You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 19 Kwi 2024, 15:37

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #542578 Wysłany: 30 Sty 2012, 23:37; 
 Temat postu: Wymiana świec
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Łukasz
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Mińsk Mazowiecki
Rejestracja: 27 Maj 2011,
Posty: 744
Pomógł: 2
Witam! Mam mały kłopot z jedną felerną świecą którą ktoś tak mocno dokręcił że teraz nie mogę jej odkręcić. Próbowałem dwoma kluczami do świec i nic nie idzie :( I moje pytanie brzmi czy ktoś miał takie problemy i jak sobie z tym można poradzić ?

_________________
Mój Silver Kropek --> http://fiatpunto.com.pl/topic29954.html


Góra
 Profil  
 

 
 Post #542671 Wysłany: 31 Sty 2012, 12:14; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf
Rejestracja: 23 Paź 2007,
Posty: 7422
Pomógł: 164
nakładka 16 długa aby weszła na świece i grzechotka.

_________________
Fiat Punto I 97 60KM 1.2 Pb+LPG 5D Biały jak umyty :>
topic20164.html


Image

było zwykłe "S" a teraz lekko doposażyłem ;D

Czy masz już darmowe Assistance?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #542679 Wysłany: 31 Sty 2012, 12:34; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 19 Lis 2011,
Posty: 83
tylko rób to na zimnym silniku


Góra
 Profil  
 
 
 Post #542683 Wysłany: 31 Sty 2012, 12:57; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf
Rejestracja: 23 Paź 2007,
Posty: 7422
Pomógł: 164
lepiej na lekko letnim bo na zimnie metale i alu się kurczą co powoduje mocniejsze trzymanie świec.

_________________
Fiat Punto I 97 60KM 1.2 Pb+LPG 5D Biały jak umyty :>
topic20164.html


Image

było zwykłe "S" a teraz lekko doposażyłem ;D

Czy masz już darmowe Assistance?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #542686 Wysłany: 31 Sty 2012, 13:07; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 19 Lis 2011,
Posty: 83
źle się wyraziłem.
Chodziło mi żeby nie na gorącym takim zaraz po jeździe


Góra
 Profil  
 
 
 Post #542692 Wysłany: 31 Sty 2012, 13:35; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa
Rejestracja: 08 Maj 2011,
Posty: 274
Pomógł: 8
Miałem dokładnie ten sam problem. Mało tego, na jednej świecy rozwaliłem 2 klucze do świec.
Osobiście miałem takie szczęście że znajomy mechanik pożyczył mi specjalny klucz do świec który jest znacznie wytrzymalszy od tych na stacjach benzynowych.

Najlepiej zapalić na chwilę silnik, tylko żeby ktoś kontrolował temperaturę bloku, jeżeli już powoli zaczyna parzyć w rękę to już pora wyłączyć silnik ;)
Blok silnika będzie nagrzany, natomiast świece nie. Wtedy jest największa szansa na wykręcenie ich.
Teraz w zimie jest najgorszy moment na wymianę :/. Temperatury do -10.
Ewentualnie jeżeli wymieniłeś 3 pozostałe to daruj sobie narazie tą jedną, poczekaj aż zrobi się trochę cieplej (tak do +5 stopni) i wtedy spróbuj ją wykręcić.

[ Dodano: 31 Sty 2012 13:35 ]

PS: Pamiętaj że jeżeli dokręcasz świece, nie dokręcaj ich najmocniej jak możesz!!!
One i tak się "zapieką" a kiedy są jeszcze tak dokręcone to przy następnej wymianie możesz mieć duuuuże problemy (jakie zresztą masz teraz ;P)

_________________
    PuntoMazowszeTeam

    Lubię przy nim grzebać, niezależnie od tego, co się zepsuło :E

Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #543633 Wysłany: 02 Lut 2012, 20:53; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 16 Sty 2010,
Posty: 280
Pomógł: 5
Staraj się nie urwać świecy albo gwintu w silniku bo dopiero będziesz mieć problem :wink:
Wlej parę kropelek płynu hamulcowego w gniazdo świecy, i odczekaj kilkadziesiąt minut, czasami pomaga.
I jak wyżej koledzy pisali, letni silnik.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #543709 Wysłany: 02 Lut 2012, 22:36; 
 Temat postu: Re: Wymiana świec
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Kaśka i Artur
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.4 8V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: warszawa
Rejestracja: 15 Mar 2010,
Posty: 202
Pomógł: 1
letni silnik i napewno nie klucze do swiec ze stacji benzynowej bo tamtymi to mozna ale swieczki do swiecznika wkrecic :)

_________________
punto 1.4 GT
palio weekend 1.4 EL
mitsubishi galant 2.5 V6

topic21333.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #598196 Wysłany: 14 Lip 2012, 23:46; 
 Temat postu: Wymiana świec, zachować czystość, wkręcać powoli. Punto 1,1
Image Trzeba uważać co się robi (i jak), bo można uszkodzić gwint: http://fiatpunto.com.pl/topic36604.html :!:
Świeca, przynajmniej pierwsze kilka (albo lepiej kilkanaście) obrotów MUSI dać się wkręcić ręką, nie wolno używać żadnych narzędzi (jeśli nie chce, to wkręcasz krzywo albo gwint jest brudny lub uszkodzony). Mocne dokręcanie kluczem, to powinien być końcowy etap (następuje wtedy rozgniatanie i dopasowanie się do gniazda w głowicy, podkładki na nowej świecy). NIE kręcimy ile się da (ile mamy "pary w łapach"), tylko "z czuciem", tylko, że do tego potrzeba pewnego doświadczenia w mechanice (ale to rozgniatanie nowej podkładki czuć - wzrost oporu, a następnie jest chwila przez około 1/4-1/6 obrotu, że opór jest prawie stały, po czym znowu czuć, że będzie już gwałtownie wzrastał - wtedy następuje właściwe dociąganie gwintu i należy już zakończyć).

Bardzo ważne jest oczyszczenie gniazd świec, bo zbiera się tam różny syf. Czyścimy pryskając rozpuszczalnikiem, jednocześnie skrobiemy brud cienkim śrubokrętem wokół świecy, a następnie traktujemy te rejony sprężonym powietrzem lub odkurzaczem (z odpowiednio cienkim wężykiem), zależy do czego mamy dostęp (odkurzacz chyba każdy ma, kompresor niekoniecznie). Dopiero później odkręcamy świece. Jeśli taki brud (nie wiadomo co to jest, pewnie wszystko: kurz, piach, opiłki metali, pyły materiałów ściernych ze sprzęgła i hamulców) wpadnie do silnika, to będzie problem (porysowana powierzchnia cylindra, a przynajmniej brudny gwint co będzie przeszkadzało w poprawnym wkręceniu nowej świecy).
Image

Wszystko czego potrzeba do zmiany świec, to przedłużana nasadka 16 mm (nie żadne "specjalne" klucze z hipermarketu - chociaż warto taki mieć, ale tylko awaryjnie, wozić w bagażniku, do z góry zaplanowanej naprawy przygotowujemy sobie prawdziwe narzędzia). Zdjąć trzeba oczywiście cały filtr powietrza (część odpinana na zatrzaski, ale reszta znad przepustnicy/wtrysku też).
Image
Jak już było wspomniane, wymiany nie wolno wykonywać na silniku gorącym, ale też nie powinien być zbyt zimny (nie wspominając dosłownie o zimie i mrozach), bo w obu przypadkach jest ryzyko pozrywania gwintów w głowicy (jest aluminiowa - a świece stalowe). Najlepiej na silniku stygnącym i temperaturze takiej, że już można utrzymać na nim rękę (powiedzmy około +40°C). Świece w takim już letnim silniku warto spryskać rozpuszczalnikiem (czy preparatem typu WD-40) w aerozolu - dostaną tak lekkiego szoku termicznego (schłodzą się trochę względem silnika) i zapieczone gwinty powinny się bez problemu dać ruszyć (prawdziwymi narzędziami, nie zabawkami). To chłodzące spryskanie może być właśnie w trakcie czyszczenia gniazd świec z brudu.

Przy montażu świec warto użyć małych ilości smaru wysokotemperaturowego (bez metali, czyli biały, ceramiczny), natłuszczamy lekko podkładkę na nowej świecy i połowę gwintu od podkładki do połowy. Druga połowa świecy, która wystaje w komorze spalania musi być czysta, bo inaczej w przypalonym smarze - frakcjach olejowych będących nośnikiem właściwych składników odpornych na temperaturę - powstaną węglowe ścieżki przewodzące i będą osłabiać albo całkiem zwierać iskrę. Lekko przesmarować można też końcówkę świecy, złącze elektryczne na które się nasadza przewód, bo to też potrafi się zapiekać (później przy zdejmowaniu przewodu ze świecy można wyrwać tylko jego izolację, a wnętrze - metalowa złączka i żyła - zostanie na świecy).
Tutaj jest negatywny przykład (jakiś głąb wysmarował całą świecę smarem): http://www.youtube.com/watch?v=sjeGqWBGh-A !

U mnie świece były już mocno zajechane (nowe mają przerwę 0,85 mm, stare wypaliło do 1,30-1,40 mm). Niestety na jednej (cylinder 2) widać ślady spalania oleju, reszta może być (jak na "przeciągnięty" okres wymiany świec)...
Image

Kondycję samochodu ocenia się mniej-więcej na podstawie wyglądu świec (obrazek pochodzi z książki dotyczącej samochodów z gaźnikami oraz z czasów benzyny ołowiowej, ale dzisiaj generalnie też jest aktualny).
Image


Góra
  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO