Witam, w końcu zabrałem się za przeróbkę przekaźnika centralnego zamka na moduł ryglujący drzwi, czyli zamykający je po odpaleniu i (opcjonalnie) otwierający po wyłączeniu zapłonu.
Instalację miałem już przystosowaną do takich bajerów, dlatego wystarczyło tylko przerobić przekaźnik.
Na początek trochę teorii. Zamek w Punto jest sterowany masą, czyli zamyka się/otwiera po zwarciu masy w zamkach przednich drzwi. W stanie spoczynku przekaźnik podaje masę na 2 przewody (szary i żółty) sterujące silnikami zamków. Po zwarciu masy na wyjściu sterującym (cienkie piny) przekaźnik przełączy jeden ze styków podając + i zamykając lub otwierając zamki.
W naszym module niedopuszczalne są impulsy + i stałe podawanie masy, ponieważ zamek zacznie wariować aż do zawieszenia się przekaźnika, dlatego wytłumaczę krok po kroku co wyrzucić z naszego przekaźnika, aby działał jak należy.
1. Zdjąć obudowę przekaźnika, podważając ją przy pinach po dwóch stronach.
Załącznik:
20130928_000334.jpg
2. Po rozebraniu, podważyć przekaźniki i wylutować blaszkę zwierającą masę przez cały czas, przez to przekaźnik nie będzie już podawał masy w stanie spoczynku.
Załącznik:
20130927_221737.jpg
Z drugiej strony powinno wyglądać to tak:
Załącznik:
20130927_221747.jpg
3. Ostrożnie wylutować przekaźnik po lewej stronie, chyba że chcemy mieć tylko zamykanie drzwi, wtedy nie trzeba się przejmować i można go wytargać.
Uwaga! Do nóżek przekaźnika dolutowane są bardzo cienkie żyłki zwornicy przekaźnika, dlatego należy go wypchać, w innym przypadku pourywamy je.
Następnie wylutować diodę prostowniczą z jednej strony i "uszkodzić" ścieżkę podającą + po obu stronach.
Załącznik:
20130927_222646.jpg
Załącznik:
20130927_222655.jpg
4. Poskładać wszystkie diody prostownicze i przekaźniki.
Następnie musimy pozbyć się czegoś takiego:
Załącznik:
20130927_225809.jpg
Oraz zmostkować ścieżki jak na zdjęciu:
Załącznik:
20130927_231742.jpg
5. Przedostatni krok to zlutowanie ścieżek tak, aby podawały impuls masy, a nie + podczas cyklu.
Załącznik:
Kopia 20130927_222655.jpg
6. Założyć obudowę na przekaźnik i wpiąć do instalacji podłączając pin M1 do przewodu białego, a pin M2 do przewodu niebieskiego pod przekaźnikiem centralnego zamka bądź odwrotnie.
Do działania owego modułu niezbędny jest przekaźnik 4 pin lub 5 pin (jeśli chcemy także otwieranie), który zamieniałby pojawiający się po stacyjce + na masę do modułu sterującego zamkiem. Cena to ~5 zł.
Moduł nie zastępuje przekaźnika centralnego zamka, tylko dodaje nowe funkcje!Jest to podobny patent jak w Grande Punto (zamykanie przy 20 km/h), z tym że możliwy do zamontowania w samochodach bez komputera pokładowego, a jego koszt nie przekracza 10 zł (przekaźnik ze szrotu).