Insomnia napisał(a):
Cewka [...] i jak można sprawdzić poprawność jej działania?
Pomiary statyczne, czyli rezystancja uzwojeń, to jedna sprawa (przeważnie wystarcza do oceny cewki: dobra/zła, ale nie na 100%).
Natomiast zbadanie
działania cewki zapłonowej, to już "wyższa szkoła jazdy", trzeba by mieć sprzęt do pomiaru (i najlepiej też podglądu przebiegów) prądów i napięć po obu stronach cewki (niskiego i wysokiego napięcia).
Czyli oscyloskop wielokanałowy z odpowiednimi przystawkami (sondami prądowymi i WN).
Najprostsze (i najczęstsze) możliwe uszkodzenie cewki, to degradacja izolacji uzwojeń (same uzwojenia są nieprzerwane i rezystancję drutu mierzoną omomierzem mają dobrą) pod wpływem czasu (z biegiem lat) oraz temperatury i napięcia. W trakcie pracy silnika, rezystancja
izolacji uzwojenia cewki drastycznie spada pod wpływem temperatury i mogą występować zwarcia międzyzwojowe = cewka generuje o wiele mniejsze impulsy (lub żadne), nie dające iskier na świecach (a muszą powstać dwie iskry na raz, jest to obwód szeregowy, cewka→świeca→silnik→druga świeca→powrót do cewki, czyli zamknięcie obwodu).
Można by podmienić cewki (jak jest od kogo) z innego samochodu i wtedy się okaże (pomogło, czy nie)...