You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 19 Lis 2017, 04:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #829913 Wysłany: 26 Paź 2017, 17:40; 
 Temat postu: Dlaczego biegi nie wchodzą?
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1925
Pomógł: 40
Dlaczego biegi nie wchodzą?


Przyczyn usterki może być kilka: od prozaicznego problemu z mechanizmem po zniszczone elementy sprzęgła lub niesprawny synchronizator.
Są auta, w których skrzynia z definicji („fabrycznie”) chodzi idealnie, są i takie, w których zmiana biegów przypomina mieszanie chochlą w garnku z gęstą zupą. Można próbować regulacji do woli, wymieniać podzespoły, a i tak nic to nie da. Precyzja zmiany biegów to więc jedno – może być przeciętna – a usterki mechaniki, powodujące haczenie biegów lub brak możliwości przełączania, to drugie. Sprawdzamy jak odróżnić skrzynię z założenia mało precyzyjną od takiej, w której zwyczajnie coś się popsuło. Podpowiadamy też, gdzie najczęściej leży problem.
Jeśli chodzi o rozpoznanie sytuacji, w której doszło do uszkodzenia lub zużycia któregoś z elementów przeniesienia napędu, to łatwiej mają osoby, które danym autem poruszają się przez jakiś czas i są w stanie zaobserwować zmiany w działaniu sprzęgła/lewarka. Niekiedy jest to proces rozłożony w czasie, a bywa i tak, że skrzynia przestaje przełączać z dnia na dzień.
Trudniej mają ci, którzy oglądają lub kupili nieznany samochód i nie wiedzą, czy dziwna praca przekładni to kwestia jej zużycia, czy tego, że ten typ po prostu tak ma. Rada? Porównać ze sobą – o ile to możliwe – kilka egzemplarzy tego samego modelu. Nawet krótka przejażdżka może w tym wypadku dać wyobrażenie o tym, jak powinna (lub nie...) działać konkretna skrzynia.
Co zrobić w sytuacji, gdy biegi zaczynają wchodzić coraz trudniej, haczą lub wręcz zgrzytają? Cóż, z reguły mamy wówczas do czynienia z usterką. Oczywiście, zdarzają się i takie historie, że komuś dywanik zwinął się na tyle niefortunnie, że ... częściowo blokuje pedał sprzęgła, ale w tym miejscu zajmiemy się jednak typowymi awariami/zużyciem.

Problemy z przełączaniem biegów najczęściej są spowodowane niesprawnością któregoś z następujących elementów: sprzęgła (i jego osprzętu), zewnętrznego lub wewnętrznego mechanizmu zmiany przełożeń (linki, wybierak), synchronizatorów oraz poduszek skrzyni. Negatywny wpływ na działanie przekładni mają też uszkodzone łożyska główne – jednym z częstych objawów jest „luźne latanie” lewarka podczas zmian obciążenia (przyśpieszanie/hamowanie silnikiem).
Duży wpływ na płynność działania skrzyni (lub jej brak!) ma też ilość oraz jakość oleju, którym została zlana. Większość producentów nie przewiduje w przypadku przekładni ręcznych okresowej wymiany, ale praktyka pokazuje, że to błąd. Olej z czasem traci swoje właściwości, pojawiają się wycieki (np. spod uszczelniacza wału) – długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju będzie powodowała m.in. problemy z przełączaniem i szybsze zużycie podzespołów.

Niewłaściwy olej, za niski poziom
Olej w skrzyni biegów ma ogromny wpływ na sposób i płynność przełączania. Problemy pojawiają się, gdy środka smarnego jest za mało (uwaga: nawet niewielki, niewidoczny wyciek może z czasem być groźny) albo został on źle dobrany (np. olej jest zbyt „gęsty”). Duży wyciek po podniesieniu samochodu i ewentualnym ściągnięciu dolnych osłon zauważy nawet laik, ale często jest tak, że jednoznaczna diagnozę może postawić dopiero mechanik. Jeżeli poziom oleju spadnie tak nisko, że przełączanie biegów przestanie być możliwe, lepiej nie siłować się z lewarkiem, tylko wezwać lawetę. Uwaga: jeśli skrzynia wykazuje lekki opór „na zimno”, a po rozgrzaniu oleju działa płynnie, to nie musi to świadczyć o awarii.

Sprzęgło i elementy
Sprzęgło się zużywa tym szybciej, im więcej jeździsz po mieście. Większość nowych aut ma na pokładzie sprzęgło z układem kompensacji, dzięki któremu nawet wówczas, gdy dojdzie do zużycia okładzin ciernych, skok pedału powinien być podobny. Jeżeli sprzęgło „bierze” wysoko, ślizga się, biegi wchodzą z oporem, to zapewne najwyższy czas na wymianę. Należy wymienić komplet, tzn. tarczę, docisk i – jeśli występuje – koło zamachowe. Warto też skontrolować wysprzęglik.

Poduszki skrzyni
Poduszki odpowiadają m.in. za tłumienie drgań emitowanych przez układ przeniesienia napędu. Gdy któraś z nich zostanie uszkodzona, pojawia się problem z przełączaniem biegów, czemu często towarzyszą niepokojące dźwięki (uwaga: podobny objaw może dawać zużyte kolo zamachowe). Uszkodzenie poduszki może objawiać się utrudniona zmianą biegów w ... zakręcie. Wymiana poduszek bywa kosztowna, bo do niektórych z nich trudno się dostać.

Synchronizatory
Synchronizator to – w uproszczeniu – metalowy pierścień wyrównujący prędkości obrotowe wałka głównego i koła zębatego danego biegu. Z reguły jest dość trwały, ale jego wytrzymałość skraca agresywny styl jazdy. Efekt to zgrzytanie przy przełączaniu i (lub) wyskakiwanie biegu. Uwaga: nie wszystkie skrzynie mają zsynchronizowany bieg wsteczny.

Mechanizmy zmiany
Należy rozróżnić zewnętrzny i wewnętrzny mechanizm zmiany przełożeń. Niedomagania nieco częściej dotyczą tego pierwszego: wyciągają lub zacierają się linki/cięgna, wyrabiają się wybieraki – zwłaszcza gdy ktoś podczas zmiany biegów zbyt mocno szarpie się z lewarkiem. Oczywiście, gdy skrzynia jest bezpośrednio połączona z lewarkiem (dziś to już rzadkość!), linek ani cięgien nie ma. Uwaga: zdarza się, że np. zimą woda dostaje się pod pancerz i unieruchamia linki. Gdy temperatura wzrośnie, skrzynia się „odblokowuje”. Jeśli chodzi o wewnętrzny mechanizm, to wyróżniamy m.in. przesuwki oraz widełki. Uwaga: w zależności od typu, wybierak może znajdować się również wewnątrz skrzyni biegów.

Podsumowanie
Diagnoza to podstawa. A ponieważ przeciętny kierowca może co najwyżej stwierdzić, że coś blokuje pedał sprzęgła lub zgrzyta przy zmianie biegów, to ostateczną diagnozę lepiej zostawić warsztatowi. Zignorowanie objawów lub postawienie błędnej diagnozy może w przypadku nawet błahej usterki pociągnąć za sobą wielotysięczne wydatki.


- źródło: AŚ

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO