You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 17:09

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #832708 Wysłany: 02 Sty 2018, 21:53; 
 Temat postu: Czyszczenie przestawiacza zmiennych faz rozrządu Grande 1.4
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Operacja wykonana na moim kolejnym kropku ( Mk2 sprzedałem pod koniec listopada 2017r, ale od 2012 r jeździłem Alfa 156 1.9JTD SportWagon 115KM + powerbox 135KM, a MK2-ką jeździła kobieta).

Grande Punto 2009r 1.4 57KW 77KM 105 tyś przebiegu. - Kolor Black :)

Na wierzchu także robota jest łatwa - trudność 2/10 ;)

Lokalizujemy przestawiacz faz rozrządu, jest umiejscowiony tuż przy odmie ( przewód gumowy od pokrywy zaworów do filtra powietrza średnicy ok 23mm ;)

Zapłon wyłączony, kluczyk wyjęty, akumulatora nie odpinałem.

Demontaż wtyczki: przesuwany żółtą część do tyłu, i cienkim płaskim śrubokrętem z przodu wtyczki podnosimy „języczek” do góry i wysuwamy wtyczkę do tyłu – zdjęte!

Imbus rozmiaru 5 lub 6, odkręcamy jedną śrubkę z góry nastawiacza faz rozrządu( tylko jedna jest). Po jej odkręceniu, wyjmujemy nasz elektrozawór.

Ja do czyszczenia użyłem myjki ultradźwiękowej.

Można to czyścić preparatami do czyszczenia gaźników itp., ale lepsze było by popsikanie płynem do mycia silnika pędzelki, w tym okrągły by wyczyścić go w środku tam gdzie jest sprężyna. Czyścimy jak najdokładniej, uważamy by nie potrzebnie nie chlapać po obudowie i wtyczce do cewki. Czyszcząc w myjce ultradźwiękowej nie zanurzałem cewki!.
W celu by mi się zawór nie topił, powiesiłem go na druciki miedzianym do rączki szafki kuchennej!

Sprawdzenie elektryczne przestawiacza: bierzemy omomierz: i badamy rezystancje powinna mieć niecałe 9 ohm, w zależności od dokładności naszego miernika, może się wahać od 8 do 10 ohm :). Gdy będzie duża w nieskończoność oznacza to że cewka jest przerwana należy kupić nowy lub używany a le sprawny przestawiacz.

Jako że posiadam wyzwalacz impulsów do cewek zaworów i wtrysków, sprawdziłem czy ładnie się rusza, dodatkowo przy myjce pomogło w dokładnym oczyszczeniu wnętrza.

Poniżej kilka fotek, oraz link do youtube z filmem jak to wyglądało na żywo, sorki, za jąkanie, ale nie przygotowałem się i leciałem na żywca.

p.s. Na zdjęciu, oprócz lokalizacji przestawiacza faz zaznaczyłem specjalnie Mapsensor....

Następny poradnik będzie, budowa własnego powerboxa za 40zł do 1.4 8V 77km Grande Evo Mito , sprawdzę czy w 1.2 8v też zadziała, który nawet będzie działał... i doda troszkę wigoru dla autka, zrobimy to bardzo ostrożnie, ja już posiadam;-).

Pozdrawiam Adas


Link do filmu na youtube (kliknij) :)

https://www.youtube.com/watch?v=Yj4EcZLplZw&t=4s


Załączniki:






_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Ostatnio edytowany przez Adas, 02 Sty 2018, 22:21, edytowano w sumie 1 raz
Góra
 Profil  
 

 
 Post #832712 Wysłany: 02 Sty 2018, 22:21; 
 Temat postu: Re: Czyszczenie przestawiacza zmiennych faz rozrządu Grande
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 17 Kwi 2010,
Posty: 1264
Pomógł: 11
Bardzo dobry poradnik ! ;)
Jakiś problem miałeś z autem że czyściłeś ten przestawiacz faz ? :D

_________________
MOJE PUNTO EVO http://fiatpunto.com.pl/topic55029.html
MOJA BYŁE GP http://fiatpunto.com.pl/topic45699.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #832713 Wysłany: 02 Sty 2018, 22:34; 
 Temat postu: Re: Czyszczenie przestawiacza zmiennych faz rozrządu Grande
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Dziękuję.

Nie, ale ja poprawiam fabrykę.. Ale od siebie powiem, że po podpięciu do FES miałbyś błędy wskazujące na zmienne fazy... (przeważnie cewka się pali) w nim - to oznacza jego awarie czyli naszego przestawiacza faz rozrządu, na youtube wyskoczą ci filmy po wpisaniu " valve Solneoid VVT time shifting".

A tak to jak na zimnym ktoś odpali, a ty stoisz maska do góry, to słychać z koła na wałku rozrządu, tj. tam jest zmienne koło faz rozrządu klekotanie... to oznacza, że jest już wybite, i trza kupić nowe - to oznacza awarie Koła. Nie wiem nie rozbierałem, może da się coś zregenerować. Ogólnie zasada zmiennych faz w w autach Grande, EVO, Alfa Mito, VVTI Toyoty, Renault i innych jest ta sama i jest Prosta!. Ciśnienie oleju działa na takie łopatki w kole zmiennych faz rozrządu, które jest umiejscowione na wałku rozrządu, i przestawia je o kąt.. kąt, na jaki pozwala taka przestrzeń wewnątrz koła, gdzie są łopatki na które działa ciśnienie oleju. W razie awarii następstwem jest spadek mocy... no i błędy na kompie, jak i doznania słuchowe.

Następny poradnik będzie "Power Box" do 1.4 i prawdopodobnie i 1.2, domowej roboty typu Plug And Play, bez ingerencji w kable, wszystko na fabrycznych kostkach Bosch ( Bosch 4 Pin).

_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #846843 Wysłany: 24 Mar 2019, 13:03; 
 Temat postu: Re: Czyszczenie przestawiacza zmiennych faz rozrządu Grande
Rutynowe przeczyszczenie nie zaszkodzi, przy okazji innych prac (świece, rozrząd, luzy zaworowe).
Zakres ruchów wygląda na równe 30 stopni (według "Photoshopa"), tyle łopatki mają miejsca.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Lata mijają, a w silnikach te same liczby.


Ciekawostka historyczna: stare samochody miały często zakres "mechanicznego regulatora odśrodkowego (rozdzielacz zapłonu)" właśnie do 30 stopni (wykresy w książkach/instrukcjach były tak wyskalowane). Przypadek?


Góra
  
 
 
 Post #860825 Wysłany: 11 Lut 2024, 05:51; 
 Temat postu: Re: Czyszczenie przestawiacza zmiennych faz rozrządu Grande
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 509
Pomógł: 8
"Przypadki" chodzą po ludziach. Okazało się, że domowy tester przepustnicy, ogarnie również i wariator...
Poradnik: http://fiatpunto.com.pl/topic60125.html Wykorzystujemy tylko wyjście, piny 3 i 5.
Ładnie można sterować, płynnie wysuwać tłoczek. Bo jest to zawór proporcjonalny (a nie głupi elektromagnes, który tylko skacze). Do płynnego sterowania powinien też wystarczyć zasilacz regulowany, ale PWM (i podobne, nie ciągłe metody) jest bardziej praktyczne (bardziej udaje rzeczywiste warunki pracy).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Płynne sterowanie wariatorem...z testera przepustnic.
Wariator_-_TesteremPrzepustnicy.gif
Wariator_-_TesteremPrzepustnicy.gif [ 1.08 MiB | Obejrzany 2381 razy ]

Oczywiście prosto z akumulatorka/zasilacza 12V też można "testować", czy wariator skacze. Ale nie po to on jest zaprojektowany.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Z akumulatorka/zasilacza 12V też można sprawdzić.
Wariator_Akumulatorkiem12V.gif
Wariator_Akumulatorkiem12V.gif [ 678.01 KiB | Obejrzany 2381 razy ]


-=====================[ Dodano: 20 Sty 2024, 22:56 ]======================-

Sekcja wariatora używanego (stan: nie wiadomo, zobaczymy).
Załącznik:


Załącznik:


Śrubki T30 i koło zębate można oddzielić od reszty. Ale jedną zostawić, bo coś pręży wewnątrz...
Załącznik:


Nakręcona sprężyna w środku tyle się odwija.
Załącznik:


Tłoczek-blokada (po lewej), trafia w róg tej blaszki trzymającej sprężynę (część prawa fotografii), ta "kwadratowa" część ma 3 rogi zaokrąglone, jeden kanciasty (na nim leży blokada, przy montażu pamiętać).
Załącznik:


Tłoczek (blokada), pozycja spoczynkowa wariatora od tego zależy. Od tej strony jest cienka uszczelka (jakieś tworzywo, może elastomer, tylko stwardniał tak). Uważać przy demontażu, np. rozdzielaniu elementów nożykiem, śrubokrętem itp. Można rozerwać uszczelkę.
Załącznik:


Wariator pracuje jak "wirówka". Syfy się kumulują po zewnętrznej. Tutaj jakieś złogi, szlam (górna część obrazka).
Załącznik:


Blokadka (8 mm średnicy), sprężynka, jakaś podstawka sprężyny, ślizg.
Załącznik:


Czyszczenie. Tłusta zupa się robi z tego mułu.
Załącznik:


Mądrości z internetu: podobno w silniku nie powstają żadne zanieczyszczenia magnetyczne więc magnesy nie mają sensu... OK.
Załącznik:
09B_Szlam_magnetyczny.gif
09B_Szlam_magnetyczny.gif [ 691.01 KiB | Obejrzany 802 razy ]

Kolejna warstwa, komora wirnika. Też gęsta atmosfera od syfu. Tutaj uważać na uszczelkę, o-ring uformowany w "gwiazdkę".
Załącznik:


Jakieś znaki występują na elementach, więc przy montażu raczej wypada złożyć tak samo. Warto też malować własne znaki.
Załącznik:


Wspomniany o-ring będzie mieć około 105 mm średnicy (o-ringi wymiaruje się od środka), a grubość gdzieś w przedziale 2,0-2,5 mm (rowek ma 1,8 głębokości, ale 3,0 szerokości). Awaryjna informacja, gdyby się komuś uszkodził.
Załącznik:


Sprężyna oprócz tego, że się nakręca na pozycję (jak przy rozbieraniu się przestawiła trochę), to jeszcze wcześniej jest wstępnie skręcona, bo się nie mieści w blaszaną kieszeń.
Załącznik:


Wirnik, łopatki.
Załącznik:


Łopatki są sprężynowane na takich śmiesznych blaszkach (pozycja jak na obrazku).
Załącznik:


Jeszcze powrót na zewnątrz. Simering wałka (wariatora w sumie) potrafi wywalić taki rów. Do pracy to się raczej słabo nadaje.
Załącznik:


Nic nowego tu nie podano (np. na YouTubie są filmiki z rozbierania i czyszczenia tych wariatorów). Teraz ciekawostki.
Przypadkiem wpadł mi w łapy wariator z Opla (podobno 1,8 16V), jeden z 2. Fragmenty niektóre. Coś to podobne wszystko.
Załącznik:


Średnice i zęby identyczne. Ciekawe...
Załącznik:


Rozstaw otworów ten sam...
Załącznik:


Ale Opelek ma szersze koło, bo jest jeszcze rant.
Załącznik:


Opel ma szerszy i dłuższy pasek.
Załącznik:


Ale to Fiat nie korzysta z całego koła. Szerokości zębatej części kół są takie same.
Załącznik:


Opel 16V ma dwa różne wariatory. Oprócz kół zębatych, dalej są nierozbieralne (zgrzane), tylko szlifowanie, czy trepanacja na tokarce zostaje.
Załącznik:


"A po co, a na co" to rozwalać? A po to, że niektóre części mają identyczne wewnątrz. To musiał być projekt z jednej firmy.
Załącznik:


Tłoczek/blokada, łopatki (i ich blaszki) są identyczne, więc zamienne w razie czego (Oplowski VVT może robić za dawcę). Tutaj Fiatowskie łopatki jakieś ślady mają, rowy wytarte.
Załącznik:


Pozycja spoczynkowa, łopatka wali o powierzchnię oporową.
Załącznik:


Na łopatce odpowiadający ślad. Samo to, to nie problem jeszcze.
Załącznik:


Problem, jak to wszystko lata luźno (Oplowski egzemplarz nie ma tak widocznych luzów, tylko wyczuwalne). W internecie jako zużycie wariatorów (różne marki) jest chyba tylko pokazywany tłoczek/blokadka, a łopatki to co?
Załącznik:
28_Luzy_na_lopatkach.gif
28_Luzy_na_lopatkach.gif [ 671.76 KiB | Obejrzany 802 razy ]

Na razie tyle "rewelacji".
Temat rozwojowy (jak to jest sterowane na prawdę - np. jest podejrzenie, że to silnik sobie przestawia fazę, a wariator "tylko" kontroluje to przez upust oleju, a pompuje w drugą stronę, w czym trochę pomaga sprężyna).
Jak widać koła zmiennych faz mogą się wycierać/zacierać, wyklepać, zaklejać nagarami (bo robią za "wirówkę" oleju), cieknąć itp. Kiedyś to się ma prawo zużyć.

----------------------------------[ Dodano: 11 Lut 2024, 04:09 ]------------------------------

Kolejne ochłapy informacji. Pozycje wariatora w FES/MES. Liczby wyglądają przerażająco (bo nie wiadomo co to i każdy samochód ma inne wartości)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Cztery różne samochody...pozycje VVT.


Jak na liczbach nic nie widać, to się je wrzuca na wykres. Otrzymujemy takie coś. Jakaś sztywna charakterystyka ("mapa") sterowania wariatorem, tylko może być cała przesunięta (ale robi to samo w każdym silniku). Połowa to obce, połowa wykresów to mój złom, przed i po różnych naprawach (rozrząd, luzy zaworowe, świece, cewka, LPG, benzyna - liczby się zmieniają, ale wykres ten sam).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Sztywna "mapa" i tyle. Nic specjalnego.


Chyba, że komuś wychodzi inna krzywa, to dajcie znać (bo coś odzew zerowy, obojętnie jaki temat/poradnik - ale rączki po pomoc wyciągać nie używając Googla i walić nowy temat, to jak najbardziej).

Jest jeszcze opcja, że system jest jednak tak precyzyjny, że właśnie po tych drobnych różnicach można by diagnozować auto. Czyli mamy następny (n-ty) kierunek badań.
Załącznik:
Komentarz do pliku: W powiększeniu widać więcej (może to być ważne).


_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO