You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 19:18

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 24 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #834136 Wysłany: 10 Lut 2018, 20:00; 
 Temat postu: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Sebastian
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 09 Lut 2018,
Posty: 6
Witam.
Bardzo proszę o dokładnego manualna wraz ze zdjęciami dotyczącego wymiany rozrzadu,wraz z uszczelniaczami, w grande punto 1.4 8V.To moja pierwsza taka robota,więc prosze o dokladny opis.Podczas wymiany chcę zastosować blokadę rozrządu -żeby wszystko było tak jak ma być.
Dziękuje


Góra
 Profil  
 

 
 Post #834491 Wysłany: 18 Lut 2018, 19:00; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Mateusz
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 01 Gru 2014,
Posty: 61
Na youtube są filmiki opisujące po kolei co robić. Uszczelniacze żeby wymienić to musisz koła odkręcić i masz dostęp. Wbijasz jakiś śrubokręt lub co tam masz i wyciągasz stare. Nowe wbijasz przez jakąś tulejkę nadasadkę klucza pasującą średnicą do uszczelniaczy. Ale nie wiem czy to jest dobry pomysł na zmianę rozrządu jeżeli pytasz o takie rzeczy, na twoim miejscu zleciłbym to komuś co to ogarnia na co dzień. Ale jak to mówią do odważnych świat należy. Aha no i nie zapomnij o kluczu dynamometrycznym.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #834542 Wysłany: 19 Lut 2018, 20:03; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Sebastian
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 09 Lut 2018,
Posty: 6
Dzięki ale liczyłem na coś więcej.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #837288 Wysłany: 13 Lut 2019, 21:33; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Umiesz liczyć, licz na siebie.
Ruscy robią bez blokad i też jest git*... :E
Część 1/2: https://www.youtube.com/watch?v=5mRNWRPNtoc
Część 2/2: https://www.youtube.com/watch?v=wsU94lRD_dU
* - przy założeniu, że rozrząd nie przeskoczył.

PS
Na pierwszą w życiu taką robotę, ten silnik jest już NIE zalecany raczej.
Uczcie się na prostszych, bezkolizyjnych konstrukcjach (rodzina FIRE, ale w starszych modelach, np. Uno, Punto 1).

*------------------------------------- EDIT (rok 2018) ----------------------------------*

Czy ktoś próbował dorobić samodzielnie blokady, albo pożyczyć i skopiować?
Albo kupić, skopiować i oddać towar (tracimy tylko koszty 2 przesyłek)...

Elementy nie są skomplikowane, można się pokusić nawet o pomiary...z fotografii.
Rozstawy otworów NIE są krytyczne. Kąty tak: to główny powód istnienia wszelkich blokad.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozstawy nie ważne (100-105 mm), głównie kąty się liczą. Otwory mogą być jako "fasolki".


Przykłady blokad handlowych. Można mierzyć z niektórych fotek (znając jeden wymiar, rozmiar otworu, rozmiar śrub, reszta wynika ze skali i po temacie). Blokada wałka rozrządu wygląda na równe 10 stopni. Podobno są różnice w wyglądzie wałka w 1,2 oraz 1,4 więc trzeba uważać przy jego ustawianiu przed zablokowaniem, może być odwrotnie (choć blokady te same).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kąt blokady wałka rozrządu to chyba 10 stopni.


Z fotografii wychodzą ładne, równe liczby. Kąty najważniejsze, reszta to "pikuś". Wzornik do ustawiania pokrywy zaworów można olać.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Relacje kątowe są tu najważniejsze!


Wymiary "zdjęte" z fotografii. Otwory typu 6 oraz 8 milimetrów z kawałkiem, to otworki przelotowe na śruby M6 oraz M8, ich rozstaw (średnica) nie jest ważna, można by wykonać tzw. "fasolki" (byle zwrócone tak, aby kątów nie zakłócić).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wymiary z fotografii DA SIĘ wyciągnąć!


Wszystkie otwory (3 duże, 1 mały) leżą na jednej średnicy raczej (tej mniejszej, około 18,7 mm promień).

Czyli tak (otwory przerobione na "fasolki"). Blokada może być z płaskownika (kształt "lizaka" nie potrzebny). Również można zignorować występ/dystans pod śrubkę M6 (podłożyć coś, albo po prostu nie dokręcać takiej blokady do końca, nie giąć jej, ona ma tylko ustalać kąt).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wizualizacja 3D. Blokada z płaskownika.


Tak się składa, że mam stare koło pasowe z Punto 1. To ta sama rodzina FIRE i pewne rzeczy muszą być i są wspólne. Koło ma te same wymiary (tak wynika z pomiarów tego koła i wyników "wyjętych" z fotografii blokad dla Grande), ale mogą być różnice np. w liczbie zębów.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Mamy 23 mm plus trochę luzu = zgadza się z "pomiarami" z fotografii blokad.


Występ/czopik ustalający też się zgadza (około 3 mm, plus trochę luzu). Położenie od środka koła też.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rodzina FIRE, wymiary koła te same...


Rozstaw otworów M8 na średnicy też się zgadza. Przy pomiarze oczywiście uwzględniona średnica trzonków śrubek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozstaw z Punto 1 pasuje do blokad Grande.


Analogicznie można dokonać szpiegostwa przemysłowego i inżynierii wstecznej przy pozostałych elementach z zestawu blokad. Tu podałem tylko przykład postępowania (rozrząd mam do roboty w przyszłym roku, lato 2019). Wystarczą tylko podstawowe umiejętności ślusarskie (trasowanie otworów, wiercenie, "pilniko-terapia").

[ Dodano: 01 Lut 2019, 00:19 ]

========== 2018 ==============EDIT2============== 2019 ====================
Z ciekawości kupiłem najtańsze blokady (niepełny zestaw, tylko 2 elementy).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Najtańsze blokady z Allegro...


Wymiary zdjęte z fotografii były nawet OK. Jeden "błąd", największy wymiar, rozstaw "105" ma 100 mm.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wymiary lizaka.


Grubość nieistotna, a dystans (tulejka) można zastąpić stosem podkładek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Grubość nieistotna.


Blokada wałka rozrządu, ogólne spojrzenie (rysunki, albo model 3D będzie kiedy indziej).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wałka rozrządu.


Ciekawostka. Kąt 10 stopni to był w wielu starych silnikach "początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu".
Załącznik:
Komentarz do pliku: Z fotografii i pomiarów prawdziwej blokady = 10 stopni.


Kąty na "lizaku" też wyglądają OK, nawet nie chce mi się teraz mierzyć...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pomiar z fotografii na 99,999% był dobry.


Wirtualna przymiarka. Wygląda OK.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozrząd do wymiany w lato 2019. Przygotowania.


Blokada do Grande na kole z Punto 1. Pasuje na wcisk (tania blokada Chińska, 2 śrubki się wkręcają, trzecia z oporem).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada do Grande, przymierzanie na kole z P1 (1,1).


Jeszcze jedna fotka. Pomiar kąta na blokadzie wałka rozrządu. Jest 10 stopni (jak w "pomiarze" z fotografii).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kątomierz warsztatowy, ślusarski.


Udowodnione, że da się mierzyć z fotografii. Darujemy sobie ułamki stopnia i setne milimetra (blokada, to nie przyrząd precyzyjny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: "Kąt wyprzedzenia zapłonu" tyle wynosił od zawsze.


Można by nawet skopiować blokady przyborami biurowymi (nie trzeba prawdziwych narzędzi)... :E
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na blokady wystarczą nawet przymiary biurowe.


Na razie tyle...
[=======================================================================]
[ Dodano: 03 Lut 2019, 01:09 ]
Wyrzeźbione modele do pobrania: http://uploadfile.pl/pokaz/1637843---zpfr.html / https://ufile.io/7cl0e
Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D "lizaka" (do 1,2 / 1,4 8V i 16V).


Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D blokady wałka rozrządu 1,2/1,4 8V.


Rysunki robione "na kolanie".
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rysunek poglądowy (lepiej czytać z plików 3D).


Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wałka rozrządu (wiem, mało czytelne).


Blokada wału, to dziecinada. Gorzej z wykonaniem blokady wałka rozrządu w warunkach domowych. Ale coś wymyślę...

[ Dodano: 13 Lut 2019, 16:29 ]
========================== Monologu ciąg dalszy... ==========================

Jedną z najprostszych metod wykonania "lizaka" jest szablon, przyklejony do blachy wydruk w skali 1:1 (sprawdzić). Unikamy wtedy czynności "trasowania" otworów. Dystans ("tulejka") może być zastąpiony odpowiednim stosem podkładek (lub podkładka + nakrętka), sklejone na klej błyskawiczny. Łatwizna.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wykonanie "lizaka" metodami domowymi.


Chałupnicza blokada wału korbowego. Przymiarka do koła z Punto1, pasuje ładnie, bez poprawek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rzemieślniczy "lizaczek" wchodzi jak ta lala.


Wykonanie blokady wałka rozrządu wymaga już umiejętności o "poziom wyżej", wpasowanie elementu pod kątem 10 stopni (ale to nadal poziom mechanicznych "warsztatów szkolnych"). Prototyp został wykonany z kątownika 20x20 mm, grubości blachy 3,5 mm. Jest trochę za mały i za cienki, także polecam użyć "o numer" większy, będzie mocniejszy i pracy mniej (bez wycinania jednej ze ścian kątownika - zakreskowane pola /////// \\\\\\\). Wpasowany "listek"/"ząbek" pod kątem, zablokowany jest na 2 śrubki (jak ktoś ma, to spawarką przyłapać), a np. nitów nie można użyć, bo "rozpychają" konstrukcję w trakcie nitowania, blokada się wygnie w łuk.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Test ideowy, prototyp. Prawie się udał.


Na koniec zostaje najmniej ważny element, czyli blokadka koła zmiennych faz, ten "ząbek", "dzyndzel" (16V ma inny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokadki koła zmiennych faz, przykłady.


Wstępne "pomiary" z fotografii dają następujące "wyniki" (wymiary traktować, że są "z nadmiarem" na doszlifowanie, kąt wynosi około 20 stopni, może być błąd, ale nie ważne, taką blokadę można dopasować już w trakcie prac przy rozrządzie, pilnikiem, albo otwór rozwiercić).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uwaga, rysunek nie sprawdzony (ale i tak się przyda).


Wizualizacja 3D. Nie trzeba dokładnie niczego kopiować, wystarczy zachować funkcjonalność blokad. Wygląd nie ważny.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D (nie zweryfikowany). FIRE 8V.



Na deser kolejny rusek. Zwyczajnie potraktował silnik jak stare FIRE, ustawił na znak (tłok 1 GórneMartwePołożenie) i już.
:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=uQtXlyryJVQ Niestety nie pokazał czy silnik odpalił.
Możliwe, że te wszystkie blokady, to jedna wielka "ściema", a "potrzebne" są głównie w fabryce, przy pierwszym montażu/składaniu silnika (stąd też dziwne, niejasne "procedury" w serwisówkach, książkach, czy "eLearn", bo są kopią/imitacją instrukcji wewnątrz-firmowej Fiata), czyli dalej można sobie poradzić bez nich, bezwzględnie wymagane wcale nie są, ewentualnie z jedną uwagą, że silnik pracuje dobrze (pasek nie przeskoczył, wymiana jest profilaktyczna i nie zmieniamy uszczelniacza wałka, czy wariatora).

Tu jeszcze inny przykład, tym razem niemiecka wersja. Też robią tradycyjnie, na znaki, korba na GMP, skrzynia biegów (okienko) na 0 stopni, wałek rozrządu też "na znak". Plus znaki na kołach, pasku + chyba policzył zęby między znaczkami (dobry pomysł).
:idea: https://www.youtube.com/watch?v=fxJjFLfVlPM - poniosło Helmuta z tym silikonem...

Kolejna (angielska) opcja do wyboru: użycie tylko jednej blokady, wału korbowego, a reszta na znaki.
:pirat: https://www.youtube.com/watch?v=j3bBaYhvfEw Także macie metod "do wyboru, do koloru".

Brazylijska telenowela z użyciem 2 elementów, z luzowaniem koła zmiennych faz bez blokowania go...
:pr: https://www.youtube.com/watch?v=bLwR9QcLmxo Nie pokazał cwaniaczek jak luzował koło (nie wolno tego robić z blokadą wałka, bo się ją uszkodzi, a może i głowicę połamie/odłupie kawałek, wałek blokujemy kluczem płaskim, wałek ma na to miejsca między krzywkami). Co kraj, to obyczaj...
Choć tu też brazyliana, 2 blokady, ale bez luzowania wariatora: https://www.youtube.com/watch?v=qxMhU6g7QBk
Tutaj (https://www.youtube.com/watch?v=_c6lajnpoRA) pokazują, że luzy na kole faz powinny wynosić najwyżej około 1 ząbka (o tyle może być typowo przestawiony rozrząd, jak się nie uważa w trakcie roboty, silnika to nie rozwali, ale komputer może wywalić błąd - trzeba będzie robić rozrząd jeszcze raz). Pokazane też, że trzeba ręcznie "naciągać" pasek od strony korby, przez pompę wody, koło wariatora i dopiero napinacz. Po złożeniu pokręcić silnikiem i jeszcze raz wstawić blokady, jako weryfikacja.

TO są wszystko logiczne procedury, a nie brednie z "eLearn" (gdzie każą najpierw zrzucić pasek, a później na oślep kręcić wałkiem rozrządu, założyć mu blokadę, a następnie "korbą" i też zblokować - tyle, że po drodze może być kolizja zaworów z tłokami, zależnie od tego jak się wam zatrzymał silnik). Także uważać na "książkowe" instrukcje.


Góra
  
 
 
 Post #846078 Wysłany: 15 Lut 2019, 15:30; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Radek
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 19 Sie 2017,
Posty: 695
Pomógł: 2
Blokada wycięta z laminatu pcb będzie dobra bo to tylko pozycje ustala, jeszcze tylko ta blokada koła, czym się różni blokada z 8V do 16V? Bo w domu bym sobie ząbek wyciął a potem tylko otworek jeśli by pasowało.

[ Dodano: 15 Lut 2019, 15:30 ]

No i blokada koła górnego z zdjęcia zmierzona


Załączniki:
Screenshot_231.png
Screenshot_231.png [ 9.39 KiB | Obejrzany 39605 razy ]


Góra
 Profil  
 
 
 Post #846105 Wysłany: 21 Cze 2019, 09:16; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Aby nie było tak wesoło i optymistycznie, przykład awarii silnika, pogięte zawory, od przestawionego rozrządu.

Część 1: https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8 :!:
Czy ktoś może przetłumaczyć z niemieckiego, co było pierwotną przyczyną kolizji? Czy chodzi o to, że poprzednim mechanikom w innym warsztacie ścięło klin na kole wału korbowego (dlatego się "rozjechał" rozrząd)? Czy może uwaga o ścinaniu klinów jest "na marginesie" i nie dotyczy akurat tego silnika?

Miałem tak kiedyś w Punto 1, przy wymianie uszczelniacza wału właśnie strzelił "klin" ("wpust") koła, bo to jest jako jeden element, jeden odlew (czy odkuwka, wypraska, spiek) żeliwny/stalowy. W początkowej chwili odkręcania, tarcie łba śruby próbuje zakręcić również i kołem, to ścina klin/wpust. Koło trzeba (i do odkręcania i zakręcania śruby) jakoś wspomóc, przytrzymać (na filmiku, chyba zasugerowali blokadę, "lizak", jeśli dobrze rozumiem?).
W każdym razie, koło posiada (w P1 przynajmniej tak było) napoczęty fabrycznie otworek dokładnie w miejscu klina, można przewiercić i małym pilnikiem stworzyć kwadratowy, czy prostokątny kanał i dorobić klin/wpust (pasowanie na lekki wcisk) ze stali (kupiłem nowe koło wtedy, choć naprawiane powinno na 99,9% działać). Wizualizację brakującego elementu robimy poprzez odcisk np. na plastelinę. To tak informacyjnie, "metoda awaryjna", gdyby ktoś musiał pilnie złożyć auto (a nową część dokupić później).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uwaga na możliwość ścinania klina na "korbie"!


Część 2: https://www.youtube.com/watch?v=nCiubDQQ4rg
Składanie silnika, lekkie docieranie nowych zaworów (specjalna przystawka do wiertarki), pomiar płaskości głowicy i montaż bez planowania (jak nie trzeba, to się nie planuje, czyli wcale nie "trzeba zawsze"). Nie pokazali regulacji luzów zaworowych, szkoda (no i w kwestii rozrządu nie było pokazane żadne luzowanie koła faz - są głosy, że to tylko po to, aby cały pasek równo naprężyć, a wbrew pozorom nie ma związku ze zmiennymi fazami - i blokowanie go "ząbkiem", chyba użyli tylko 2 blokad z zestawu). Po robocie głowicy obowiązkowa zmiana oleju. Ciekawostka przy napełnianiu układu chłodzenia, użyli przystawki podciśnieniowej (eliminuje lub mocno ogranicza potrzebę odpowietrzania).

Filmik z innej parafii, błąd P0016, dość mocno przestawiony rozrząd (ale nic nie rozwaliło, chyba).
https://www.youtube.com/watch?v=bPquzhCnyMg Także, robić, ale uważać... :wink:

PS
Znaki/kreski na kołach wału korbowego są inne w różnych silnikach tej rodziny, przesunięte, przykład: Grande -> P1.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Oprócz liczby zębów, różnie położone są znaki (możliwe, że prawie każda odmiana FIRE ma inny).
Grande_P1.gif
Grande_P1.gif [ 1.67 MiB | Obejrzany 39558 razy ]


radex324 napisał(a):
Blokada wycięta z laminatu pcb będzie dobra bo to tylko pozycje ustala,[...]

Podejrzewam, że i drewniana by dała radę. :E Albo lepiej ze sklejki (kilka warstw, też grubo jak na fotografii)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Opcja dla twardzieli: blokady z drewna! :-)



▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄ 6/2019 ▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄▀▄

Uwaga! Według rusków i ukraińców kąty blokad są nieco inne niż te dostępne na naszym rynku (i na zachodzie EU).
Znalezione przez radziecką wyszukiwarkę Yandex. Blokada wału korbowego różni się o 2 stopnie. Fiat Albea.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wału korbowego. Fiat Albea 1,4.


Blokada wałka rozrządu różni się o 1,25 stopnia (8,75° zamiast 10°). Zamiast "listka" pod kątem, są dwie śrubki/kołki.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wałka rozrządu. Albea 1,4 8V.


Blokadka koła zmiennych faz nawet się zgadza "na oko". Najmniej potrzebny element zestawu.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dzyndzel do blokowania koła - tylko po co?


Ukraińskie źródła też mają 8,75 stopnia (nie 10°). Kąta nie podali na rysunku (ja dorysowałem na zielono).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ukraińska wersja...


Dla "ułatwienia"...ktoś puścił w Internet trzecią wersję, jeszcze inne przesunięcie kątów!
Załącznik:
Komentarz do pliku: Skandal. Trzecia wersja blokady do 1,4 8V.


:roll: No i co teraz? :|
Albo projektanci to chamy i do tego samego silnika (ale w różnych modelach Fiatów) powymyślali inne przyrządy "bo tak" (albo np. normy spalin są inne na różnych rynkach zbytu, dlatego silnik się "tuninguje" rozrządem), albo rzemieślnicy kopiujący blokady nie potrafią mierzyć i teraz nie wiadomo która wersja jest prawidłowa! Teraz wychodzi na to, że rutynowa wymiana paska "na znaki" jest bardziej fachowa niż na blokady niewiadomego pochodzenia.

To też może być wyjaśnienie przypadków (wcale nie tak rzadkich), gdzie silnik nie do końca działa prawidłowo i okazuje się, że "rozrząd był przestawiony o ząbek" lub dwa (bo ostatni mechanik miał jedną, a kolejny ma teraz drugą wersję blokad).


Góra
  
 
 
 Post #848406 Wysłany: 21 Cze 2019, 14:16; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Radek
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 19 Sie 2017,
Posty: 695
Pomógł: 2
Trzeba dopaść oryginały i je zmierzyć.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848429 Wysłany: 13 Lip 2019, 14:55; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Ruska/ukraińska serwisówka do Albea 1,4/8V, pokazuje te same numery blokad... :roll:
Link: https://zinref.ru/avtomobili/Fiat/000_00_00_Fiat_albea_2005_remont_bez_problem/043.htm
Może to oni mają właściwe kąty, a na nasz rynek ktoś wprowadził buble (głąby zaokrąglili wartości w obu blokadach, ale to za mało, aby np. silnik pokazał nam kontrolkę "Check Engine").
Jeszcze inna opcja, to wersje silników 1,4 8V bez zmiennych faz (podobno były takie do wczesnych Grande na niektóre rynki). Może tam był inaczej zgrany rozrząd...i tu ktoś pomieszał blokady.

Tłumacz Google: https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=pl&u=https%3A%2F%2Fzinref.ru%2Favtomobili%2FFiat%2F000_00_00_Fiat_albea_2005_remont_bez_problem%2F000.htm
Polecam sobie pozapisywać większość z tego, szczególnie wszystko co dotyczy silnika. Mnóstwo fajnych fotografii (jakich nie znajdziecie nigdzie w żadnym poradniku "do Grande Punto").

[ Dodano: 27 Cze 2019, 15:15 ]

Jeszcze inna możliwość. To zwyczajna tolerancja, dopuszczalny rozrzut (i słusznie "Check Engine" nie ma).
Bo luzy w otworach blokad dają przesunięcie właśnie z przedziału 1-2 stopnie (tu już tylko kwestia jak ktoś to mierzył, bo jak powrzucał śrubki i coś tam obracał, przykładał przyrządy, to mógł "naciągnąć" i poszło na rysunek z przesunięciem kątowym).
Wtedy obie wersje ("wersja zero" i przesunięta o 2 stopnie) są jako-tako do zaakceptowania (trzecią wersję olewamy, tę przestawioną o 5 stopni - nie wiadomo do którego silnika to jest).
A tamte "1,25" stopnia na wałku rozrządu też można pewnie uzyskać, jeśli grubość "listka" blokady wchodzącego w szczelinę wałka będzie z luzem (a nie na lekki wcisk, czy "suwliwie"). Bo nie wierzę, że ktoś projektował rozrząd z dokładnością do ułamków stopnia i takich też blokad silnik później wymaga.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Luzy na otworach dają 1 do 2 stopni...
Luzy_1-2_stopnie.gif
Luzy_1-2_stopnie.gif [ 1.36 MiB | Obejrzany 38463 razy ]

Ale dla porządku: która wersja jest prawidłowa, na razie nie wiadomo (okaże się kiedyś)...

[ Dodano: 13 Lip 2019, 14:14 ]

Precyzyjny pomiar z fotografii wysokiej rozdzielczości (było ponad 4000x1800 pikseli i w miarę prostopadle wykonana fotka, nie ma efektu perspektywy zaburzającego kąty). Blokady dla silników w Brazylii...takie samo dziadostwo jak i u nas. Otwory nawet nie są równomiernie rozłożone co 120 stopni. Czyli większość blokad, to masowa "rzeźba" robiona gdzieś po garażach.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rzeźba, artysta-plastyk wiercił na kolanie.


"Misja" specjalna nadal aktualna: dorwać i zmierzyć "oryginały". Ma ktoś z was znajomego w którymś z ASO Fiata?
Albo "na flaszkę" dać mechanikowi, aby pożyczył do pomiaru.

PS
Chociaż patrząc na tę latynoską wersję, to jest zgodność z "naszą" (EU/PL), bo mały otworek (ten około 3 mm) ustalający też ma 40 stopni odchyłu "od poziomu". Gdyby pominąć (gdy mają dostatecznie duże luzy) główne 3 otwory na śruby ósemki, to ustawienie rozrządu (czy raczej wału korbowego) będzie identyczne (OK, tu jeszcze dochodzi blokada wałka rozrządu, ale już jesteśmy blisko).


Góra
  
 
 
 Post #849283 Wysłany: 13 Sie 2019, 20:31; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13043
Pomógł: 54
pmx007p1 napisał(a):
"Misja" specjalna nadal aktualna: dorwać i zmierzyć "oryginały". Ma ktoś z was znajomego w którymś z ASO Fiata?
Albo "na flaszkę" dać mechanikowi, aby pożyczył do pomiaru.


Flaszki nie trzeba, bo kilka lat temu zrobiłem dr-at (no może nie doktorat, ale magisterkę :E ) z blokad i procedury wymiany rozrządu w Multiair-ach i zaraz wyjaśnię skąd te różnice (tak na 99%) :E (Obecnie robię drugi fakultet z 1.0 Ecoboost Forda :E )



1.4 Multiair:

Kupiłem zestaw blokad Magneti Marelli (~250zł w 2013/2014r), ale wg epera blokady OE były tańsze (Blokada wałka rozrządu ok. 50zł, wału korbowego ok 30zł), to postanowiłem kupić jedną i drugą. Niestety dostępna była tylko blokada wałka rozrządu a blokada wału korbowego była nie do kupienia.... (zapasy wyczerpane i nie do ściągnięcia, bo wszystkie ASO zostały wyposażone) :roll: To kupiłem blokadę wałka rozrządu OE (na wszelki wypadek jakby MM uległa uszkodzeniu). Co się okazało.... blokada wałka rozrządu OE vs MM różni się pozycją blokującą silnik :E

OE blokuje silnik (konkretnie wałek rozrządu) w pozycji niecałe 180 (176?) st innej, także zestaw złożony z blokad dwóch producentów może nie pasować do siebie.

A tak poza tym, to zestaw MM idealnie się wpasował w wał i wałek rozrządu (napęd rozrządu zamontowany w fabryce, nigdy nie ruszany).

[ Dodano: 13 Sie 2019 19:55 ]

Zestaw MM:

Załącznik:



Blokada wałka OE:

Załącznik:



-----------------

Tu porównanie blokady wałka i OE skręconych razem w tej samej pozycji względem korpusu głowicy:

Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:



Wyraźnie widać kąt inny o ok 180stopni (ten mały cypelek - jest tylko jeden otwór na niego w walku rozrządu) oraz widać przesunięcie o jakiś niewielki kąt.... ponieważ 1 obrót wału korbowego = 0,5 obrotu wałka rozrządu, to różnice wynikające ze zdjęć mogą wynikać właśnie z tego, że blokada wałka z jednego zestawu blokuje silnik w innej pozycji - o niecałe 180* względem pozycji wałka rozrządu niż blokada innego producenta.

Załącznik:



Niestety innego porównania nie mam, a OE blokadę dałem znajomemu nauczycielowi na warsztatach technikum mechanicznego. Blokadę wału korbowego powiedział, ze sobie zrobi jak będzie potrzeba zrobienia Mair-a ;)

[ Dodano: 13 Sie 2019 20:13 ]

pmx007p1 napisał(a):
Bo luzy w otworach blokad dają przesunięcie właśnie z przedziału 1-2 stopnie (tu już tylko kwestia jak ktoś to mierzył, bo jak powrzucał śrubki i coś tam obracał, przykładał przyrządy, to mógł "naciągnąć" i poszło na rysunek z przesunięciem kątowym).

Jak przyłożysz blokadę do koła pasowego, to nie ma praktycznie żanego luzu - ten cypelek ustala blokadę w odpowiedniej pozycji i tu jest wymagana duża precyzja, śruby M8 mają za zadanie tylko docisnąć blokadę do koła pasowego i tu precyzja nie ma znaczenia, można zrobić dziurę fi 10, dodatkowo dać podkładkę i też będzie ok. Luzu na śrubce M6 nie ma już tak dużego i nawet jak jest to w dużo mniejszym stopniu wpływa na przesunięcie kątowe ze względu na większą odległość od osi obrotu.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #849294 Wysłany: 13 Sie 2019, 23:23; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Nie. 8) Luzy są na silniku takie same jak przy zabawie z blokadami w domu na stole.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokady dają możliwość przesunięcia o kilka stopni.
Luzy_Blokady_NA_SILNIKU.gif
Luzy_Blokady_NA_SILNIKU.gif [ 1.05 MiB | Obejrzany 37818 razy ]

W dodatku blokada (chińska "ASTA") nie pasuje, nie można wkręcić śrubki M6 na końcu (2-3 zwoje tylko i staje ukosem). Trzeba wyszlifować "fasolkę" ("jajo"), nie rozwiercać otworu, bo to jeszcze zwiększa szanse na przestawienie kątowe.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tania blokada z Allegro. Są problemy, nie pasuje.


Coś chyba się okaże, że ruska wersja (Fiat Albea) będzie dobra. Do weryfikacji.


Góra
  
 
 
 Post #849296 Wysłany: 14 Sie 2019, 01:54; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13043
Pomógł: 54
No to jakieś dziadostwo to musi być.... Ja nie kojarzę żadnych luzów. Tak samo koło pasowe paska osprzętu luzów nie ma po przyłożeniu. Temat do przyjrzenia się przy następnej wymianie.... Ale to dopiero za ok. 2 lata.... O ile będę jeszcze mieć to auto (raczej tak, ale różnie to może być ;) )

[ Dodano: 14 Sie 2019 00:02 ]

Blokady za 30 zł na allegro.... Szczerze to bałbym się z tego korzystać ;) To już lepiej zrobić na znaczki - szybciej, taniej i dobrze pod warunkiem że do tej pory było ok.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #849308 Wysłany: 14 Sie 2019, 23:27; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
W tanich blokadach nic nie pasuje tak na prawdę... :E Blokada rozrządu też nie wchodzi, jeden otwór.
Wysokość też zła (po włożeniu w wałek, blokada wisi nad głowicą). "Listek" położony źle (wysokość).
Obracanie wałkiem rozrządu o 180 stopni nic nie dawało (wycięcie w wałku jest w osi), blokada nadal "siadała" źle.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tania blokada z Allegro. Fachowa wymiana rozrządu.


Występ/listek kątowy jest za cienki i lata w wałku. Czyli można by krzywo ustawić wałek jak ktoś nie uważa, nie myśli.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uważać na tanie blokady. Ale da się ich użyć.
Luzy_na_walku_rozrzadu_(ASTA).gif
Luzy_na_walku_rozrzadu_(ASTA).gif [ 843.78 KiB | Obejrzany 37741 razy ]

Tanich blokad można użyć, ale po małej modyfikacji. Otwory przerobić na "fasolki" (pilnikiem, nie rozwiercać nic, bo nie w średnicach problem), a pod blokadę wałka dać podkładki (aby nie wisiała w powietrzu), coś około 1-1,5 mm.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tanie blokady pasują po poprawce pilnikiem.


W kwestii luzów, to "koło foniczne" (pasowe alternatora) też ma luzy zanim się dokręci śruby. Po to jest funkcja "nauki koła fonicznego" (czy jak to się nazywało), wcale nie z powodu wymiany czujnika jak niektórzy bredzą.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Koło foniczne też można przestawić !!!
Kolo_Foniczne_tez_ma_luzy.gif
Kolo_Foniczne_tez_ma_luzy.gif [ 661.34 KiB | Obejrzany 37741 razy ]

Tyle w kwestii "precyzji" i "fachowości" wymiany rozrządu, tylko dlatego, że "na blokadach"... :hahaha:


Góra
  
 
 
 Post #849336 Wysłany: 16 Sie 2019, 15:28; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
A czy ktoś posiada dobre blokady, tzn. takie które pasują bez żadnych przeróbek i mógłby się podzielić jakie to blokady (producent)?
Skoro blokady Magneti Marelli do silników Multi Air dobrze pasują to zakładam że do 1.4 8V też powinny tylko ich koszt to ok. 420 zł (cały zestaw - blokady, "klucz" do napinacza i wzornik do pozycjonowania pokrywy zaworów).
Oryginalne blokady (wału korbowego, wałka rozrządu, blokada wariatora) to wg ePER koszt to ok. 80 EUR (z tym, że nie wiem jak mają się ceny z ePER do cen w polskich ASO).
Na forach czytałem pozytywne opinie na temat blokad produkcji ZUP Bytom (nie konkretnie blokad do tego silnika, ale ogólnie). Koszt zestawu (skład ten sam co Magneti Marelli) to ok. 290 zł.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #849339 Wysłany: 16 Sie 2019, 16:46; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Prawdopodobnie wszystkie blokady się nadają, pod warunkiem, że jest użyty komplet (nie pomieszane, typu wał korbowy według wersji "europejskiej", a wałek rozrządu według ruskiego rysunku).

Jak silnik działa dobrze, to nie trzeba blokad i zmienne fazy "nie istnieją" (ignorujemy).
Przykład (drugi temat w dziale): http://fiatpunto.com.pl/post849338.html#p849338
____________KONIEC_TEMATU_____________


Góra
  
 
 
 Post #849341 Wysłany: 16 Sie 2019, 17:05; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
pmx007p1 napisał(a):
Jak silnik działa dobrze, to nie trzeba blokad i zmienne fazy "nie istnieją" (ignorujemy).

Przy zwykłej wymianie paska tak, ale jeśli wyjmowany jest wałek rozrządu (w celu wymiany uszczelniaczy trzonków zaworów) to z blokadami chyba jest troszkę bezpieczniej ;)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #849342 Wysłany: 16 Sie 2019, 18:24; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Przekaz jest taki, że możesz użyć każdych blokad i dodatkowo porobić własne znaki. KONIEC TEMATU.

Jedyny realny problem (jak ktoś bezmyślnie używa tylko blokad), to możliwość zamontowania wałka rozrządu źle (obrócony o 180°).
A są tacy fachowcy...


Góra
  
 
 
 Post #849983 Wysłany: 28 Wrz 2019, 10:12; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Radek
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 19 Sie 2017,
Posty: 695
Pomógł: 2
Ktoś ma może tą blokadę koła górnego? Fajnie by było żeby idealnie pasowała. Za niedługo znowu ustawiam rozrząd :lol:


Góra
 Profil  
 
 
 Post #850024 Wysłany: 30 Wrz 2019, 06:20; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
No z posiadaczy 16V, to chyba nikt się nie udziela w temacie rozrządu itp. Bardzo nie ładnie...
Ta mała blokadka koła zmiennych faz, ta z ząbkiem, jest najłatwiejsza do dorobienia. Spróbuj.
Tym bardziej, że "łopatka" pod kątem jest do niczego nie potrzebna (przynajmniej w 8V).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ramię, łopatka, listek pod kątem NIE potrzebny.
BlokadaZmiennychFaz8V_Uproszczona.jpg
BlokadaZmiennychFaz8V_Uproszczona.jpg [ 31.44 KiB | Obejrzany 36943 razy ]

Uważać tylko na gwint w silniku, bo w 8V jest drobnozwojny. Nie przykręcamy więc blokady dowolną śrubą.


Góra
  
 
 
 Post #850025 Wysłany: 06 Paź 2019, 19:51; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Radek
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 19 Sie 2017,
Posty: 695
Pomógł: 2
Hmm, dzisiaj po pracy dorobię wg swojego zdjęcia poszerzając o 2mm i z tego, gwint tam jest 8mm zwykły z tego co kojarzę.

[ Dodano: 06 Paź 2019, 19:48 ]

pmx007p1, Kolega może będzie potrafił w swoich programach rozrysować to? https://allegro.pl/oferta/zestaw-blokad ... 7549032110
Ew. z zdjęcia mi wyszło że od osi śruby M8 do pinu jest około 18mm i około 2mm ma pindol.

[ Dodano: 06 Paź 2019, 19:51 ]

Ew, zamawiam na allegro wymiaruje i odsyłam za free :E :E


Załączniki:

Góra
 Profil  
 
 
 Post #852003 Wysłany: 28 Lut 2020, 15:36; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Kamil
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 14 Lip 2018,
Posty: 25
Ktoś używał blokad NEO TOOLS 11-324? Wyglądają na solidne ale ciekawe jak z wymiarami?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #852033 Wysłany: 01 Mar 2020, 19:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
A co za problem? W razie czego pilniczek w pogotowiu, gdyby rozstaw otworów był za ciasny. Tylko kątów nie popsuć.

Proszę przeczytać ostatnie 6-7 wpisów (i drugi temat o rozrządzie, był podany odnośnik)!
Na 99,999% każde blokady są dobre, o ile używasz kompletu (zachowana jest pozycja i relacja między wałem korbowym i rozrządu, w uproszczeniu liczba zębów paska - całość kompletu narzędzi może mieć wtedy lekkie przesunięcie, stąd różne rysunki, wersje blokad), a wymiana paska jest profilaktyczna (silnik działa w 100% dobrze). Wtedy nawet można "na znaki" bez blokad (i były podane przykłady) albo tylko z jedną lub dwoma z zestawu.

Silnik jest kolizyjny, więc blokady generalnie blokują silnik prawdopodobnie (nie chciało mi się nawet sprawdzać, bo to nie ważne) około połowy skoku tłoków (aby na pewno uniknąć kolizji z zaworami podczas prac przy silniku, a zwłaszcza na pierwszym montażu w fabryce), cała filozofia. Wszystko w temacie.

A gdyby ktoś kupił ten "NEO TOOLS" (lub jakiekolwiek inne), to niech spróbuje zmierzyć i porównać z podanymi tutaj blokadami (do której wersji pasują najbardziej: europejska, chińska, ruska, ukraińska, brazylijska).


Góra
  
 
 
 Post #860058 Wysłany: 04 Mar 2024, 03:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Online
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 511
Pomógł: 8
Ciekawostka. Przebiegi oscyloskopowe sygnałów czujników wału i wałka w różnych Fiatach.
:arrow: https://rotkee.com/en/waveform-library?brand=169
Nie ma Grande/EVO, ale jest Doblo z silnikiem 1,4 8V (350A1000). Wrzucam fotkę (gdyby strona kiedyś padła).
Załącznik:


Na wiosnę spróbuję to potwierdzić na swoim Grande (nigdy nie ma czasu na takie zabawy)... Potwierdzone (poniżej).

=====-------------------------------------------------------------------------=====

Na razie nic nowego. Tylko jeszcze raz, jak wyglądają 2 możliwe pozycje ustawienia blokadami. Pierwsza "prawilna", druga "zła" (blokada źle leży, stąd podkładki). Rowek w wałku jest niecentryczny, stąd różnice wysokości "listka" w blokadzie. Rozstaw otworów mocujących wynosi 92,00 mm. Tania "ASTA" z Allegro wymagała korekty okrągłym pilnikiem.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dwie równoważne pozycje blokady wałka.


Ustawienie rozrządu (przynajmniej wałka rozrządu) na samochodzie można sprawdzić przez otwór czujnika. W ustawieniu "prawilnym" jedna z "krzywek" dla czujnika jest precyzyjnie na krawędzi (jak się patrzy centrycznie w otwór - fotka celowo przechylona, aby było widać, że coś tam jest). Dołu (wał korbowy) jeszcze nie rozgryzłem (do opracowania podobna prosta metoda domowa - na wiosnę może).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ustawienie bez blokady (jak korba OK, to rozrząd ma być tak o).


Kształt "krzywek" pod czujnik pasuje do wykresu (oscylogramu) podanego na początku. Uwaga, ustawienie rozrządu, a wykres pracującego silnika, to nie musi być to samo (jak próbowałem wirtualnie ustawić - fotomontaż - koło foniczne i dopasować do wykresu, to było przesunięcie 5-6 ząbków koła fonicznego), do weryfikacji (zadanie na przyszłość). Może np. zmienne fazy są lekko wysterowane na biegu jałowym (a programowo to "zero stopni", czy tam procentów widzianych przez FES/MES)?
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kształt krzywek pasuje do oscylogramu zielonego. Nic więcej na razie!


Ciekawostka losowa. Wałek z nowego 500 1,2 8V jest taki sam, oprócz wzniosów krzywek wałka (Grande 9,5 - "500" po 9,00 i 9,20 nierówno ssące i wydechy). Różnica produkcyjna tylko jedna (otworek mały, baza do obróbki kątów, krzywek).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Losowa ciekawostka: Grande i nowe "500".


Historycznie, to wycięcie, rowek, służyło kiedyś do napędu mechanicznego rozdzielacza zapłonu w pierwszych FIRE. Taka zaszłość historyczna. Wycięcie/rowek nie na środku, miało pewnie stanowić zabezpieczenie, aby odwrotnie nie założyć aparatu.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pierwsze FIRE miały aparat zapłonowy.


Na marginesie (off-topic). Z ciekawostek, to dane regulacyjne silników od dekad są podobne, co by nie było (czy mechanicznie, czy pneumatycznie/podciśnienie, czy elektronicznie sterowane silniki, pewne liczby i zakresy są te same - przypadek?). Co to ma wspólnego z Grande? Na razie niewiele (ale kto wie). "Komputery" (ECU) w sumie "tylko" naśladują stare układy, takie charakterystyki, wykresy z książki są tam jako "mapy" i tyle (w uproszczeniu).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wszędzie te same parametry/zakresy.


Skok termostatu taki sam mamy w Grande (7,5 mm). Podobieństw pewnie jest więcej. Silnik to silnik, prawa fizyki te same. Rewolucji tu nie będzie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dane regulacyjne/serwisowe starych gratów.


W sytuacji kryzysowej, można by wyregulować (czy zaprogramować) nowe auto na danych z takiej starej książki (byle podobną konstrukcję znaleźć, układ zaworów, kolejność zapłonu, pojemność, moc) i by odpaliło jako-tako.

_-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-_____[ Dodano: 17 Lut 2024, 16:00 ]_____-=-=-=-=-=-=-=-=-=-_

Pierwsze testy zabawką udającą oscyloskop (chińszczyzna "FNIRSI" 1013D). Jedyny plus, że to jest przenośne (i o to głównie chodziło, za to można przepłacić).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Allegro, 630 złotych obecnie...trochę za dużo!


Wtyczki na czujnikach są częściowo rozbieralne, wtedy jest podejście szpilką/igłą pomiarową (polecane poniżej 1 mm średnicy). Igła włazi między izolację żyły a uszczelkę, niczego się nie kaleczy, nie przebija.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Polecane szpile/igły 0,8 mm.


Czujnik wału jest "pływający", ECU wstępnie coś tam wystawia, a czujnik nakłada na to swój przebieg, pewnie tak mu łatwiej to przetworzyć na prostokąt (i dalej cyfrowo). Stąd bierzemy z czujników sygnały, nigdzie się masy przy czujnikach nie zadaje (pamiętać, że oscyloskopy mają wspólną masę kanałów). Masę bierzemy byle gdzie, gdzie wygodnie, silnik, buda, akumulator. Czujnik wałka rozrządu ma sygnał na środkowym pinie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pomiary dla osób, które ogarniają oscyloskopy i zagrożenia (zwarcia, porażenia).


Jako-tako coś widać, ale to szczyt możliwości tej zabawki (także nie polecam, może jak stanieje 2 razy). Ma za małą pamięć próbek, "nagranie" jest krótkie. Słabe oprogramowanie (przydałby się dłuższy czas nagrywania, "rozdzielczość", wręcz praca jako rejestrator danych, na ile karty pamięci wystarczy, a wewnątrz jest 8GB). Bieda.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Warunkowo może być, ale to zabawka, pamiętać.


Obok oscyloskopu to to nie leżało. Prawie nie ma prawdziwych opcji wyzwalania/synchronizacji z prawdziwych przyrządów, więc przebiegi się rozjeżdżają (na szczęście "stop-klatka" działa i zamraża je w prawidłowej pozycji nawet).
Załącznik:
Komentarz do pliku: "Filmik" jak to pracuje mniej-więcej...
Sygnaly_animacja_GIF.gif
Sygnaly_animacja_GIF.gif [ 1.09 MiB | Obejrzany 3405 razy ]

Można złapać po kawałku dłuższe, powtarzające się przebiegi i próbować je posklejać w Photoshopie, ale to lipa (niedokładnie wychodzi).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Fotomontaż, aby więcej pokazać na siłę...


Wybrany fragment przebiegów. Pomiar na czujniku wału (żółty) daje różny przebieg, normalny (charakterystyczna przerwa na kole daje rosnący przebieg) albo "odwrócony" (następne foto). Dla nas to bez znaczenia, przebieg to przebieg, o czasy chodzi (synchronizację ząbków). Ale dla ECU może to mieć znaczenie, np. pomylenie żył przy naprawie wiązki może spowodować złą pracę albo problemy z rozruchem. Także pamiętać. Cuda powoduje też namagnesowanie wału, wałka, koła fonicznego, też pamiętać.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Zbliżenie na przebieg, max. możliwości "FNIRSI".


Pomiar na innej żyle daje "odwrócony" przebieg (dla podglądającego nie ważne), zbocze opadające od szerokiego zęba (przerwy) koła fonicznego.
Załącznik:
Komentarz do pliku: To samo, tylko że inaczej... :-)


Na razie tyle "pomiarów". Inne na razie dają głupoty, syf (np. układ zapłonowy, lepsze przebiegi uzyskałem...wejściem mikrofonowym notebooka).

Powracając do stronki WWW z przebiegami, "wzorowe" oscylogramy dla Doblo, to tam wcale precyzji nie ma wielkiej.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Evo, Doblo, praktycznie to samo przeważnie...


Jak się precyzyjnie dopasuje wał, to wałek ucieka (plus ktoś wrzucił wykres bez opisu, jaki dokładnie silnik, różni się od reszty). Może to wynikać z "precyzji" blokad (co było pokazane wcześniej) oraz metod pracy "mechanika" (wszędzie są jakieś luzy montażowe i możliwość przestawienia chociażby przy luzowaniu i dokręcaniu wariatora, a wynika to ze sposobu zablokowania wałka, wrzucenie klucza płaskiego 24 byle jak - tu by trzeba kolejną blokadę skonstruować!).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Posiadanie blokad NIE robi z nikogo fachowca!


Samo posiadanie i użycie blokad NIE robi z nikogo "fachowca". Tam są "poziomy zaawansowania" jak wszędzie. Masz blokady, ale one mają luz (no i co teraz?). Dokręcasz wariator i w trakcie może uciekać ustawienie (większość nie zauważy tego). Wymieniasz simering wału i łamiesz "klin" (wpust) koła i tak dalej...

Prototyp, idea wstępna (tak, wiem, ch*jowe, jak wszystko na forum internetowym). Przypadkowe elementy ze złomu, ale aluminium, aby nie kaleczyło głowicy. Oprócz blokady wałka, chodzi o wzmocnienie głowicy, bo bez pokrywy to "otwarty profil" ("U", a raczej "E"), trzeba go czymś zamknąć, a później opierać o to klucz itp.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Sama czynność dokręcania wariatora może przestawić wałek (mało, ale jednak).


Niestety każdy wałek ma nieco przestawiony sześciokąt, więc taka blokada musi być docelowo regulowana jakoś (śruba, zestaw podkładek). Najważniejsze jest odpowiednie ustawienie, aby skasować luz klucz-sześciokąt, w odpowiednią stronę (zależy nam na precyzji przy dokręcaniu, odkręcanie nie ważne - co ciekawe, tak wybrali pozycję sześciokąta, że taki klucz pasuje, leży prawie dobrze w obie strony, można to przełożyć na kierunek odkręcania, przypadek, czy coś projektanci mieli na myśli?).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tak to mniej-więcej ma działać.


Nadgorliwość? Nie większa niż oficjalne zestawy z prawidłem do pozycjonowania pokrywy. Jak już to "idź na całość", Fiat powinien rozbudować zestawy blokad właśnie o takie coś (jak już blokują, to wszystko bez wyjątków). Wtedy to będzie fachowo dopiero.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Zaginiony, ściśle tajny element blokad rozrządu Fire, VVT.



....................................................[ Dodano: 04 Mar 2024, 01:58 ]...........................

Ścinanie wpustu/klina/ząbka na kole pasowym nie jest specjalnością Fiata, innym też się zdarza.
Polecam całą stronę: https://automotivetestsolutions.com/knowledge-base/case-studies/all-case-studies/1995-jetta-crank-no-start/

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861788 Wysłany: 07 Mar 2024, 00:03; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13043
Pomógł: 54
W 1.2 16V / 1.4 16V / 1.4 16V Tjet jak auto jest leciwe >10 lat to przy wymianie napędu rozrządu koniecznie wymienić oring korka otworu technologicznego.

Podejrzany był simmering wałka wydechowego (chociaż w tych silnikach raczej nie padają, to nie 1.2 8V na wąskim pasku gdzie wymiana była obowiązkowa) a okazało się, że to oring korka (pierwszy raz coś takiego mi się trafiło).

Załącznik:



Niestety trzeba demontować koło pasowe... (nie da zrobić się metodą na farbkę, tylko blokady włącznie z blokadą koła pasowego wałka) simmering też wymieniony ;) Doskonale nadaje się do nabijania nasadka udarowa cr-mo richmann (corona) rozmiar 36 - jest grubościenna. Ścianki mają dobre 5+mm grubości. Idealnie pasuje do simmeringu.
Niestety nie nada się do nakrętki półosi przez grube ścianki.

Załącznik:



Załącznik:


Twardy jak plastik.

Nr OE:
Załącznik:


_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861789 Wysłany: 07 Mar 2024, 11:18; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Online
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 511
Pomógł: 8
Akurat YouTube mi podrzucił coś o o-ringach: https://www.youtube.com/shorts/kXc-yjs01-w :lol:
Także uważać na tanie części typu koła pasowe, foniczne.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 24 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO