You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 20 Paź 2018, 04:13

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #833100 Wysłany: 11 Sty 2018, 22:39; 
 Temat postu: Naprawy silnika
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1990
Pomógł: 41
Naprawy silnika


Przy poważnej usterce silnika pojawia się dylemat: czy warto go reanimować, czy może wymienić na inny. Zobacz, które rozwiązanie wybrać.

Naprawa wydaje się podstawowym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika. Jednak podaż i niskie ceny silników używanych powodują, że w wielu przypadkach właściciele decydują się na wymianę silnika na inny. Ten wybór, choć nierzadko tańszy, bywa jednak jak „kupowanie kota w worku”. Czy można więc polecić któreś rozwiązanie jako optymalne?

Zakres uszkodzeń. Podstawą właściwej decyzji zawsze będzie ocena uszkodzeń jednostki napędowej. Są usterki, które rzeczywiście nie pozostawiają wyboru, ale najczęściej są przynajmniej dwa wyjścia. Do kategorii przypadków beznadziejnych (remont lub wymiana) można zaliczyć zatarcie silnika lub urwanie się kluczowego elementu i spowodowanie zniszczeń mechanicznych, wyłączając zerwanie rozrządu, po którym silnik zwykle da się naprawić.
Remont silnika jako taki jest przywracaniem jego pierwotnej sprawności, a więc ma zastosowanie w przypadku jednostek mocno wyeksploatowanych. Natomiast wszędzie tam, gdzie uszkodzenia ograniczają się do kilku podzespołów, można mówić o naprawie.

Wymiana na używany. To rozwiązanie teoretycznie najprostsze, ale tylko pod warunkiem dostępności sprawnych jednostek napędowych. W przypadku niektórych aut kilkuletnich na rynku jest oferta silników relatywnie nowych, pochodzących choćby z aukcji ubezpieczeniowych (nieuszkodzone, wymontowane z rozbitych samochodów). Gorzej wygląda sprawa z autami starszymi, gdyż tam większość silników ma już za sobą znaczny przebieg. Co gorsza, po samym wyglądzie wymontowanego silnika ciężko określić jego stan. Czasami da się kupić jednostki jeszcze nie wymontowanej z auta dawcy, gdzie możliwe jest uruchomienie, ale są to przypadki rzadkie.

Naprawa uszkodzeń. W przypadku wielu uszkodzeń, nawet tych poważnych, opłaca się naprawiać silnik. Jeżeli jednostka wytwarzana jest dłużej niż od 5 lat, to zwykle na rynku łatwo o części zamienne, o ile tylko nie chodzi o model niszowy. Największa oferta zamienników istnieje wtedy, gdy samochód jest na rynku 7-10 lat. Jednak to w dużej mierze zależy od popularności auta. Tradycyjnie najwięcej części dostępnych jest do takich marek jak: Audi, BMW, Citroen, Ford, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, VW i ich pochodnych. Do francuskich zwykle są one najtańsze.

Remont kapitalny
Przy poważnych uszkodzeniach trudno ograniczyć się do naprawy jednego lub kilku elementów. Szczególnie gdy ogólny stan techniczny silnika jest zły (wysoki przebieg, zużycie oleju, głośna praca, kiepskie osiągi itp.), rozsądnym rozwiązaniem może być remont jednostki napędowej. W stosunku do wymiany silnika na używany to rozwiązanie ma tą przewagę, że znany będzie stan techniczny, a trwałość zostanie wydłużona na wiele lat.

Jaki wybrać warsztat. Remont silnika to droga operacja, wymagająca bardzo dużej staranności i doświadczenia. Remontu silnika nie można zlecać przypadkowemu warsztatowi. Obecnie na rynku jest sporo ofert firm, które zajmują się remontami silników i oferują nawet jednostki na wymianę. Często są to wyspecjalizowane warsztaty obróbkowe, które na miejscu wykonują cały proces technologiczny. Wtedy pozostaje znalezienie warsztatu, który przezbroi silniki i je zamieni. To już operacja znacznie mniej skomplikowana.
Na co zwrócić uwagę:
> zakres remontu (pełen czy tzw. średni),
> wymiana zużytego osprzętu,
> użycie części oryginalnych czy zamienników,
> udzielenie pisemnej gwarancji, także na czynności zlecone innym warsztatom.
Plusy:
> przywrócenie pierwotnej sprawności (przy poprawnym wykonaniu),
> usunięcie problemów związanych ze zużyciem.
Minusy:
> często uproszczona procedura, niepowodująca przywrócenia pierwotnej sprawności,
> możliwość zastosowania kluczowych elementów gorszej jakości,
> długi czas przeprowadzania całej operacji,
> wysoki koszt.

Na czym polega remont silnika
Elementy ulegające zużyciu są wymieniane lub obrabiane na nowy wymiar, tak aby silnik odzyskał pierwotną sprawność. Remont wymaga demontażu całego silnika i oddania kluczowych podzespołów (blok, wał korbowy, głowica, tłoki) do warsztatu obróbkowego. Podstawą poprawnego remontu jest dokładność wykonania obróbek, gdyż to wpływa na późniejszą trwałość, głośność, konsumpcję oleju itp. Z tym niestety bywa różnie. Przy okazji remontu diesla ocenie i ewentualnie regeneracji muszą zostać poddane także wtryskiwacze. Turbosprężarka musi być obowiązkowo zregenerowana, jeżeli ma powyżej 150 tys. km. W remontowanym silniku obowiązkowo wymienia się m.in. rozrząd, bez względu na jego stan i przebieg. Obróbka bloku i wału korbowego mają decydujący wpływ na późniejszą pracę silnika.
Przywrócenie pełnej sprawności oznacza konieczność wymiany lub regeneracji kluczowych elementów podlegających zużyciu. Pełen koszt remontu zawiera trzy składowe: demontaż i składanie, obróbki specjalistyczne oraz ceny niezbędnych części i materiałów. Od jakości obróbek i montażu zależy w dużej mierze efekt końcowy. Pominięcie wymiany lub regeneracji niektórych elementów (np. wtryskiwaczy common rail czy turbosprężarki) może zniweczyć cały wysiłek, gdyż silnik może po remoncie kopcić i pracować nierówno. Zasadą jest wymiana wszystkich uszczelnień silnika na nowe, bez wnikania w ich stan techniczny. Przykładowe koszty pełnego remontu silnika: Fiat Panda II 1,2 8V benz. - 3520 zł, Ford Focus II 1,6 16V benz. - 5630 zł, VW Golf IV 2,0 TDI – 11560 zł.

Wymiana silnika
W przypadkach wielu poważniejszych uszkodzeń ta operacja okazuje się najbardziej opłacalna. Podaż silników używanych na rynku jest duża i do popularniejszych modeli można dość łatwo coś znaleźć. Należy jednak pamiętać, że silniki o tej samej nazwie handlowej mogą mieć dużo wersji wykonania. Wyszukanie silnika lepiej zlecić mechanikowi, aby nie było potem wątpliwości co do gwarancji na usługę. Warsztatowi łatwiej zwrócić niepasujący silnik, więc nie warto tym zaprzątać sobie głowy samemu.
Jak wybrać warsztat. Wymiana silnika nie jest operacją skomplikowaną, aczkolwiek nie przeprowadzi jej warsztat, który zajmuje się drobnymi naprawami. Już na wstępie warto uzgodnić czas wykonania usługi. Całość nie powinna zająć więcej niż tydzień.
Na co zwrócić uwagę:
> zgodność kodu oznaczenia silnika,
> obecność osprzętu,
> ślady korozji (mycie silnika wodą),
> pisemna gwarancja,
> możliwość zwrotu niepasującego silnika.
Plusy:
> silnik w wykonaniu fabrycznym, czasami jeszcze nienaprawiany wcześniej,
> możliwość wymiany na jednostkę o dużo niższym przebiegu,
> krótki czas operacji naprawy.
Minusy:
> zwykle nieznany rzeczywisty stan i przebieg silnika,
> ryzyko kupienia niepasującej wersji.

Jak sprawdzić silnik używany przed zakupem:
> Uruchomienie silnika. Najbardziej komfortowe warunki oceny daje zakup silnika jeszcze nie wymontowanego, który można uruchomić. Po odgłosach i kulturze pracy, a także braku dymu w spalinach mechanik w przybliżeniu oceni jego sprawność.
> Pomiar kompresji manometrem. Jest to miarodajny test w przypadku silnika, który jest zamontowany jeszcze w aucie dawcy i który można uruchomić. Dobry silnik benzynowy powinien mieć przynajmniej 12 atm., natomiast diesel około 25-30. W przypadku wymontowanego silnika sprawdzenie jest bardzo utrudnione, a wyniki będą niższe. Można jednak sprawdzić, czy wszystkie cylindry wykazują podobne ciśnienie.
> Inspekcja wnętrza głowicy. Warto zdjąć pokrywę głowicy kupowanego silnika, aby móc zajrzeć do środka. Doskonale widać, na jakim oleju jeździł silnik. Jasno-brązowy nalot w benzynowym oznacza, że jednostka pracowała na dobrym oleju (raczej syntetyku). W przypadku diesla wnętrze może być czarne, ale bez nagarów. Natomiast w jakimkolwiek silniku wyraźny czarny szlam o konsystencji smoły to znak, że stosowano kiepski olej lub zaniedbywano jego wymianę. Takiego silnika zdecydowanie nie polecamy.
> Kontrola endoskopem. Umiejętność obchodzenia się z endoskopem przydaje się w ocenie silnika. Szczególnie warto zajrzeć do cylindrów, aby ocenić stan gładzi. Brak widocznych charakterystycznych rys po honowaniu to oznaka, że silnik ma znaczny przebieg, zwykle powyżej 200 tys. km. Kupno takiego silnika raczej odradzamy.
> Wizualna kontrola wycieków. Teoretycznie wycieki są łatwe do usunięcia, gdy silnik jest zdemontowany, ale po pierwsze wydłużają czas całej operacji, a po drugie mogą wskazywać na znaczny przebieg.
> Ślady mycia silnika. Brutalne mycie silnika przed sprzedażą powoduje czasami, że woda dostaje się do wnętrza, powodując korozję. Szukajmy silników, które nie mają oznak korozji np. na prowadnicach zaworów.

Słupek czy kompletny. Silnik „słupek”: to blok z głowicą, a więc najważniejsze elementy, pozbawione całego osprzętu. Zwany także bywa „gołym” silnikiem. Silnik kompletny: zawiera cały osprzęt (np. wtrysk, turbo, kolektory). Jest jednak o około 40% droższy.
Przykładowy koszt samej wymiany silnika: mały benzynowy to ok. 1100 zł, diesla to ok. 2400 zł a diesla V6 to ok. 3900 zł.
Przykładowe ceny silników używanych do popularnych modeli: Fiat Bravo 1,4 T-Jet – kompletny 4000 zł / bez osprzętu 1800 zł, Ford Focus II 1,6 16V – kompletny 2500 zł / bez osprzętu 1800 zł, Renault Laguna II 1,9 dCi – kompletny 5000 zł / bez osprzętu 2800 zł, VW Golf IV 1,9 TDI – kompletny 2600 zł / bez osprzętu 1600 zł.

Naprawa silnika
To naturalne i najtańsze rozwiązanie w przypadku większości awarii, o ile nie dojdzie do uszkodzenia dużej liczby elementów. A więc jeśli dojdzie do wydmuchania uszczelki pod głowicą, to wystarczy ja wymienić. W przypadku zerwania napędu rozrządu zwykle opłaca się naprawiać silnik, ale czasami ceny części mogą być tak wysokie, że korzystniejsza będzie np. wymiana całego silnika. Również w przypadku tak częstej awarii wielu diesli jak pęknięcie głowicy, naprawa może oznaczać wymianę głowicy na inną, gdyż spawanie nie zawsze daje dobry efekt.
Jak wybrać warsztat. Dobry warsztat powinien poradzić sobie z każdą usterka, ewentualnie, w razie braku opłacalności naprawy, od razu zaproponuje wyminę silnika na używany. Warto poszukać zakładu specjalizującego się w danej marce.
Na co zwrócić uwagę:
> czy koszt naprawy nie jest wyższy od kosztu wymiany silnika na używany,
> udzielenie gwarancji na usługę,
> czy diagnoza jest bezpłatna.
Plusy:
> minimalizacja kosztów,
> stosunkowo krótki czas naprawy.
Minusy:
> czasami brak opłacalności,
> pozostawienie stanu zużycia silnika.

Wydmuchanie uszczelki pod głowicą zasługuje na zwykła naprawę, a nie wymianę silnika. Naprawa pompy oleju w 2,0 TDI kosztuje 800 zł a zaniedbanie tego oznacza konieczność remontu silnika. Naprawa uszkodzeń po zerwaniu rozrządu w aucie z głowicą 16-zaworową może się czasami zbliżyć do ceny silnika.

Cennik typowych napraw silników (z częściami) – benzynowy 8V / diesel 16V:
> naprawa po zerwaniu paska rozrządu – 1600 zł / 2300 zł,
> wymiana stukających popychaczy zaworów – 650 zł / 1100 zł,
> naprawa po przepaleniu uszczelki pod głowicą – 800 zł / 1000 zł,
> wymiana pompy oleju – 1000 zł / 1600 zł,
> wymiana panewek korbowodowych – 400 zł / 600 zł,
> regeneracja głowicy (problem olejowy) – 1050 zł / 1250 zł,
> wymiana pierścieni – 1100 zł / 1300 zł,
> wymiana przedniego uszczelniacza wału korbowego – 250 zł / 400 zł,
> wymiana cieknącej pompy wodnej (z paskiem rozrządu) – 550 zł / 1000 zł,
> wymiana wkładu termostatu – 100 zł / 100 zł,
> usunięcie urwanej świecy zapłonowej / żarowej (bez demontażu głowicy) – 300 zł / 300 zł.

Podsumowanie
W przypadku poważnej usterki silnika do wyboru są trzy metody naprawy. Każda ma swoje zalety i wady. I choć wiele zależy od modelu samochodu, to są pewne ogólne zasady wyboru rodzaju naprawy.
> Remont to rozwiązanie dobre przy ogólnie wysokim poziomie wyeksploatowania silnika, w sytuacji gdy samochód ma jeszcze pewną wartość i zamierzamy nim dłużej jeździć. Remont zwykle trwa najdłużej, ale przywraca silnikowi pierwotną sprawność.
> Wymiana, warto ją rozważać tylko przy poważnych uszkodzeniach jednostki napędowej. Warunkiem jest dobra dostępność silników używanych na rynku. Szukanie silnika warto jednak zlecić mechanikowi, bo łatwo o pomyłkowe kupno innej wersji.
> Naprawa jest dobra przy uszkodzeniach o ograniczonym zasięgu, niedotykających całej konstrukcji silnika, naprawa jest najbardziej opłacalną opcją. Przy poważniejszych usterkach warto jednak zawsze sprawdzić, czy nie wyjdzie drożej od montażu silnika używanego.



- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO