You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 15:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 20 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #578495 Wysłany: 07 Maj 2012, 23:22; 
 Temat postu: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Forumowicz

Imię: TrafTu
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 07 Maj 2012,
Posty: 1
Witam,

mam bardzo nietypowy problem z moim Kropkiem. Po zapaleniu go często,a le nie zawsze zapala się kontrolka ładowania i nie ma wspomagania. W momencie gdy świeci się kontrolka braku ładowania, ładowanie sprawdzone na akumulatorze i alternatorze wynosi ok 13,9-14,2V na wolnych obrotach. Silnik może pracować tak dość długo, a kontrolka nie gaśnie. Po zgaszeniu silnika i ponownym odpaleniu problem znika, tzn nie świeci się kontrolka ładowania i jest wspomaganie. Zauważyłem też, że problem ten nie występuje jeżeli zapalę silnik drugim przekręceniem kluczyka, tzn przekręcam kluczyk zapalają się wszelkiej maści kontrolki, cofam go i przekręcam jeszcze raz tym razem kręcąc już rozrusznikiem. Trzecią opcją, która daje doraźny skutek, jest takie szybkie cofnięcie kluczyka i powrót do pozycji roboczej, w trakcie pracy silnika, tak jakbym gasił silnik, ale zanim silnik zgaśnie, wraca do normalnej pracy, a kontrolka ładowania gaśnie i wspomaganie wraca.

Mam nowy akumulator, alternator nie huczy, nie ma pękniętej obudowy, pasek jest napięty. Alternator sprawdzany w specjalistycznym serwisie, pracuje poprawnie. Ogólnie wygląda to na problem z komunikacją alternator<>komputer, tak jakby komputer nie dostawał jakiegoś sygnału, że ładowanie jest ok i to w dodatku tylko za pierwszym przekręceniem kluczyka.

Dodatkowo wiem, że do alternatora idą dwa kable, czerwony: ładowanie do akumulatora i czarny: moim zdaniem do CAN. Czy jest możliwość, że ten czarny się załamał i nie wysyła sygnałów do komputera? Sprawdzałem w FES'ie i mam prawidłowy odczyt napięcia 13,9-14,2V podczas świecenia się kontrolki ładowania jak i gdy się nie świeci, co z kolei obala tezę o braku informacji o ładowaniu w komputerze.

Już sam nie wiem co robić, czy ktoś miał kiedyś podobny problem lub ma jakieś sensowne sugestie, gdzie może leżeć problem? Problem występuje na zimnie i cieple, po długim postoju jak i krótkim, w wilgotne i suche dni, nie ma żadnej reguły. Dodam jeszcze, że na początku problem ten występował rzadko, raz na 10-15 odpaleń. Teraz, czyli po około 4-5 miesiącach, dzieje się tak nie rzadziej jak co 3 odpalanie, a czasem i co każde. Jeżdżę tak już jakiś czas, ale mam już tego dość. Jeżeli, ktoś jest w stanie mi pomóc, będę wdzięczny. Ewentualnie jeżeli, ktoś zna dobrego elektryk w trójmieście lub okolicy, który może zaradzić, proszę o podanie namiarów na niego.

Z góry dzięki za pomoc


Góra
 Profil  
 

 
 Post #578807 Wysłany: 08 Maj 2012, 22:47; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 259
Pomógł: 1
Warto sprawdzić przewód masowy który idzie z tego co pamiętam od akumulatora do skrzyni - przeczyść połączenia - tylko nie papierem ściernym, a nożem i nasmaruj wazeliną techniczną - powinno pomóc.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714720 Wysłany: 06 Lut 2014, 11:03; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak

Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Knurów
Rejestracja: 02 Kwi 2012,
Posty: 56
Witam

Nie chciałem zakładać nowego tematu więc piszę tutaj.

Od jakiegoś czasu mam podobny problem, jak kolega.
Zapalam samochód -wyskakuje kontrolka "ładowanie akumulatora" i nie działa wspomaganie kierownicy.
Gaszę samochód zapalam jeszcze raz i wszystko działa normalnie.

Kiedyś mi się już to przytrafiło, ale sporadycznie - teraz częściej co drugi, trzeci rozruch - zależy
jak się podoba.

W czym problem ? Czy ewentualny 3 dodatkowy rok gwarancji coś mi pomoże ? Czy znowu będą gadać
w serwisie, że 3 rok nic nie obejmuje bo "części eksploatacyjne itd." ?

Pozdrawiam


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714721 Wysłany: 06 Lut 2014, 11:09; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Robert
Samochód: Inny Fiat
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Lounge
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Mysłowice
Rejestracja: 22 Paź 2007,
Posty: 895
Pomógł: 6
Sprawdź akumulator czy ma dobre napięcie i alternator czy nie ma pękniętej obudowy.
Miałem to samo i okazało się, że to altek zaczyna dawać pierwsze objawy.

_________________
TIPO 1.4 95KM Lounge+business szary colosseo (09/2016)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714722 Wysłany: 06 Lut 2014, 11:17; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków
Rejestracja: 13 Sie 2008,
Posty: 1336
Pomógł: 7
Miałem to samo - brak wspomy , po przygazówce wracała (wzbudzenie altka) , dosyć szybko altek zaczął wyć i śmierdzieć ;) Do naprawy altek masz , norma w GP.

_________________
K&N - 3" - GT1446 - 3" DP - sport kat 100cpsi - 2,5"
310ccm CorsaOPC , 550x180x65 fmic

209KM@5650rpm & 289Nm@3915rpm by cinsoft.pl & moto-race.pl


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714724 Wysłany: 06 Lut 2014, 11:44; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak

Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Knurów
Rejestracja: 02 Kwi 2012,
Posty: 56
Pięknie - auto nie ma nawet 3 lat. A specjalnie montowałem osłonę silnika po zakupie :(

Czy 3 rok gwarancji obejmie darmową wymianę ?

- Sprawdziłem miernikiem akumulator:

- spoczynkowe jest - 12,38v
- przy włączonym zapłonie - 14,05v

Alternator z góry prawie jak nowy - od dołu nie sprawdzę gdyż mam osłonę i musiałbym ją demontować.

Ps. Dzwoniłem do Euromotu Rybnik - jestem umówiony we wtorek - niby 3-rok gwarancji obejmuje wymianę
alternatora - oby na miejscu się okazało to prawdą i wymienili dziada !


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714728 Wysłany: 06 Lut 2014, 11:56; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Miejscowość: Wrocław
Rejestracja: 28 Paź 2008,
Posty: 78
Poza osłoną, warto sprawdzić czy woda z podszybia nie leci centralnie na alternator. Ja w sowim miałem bezpośrednie odprowadzenie na alternator(gumowy prosty wężyk). Zakupiłem w ASO gumowy wężyk z Evo i sprawa rozwiązana. Wąż w Evo ma inną konstrukcję (wygięty) co sprawia, że woda z podszybia nie jest bezpośrednio odprowadzana na alternator, tylko obok niego.

_________________
GP Dynamic (5D) 1,4 8v 77KM - Brązowy Fado [57 200 km - 10.07.2012] + [65 900 km - 11.03.2013] + [06.11.2013 - 73 600 km] + [24.04.2014 - 78 900 km] + [20.11.2014 - 75 900 km] + [02.04.2015 - 88 350 km] + [18.08.2017 - 128 880 km]

topic12676.html ... ary%20fado

Honda Civic Sport Tourer 1.8 142KM - Urban Titanum [200 km - 17.02.2015] + [1 100 km - 02.04.2015] + [40 282 km - 18.08.2017]

topic50231.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714732 Wysłany: 06 Lut 2014, 12:12; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków
Rejestracja: 13 Sie 2008,
Posty: 1336
Pomógł: 7
Napięcie na odpaleniu jak zapala się kontrolka i nie ma wspomagania będzie niskie (~12V) , dopiero jak się przygazuje to wskoczy 14V , inaczej by wspoma działała a wyłącza ją bo brakuje mocy ;)

_________________
K&N - 3" - GT1446 - 3" DP - sport kat 100cpsi - 2,5"
310ccm CorsaOPC , 550x180x65 fmic

209KM@5650rpm & 289Nm@3915rpm by cinsoft.pl & moto-race.pl


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714740 Wysłany: 06 Lut 2014, 12:30; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak

Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Knurów
Rejestracja: 02 Kwi 2012,
Posty: 56
Ekonom napisał(a):
Poza osłoną, warto sprawdzić czy woda z podszybia nie leci centralnie na alternator. Ja w sowim miałem bezpośrednie odprowadzenie na alternator(gumowy prosty wężyk). Zakupiłem w ASO gumowy wężyk z Evo i sprawa rozwiązana. Wąż w Evo ma inną konstrukcję (wygięty) co sprawia, że woda z podszybia nie jest bezpośrednio odprowadzana na alternator, tylko obok niego.


Ile taki wężyk kosztował ? I ewentualnie jakieś zdjęcie, gdzie co i jak to wtedy sobie taką przeróbkę na pewno zafunduje dodatkowo.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714757 Wysłany: 06 Lut 2014, 13:54; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Robert
Samochód: Inny Fiat
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Lounge
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Mysłowice
Rejestracja: 22 Paź 2007,
Posty: 895
Pomógł: 6
Mnie założyli ten inny wężyk odprowadzający wodę dopiero teraz przy wymianie alternatora. Płaciłem około 60 zł. :(

_________________
TIPO 1.4 95KM Lounge+business szary colosseo (09/2016)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #714903 Wysłany: 07 Lut 2014, 07:54; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Miejscowość: Wrocław
Rejestracja: 28 Paź 2008,
Posty: 78
Ja płaciłem ok 15-20 zł. (w tym wątku masz foto topic21486-25.html)

_________________
GP Dynamic (5D) 1,4 8v 77KM - Brązowy Fado [57 200 km - 10.07.2012] + [65 900 km - 11.03.2013] + [06.11.2013 - 73 600 km] + [24.04.2014 - 78 900 km] + [20.11.2014 - 75 900 km] + [02.04.2015 - 88 350 km] + [18.08.2017 - 128 880 km]

topic12676.html ... ary%20fado

Honda Civic Sport Tourer 1.8 142KM - Urban Titanum [200 km - 17.02.2015] + [1 100 km - 02.04.2015] + [40 282 km - 18.08.2017]

topic50231.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #715342 Wysłany: 11 Lut 2014, 19:10; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak

Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Knurów
Rejestracja: 02 Kwi 2012,
Posty: 56
Chciałem dojść jakoś do alternatora żeby go sprawdzić i przyjrzałem się wężykowi i co się okazało...
Jest już taki jak w Evo !!!! Czyli musieli mi na jakimś przeglądzie go wymienić sami...

Tylko był skierowany prosto na alternator :x - musiałem go obrócić...

[ Dodano: 11 Lut 2014 19:10 ]

Już wszystko wiadome - pęknięta obudowa alternatora i nadaje się do wymiany.

Chcieli mnie skasować na 1100 zł z robocizną za oryginał !
Ale jak usłyszeli, że mam 3 rok gwarancji to od razu szok :shock:

Jestem umówiony na wtorek na darmową wymianę. Auto postoi dwa dni
bo twierdzą, że muszą zrobić zdjęcia alternatora i wysłać je do producenta,
gdyż nie wierzą że przy 25000 tys. się rozpadł.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #716001 Wysłany: 12 Lut 2014, 11:54; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Abarth Grande Punto
Silnik: 1.4 16V 155KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków
Rejestracja: 13 Sie 2008,
Posty: 1336
Pomógł: 7
Jakby nie był pęknięty to regenka ~300zł , nowe (przynajmniej do 1.4t) ~1000zł i tylko w ASO dostępne.

_________________
K&N - 3" - GT1446 - 3" DP - sport kat 100cpsi - 2,5"
310ccm CorsaOPC , 550x180x65 fmic

209KM@5650rpm & 289Nm@3915rpm by cinsoft.pl & moto-race.pl


Góra
 Profil  
 
 
 Post #717679 Wysłany: 22 Lut 2014, 19:27; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntomaniak

Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Knurów
Rejestracja: 02 Kwi 2012,
Posty: 56
Jestem już po wymianie.

Wszystko wymienione za darmo. Samochód zastępczy - Nowa Panda - gratis.

Oglądałem przy okazji uszkodzenie starego alternatora - obudowa pęknięta w kilku miejscach.
Nowy świeci się jak "psu jaj...." :mrgreen:

Polecam serwis w Rybniku - Euromot - nigdy nie stwarzają problemów itd. - Nie to co Ganinex w Gliwicach (bo gwarancje nie obejmuje, bo to część eksploatacyjna itd.)

Jedyne to co mnie zdziwiło - jak uchronić się przed awarią ? Zamontować płytę pod silnik - a mam ją praktycznie od nowości i mnie nie uchroniła od tego.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #748737 Wysłany: 29 Paź 2014, 18:36; 
 Temat postu: Kontrolka
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adrian
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Osobnica
Rejestracja: 28 Cze 2011,
Posty: 252
od wczoraj mam ten sam problem znaczy od kiedys tam ale padl mi regulator napiecia i wogole nie dalo sie odpalic a jak odpalil to pochodzil z 2 min i zdechł
brat wział wyciagnal altek zabral do elektryków co go testowali i powiedzieli ze zdechl regulator
wiec kupilem nowy regulator, zamontowany zostal i auto zyje

tylko teraz zaczyna sie problem
a mianowicie swieci sie kontrolka od akumulatora i nie ma wspomagania kierownicy wiec co moze byc nie tak jeszczez?
napiecie mam prawidlowe sprawdzane miernikiem

pomoze ktos

_________________
topic47441.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845004 Wysłany: 31 Gru 2018, 12:46; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Leszek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 23 Gru 2013,
Posty: 43
Mam taki sam problem jak pierwszy wpis w tym temacie. Dokładnie to samo. Alternator i akumulator już wymieniłem. Ładowanie jest. Ktoś miał ten problem i go rozwiązał

Grande Punto 1.4 8v benzyna + lpg

_________________
http://fiatpunto.com.pl/topic45302.html - moje Punto I SX 55


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860942 Wysłany: 31 Sie 2023, 01:11; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sport
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 29 Lut 2016,
Posty: 6
Odkopuję temat. Czy ktoś ma jakieś wskazówki? Świeżo po wymianie alternatora mam takie same objawy.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860944 Wysłany: 31 Sie 2023, 20:56; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 509
Pomógł: 8
A do działu poradników się nie dokopałeś? Leży tam ostatnio odświeżony wątek...
:arrow: http://fiatpunto.com.pl/topic56801.html

Po drugie, jaki alternator masz? Oryginał Denso, nowy zamiennik (np. FAST), regenerowany Denso, czy inny?

Zamienniki są z tego znane, że mogą powodować taki efekt (zła "komunikacja" obwodu kontrolki D+ z samochodem).
Na pewno trzeba czekać na gaśnięcie kontrolek po włożeniu kluczyka i dopiero odpalać. U mnie "metoda" działa.

Na angielskim forum (FiatForum.com) widziałem jakieś kombinacje z obwodem RC (dokładali jakieś rezystory+kondensator w ten obwód kontrolki).

PS
W starych Punto (jedynka) był też inny motyw, że to niby tylko obwód kontrolki ("informacja" idzie od alternatora do samochodu), ale ma być sprawny, bo jednocześnie pełnił funkcję logiczną (że przyspieszał "decyzję" regulatora, że trzeba wzbudzić wirnik, z odciętym obwodem kontrolki wzbudzenie wstawało lub nie losowo, albo z opóźnieniem).

Ciekawostka historyczna: dawno temu istniały samochody, gdzie żaróweczka kontrolki była pełnoprawnym elementem w obwodzie wzbudzenia regulatora (spalenie się kontrolki powodowało brak ładowania). Tzw. magnetyzm szczątkowy wirnika nie pomagał w niczym.

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860945 Wysłany: 01 Wrz 2023, 16:23; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sport
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 29 Lut 2016,
Posty: 6
Dzięki za odpowiedź. Ominąłem ten wątek, bo był o wymianie alternatora i myślałem, że tam jest tylko techniczna instrukcja wymiany. Teraz widzę, że pisałeś o tym zachowaniu. Może i dobrze, że to zostało wspomniane w tym wątku i będzie dostępne dla innych. Miał być zamontowany oryginalny, ale dopytam. EDIT2: Jest oryginał Denso 120A.

Problem odkąd pisałem posta już się nie pojawił, ale sprawdzę czy kontrolka zapala się jak szybko przekręcę kluczyk. A czy mogło być tak, że akumulator nie był jeszcze doładowany po wymianie altka i dlatego uaktywniała się ta kontrolka?

EDIT1: Sprawdziłem. Szybkie przekręcenie od razu do zapłonu ani z MAR jak nie zgasły kontrolki nie spowodowały zapalenia się kontrolki ładowania.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860946 Wysłany: 03 Gru 2023, 16:55; 
 Temat postu: Re: Kontrolka ładowania i brak wspomagania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 509
Pomógł: 8
Świeżo po wymianie, to mogą być jeszcze słabe (brudne, "nie przepalone") styki, kontakt alternatora z podstawą i blokiem silnika, osłabiona "masa".
Może i plus też. Pierwsze 2-3 uruchomienia, później powinna być poprawa. Jeżeli nie, to usterka (reklamacja) albo ewidentny błąd montażu (np. syf).
Słaby akumulator być może też miesza w temacie (okaże się na dniach).
Ale dochodzą też głupoty "cyfrowe", programistyczne, bo sygnał D+ idzie do ECU, a dalej to już informatyka po liniach CAN (to uruchamia kontrolkę w zegarach).
No i wspomniana kwestia oryginał/zamiennik (oraz nowy/regenerowany).
Producenci regulatorów (zamienników) robią co chcą (nie wiadomo jakie będzie napięcie ładowania, czy jest korekta temperaturowa, oraz jak się zachowuje obwód D+ i czy "działa w dwie strony" - auto nie wie, czy altek już ładuje, a ten czeka na "zezwolenie" z obwodu D+ i powstaje błędne koło, albo altek ładuje sobie niezależnie od tego co się wyrabia na D+, tyle, że ECU głupieje).

[ Dodano: 09 Wrz 2023, 07:13 ]

Po 2-3 tygodniach od wymiany, efekt ustępuje, można coraz szybciej odpalać tuż po wbiciu kluczyka w stacyjkę i kontrolka ładowania gaśnie poprawnie po odpaleniu (mam zamiennik "FAST"). Czyli tak, stan akumulatora też ma wpływ (bo w końcu awaria alternatora przeważnie = osłabienie akumulatora albo gorzej, rozładowanie głębokie).

[ Dodano: 10 Wrz 2023, 10:33 ]

Wstępne podejście do pomiarów regulatora Denso pokazuje, że wzbudzenie powinno być możliwe na 2 sposoby: magnetyzm szczątkowy wirnika (regulator ma połączenie bezpośrednio z uzwojeniami, między diodami mostka) albo obwód kontrolki D+. Podanie niewielkiego napięcia/prądu (dioda LED przez rezystor) na jedno lub drugie powoduje krótkie impulsy (i słychać piszczenie, czyli PWM "kluczuje") zasilania na szczotki (w roli wirnika żarówka).

▬▬▬▬▬▬[ Dodano: 03 Gru 2023, 15:44 ]▬▬▬▬▬▬

Po dłuższych eksperymentach wniosek: głównie słaby akumulator powoduje ten efekt. Z pozoru może się ładować "dobrze", ale ma osłabioną np. jedną lub dwie cele (wtedy przy rozruchu jest nadmierny spadek napięcia).
Nawet jakaś "inteligencja" w tej kontrolce akumulatora jest (tutaj w Grande dosłownie informuje ona też o złym stanie akumulatora, a nie tylko o ładowaniu lub jego braku jak w starszych samochodach, stąd wielu się gubi w "diagnozach").

Po usterce alternatora ucierpiał akumulator. Krótkie próby doładowania (przez noc) pomagały na 1-2 dni max.
Dopiero dłuższe doładowanie (przez weekend) praktycznie usunęło efekt, w dodatku przyszły już pierwsze mrozy i jest OK (a powinno być gorzej).
Akumulator mam już "nadgryziony" i to pewnie jego ostatnia zima, ale udało się go jeszcze ożywić (próbować zawsze warto).

A jak ktoś ma obsługowy akumulator, to oczywiście podstawą jest gęstość elektrolitu, poziom. Parametry elektryczne są drugorzędne (bo wynikają z fizycznej, mechanicznej kondycji płyt/cel, oraz chemii).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 20 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO