You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 17:57

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #298004 Wysłany: 12 Paź 2009, 21:44; 
 Temat postu: Poprawianie fabryki.
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Podczas robótek przy samochodzie zauważyłem taki widok:
Image
Woda z szyby spływa na wspornik wycieraczek, a z niego wprost na wiązkę kabli.
Kształt wspornika jest taki, jakby komuś zależało na stałym zalewaniu tych kabli, dodatkowo osłonięte są one rurką, która nie pozwala na odpływ wody ( widać to na drugim zdjęciu ).
No to ja się zapytowywuję panów konstruktorów: a jak ta woda zamarznie 100... 200....500 razy, to zagwarantujecie, że te kable to wytrzymają ?
Ponieważ jest to GŁÓWNA wiązka kabli wolę nie wiedzieć, co się stanie, jeśli jednak NIE wytrzymają :E
Na wszelki wypadek zrobiłem osłonę z kawałka gumy, która zabezpiecza kable i mocowanie kolumny McPhersona ( już zardzewiałe ).
Image
Śrubę zaznaczoną zieloną strzałką na pierwszym zdjęciu odkręcamy, żeby włożyć gumę :> 8)
Zwolenników rozwiązań radykalnych informuję, że nie można całkiem zatkać tego wlotu powietrza.
Oczywiście jeśli ktoś uznaje, że wszystko jest OK, to nie ma sprawy :mrgreen:

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #308061 Wysłany: 14 Lis 2009, 00:26; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok
Rejestracja: 02 Maj 2007,
Posty: 2625
Ja co prawda mam Mk2, ale tam też kilka rzeczy poprawiłem, nie opisując ich na forum, bo by nocki zabrakło:). Jeśli ktoś widzi, że można coś poprawić to nawet trzeba. Problem jeśli ktoś tego nie widzi.. :D.

_________________
Mk2 ForEver ? :> <LOL>

Moja obecna "Kropka" :mrgreen: >>

Grande Punto 1.4 8v 77km od poniedziałku do piątku
i mały uzupełniacz Ssangyong Actyon 2.0XDI na weekendowe wypady i inne szaleństwa!

1. Moja była kropka najlepsza zielona kropka.

Autko Nr1. >> Punto 2 1.2 8V 60KM 2001r. + LPG

topic1438.html

Moja była Alfa 156 Sportwagon - Autko Nr 2

Autko Nr2. Czarna jak Hell, Włoszka. >> Alfa 156 SportWagon 1.9 JTD 115KM :)

http://adas.w.tkb.pl/Alfa156/

Dla osób z forum służę darmową diagnostyką Fiat EcuScan - OBD2, oraz diagnostyką każdego innego auta posiadam uniwersalny dobry skaner.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #308129 Wysłany: 14 Lis 2009, 14:56; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: I-sza stolica
Rejestracja: 24 Lip 2009,
Posty: 207
Adas napisał(a):
Ja co prawda mam Mk2, ale tam też kilka rzeczy poprawiłem, nie opisując ich na forum, bo by nocki zabrakło:). Jeśli ktoś widzi, że można coś poprawić to nawet trzeba. Problem jeśli ktoś tego nie widzi.. :D.

adas chetnie poczytamy Twoje poprawki i również je zrobimy :>


Góra
 Profil  
 
 
 Post #837309 Wysłany: 02 Wrz 2018, 04:26; 
 Temat postu: Re: Poprawianie fabryki.
Do tematu poprawiania fabryki można dorzucić np. sposób zamykania skrzynki bezpiecznikowej w komorze silnika. Jak potrzebny jest dostęp, to się okazuje, że rdza "zespawała" gwinty, wymień wtedy bezpiecznik (np. w zimie, gdzieś w polu, bez dobrych narzędzi). Dlatego można to przerobić (czy zastąpić) "motylkami" (nie mogą być krótkie ze względu na kształt pokrywy). Motylek powinien być długi i z jakimś dystansem, typu nałożona rurka.
Załącznik:


Przerobiłem oryginalne śruby na motyle. Do śrubek dospawane są rurki, więc w razie korozji spawu, nadal można skorzystać ze śrubokręta "krzyżaka". Normalnie też można, konstrukcja przelotowa. Na drugi koniec rurki jest wprasowany motylek (i przyłapany spawarką).
Załącznik:


Wyszły trochę za długie (to "prototyp"), ale spełniają swą rolę. Polecam!
Załącznik:


EDIT: Rurka na takim motylku powinna być jednak zatkana, woda się tam dostaje i stoi. Poza tym OK.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inna ważna kwestia, poruszana na forum wielokrotnie, ale trzeba powielić (ciągle są "świeżaki" i nie wiedzą o tym, dopiero kupili Grande): zły odpływ wody z podszybia leje na alternator. Należy kupić modyfikowaną, dłuższą rurkę i skierować na bok, w stronę koła pasażera. To też nie idealne, bo teraz dodatkowo belka/trawersa/wózek silnika oraz wahacz jest polewany.
Błędny oryginał (krótki).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Usunąć to natychmiast i zmienić na długi.


Modyfikacja, długi wygięty odpływ.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Prawidłowy odpływ. Oba mają takie być.


Porównanie. Uwaga, odpływy są dwa, za pompą ABS też (i też ma być długi).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Porównanie..."bez porównania".



Góra
  
 
 
 Post #859930 Wysłany: 12 Mar 2023, 20:38; 
 Temat postu: Re: Poprawianie fabryki.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 509
Pomógł: 8
Uwaga.
"Nowa" wada modelu!
Odpływy wody z półki akumulatora w Grande są o wiele za krótkie! Kikuty na około 10 cm.

W najlepszym przypadku gniją od tego stalowe dekle na końcu skrzyni biegów (drugi powód to brak osłony bocznej).
W najgorszym korodują śruby mocowania skrzyni (wieszaka), mogą się zerwać i przy tym rozłupać korpus (obudowa tylna), otwory na śruby (nie pytać skąd wiem - na marginesie, jak skrzynia opada, to ratuje, utrzymuje ją ten śmieszny profil, płaskownik "rozpórka" dolna, gdzie wielu się zastanawia po co to jest, m.in. po to).

Inne modele z tamtych lat mają długie węże (ze 30 cm) zwisające poniżej dekla skrzyni, prawidłowo.
Komu zależy, niech to natychmiast poprawi u siebie (dać dłuższy wężyk, aby nie lało po skrzyni)!

Druga potencjalna wada.
Korpus skrzyni ("dzwon") C514 ma w odlewie otwór, na górze, przy wybieraku. Niewielki, prawie prostokątny, mały palec można tam wepchać. Woda od jazdy w deszczu lub co gorsza od mycia silnika/skrzyni, może się dostawać do wnętrza...ścieka prosto w łożysko docisku (stąd m.in. mają one tak słabą żywotność, jak "pada sprzęgło" w Grande, to w 99% chodzi o docisk, łożysko, łapę i jej tulejki, a od tego dopiero wyciera się "słoneczko" i tak dalej).
Zalecane jest zatkanie, zaklejenie tego otworu (co do "oddychania" skrzyni, to spokojnie, zostaje jej oficjalny otwór inspekcyjny, ten z gumową zaślepką, która celowo szczelna nie jest).

Trzeci problem.
Skrzynie C514 mają kryte łożyska wewnątrz! Nie wiem tylko, czy one fabrycznie mają smar, czy "projektant" liczył na to, że się wypełnią olejem. Tyle, że poziom oleju jest dokładnie poniżej wałka sprzęgłowego i jego łożysk, kół zębatych. Warunki smarowania są bardzo nierówne (większość czasu samochód i skrzynia są w spoczynku). Wałek sprzęgłowy mało co dostaje, wszystko inne jest w zanurzeniu. Po latach to może być problem. Czyli niektóre łożyska w skrzyni można przytrzeć, przegrzać, mimo dbania (wymiany oleju i prawidłowy poziom)! Gdyby ktoś majsterkował przy skrzyni, ale bez wymiany łożysk, to zaleca się podważyć uszczelniacze łożysk i dodać smaru.

PS
Co do odpływów wody z podszybia, to jest wersja "lewa" i "prawa", wyglądają podobnie i są zamienne, ale dla formalności trzeba podać (numery części są oczywiście różne, 51810013, 51885638).

[ Dodano: 12 Mar 2023, 19:38 ]

Fotki. Grande ma za krótkie rureczki... Do poprawy (wszyscy)!
Załącznik:
Komentarz do pliku: Grande ma za krótki odpływ z akumulatora! Leje na skrzynię!


Dla porównania Doblo (półka taka sama, podobne roczniki), zaganiacz na 30 cm albo lepiej. Pomija skrzynię (leje pod nią).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Doblo dla przykładu. Podobny wiek, ta sama półka, wąż 3-4 razy dłuższy!



Rzekome lewe/prawe odpływy wody z podszybia, wyglądają podobnie, więc to kosmetyka (można wsadzić np. dwa prawe i też będzie OK).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Odpływy wody na alternator (i ABS) !


_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860317 Wysłany: 02 Kwi 2023, 13:24; 
 Temat postu: Re: Poprawianie fabryki.
Offline
Puntoświr

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 13 Gru 2016,
Posty: 193
Tak się zastanawiam, czy ten makaroniarski gruz ma cokolwiek poprawnie zaprojektowane :?:

U mnie chyba rzeczywiście woda naruszyła łożysko docisku, bo mam jakiś taki dziwny objaw.
:D
Możesz dać dokładne zdjęcie tego otworu, ktry należy zaslepić, oraz tego inspekcyjnego, którym skrzynia biegów ma "oddychać" :?:


Co mnie podkusiło, żeby kupić gruza z Turynu, skoro tyle normalnych aut na rynku ...
:wink:


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860319 Wysłany: 01 Lip 2023, 16:43; 
 Temat postu: Re: Poprawianie fabryki.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 509
Pomógł: 8
1. Tuż na łączeniu dzwona skrzyni i obudowy właściwej ("tylnej"), obok wybieraka, od góry skrzyni, jest nieregularny otwór. Widok od środka.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Przez ten otwór woda może zalewać łożysko docisku!


Może lać po łożysku sprzęgła. Dlatego tych silników/skrzyń NIE zaleca się myć przez polewanie, zalewanie z węża (a tym bardziej myjkami). Nie pytać skąd wiem. :E

2. Inspekcyjny, to oczywista sprawa. To ten prostokątny korek, zaślepka. Okienko do ustawiania rozrządów w starych FIRE, kąty 0-5-10-15 stopni odlane na dzwonie. Jak się go wyjmie to widać, że jest przewiewny (to nie jest szczelny korek, to "odpowietrznik"). Chyba jeden wystarczy (stąd można zatkać dziurę z punktu 1)?

3. Łożyska kryte w skrzyniach, to stara wada skrzyń (jeszcze przed powstaniem modelu Grande). Kulkowe łożyska (wybitnie to małe, wejściowe na wałku sprzęgłowym) są skłonne do mielenia koszyczka (jeśli jest metalowy, bo są też wersje plastikowe). Akcją naprawczą jest sukcesywne zastępowanie ich łożyskami odkrytymi, wałeczkowymi. Stąd przy rozbiórce może być różna liczba łożysk kulkowych krytych (zależy na którym etapie usprawnienia wasz egzemplarz utknął, z jakiego rocznika jest i czy miał jakieś naprawy/remonty), od 4 do 0 (wszystkie wałeczkowe).

Tu do akcji wkraczają "janusze" mechaniki, co nawet wymienią łożysko, ale np. nie rozbiorą całej skrzyni. Odłamki koszyczka mogą więc trafić na dół w dyferencjał i go zacierać latami (łupinki można czasem znaleźć skumulowane np. w uszczelniaczach półosi), magnes "lodówkowy" (tak, jest taki pasek w dyfrze) wszystkiego nie utrzyma.

[ Dodano: 01 Lip 2023, 14:40 ]

=========================== Łapa, tulejki, propozycja modyfikacji, usprawnienia ======================

Co do słabych łap/widelców i tulejek, oto przykład, lekkie zużycie (do wymiany, ale by jeszcze pojeździło). Niestety 90% "zawodowców" takie coś pomija, zostawiają przy wymianie sprzęgła (co skraca żywot nowego zestawu)! Jak dajecie auto na wymianę sprzęgła, to męczyć, dopilnować mechanika, aby wymienił łapę+tulejki.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Lekki przypadek zużycia łapki docisku.


Przypadek ciężki. Tu już jest tendencja do skokowej pracy sprzęgła (auto rwie, samo pali gumy czasem, albo gaśnie), a słoneczko się wyciera niecentrycznie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ciężki przypadek - sprzęgło już zaczyna szarpać.


Słabym punktem układu sprzęgła są żałosne plastikowe tulejki, wycierają się szybko. Oczywistym pomysłem jest tutaj zastąpienie ich metalowymi, np. z brązu. Nie wiadomo po co (aby utrudnić) ktoś wymyślił kilka średnic na tak prostym elemencie (mogła być jedna, 16 mm, ułamki nie potrzebne). Fotka pokazuje wymiary. Tulejkę dolną (fi. 22/16) można bez problemu dokupić (standardowa część maszynowa), z kołnierzem lub bez, stal, żeliwo, brąz, łożyska igiełkowe (nie polecane, pożyją krócej od plastiku w takich warunkach).
Niestety z tuleją górną jest problem. Nie jest to standardowy wymiar. Trzeba dorabiać tulejkę (tokarka) i/lub przerabiać łapę. Na dole dwie przykładowe opcje (dotoczona tulejka fi.24/16,5 oraz przerobiona łapa na 16,0 i użyte dwie identyczne tuleje "dolne", ale jedna musi mieć redukcję fi.24/22, toczenia nie unikniesz).
Ważny szczegół, tuleje metalowe kupujemy/dorabiamy nieco dłuższe od plastików (niecałe 20 mm), 24-25 mm długość (wtedy łapa ma podparcie na większym odcinku). Tulejkę handlową dolną należy podnieść w górę (podkładka pod kołnierzem, około 4-5 mm grubości, wtedy to ma sens).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dobór lub dorabianie stulejek łapki.


Aby modyfikacja/usprawnienie miały sens, cała łapa musi być mocniejsza i wytrzymać dłużej (aby okładziny sprzęgła się zużyły, a nie słoneczko łamało, czy łożysko rozpadało od przekrzywionej łapy - taki jest cel tych eksperymentów i na tym polega wada modelu Grande/EVO). "Palce" trzeba napawać czymś mocniejszym (stal narzędziowa, czy szybkotnąca HSS - materiał jak na wiertła). Tak, to moje brzydkie spawy (przy obróbce była porowatość - tutaj bez znaczenia, ale wady wyszły).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Napawanie Micro-TIG lub laserowe. Stal narzędziowa/HSS.


Tulejki muszą być osadzone na lekki wcisk i/lub klej do gwintów (ewentualnie dowolny klej/farba/lakier - aby trzymał mechanicznie, ale też uszczelniał połączenie, bo to różne metale, zagrożenie korozją elektrochemiczną w obecności wody). Podcięcia/frezowanie, czy ząbek na górnej tulei oryginalnej, do niczego nie są potrzebne, gdy tulejka jest na wcisk/klej (jak przerabiasz, to wszystko zostaw okrągłe prosto spod tokarki). Jako efekt placebo można nałożyć coś na "ośkę" (o-ring itp.), aby lepiej chronić tulejkę przed wnikaniem pyłu z okładzin sprzęgła.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na razie super, lekka praca, zero luzów...


To tylko na razie propozycja usprawnienia. Kiedy to zostanie przetestowane, nie wiadomo (przedział 5-10 lat, tego forum już pewnie wtedy nie będzie).
Na razie, w rękach, to pracuje "super" (płynna praca łapy, zero luzów, nic się nie giba na boki przy szarpaniu rękoma).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO