You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 19 Kwi 2024, 14:51

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 17 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #129358 Wysłany: 27 Maj 2008, 01:39; 
 Temat postu: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisków.
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
Potrzebne będzie:

-Tarcze hamulcowe
-Klocki hamulcowe
-Reparaturki ( nowe gumki czyli uszczelki do zacisku)

Narzędzia:
-klucze:8,12,14,17
-imbus nr 8
-kombinerki
-cienki śrubokręt płaski

1. Zaczynamy od odkręcenia i ściągnięcia koła.
Ukazuje się nam taki oto widok :
Image
Image
Image

2. Używamy klucza nr 17 i odkręcamy zacisk wraz z ramką mocującą ( są 2 śruby które trzymają całość) i następnie potrzebny nam będzie klucz nr 12 aby odkręcić szpilki trzymające tarcze hamulcową.
Po odkręceniu i zdjęciu tarczy ukazuje sie nam coś takiego -->
Image
Image

3. Teraz zabieramy się za odkręcenie zacisku od wężyka.
Tutaj będziemy potrzebować klucza nr 14 aby odkręcić wężyk i zobaczymy coś takiego : --> Image
Image

tutaj będzie potrzebny jakiś kubek aby płyn hamulcowy miał gdzie ścieknąć.

4. Tutaj widać zdjęty zacisk :
Image
Image

5. Teraz możemy zabrać sie za czyszczenie zacisku.
Wyjmujemy tłoczek który po wyjęciu wygląda tak : -->
Image
Image
Image

Czyścimy krawędzie tłoczka np. szczotką drucianka uważając przy tym na powierzchnie boczna aby jej nie porysować.
po przeczyszczeniu szczotką przemywamy rozpuszczalnikiem i przecieramy też rowek w tłoczku.

Zacisk możemy sobie wyczyścić z pyłu poprzez szczotkę drucianą ręcznie lub wiertarką z obrotową szczotką drucianą co jest wg mnie wygodniejsze i szybsze co też uczyniłem.

W środku zacisku gdzie siedzi tłoczek znajduje sie uszczelka która wymieniamy na nową ( koszt nowego zestawu uszczelek ok 10zl na jeden zacisk), sprawdzamy stan pozostałych uszczelek których głównym zadaniem jest zabezpieczenie przed brudem, jeżeli są zużyte wymieniamy na nowe jeżeli są ok zostawiamy pamiętając przy tym,że największe znaczenie ma uszczelka znajdująca się w środku zacisku gdzie wchodzi tłoczek,to właśnie przez tą uszczelkę może dochodzić do cięższego chodzenia zacisku gdyż ta uszczelka lubi puchnąć pod wpływem płynu hamulcowego jeżeli już dosyć długo jeździ w zacisku.... reszta uszczelek to jak już mówiłem głównie po to aby nie dostawał się brud do zacisku....

Jak wiadomo zacisk jest przykręcony do ramki za pomocą śruby możemy odkręcić zacisk od ramki za pomocą imbusa nr 8 i wyjąć tą śrubę w celu jej oczyszczenia i nałożenia do środka nowego smaru gdyż śruba ta jest śruba na której obraca się zacisk np. gdy wymieniamy klocki podnosimy zacisk do góry i właśnie zacisk obraca sie na tej śrubie.
Użyłem tutaj specjalnego smaru do zacisków ( taki przeźroczysty... nazwy teraz nie podam,gdyż nie pamiętam)

Jak już to wszystko uczynimy możemy składać wszystko tak jak było przemywając przed tym komorę gdzie pracuje tłoczek w celu usunięcia brudu jaki naleciał lub mógł nalecieć podczas innych operacji.
Teraz już tylko wszystko składamy.

Gdy zacisk już będzie złożony możemy odłożyć go na bok.

6. Przed założeniem tarczy czyścimy piastę :
Image
Image

teraz możemy ja czymś zabezpieczyć przed korozją.
Ja zrobiłem to używając białego smaru.
Zakładamy teraz tarczę i przykręcamy ją szpilkami,które najlepiej czymś posmarować aby lekko sie wkręciły i nie zapiekły później,użyłem do nich smaru do przegubów.
Teraz zakładamy ramkę do której przymocujemy zacisk,tutaj też dobrze posmarować gwint smarem aby śruby się nie zapiekły później,też użyłem spamu do przegubów.
Teraz przyszła pora aby założyć zacisk wkręcając w niego przewód hamulcowy ( trzeba wiedzieć,że wkręcamy przewód kręcąc zaciskiem gdyż sam przewód się nie obraca ). Gwint też dobrze posmarować jakimś smarem u mnie znowu to był smar do przegubów.
Teraz możemy przykręcić zacisk do ramki.

7. Teraz przyszła pora aby założyć nowe klocki i złożyć zacisk do końca.
U dołu zacisku jest trzpień,trzeba zwrócić uwagę na otwór znajdujący się w nim aby znajdował sie w widocznym położeniu i najlepiej skierowany ku górze.
Teraz wkładamy zawleczkę i kierujemy ja w górę dlatego trzeba było wcześniej zwrócić uwagę na otwór w trzpieniu aby skierować go w stronę góry a robimy to tak aby było jak najmniejsze prawdopodobieństwo wypadnięcia zawleczki z trzpienia.
8. Efekt końcowy:
Image
Image
Image

Teraz możemy zakładać koło.

Nie zapomnijmy później aby odpowietrzyć układ hamulcowy :!:

Ja przy okazji tej całej operacji zmieniłem również płyn hamulcowy na nowy.
Tutaj też potrzebny jest klucz numer 8 potrzebny do odpowietrznika w zacisku, ale to już inna historia :)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Ostatnio edytowany przez Thomas, 31 Maj 2008, 01:32, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 

 
 Post #129525 Wysłany: 27 Maj 2008, 18:12; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: okolice Słupska
Rejestracja: 20 Lis 2007,
Posty: 405
Siemka :) No w końcu jest :) ja będę robił to samo tylko jeszcze wchodzi malowanie zacisków na czerwono gdyż mam felgi:) A przy takim całkowitym odkręceniu przewodów pompa hamulcowa sie nie zapowietrzy. Pytam bo sie nie znam na tym .

_________________
PUNTO MKI 1.1 -> 99 r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #129567 Wysłany: 27 Maj 2008, 19:54; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
ogolnie uklad sie zapowietrzy.... no ale jak juz sie cos takiego robi to plyn zmienic nie zaszkodzi :)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #129601 Wysłany: 27 Maj 2008, 20:24; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: okolice Słupska
Rejestracja: 20 Lis 2007,
Posty: 405
dzięki za odpowiedz już wszystko wiem :)

_________________
PUNTO MKI 1.1 -> 99 r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #129620 Wysłany: 27 Maj 2008, 21:02; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
Pytanie za 100pkt - jak wyciągnąć tłoczek? w jaki sposób uszczelki wymieniać itp, najważniejszego brakuje :>

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #129633 Wysłany: 27 Maj 2008, 21:17; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
Cytuj:
Pytanie za 100pkt - jak wyciągnąć tłoczek? w jaki sposób uszczelki wymieniać itp, najważniejszego brakuje Smile

tloczek najprosciej wyciagnac jak zacisk jeszcze nie jest odkrecony ale trzyma sie jeszcze wezyka :) wystarczy kilka razy popompowac pedalem i sam wyjdzie :E albo mozna zrobic to po odkreceniu zacisku... mi to poszlo przy uzyciu zwyklych kombinerek... zlapalem za rant i powoli wykrecalem krecac raz w lewo raz w prawo i wyszedl....

uszczelka z kolnierzem ktora chroni tloczek przed brudem trzyma sie przy pomocy metalowego pierscienia ktory siedzi w zacisku ale jego widac dopiero po wyjeciu tloczka .. najwazniejsza uszczelka przez ktora czasami moze tloczek chodzic ciezko znajduje sie rowniez w srodku zacisku i ja widac tazke po wyjeciu tloczka... ja sie latwo i lekko wyciaga gdyz siedzi w rowku i wystarczy ja tylko wyjac z tego rowka...

Wyjmujac srube ktora przykreca zacisk do ramki trzeba uwazac na uszczelke aby jej nie porwac i ja czyms podwazyc najlepiej jakis cienki plaski srubokret gdyz uszczelka siedzi w 2 rowkach z dwoch stron i tutaj sie trzeeba troche pomeczyc ale pojdzie :)

to takie najwazniejsze co do zacisku :)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #129760 Wysłany: 28 Maj 2008, 09:02; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bartek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Skarżysko Kamienna
Rejestracja: 23 Mar 2008,
Posty: 1138
super :E bardzo mi się to przyda :D thx :D

_________________
Punto GT 1.4 8v+ >>>Punto GT 2.0 16vt+ >>>>Punto GT 1.6 8v+


Góra
 Profil  
 
 
 Post #131527 Wysłany: 03 Cze 2008, 02:54; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 Cze 2007,
Posty: 96
Cześć,
Może się komuś przyda, odnośnie czyszczenia zacisków:
>> klik <<
Thomas piszesz że użyłeś do zabezpieczenia przed zapieczeniem połączeń smaru do przegubów.
Czy jest on lepszy od smaru miedziowego ?
Czy smar do przegubów to inaczej smar grafitowy ? Czy to zupełnie inny smar ?
Przy składaniu wszystkiego do kupy używałeś specjalnego smaru do tłoczków hamulcowych czy robiłeś to tylko na płyn hamulcowy ?

_________________
Fiat Punto 55 S '97


Góra
 Profil  
 
 
 Post #131536 Wysłany: 03 Cze 2008, 08:05; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
marcogal napisał(a):
Czy jest on lepszy od smaru miedziowego ?


marcogal napisał(a):
Czy smar do przegubów to inaczej smar grafitowy ? Czy to zupełnie inny smar ?

jakby to bylo dokladnie to samo to nie uzywal bym do przegubow :E a mam obydwa ... ten grafitowy jest do duzych obciazem i niewielkich obrotow.... natomiast ten do przegubow jest rzadszy lepszy przy wiekszych obrotach i lepiej dociera...
Mozesz uzyc miedziowego jak chcesz :) ja uzylem smaru do przegubow :)


marcogal napisał(a):
Przy składaniu wszystkiego do kupy używałeś specjalnego smaru do tłoczków hamulcowych czy robiłeś to tylko na płyn hamulcowy ?

sam tloczek wlozylem bez smaru, wpuszajac do zacisku troszke nowego plynu hamulcowego....

a smar do zaciskow uzylem na srube na ktorej zacisk mozna obrocic i na ktorej jest przykrecony... mianowicie wlozylem na srube i do srodka gdzies siedzi ta sruba ten smar....

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #145585 Wysłany: 15 Lip 2008, 21:49; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
Przed włożeniem tłoczka wypadało by go przesmarować delikatnie smarem, wnętrze cylinderka i uszczelkę też - od tego jest smar do tłoczków hamulcowych :>

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #145587 Wysłany: 15 Lip 2008, 21:51; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
ipIV napisał(a):
Przed włożeniem tłoczka wypadało by go przesmarować delikatnie smarem, wnętrze cylinderka i uszczelkę też - od tego jest smar do tłoczków hamulcowych Smile

a ja sobie go lekko nawilzylem plynem hamulcowym nowym :E

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #183669 Wysłany: 27 Paź 2008, 13:15; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Rejestracja: 14 Cze 2008,
Posty: 317
Rewelacja skorzystałem i jestem w 100% zadowlony :]

_________________
Moje Punciradło :D

http://fiatpunto.com.pl/topic9419.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #516105 Wysłany: 30 Paź 2011, 19:06; 
 Temat postu: Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisk
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Seroki-Village DownTown
Rejestracja: 20 Sie 2008,
Posty: 495
Pomógł: 19
Właśnie od wczoraj jestem po walce ze szczękami i tarczami, oraz wymianie amorków na nowe :) Skorzystałem z porad, tylko zabrakło informacji o tym, jak potraktować ten bolec z zawleczką. Próbowałem go wybijać, ale bałem się, że zaklepię końcówkę, albo urwę coś w szczęce :/

Z innej paczki, to jak w końcu udało mi się odkręcić zapieczone prowadnice, to wyszło z wora szydło, jak ok. 1,5 roku temu zostały te hamulce potraktowane przez "profesjonalistę" :/ Podobno smarował te prowadnice miedzią i w ogóle czyścił i takie tam pierdoły :/ Aż żałuję, że nie skontrolowałem dokładnie jego roboty, ale wówczas jeszcze nie czułem się na siłach. Wczoraj natomiast zrobiłem samodzielnie wszystko i oczywiście na prowadnicach, oraz we wnętrzu korpusu prowadnicy nie było nawet śladu po miedzi :evil:
W życiu już nie oddam samochodu do warsztatu - sam wolę zrobić. Chyba, że faktycznie będzie to robota, która będzie wymagała specjalistycznego sprzętu, albo np. pociągała konieczność wyciągania całego bloku.

Na koniec pokażę Wam, jak wygląda efekt jazdy na zajechanych klockach:

Tarcza od strony zajechanego klocka:
Image

A tak wygląda pozostałość po klocku:
Image

;)

Powodzenia i dzięki za poradnik!


Góra
 Profil  
 
 
 Post #530170 Wysłany: 18 Gru 2011, 21:47; 
 Temat postu: Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisk
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Radek
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Gru 2011,
Posty: 13
Witam jestem nowy na forum i poszukuję odpowiedzi czy mogę bez problemu wykręcić szpilki centrujące z tarczy ponieważ mam w to miejsce wkręcone zwykłe śruby bez szpilki i blokuje mi to założenie felgi (jest od GM i nie dochodzi około 1mm do tarczy hamulcowej ) czy mogę bez stresu jeździć bez tych szpilek?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #530175 Wysłany: 18 Gru 2011, 21:59; 
 Temat postu: Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisk
Offline
Puntoświr

Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 16V 86KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 28 Mar 2011,
Posty: 2377
Pomógł: 124
spokojnie możesz ściągnąć; służą tylko jako pomoc przy zakładaniu tarczy czy felgi, ja jeżdżę bez


Góra
 Profil  
 
 
 Post #530177 Wysłany: 18 Gru 2011, 22:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisk
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Radek
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 18 Gru 2011,
Posty: 13
dzięki wielkie i pozdrawiam


Góra
 Profil  
 
 
 Post #648752 Wysłany: 28 Lut 2013, 21:56; 
 Temat postu: Re: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych i czyszczenie zacisk
Offline
Puntomaniak

Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Myszków
Rejestracja: 12 Kwi 2010,
Posty: 85
Pomógł: 3
przy odkrecaniu zacisku i odkrecenia przewodu nie leje mi sie plyn hamulcowy , popmujac pedalem leca leciutko kropelki. Plyn hamulcowy jest oczywiscie. W czym moze byc problem? Niedrozny przewod?


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 17 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO