You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 17 Kwi 2024, 00:12

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #678863 Wysłany: 04 Lip 2013, 01:36; 
 Temat postu: Zdiagnozuj usterkę silnika
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Zdiagnozuj usterkę silnika


Podpowiadamy, jak samemu zdiagnozować typowe awarie silnika. Umiejętność ta przyda się nie tylko przy zakupie auta używanego, ale i w codziennej eksploatacji.


Nierówna praca na biegu jałowym
Diesel – możliwe przyczyny:
> niewłaściwe dawkowanie paliwa,
> skrajne zużycie silnika i związana z tym utrata kompresji w cylindrach.
Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego i ew. naprawa wtryskiwaczy.
Benzyna – możliwe przyczyny:
> zabrudzony korpus przepustnicy,
> zużyte świece lub przewody zapłonowe.
Rozwiązanie: korpus przepustnicy się czyści, a po tej operacji w niektórych autach (np. VW) konieczna jest adaptacja komputerem diagnostycznym. Stare świece lub przewody należy wymienić.


Podejrzane stuki w silniku
Możliwe przyczyny:
> uszkodzenie panewek (jeżeli stuki są głośne, twarde i zmienne wraz z obrotami),
> niewłaściwe luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne (stuki ciche, słyszalne szczególnie na wolnych obrotach).
Rozwiązanie: pukająca panewka oznacza agonię silnika, zwykle opłaca się kupić używany. Luzy zaworowe się reguluje, a uszkodzone popychacze hydrauliczne wymienia.


Obecność oleju w układzie dolotowym
Możliwe przyczyny:
> nieszczelność turbosprężarki,
> zużycie pierścieni tłokowych skutkujące wydmuchiwaniem oleju do układu dolotowego. Uwaga: w silnikach turbo dopuszczalne jest zawilgocenie olejem w dolocie, ale zaleganie oleju już nie.
Rozwiązanie: wymiana turbosprężarki lub jej regeneracja. W przypadku przedmuchów z miski olejowej konieczne jest usunięcie awarii układu odpowietrzania lub remont silnika.


Stuki i wibracje na niskich obrotach
Możliwe przyczyny:
> zużycie dwumasowego koła zamachowego (początkowo pojawiają się stuki lub piski przy redukowaniu biegu. Potem zaczynają występować wibracje przy ok. 1500 obr./min., czasami też wibracje i hałasy na biegu jałowym i tuż po dodaniu gazu). Typowa trwałość koła to od 100 do 200 tys. km, a zużycie przyśpiesza chiptuning i brutalne operowanie sprzęgłem.
Rozwiązanie: zużyte dwumasowe koło wymienia się na nowe. Decyzję o wymianie podejmuje się po zdjęciu skrzyni biegów i zmierzeniu luzów. Czasami praktykuje się regenerację zamiast wymiany, jednak nie zapewni ona optymalnego tłumienia wibracji.


Wahania poziomu oleju silnikowego
Stan oleju się obniżył:
> jeżeli silnik nie ma wycieków, to powodem jest spalanie oleju. W sprawnym silniku nie powinno ubywać więcej niż 0,1 L/1000 km. Choć niektórzy producenci dopuszczają nawet 1L/1000 km, to już przekroczenie połowy tej wartości oznacza, że coś z silnikiem jest nie tak.
Możliwe przyczyny:
> zużyte pierścienie tłokowe,
> zużyta turbosprężarka.
Rozwiązanie: zużyte pierścienie to zwykle efekt ogólnego wyeksploatowania silnika (remont silnika). Tylko jeżeli problem wystąpił po przegrzaniu silnika, pomóc może ich wymiana.
Nieszczelną turbosprężarkę można regenerować.
Stan oleju się podniósł:
Możliwe przyczyny:
> jazda na bardzo krótkich dystansach (niespalone paliwo spływa po ściankach cylindrów do miski olejowej),
> kłopoty z oczyszczaniem filtra sadzy (dotyczy wyłącznie nowoczesnych diesli z filtrem cząstek stałych).
Rozwiązanie: jeżeli poziom oleju podniesie się na bagnecie o więcej niż centymetr, to olej należy wymienić, gdyż jest w nim zbyt dużo paliwa. Silnikom eksploatowanym głównie w mieście należy zapewnić możliwość wygrzania się na dłuższych dystansach (najlepiej raz na dwa tygodnie).
W przypadku kłopotów z filtrem DPF/FAP należy przeprowadzić procedurę wypalania sadzy (szybsza jazda przez ok. 40 min.).


Maź w płynie chłodzącym
Możliwe przyczyny:
> przepalenie uszczelki pod głowicą skutkujące przedostawaniem się płynu chłodzącego do oleju. Najczęściej zdarza się w silnikach zasilanych LPG, gdzie problemy ze zubożeniem mieszanki skutkują przegrzaniem i wypaleniem uszczelki.
Rozwiązanie: wymiana uszczelki pod głowicą. W przypadku większości modeli jest to możliwe bez wymontowywania silnika. Przy okazji zwykle opłaca się przeprowadzić regenerację głowicy.


Pogorszone osiągi
Możliwe przyczyny:
> usterki układu wtryskowo-zapłonowego,
> uszkodzony przepływomierz (szczególnie w dieslach),
> zatarcie zmiennej geometrii turbo (w dieslach, jeżeli towarzyszy temu szarpanie).
Rozwiązanie: poszukiwania usterki warto rozpocząć od sprawdzenia filtra powietrza (bywa skrajnie zapchany). W silnikach turbo należy skontrolować szczelność dolotu (często zdarzają się pęknięcia plastikowych rur i utrata ciśnienia doładowania), natomiast w benzynowych należy zacząć od kontroli świec i przewodów zapłonowych. Po wykluczeniu takich prostych usterek, trzeba zlecić pełną diagnostykę silnika.


Utrudniony rozruch na zimno
Diesel – możliwe przyczyny:
> obniżona kompresja na skutek zużycia silnika,
> niewłaściwy kąt wyprzedzenia wtrysku w starszych dieslach,
> zużyte wtryskiwacze.
Rozwiązanie: w przypadku zbyt niskiego sprężania problem rozwiąże remont lub wymiana silnika. Kąt wyprzedzenia wtrysku w dieslach z pompą wtryskową jest regulowany ręcznie i może się zmienić z powodu wyciągnięcia paska rozrządu lub błędnego montażu rozrządu. W nowszych dieslach kontroluje go komputer i powinien być właściwy. Zła dawka wtrysku to w większości sytuacji wynik zużycia wtryskiwaczy. W przypadku popularnych common rail sprawdza się tzw. przelewy i kwalifikuje wtryskiwacze do naprawy lub wymiany.
Benzyna – możliwe przyczyny:
> uszkodzenie czujnika temperatury silnika,
> tzw. podparcie zaworów i utrata kompresji.
Rozwiązanie: awarię czujnika wykryć można po podłączeniu testera diagnostycznego lub mierząc bezpośrednio oporność czujnika. Zbyt małe luzy zaworowe można wyregulować, o ile nie doszło już do nadpalenia zaworów (wtedy konieczny będzie remont głowicy).


Dymienie na czarno/siwo/biało
Dymienie na czarno – możliwe przyczyny:
> nadmierne dawkowanie paliwa (głównie w dieslach),
> uszkodzenie wtryskiwaczy.
Rozwiązanie: diagnostyka układu wtryskowego i naprawa lub wymiana wtryskiwaczy.
Dymienie na siwo – możliwe przyczyny:
> zużycie uszczelniaczy zaworowych (dym tylko po rozruchu),
> zużycie pierścieni tłokowych (dym podczas jazdy),
> nieszczelność turbosprężarki (dym w każdej sytuacji).
Rozwiązanie: wymiana uszczelniaczy, wymiana pierścieni albo regeneracja turbosprężarki.
Dymienia na biało – możliwe przyczyny:
> przepalenie uszczelki pod głowicą.
Rozwiązanie: wymiana uszczelki.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO