You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 20 Kwi 2024, 00:25

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #735216 Wysłany: 13 Sie 2014, 20:01; 
 Temat postu: Wymiana napędu rozrządu Multiair 1,4; 1,4T
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
W zasadzie nie ma o czym pisać, ponieważ są w internetach 2 fajne filmiki ntt:

https://www.youtube.com/watch?v=mTUeWFxMX-8
https://www.youtube.com/watch?v=6vcYcaCwQ4M

+ Instrukcja:

fiatmulti_timing_belt.pdf

Potrzebne części:


Pasek, pompa, napinacz; (zestaw fiatowski nr 71771575)

Pasek osprzętu (opcjonalnie) - ale warto wymienić! Pracuje w dużo gorszych warunkach niż pasek rozrządu. 5PK1148

Napinacz paska osprzętu (opcjonalnie)

Płyn chłodniczy Paraflu UP - ok 2l (1l koncentratu + 0,9l wody destylowanej) lub opcjonalnie jak wymieniamy to ponad 5l płynu (3 butelki koncentratu + woda to wyjdzie niecałe 6l.)

Uszczelka pompy próżniowej (55233645) i oring separatora oleju (14457880):
Załącznik:



Silikon wysokotemperaturowy:

Załącznik:



Blokady rozrządu (ok 200-250zł):

Załącznik:


Załącznik:



Potrzebne będą śrubki, blokada wału, wałka rozrządu i nasadka do klucza na 1/4" do napinania paska.

Fotorelacja:


Załącznik:


Załącznik:



Korek spustowy płynu chłodniczego jest pod zbiorniczkiem w dolnym rogu chłodnicy:
Załącznik:




A tutaj widać odpowietrznik wyglądający podobnie, tylko jest połowę krótszy:
Załącznik:



Rozbiórka:
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:




Demontujemy separator oleju, osłonę pompy próżniowej, pompę, pasek alternatora [klik] itp. Wszystko co przeszkadza.
Załącznik:


Załącznik:



Montujemy blokadę wałka rozrządu oczywiście kręcąc wałem korbowym tak żeby dało się ją założyć ;)

I podkładamy coś bo będzie kapać olej, ponieważ pompa próżniowa jest smarowana olejem.
Załącznik:



Montujemy blokadę wału korbowego. Nie przejmować się jakby na pierwszy rzut oka nie pokrywało się. Po prostu należy użyć siły. W zależności od położenia tłoka na wał działa różny moment przez co pasek z 1 i 2 strony jest naprężony w różny sposób.

Załącznik:



Oczywiście trzeba podeprzeć silnik, odkręcić poduszkę silnika itp. Używać czegoś miękkiego do podparcia, bo miska jest z alu i jak pęknie :E

Załącznik:


Załącznik:



Reszta jak na filmikach:
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Oczywiście przed demontażem pompy wody podstawiamy coś bo szklanka płynu jeszcze wycieknie.


Napinamy pasek za mocno!!! na lekko poluzowanym kole pasowym wałka rozrządu. Napinacz do zderzaka i jeszcze trochę.


Następnie dokręcamy koło pasowe:

W ten sposób dokręcamy i odkręcamy.... (1 ręką trzymamy a drugą dokręcamy/odkręcamy) tak aby moment na wałku rozrządu był mniej więcej równy 0. Bo jak będziemy odkręcać i dokręcać śrubę bez trzymania koła pasowego to najprawdopodobniej uszkodzimy blokadę wałka rozrządu....
Załącznik:




Napinamy prawidłowo pasek napinacz:
Załącznik:




Załącznik:



Zdejmujemy blokady, robimy 2 a najlepiej 4 obroty, zakładamy blokady, sprawdzamy napięcie paska, zdejmujemy blokady.

Jak pasek jest nieprawidłowo napięty to korygujemy.
Montujemy pompę próżniowa na starą uszczelkę, montujemy łapę silnika, odpinamy cewki, kręcimy rozrusznikiem.

Demontujemy pompę próżniową, zakładamy blokady, sprawdzamy ustawienie i napięcie paska aparatem :E :E :E :

Załącznik:



Składamy wszystko, pompa próżniowa ostatecznie montowana na nową uszczelkę.

Załącznik:


Załącznik:




Za pomocą MES-a kasujemy 1000 500 100 900 błędów przez kręcenie z poodpinanymi czujnikami, cewkami itd :E

Odkręcamy odpowietrznik, wlewamy płyn chłodniczy, lejemy tak długo aż się zacznie wylewać, zakręcamy odpowietrznik i lejemy do MAX.


Odpalamy. Co 2-3 min przegazówka do 3000 rpm i tak aż wentylator chłodnicy zacznie się włączać.

Robimy reset autoadaptacji centralki (Self-adaptation parameters reset),

Pozycja zapłon, silnik wył:
Robiny procedurę wymiany paska rozrządu/czujnika obr. "Replacement of RPM sensor or distrubution belt".
OFF
czekamy 60-90sekund
Odpalamy, czekamy aż się zagrzeje do temp min 80*C (monitorować MES-em), przegazówka do prawie odcinki n>6000rpm na min 3 sekundy trzy razy, nie gasimy silnika i robimy: "UniAir actuator dispersion correction", check zniknie po ponownym uruchomieniu silnika.

Jeśli nie da rady zrobić "UniAir actuator dispersion correction", tzn, że coś robimy źle.

Działa?

https://www.youtube.com/watch?v=hCVNlpp0Cv8

Działa.


I tyle. Jak trzeba to jeszcze uzupełnić płyn chłodniczy. :>

[ Dodano: 30 Cze 2014 21:49 ]

ipIV napisał(a):
Odkręcamy odpowietrznik, wlewamy płyn chłodniczy, lejemy tak długo aż się zacznie wylewać, zakręcamy odpowietrznik i lejemy do MAX.


Odpalamy. Co 2-3 min przegazówka do 3000 rpm na 10-20sek i tak aż wentylator chłodnicy zacznie się włączać.


To jest proces odpowietrzania układu chłodzenia.... Żeby dobrze otworzył się termostat można odpiąć rezystor I biegu wentylatora (jest pod zbiorniczkiem wyrównawczym) co spowoduje że wentylator zacznie się załączać przy t>101*C ... dzięki czemu lepiej układ się odpowietrzy.

No i oczywiście dobrze by było żeby silnik tak pracował 20-30 minut ;)

Takie odpowietrzanie jest bardziej efektywne - zauważone przypadkowo bo miałem spalony rezystor I biegu więc działał tylko drugi :) I o dziwo ładnie się nagrzewnica odpowietrzyła.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 

 
 Post #740992 Wysłany: 20 Sie 2014, 21:21; 
 Temat postu: Re: Wymiana napędu rozrządu Multiair 1,4; 1,4T
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Bytom
Rejestracja: 15 Lut 2008,
Posty: 1029
Pomógł: 11
ipIV, taki sam zestaw blokady jest do 1.9 mjtd ?

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #741116 Wysłany: 22 Sie 2014, 08:29; 
 Temat postu: Re: Wymiana napędu rozrządu Multiair 1,4; 1,4T
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13051
Pomógł: 54
Taki sam na pewno nie. To jest tylko do 1.4 Multiair. Nawet do zwykłego 1.4 16V już się nie nada ;)
A... 1,9 to zupełnie inny silnik.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO