wtedy po przejechaniu przez nierówność na łuku tył samochodu zaczyna podskakiwać i wyprzedza przód.

Nurkowanie przy hamowaniu:
Podczas hamowania przód samochodu niebezpiecznie nurkuje. Po odpuszczeniu hamulca auto zaczyna się bujać.

Koła wpadają w drgania:
Zatrzymanie się w porę, np. przed przejściem dla pieszych, może okazać się niewykonalne. Przed pasami asfalt często jest pofałdowany i tworzy tzw. „pralkę”. W trakcie hamowania koła wpadają w drgania i samochód wjeżdża na przejście, choć prędkość jazdy jest naprawdę niewielka. Koła odrywają się od nawierzchni. Będąc w powietrzu blokują się. ABS stara się temu przeciwdziałać i redukuje siłę hamowania praktycznie do zera. Nerwowe wciskanie hamulca w podłogę nic nie daje, a samochód zatrzymuje się bardzo, bardzo powoli.

Drgania kierownicy:
Kierownica przenosi znacznie więcej drgań od zawieszenia niż zwykle. Zjawisko może nasilać się podczas hamowania.

Aquaplaning:
Na mokrej nawierzchni zużyte amortyzatory drastycznie zwiększają podatność na aquaplaning. Koła natrafiając na warstwę wody potrafią podskakiwać na niej tak jak na asfaltowych nierównościach. Z tego samego względu
gwałtownie spada przyczepność auta podczas jazdy w deszczu.

Pamiętaj:
- kontroluj stan amortyzatorów co 20-30 tys. km lub raz na rok,
- amortyzatory zawsze wymienia się parami, czyli komplet na jedną oś,
- amortyzatory powinny być zawsze dobierane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu,
- razem z amortyzatorami warto wymienić także ich osłony i odboje (bałwanki, które chronią przed „dobijaniem” zawieszenia na nierównościach).


Co skontroluje mechanik w serwisie;

Zużycie amortyzatorów:
Podczas testu na stacji diagnostycznej otrzymamy jednoznaczną opinię na temat stanu amortyzatorów. Uwaga! Nie wszyscy wiedzą, że badanie może zostać zafałszowane, jeśli wcześniej nie upewnimy się, że w ogumieniu jest prawidłowe ciśnienie.

Szczelność amortyzatorów:
Jeśli po podniesieniu samochodu widać, że tłoczysko amortyzatora jest zaolejone, wiadomo, że amortyzator jest do wymiany. Uwaga – zanim wyrzucimy amortyzatory trzeba upewnić się, że mokre ślady to rzeczywiście olej, a nie woda z kałuży.

Stan odbojów:
Podczas kontroli podwozia mechanik powinien zwrócić uwagę na stan odbojników oraz osłon amortyzatorów. Jeśli w porę zauważymy uszkodzenia – wydłużymy żywotność amortyzatorów. Wymiana zwykle kosztuje ok. 100-200 zł (łączny koszt robocizny i części).

„Ząbkowanie” opon:
Zużyte amortyzatory skracają żywotność opon, sprzyjając ich „ząbkowaniu”, czyli nierównomiernemu ścieraniu klocków bieżnika. To zjawisko na tyle wyraźne, że w starszych podręcznikach do nauki jazdy samochodem wskazywano nawet, jak rozpoznać stan amortyzatorów po oględzinach opony. Wniosek jest prosty – jazda na zużytych amortyzatorach jest nie tylko niebezpieczna, ale także nieekonomiczna.

- źródło: motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO