W zasadzie nie ma o czym pisać, ponieważ są w internetach 2 fajne filmiki ntt:
https://www.youtube.com/watch?v=mTUeWFxMX-8https://www.youtube.com/watch?v=6vcYcaCwQ4M+ Instrukcja:
fiatmulti_timing_belt.pdfPotrzebne części:
Pasek, pompa, napinacz; (zestaw fiatowski nr 71771575)
Pasek osprzętu (opcjonalnie) - ale warto wymienić! Pracuje w dużo gorszych warunkach niż pasek rozrządu. 5PK1148
Napinacz paska osprzętu (opcjonalnie)
Płyn chłodniczy Paraflu UP - ok 2l (1l koncentratu + 0,9l wody destylowanej) lub opcjonalnie jak wymieniamy to ponad 5l płynu (3 butelki koncentratu + woda to wyjdzie niecałe 6l.)
Uszczelka pompy próżniowej (55233645) i oring separatora oleju (14457880):
Załącznik:
DSCN2935.JPG [ 50.03 KiB | Obejrzany 10523 razy ]
Silikon wysokotemperaturowy:
Załącznik:
Zdjęcie0768.jpg [ 60.42 KiB | Obejrzany 10364 razy ]
Blokady rozrządu (ok 200-250zł):
Załącznik:
DSCN2775.JPG [ 41.18 KiB | Obejrzany 10523 razy ]
Załącznik:
DSCN3323.JPG [ 93.14 KiB | Obejrzany 10523 razy ]
Potrzebne będą śrubki, blokada wału, wałka rozrządu i nasadka do klucza na 1/4" do napinania paska.
Fotorelacja:
Załącznik:
DSCN3199.JPG [ 105.28 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3210.JPG [ 111.26 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Korek spustowy płynu chłodniczego jest pod zbiorniczkiem w dolnym rogu chłodnicy:
Załącznik:
DSCN3211.JPG [ 61.67 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
A tutaj widać odpowietrznik wyglądający podobnie, tylko jest połowę krótszy:
Załącznik:
DSCN3213.JPG [ 103.28 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Rozbiórka:
Załącznik:
DSCN3215.JPG [ 95.79 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3216.JPG [ 103.3 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3218.JPG [ 121.48 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3219.JPG [ 118.38 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Demontujemy separator oleju, osłonę pompy próżniowej, pompę,
pasek alternatora [klik] itp. Wszystko co przeszkadza.
Załącznik:
DSCN3220.JPG [ 96.86 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3222.JPG [ 73.1 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Montujemy blokadę wałka rozrządu oczywiście kręcąc wałem korbowym tak żeby dało się ją założyć
I podkładamy coś bo będzie kapać olej, ponieważ pompa próżniowa jest smarowana olejem.
Załącznik:
DSCN3229.JPG [ 101.42 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Montujemy blokadę wału korbowego. Nie przejmować się jakby na pierwszy rzut oka nie pokrywało się. Po prostu należy użyć siły. W zależności od położenia tłoka na wał działa różny moment przez co pasek z 1 i 2 strony jest naprężony w różny sposób.
Załącznik:
DSCN3231.JPG [ 76.98 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Oczywiście trzeba podeprzeć silnik, odkręcić poduszkę silnika itp. Używać czegoś miękkiego do podparcia, bo miska jest z alu i jak pęknie
Załącznik:
DSCN3233.JPG [ 110 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3241.JPG [ 106.24 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Reszta jak na filmikach:
Załącznik:
DSCN3243.JPG [ 114.34 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3251.JPG [ 115.39 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3254.JPG [ 93.44 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3259.JPG [ 96.15 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3263.JPG [ 113.45 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3265.JPG [ 112.15 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Oczywiście przed demontażem pompy wody podstawiamy coś bo szklanka płynu jeszcze wycieknie.
Napinamy pasek za mocno!!! na lekko poluzowanym kole pasowym wałka rozrządu. Napinacz do zderzaka i jeszcze trochę.
Następnie dokręcamy koło pasowe:
W ten sposób dokręcamy i odkręcamy.... (1 ręką trzymamy a drugą dokręcamy/odkręcamy) tak aby moment na wałku rozrządu był mniej więcej równy 0. Bo jak będziemy odkręcać i dokręcać śrubę bez trzymania koła pasowego to najprawdopodobniej uszkodzimy blokadę wałka rozrządu....
Załącznik:
DSCN3271.JPG [ 103.12 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Napinamy prawidłowo pasek napinacz:
Załącznik:
DSCN3266.JPG [ 68.53 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3274.JPG [ 108.7 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Zdejmujemy blokady, robimy 2 a najlepiej 4 obroty, zakładamy blokady, sprawdzamy napięcie paska, zdejmujemy blokady.
Jak pasek jest nieprawidłowo napięty to korygujemy.
Montujemy pompę próżniowa na starą uszczelkę, montujemy łapę silnika, odpinamy cewki, kręcimy rozrusznikiem.
Demontujemy pompę próżniową, zakładamy blokady, sprawdzamy ustawienie i napięcie paska aparatem
:
Załącznik:
DSCN3282.JPG [ 87.03 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Składamy wszystko, pompa próżniowa ostatecznie montowana na nową uszczelkę.
Załącznik:
DSCN3290.JPG [ 117.48 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Załącznik:
DSCN3299.JPG [ 94.59 KiB | Obejrzany 10531 razy ]
Za pomocą MES-a kasujemy 1000 500 100 900 błędów przez kręcenie z poodpinanymi czujnikami, cewkami itd
Odkręcamy odpowietrznik, wlewamy płyn chłodniczy, lejemy tak długo aż się zacznie wylewać, zakręcamy odpowietrznik i lejemy do MAX.
Odpalamy. Co 2-3 min przegazówka do 3000 rpm i tak aż wentylator chłodnicy zacznie się włączać.
Robimy reset autoadaptacji centralki (Self-adaptation parameters reset),
Pozycja zapłon, silnik wył:
Robiny procedurę wymiany paska rozrządu/czujnika obr. "Replacement of RPM sensor or distrubution belt".
OFF
czekamy 60-90sekund
Odpalamy, czekamy aż się zagrzeje do temp min 80*C (monitorować MES-em), przegazówka do prawie odcinki n>6000rpm na min 3 sekundy trzy razy, nie gasimy silnika i robimy: "UniAir actuator dispersion correction", check zniknie po ponownym uruchomieniu silnika.
Jeśli nie da rady zrobić "UniAir actuator dispersion correction", tzn, że coś robimy źle.
Działa?
https://www.youtube.com/watch?v=hCVNlpp0Cv8Działa.
I tyle. Jak trzeba to jeszcze uzupełnić płyn chłodniczy.
[ Dodano: 30 Cze 2014 21:49 ]ipIV napisał(a):
Odkręcamy odpowietrznik, wlewamy płyn chłodniczy, lejemy tak długo aż się zacznie wylewać, zakręcamy odpowietrznik i lejemy do MAX.
Odpalamy. Co 2-3 min przegazówka do 3000 rpm na 10-20sek i tak aż wentylator chłodnicy zacznie się włączać.
To jest proces odpowietrzania układu chłodzenia.... Żeby dobrze otworzył się termostat można odpiąć rezystor I biegu wentylatora (jest pod zbiorniczkiem wyrównawczym) co spowoduje że wentylator zacznie się załączać przy t>101*C ... dzięki czemu lepiej układ się odpowietrzy.
No i oczywiście dobrze by było żeby silnik tak pracował 20-30 minut
Takie odpowietrzanie jest bardziej efektywne - zauważone przypadkowo bo miałem spalony rezystor I biegu więc działał tylko drugi
I o dziwo ładnie się nagrzewnica odpowietrzyła.