You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 20:07

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #838066 Wysłany: 24 Maj 2018, 21:37; 
 Temat postu: LUZY!!!!!!
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 17 Gru 2017,
Posty: 39
Witam.
Dzisiaj przez cały dzień starałem się zdiagnozować pochodzenie denerwującego dźwięku pojawiającego się podczas zwykłej jazdy bez znaczenia na jakim biegu i na jakich obrotach silnika, który wyraźnie się wycisza przy skręcaniu w lewą stronę. Doszedłem do momentu zdiagnozowania strony samochodu skąd się dźwięk wydobywa. Jest to z całą stanowczością prawy przód. Podniosłem auto do góry, tak że oba koła są w górze. Dźwięk (jakby zużyte łożysko) wydobywa się albo z łożyska koła albo z któregoś z przegubów, albo z wnętrza skrzyni z łożyska stożkowego mechanizmu różnicowego (nie wiem czy to dokładnie się tak nazywa, chodzi mi o łożysko w skrzyni na którym opiera się półoś po przejściu przez uszczelniacz w skrzyni biegów). Co ważne dźwięk ten jest wyraźnie słyszalny również teraz podczas obracania się koła gdy to jest w powietrzu. Niestety razem z kołem i łożyskiem obraca się również półoś prawa i mechanizm różnicowy skrzyni co skutecznie uniemożliwia mi jednoznaczne wskazanie winowajcy irytującego hałasu :?

Tutaj pytanie:
Jak po wyjęciu półosi ze zwrotnicy rozpędzić koło? Zamysł jest taki żeby poprzez wyjęcie półosi ze zwrotnicy wykluczyć chwilowo z diagnozowania cały układ napędowy. Będzie obracać się tylko koło razem z łożyskiem. Jeżeli uda mi się usłyszeć ten dźwięk to znaczy że do wymiany jest łożysko koła.

Macie może jakieś pomysły?
Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc :)

[ Dodano: 24 Maj 2018, 20:37 ]

Chciałbym się również spytać czy to normalne że półosie obie (prawa i lewa) przy "wejściu" do skrzyni mają lekki luz "góra/dół" około 2 maksymalnie 3mm.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #838076 Wysłany: 25 Maj 2018, 08:06; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Przypadek typu "pomóż sobie sam", leniu (brak wiedzy jest OK, ale lenistwo należy tępić):
1. Więcej wykrzykników w tytule tematu (zamiast opisu problemu) na pewno "pomoże". Ile Ty masz lat?
2. Jest taka strona, nazywa się YouTube, można tam znaleźć filmy z różnymi odmianami dźwięku łożysk do wymiany.
Korzystasz z internetu i nie wpadłeś na to (że ktoś to nagrał)? Już by było wiadomo co hałasuje...
3. Po co w ogóle pytasz? Czy będziesz wymieniać samodzielnie? Czy i tak dasz do warsztatu?
4. Czy pierwszy raz w życiu masz do wymiany łożysko? Jeśli tak, to masz "rozgrzeszenie". Ten 1 raz.
Za pierwszym razem rzeczywiście może być trudno samodzielnie zdiagnozować - ale patrz punkt 2!
5. Luzy półosi - niedokładny opis. Co ma "luz na wejściu" do skrzyni i w której płaszczyźnie/osi 3D (X, Y, Z)?
To forum techniczne (niby) - czyli lepiej się dyskutuje mając fotografię/rysunek, nagranie audio, film...


Góra
  
 
 
 Post #838092 Wysłany: 25 Maj 2018, 15:56; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 17 Gru 2017,
Posty: 39
Przesiedziałem nad różnymi filmami i tematami z tego forum blisko tydzień. Tak łożysko (jeżeli to jest to) rozwaliło mi się po raz pierwszy.

ODP:

1) Może i masz racje
2)Tak jak wyżej napisałem, siedzę nad różnymi filmami itd od blisko tygodnia i nie znalazłem mojego przypadku
3)Będę robił sam
4)Tak po raz pierwszy mam do wymiany łożysko
5)Półoś prawa i lewa przy przegubie wewnętrznym ma taki wieloklin który wchodzi do skrzyni biegów. Teraz jak chwycę za przegub wewnętrzny i poruszam nim góra dół do widać wyraźny ruch jakby na łożysku w skrzyni około 2-3 mm d góry i na dół

[ Dodano: 25 Maj 2018, 14:56 ]

Dorzucam link do filmu gdzie słychać opisywany przeze mnie dźwięk:

https://www.youtube.com/watch?v=2hlNJB_ ... e=youtu.be


Góra
 Profil  
 
 
 Post #838096 Wysłany: 25 Maj 2018, 16:31; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Wygląda na łożysko. Dźwięk powinien się nasilać przy sporym skręcie w lewo (prawe koło jest wtedy dociążone).
Półosie mają luzy na przegubach wewnętrznych,bo muszą mieć. Po wyjęciu półosi z piasty powinno się koło trzymać na łożysku. Można by pokręcić ręką. Żeby wymienić łożysko i tak trzeba półoś odłączyć.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #838101 Wysłany: 25 Maj 2018, 17:27; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 17 Gru 2017,
Posty: 39
No właśnie u mnie jest tak że przy skręcie w lewo dźwięk cichnie, jeśli chodzi o całą procedurę wymiany łożyska to już przestudiowałem wszystkie możliwe poradniki na ten temat także raczej wszystko wiem co i jak. Kwestia jest taka że właśnie nie jestem pewien że to jest prawe łożysko koła. Dźwięk się pojawia dopiero przy sporej prędkości (od około 60km/h) także nie ma mowy o kręceniu koła ręką niestety.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #838102 Wysłany: 25 Maj 2018, 18:22; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
To może tak. Łożysko diagnozuj pod obciążeniem a nie w powietrzu. Typowy objaw zużytego łożyska to właśnie dźwięk pojawiający się podczas jazdy po przekroczeniu pewnej prędkości który znika lub jest wyciszany podczas odciążania go czyli wkręcania w stronę koła którego łożysko jest uszkodzone.
Łożysko pod obciążeniem daje dźwięk typowego: łu łu łu _ łu łu łu _ łu łu łu _ łu łu łu zwiększające częstotliwość podczas przyspieszania, dźwięk jakbyś jechał starym ikarusem na luzie lub przelatującego samolotu - generalnie huczy i wyje jak cholera - ale nie od samego startu.
A łożysko w skrzyni zostaw na sam koniec chyba, ze masz wlasnie którąś ze skrzyń 6-tek.
Przeguby jeśli byłyby uszkodzone to podczas jazdy wewnętrzny objawiałby się duuuużym drżeniem lewarka i drganiami auta
a zewnętrzny jak jest rozsypany to brzmi jakby łańcuch nie chciał wskoczyć na zębatkę. Jest częste i głośne terkotanie i trzaski z danej strony i to nie będzie cichło podczas skręcania w żadną stronę tylko się nasilało gdyż w którą byś stronę nie skręcał to i tak oba przeguby pracują.
Luz na półosiach czy na przegubach jest wymagany do poprawnej pracy półosi podczas pracy zawieszenia. Półoś się nei wydłuża a podczas pracy zawieszenia w górę i dół gdyby nie było luzu to byłaby wyrywana ze skrzyni biegów. Czysta mechanika.
Przystaw prostopadle palec do linijki i poruszaj nim góra dół i zobaczysz że w górnym i dolnym położeniu nie dotykasz już linijki - po to ten luz. Ważny przy sprawdzaniu przegubów jest luz skrętny - chwytając za półoś i za przegub spróbuj je obrócić względem siebie w przeciwnych kierunkach. Tu też może być luz - ale nie wielki.

[ Dodano: 25 Maj 2018, 17:22 ]

Do roboty samemu to planuję spooooooooory młot przygotować do wybicia starego łożyska z wnętrza zwrotnicy. taki 3-5kg MINIMUM. Jeśli myślisz o wbijaniu nowego młotkiem to - ZAPOMNIJ. Albo prasa śrubowa - i tu też trzeba baaaaaardzo dużo siły albo hydrauliczna.
No i oczywiście nei myśl że łożysko ci wyjdzie kiedy pobijesz w nie od tyłu lub wybijesz ot tak sobie piastę ze strego łożyska. Wewnętrzne bieżnie łożyska zostaną na piaście i wtedy trzeba użyć tzw ściągacz - odklejacz do łożysk lub nacinać szlifierką starą bieżnię.
Tak - czy inaczej - POWODZENIA - przyda się.

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #838106 Wysłany: 23 Lip 2018, 01:39; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 17 Gru 2017,
Posty: 39
Dziękuję bardzo za fachową odpowiedź, właśnie takiej oczekiwałem :)
Co do pochodzenia dźwięku niestety nabrałem pewności że generuje go skrzynia biegów :( . Czy jest możliwe że ten dźwięk jest spowodowany zbyt niskim poziomem oleju z skrzyni? Nie chodzi mi o skutek zbyt niskiego poziomu oleju w skrzyni, bo to wiem że jak skrzynia będzie jeździć na sucho to się zepsuje, tylko chodzi mi o to czy jeżeli jest trochę mniej oleju w skrzyni niż powinno być to czy to może powodować ten hałas co na filmie?

[ Dodano: 23 Lip 2018, 00:39 ]

Podsumowanie wątku.

Mimo iż temat jest już zakończony od jakiegoś czasu, pomyślałem że komuś mogą się przydać informacje i rozwiązania, do których doszedłem metodą prób i błędów. Otóż źródłem dźwięków okazało się być łożysko koła prawego i częściowo lewego. Nie ma jednej uniwersalnej metody diagnozowania łożyska koła. Są dwie szkoły, które mimo iż są sprzeczne ze sobą obie są poprawne.

Jedna mówi, że łożysko, które jest uszkodzone będzie cichło podczas jego mocniejszego obciążenia (czyli np podczas skręcania w prawo, lewe koło jest bardziej obciążone, więc wtedy uszkodzone lewe uszkodzone łożysko cichnie)

Druga stanowi natomiast kompletnie inaczej, czyli łożysko które jest mniej obciążone cichnie. (czyli np podczas skręcania w prawo, prawe koło jest mniej obciążone i wtedy uszkodzone prawe łożysko cichnie)

Teraz jak udało mi się odróżnić dźwięk uszkodzone łożyska kół od przegubów, półosi i skrzyni biegów.

Gdyby uszkodzone były półosie najpewniej podczas ruszania na skręconych kołach dałoby się słyszeć i czuć charakterystyczne metaliczne przeskakiwanie "zębatek". Poza tym dźwięk huczenia i łomotania nie cichłby podczas skręcania w którąś ze stron.

Skrzynia biegów. Tutaj sprawa jest dużo bardziej złożona. Teoretycznie takie same objawy do tych które opisałem w pierwszym poście mogą dawać łożyska mechanizmu różnicowego. Co gorsze podobieństwo może być niemal 100%. W większości przypadków jednak gdyby uszkodzony był mechanizm różnicowy podczas skręcania było by słychać najpewniej zgrzyty, a podczas jazdy charakterystyczne "wycie". Dodatkowo uszkodzenie tego podzespołu dałoby o sobie znać w postaci metalicznych opiłków w oleju lub ciemnym, spalonym kolorze oleju w skrzyni biegów. Toteż aby uniknąć niepotrzebnego rozbierania skrzyni biegów polecam wymienić w niej olej i sprawdzić jego kolor, zapach i obecność opiłków. To koszt raptem 70zł za oryginalny olej Tutela Technyx 75w85 (silnik 1.4 8V i 1.2), więc nie jakoś kosmicznie dużo, a pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. W moim przypadku olej był krystalicznie czysty. Dosłownie jak nowy, z tymże jednak że zamiast 1.6l było go tam około 1.3l. Szczerze mówiąc nie mam pojęcia gdzie się podziało 300ml oleju na przestrzeni ostatnich 10 lat, bo nie było żadnego wycieku). Zakładam, że to normalne. Wymieniłem olej, udało się wlać około 1.6 litra, tak więc podzespół odhaczony jako sprawny.

Jeżeli po przeczytaniu tego wszystkiego doszliście do wniosku że problemem muszą być łożyska kół, to macie szczęście w nieszczęściu. Jeżeli nie macie widocznych luzów na łożysku, a dźwięk nie jest zbyt wyraźny by być w stanie w 100% stwierdzić z którego koła pochodzi, będzie zmuszenie wymieniać łożysko po łożysku. W moim przypadku obrałem drogę diagnozy łożyska zgodną z pierwszą szkołą, którą opisałem powyżej. Udało mi się strzelić w dziesiątkę. Problem wyeliminowałem w 99%. Dalej słyszałem lekkie wycie łożyska. Zdecydowałem się więc wymienić również drugie przednie łożysko i to pomogło pozbyć się problemu w pełni.

Co do samego wymieniana łożyska to warto obejrzeć kilka filmów jak to zrobić. Ja najbardziej wzorowałem się na tym filmie, ale z małymi różnicami. Nie wolno uderzać w gwint śruby młotkiem, wprasowywanie łożyska zrobiłem za pomocą kompresora do sprężyn i odpowiedniej rury, oraz wszystko wykonywałem co najmniej 5 razy bardziej ostrożnie:

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=BPs-QALECqs

Całkowity koszt operacji:
dwa łożyska skf vkba 6539 - 200zł
kawałek rury - 5zł u spawacza
kompresor do sprężyn - już miałem, ale koszt to około 40zł

W sumie jest to 245zł


Jeżeli ktoś by miał jakieś pytania, pytajcie śmiało, postaram się pomóc.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #839634 Wysłany: 23 Lip 2018, 09:43; 
 Temat postu: Re: LUZY!!!!!!
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków
Rejestracja: 13 Sie 2008,
Posty: 1336
Pomógł: 7
Niedawno wymieniałem tylne łożyska , na podniesionym aucie zakręciło się kołem i było słychać szczególnie iż druga strona była dobra. Wymieniłem oba co by za chwilę nie robić.
W sumie padnięte łożysko wybadał mi Cinkosław jak u niego byłem w czerwcu , ja tego nawet nie słyszałem podczas jazdy :oops: :mrgreen:

_________________
K&N - 3" - GT1446 - 3" DP - sport kat 100cpsi - 2,5"
310ccm CorsaOPC , 550x180x65 fmic

209KM@5650rpm & 289Nm@3915rpm by cinsoft.pl & moto-race.pl


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO