You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 27 Kwi 2024, 13:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #859987 Wysłany: 26 Lut 2023, 12:52; 
 Temat postu: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Forumowicz

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 26 Lut 2023,
Posty: 2
Cześć,

Moje Punto 1.2 8V z 2014 roku ma objawy takie jak wyżej - skrzynia przy jeździe na 1, 2 i 3 biegu wyraźnie grzechocze, jakby mieliła piasek. Zakładam, że rozleciały się łożyska akurat na tych biegach, bo na 4 jest już cisza (5-tki nie sprawdzałem, nie było jeszcze do tego warunków). Teraz pytanie: czy jest sens robić te łożyska czy może nie lepiej skorzystać z usługi firmy sprzedającej remontowane skrzynie i dać tą w rozliczeniu? Chodzi mi o kwestie finansowe. Taka skrzynia jest do dostania za mniej więcej 700-800zł, a z tego co wiem nie ma większej różnicy czy to jest z Grande Punto, Punto Evo czy 2012, są ponoć takie same (wyprowadźcie mnie z błędu jeżeli się mylę).

Proszę o wypowiedzi od osób, które skrzynie wymieniały, jak i remontowały.

Przy okazji - gdzie znajdę numery skrzyni biegów?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #859988 Wysłany: 26 Lut 2023, 15:03; 
 Temat postu: Re: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
Ostatnio miałem (nie)przyjemność wymiany skrzyni. Wymiana samodzielna na leżąco (bez kanału/garażu), da się, nic trudnego ~ 8h pracy.

Kupiłem w ciemno używaną z Allegro, dokładnie w tym przedziale, więcej niż tysiaka nie warto dawać, bo może być wtopa. Nie kupować ani totalnie zasyfionej skrzyni (oblepiona na czarno, obsypana piachem), ani wymytej do zera (myjki ciśnieniowe, albo piaskowanie/szkiełkowanie). Coś normalnego z demontażu i będzie OK.
Ja zachowałem starą skrzynię i będę sobie składać po kawałku (jak się pojawią części)...

Co do naprawy, to droga wolna (naprawiać obecną, czy oddać w rozliczeniu, czy zachować i naprawić później i mieć zapasową lub na handel). Różnica w tych strategiach jest niewielka, plus/minus kilkaset złotych. Dla hobbysty jest problem, bo jest mało części zamiennych do tych skrzyń, jak coś wyskoczy na Allegro/OLX, to potrafi szybko zniknąć, w 2-3 dni, ktoś to skupuje. Więc zależy na jakim poziomie jesteś i ile masz czasu na zbieranie części (albo na czekanie aż ci naprawią - w tym czasie jesteś bez samochodu). Sam oceń co ważniejsze: koszty, czas naprawy (czy musisz mieć auto, nie może stać w warsztacie 1-2 tygodnie) lub wymiany. Co taniej/szybciej.

Technicznie te skrzynie są prymitywne, kilkanaście śrubek do rozkręcenia i tyle. Na YouTube są filmiki z rozbiórki (większość po włosku lub portugalsku trzeba szukać). Na prawdę śmiech na sali (niestety osoby niekumate sieją panikę, srają pod siebie na hasła typu "skrzynia biegów", sprzęgło, uszczelka głowicy).

Można czasem trafić na części z rozbiórki, kompletne flaki, znaczy całe wałki z zębatkami i łożyskami wyjęte ze skrzyni (niedawno coś takiego leżało na OLX za 150-200 PLN), więc nie trzeba mieć specjalnych ściągaczy, nie rozbierasz na pojedyncze części tylko plug&play wyjmujesz stary, wkładasz nowy wałek (skrzynia składa się z dwóch + dyferencjał) i składasz obudowę (na klej) i tyle. Taka naprawa jest do zrobienia w domu.
Jeśli w skrzyni coś się posypało, to wypada rozebrać całość, 100% w celu oględzin i czyszczenia (w dyferencjale jest magnes, który zbiera syf).

"Numerów" nie musisz szukać, patrz po fotografiach i tyle, porównaj ze swoją. Skrzynie (rodzina C514) na przestrzeni lat różniły się w poszczególnych modelach, głównie sposobem mocowania do budy, tylna obudowa miała inne otwory dla tzw. wieszaka skrzyni. Później półośki, mogły się różnić rozmiarem (liczba zębów wieloklina), wybierak, plus sprzęgło (linka, czy hydrauliczne). Na skrzyni będzie więc klika numerów. Korpus (dzwon), obudowa dyfra, tylna obudowa, wybierak, mocowanie ("wieszak") - będą miały swój numer (i mogą to być różne kombinacje). Oferty skrzyń w internecie mogą więc zawierać jeden z tych numerów jako "numer skrzyni" (bo melepeta akurat znalazł oznaczenie na obudowie tylnej, albo na dyfrze i to wklepał).

Ale tu nie ma co kombinować - szukasz skrzyni "do Grande Punto (EVO)" 1,2 8V lub 1,4 8V (2012 i EVO to w 99,999% to samo, ludzie niekumaci myślą, że to jakiś osobny model i szukają rozwiązań problemów albo części "do EVO" i nie znajdują czegoś, bo ofercie jest "Grande", albo temat na forum jest w dziale Grande).
To duży błąd osobników zakładających fora dyskusyjne (nie tylko polskie), że porobili osobne działy do Grande i EVO!

PS
Przy okazji zainteresować się stanem sprzęgła. Szczególnie docisk, łapa, tulejki plastikowe, łożysko docisku - to się psuje najszybciej i można (wypada) to wymienić przy wymianie skrzyni. Całe sprzęgło jako takie (tarcza ścierna) zapewne będzie OK.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860055 Wysłany: 11 Mar 2023, 02:02; 
 Temat postu: Re: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Forumowicz

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 26 Lut 2023,
Posty: 2
Dzięki za podpowiedź, zostawię tu swoje doświadczenia dla potomnych :)

Mianowicie wjechała cała skrzynia po regeneracji z najprawdopodobniej 1.4, bo... przestała działać sugestia zmiany biegów na komputerze pokładowym. Zapewne ma to jakąś mapę prędkości na kołach i obrotowej silnika i w odpowiednim momencie sugeruje zmianę. Mi to osobiście nie przeszkadza, bo nie jestem ekoświrem, litr w tą czy w tą na 100km różnicy mi nie robi, niemniej jednak warto mieć to na uwadze przy wymianie skrzyni. Na plus nieco dłuższa piątka, jazda 120-130 km/h jest mniej męcząca.

Oczywiście do kompletu dorzuciłem całe sprzęgło z dociskiem. Ktoś już tam wcześniej grzebał, bo fabryczne sprzęgło zostało, ale łożysko dociskowe było zmieniane, pewnie w nadziei na ustąpienie hałasów ze skrzyni.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860063 Wysłany: 12 Mar 2023, 11:40; 
 Temat postu: Re: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
Tak. Po zmianie przełożeń mogą przestać działać bajery typu tempomat (bo mu się nie zgadza RPM silnika z prędkością kół).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860114 Wysłany: 15 Mar 2023, 18:20; 
 Temat postu: Re: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Puntoświr

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 13 Gru 2016,
Posty: 193
pmxoo7pI napisał(a):
działać bajery typu tempomat


Tempomat w 1,4 8V to dziwaczny pomysł, ten silnik słabnie nawet przy jeżdzie pod lekki wiatr czy niewielką górkę.
:P
Poza tym, który model Fiata z rodziny Punto ma podpowiedź zmiany biegów :?:


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860161 Wysłany: 19 Mar 2023, 19:14; 
 Temat postu: Re: Grzechot na 1, 2 i 3 biegu - remont czy wymiana całości
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
Ogólnie te Fiaty od czasów Grande, to niezłe ulepy, mechanicznie, elektrycznie, programistycznie.
Na siłę próbowali się unowocześnić i nadążyć za normami np. Euro (głównie po to dorzucono do FIRE zmienne fazy, a później oleje "C3", Start&Stop i tym podobne wynalazki).
Nigdy nie wiadomo do końca co autorzy mieli na myśli (i ile niedopatrzeń zostało). Przez FES/MES można podejrzeć parametry silnika i jest tam pod koniec typ skrzyni oraz aktualny bieg - nie sprawdzałem, czy to coś pokazuje w trakcie jazdy, ale parametr programowy jest, czyli ECU może to w tle po coś kalkulować i brać pod uwagę przy sterowaniu zapłonem/paliwem, podobnie jak bierze pod uwagę prędkość pojazdu, RPM silnika oraz fakt, czy hamulec i/lub sprzęgło są wciśnięte (i czy akurat interweniuje ABS).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO