You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 15 Gru 2017, 06:30

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #829147 Wysłany: 11 Paź 2017, 00:02; 
 Temat postu: Co wyje w aucie
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1934
Pomógł: 40
Co wyje w aucie


Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?
Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów. Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulegnie całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.
W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać.


Alternator
Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.
Jak rozpoznać:
> odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką,
> wycie nasila się wraz z obrotami.
Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.

Kompresor klimatyzacji
Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymieniać.
Jak rozpoznać:
> wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe,
> na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora.
Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.

Łożyska w piastach kół
Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.
Jak rozpoznać:
> wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta),
> możliwy luz na kole,
> zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy.
W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.

Rolki pasków
Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.
Jak rozpoznać:
> wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu,
> odgłos uzależniony od obrotów silnika.
Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.

Skrzynia biegów
Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.
Jak rozpoznać:
> wycie na konkretnym biegu,
> wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła,
> odgłos zmienia się podczas przyśpieszania i hamowania silnikiem.
Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.

Podpora półosi napędowej
Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.
Jak rozpoznać:
> wycie towarzyszy obracaniu się koła,
> odgłos zależy od prędkości,
> wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy.
Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.

Pompa cieczy chłodzącej
Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.
Jak rozpoznać:
> wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy zaworów,
> wycie zależne od obrotów silnika,
> odgłos niezależny od obciążenia silnika.
Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.

Pompa wspomagania
Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.
Jak rozpoznać:
> wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą,
> odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe.
Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.

Opony
Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.
Jak rozpoznać:
> wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu,
> odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości,
> wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie).
Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.

Tylny most
Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyśpieszania.
Jak rozpoznać:
> wycie uzależnione od obciążenia,
> wycie zmienia się w zależności od tego czy się przyśpiesza, czy hamuje silnikiem.
Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.

Podpora wału napędowego
Problem dotyczy samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.
Jak rozpoznać:
> wycie spod auta podczas jazdy,
> odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy,
> wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika.
Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #829159 Wysłany: 11 Paź 2017, 11:57; 
 Temat postu: Re: Co wyje w aucie
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 25 Maj 2008,
Posty: 13529
Pomógł: 99
BogdanK napisał(a):
Pompa wspomagania
Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.
Jak rozpoznać:
> wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą,
> odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe.
Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.

W naszym przypadku ten wariant wymaga pewnej korekty z racji na wspomaganie elektryczne, a nie hydrauliczne ;)

_________________
Image
PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 84 500 km GRIGIO STEEL
Gorąca Szesnastka Club


Góra
 Profil  
 
 
 Post #829183 Wysłany: 11 Paź 2017, 22:18; 
 Temat postu: Re: Co wyje w aucie
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1934
Pomógł: 40
Zgadza się (ale w Fiacie Linea chyba jest wspomaganie hydrauliczne).

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO