You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Kwi 2024, 01:59

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #861310 Wysłany: 08 Gru 2023, 12:32; 
 Temat postu: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
W temacie odpowietrzania hamulców i sprzęgła, najlepszą metodą jest nadciśnienie (ewentualnie grawitacyjnie niektórzy twierdzą).
Podciśnienie to zabawka dla niekumatych (np. ciągnie bąble przez gwint odpowietrznika, nie wiadomo kiedy jest odpowietrzone).

W warunkach domowych polecam skonstruować sobie kompresor ze starej lodówki (w internecie są takie projekty do podpatrzenia). Mały i cichy (można w domu w nocy uruchomić).

"Przystawka" to przerobiony korek od zbiornika płynu (tutaj Grande, ale zasada jest ta sama w każdym modelu). Plus reduktor (zalecane ciśnienie to 0,5-1,0 bar, więcej nie ryzykować).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Przystawka nadciśnieniowa, samoróbka.



Korki płynu celowo NIE są szczelne, "oddychają", jest kanalik w plastiku. Trzeba to usunąć.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Usunąć "odpowietrzenie" itd.



Elementy przypadkowe, ze śmietnika przemysłowego. Ulep, ale działa.
Załącznik:
Komentarz do pliku: P 0,5 - 1,0 bar zalecane, bo wysadzisz zbiornik.



Tyle. Prosta rzecz, a bardzo przydatna. Metody klasyczne typu deptanie do podłogi (tam, gdzie hamulec/pompa NIE pracują po kilka lat), może się kończyć uszkodzeniami uszczelnień (i pompy hamulcowej i serwa). Metoda rzeźnicka i w 21 Wieku nie przystoi nawet hobbyście.

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #861312 Wysłany: 08 Gru 2023, 15:27; 
 Temat postu: Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13053
Pomógł: 54
Już dawno myślałem żeby sobie coś takiego zrobić od momentu kiedy mam sprężone powietrze w garażu.

Nie jest tak, że podciśnieniowe są do niczego. Nadają się tylko do wymiany płynu jak nie ma ryzyka zapowietrzenia.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861318 Wysłany: 09 Gru 2023, 14:09; 
 Temat postu: Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
Pompę próżniową też mam, ale do niczego poważnego się jeszcze nie przydała. Tylko do wygłupów ("prankowanie" wulkanizatorów).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Podciśnienie robi z opony 5-kąt...


Ciekawostka dla kujonów ("geeków", "nerdów"). Każdy elektronik/elektryk wie, że dominują tzw. harmoniczne nieparzyste (1, 3, piąta, siódma). W mechanice jest tak samo (drgania), np. przy wierceniu otworu w blasze powstaje często zaokrąglony trójkąt (pięciokąt też się zdarza). To jakaś fundamentalna właściwość we wszechświecie. Jak widać w pneumatyce też to samo (to, że powstał pięciokąt, nie jest przypadkowe i w sumie nikogo nie powinno dziwić).

~~\\\________-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-________///~~

Jak ktoś lubi tradycję deptania pedała hamującego, to jest opcja nowożytna, industrialna. Siłownik pneumatyczny + sterowanie jakieś.
Można samemu zdalnie deptać będąc przy kole. Ponieważ trafił mi się za długi siłownik, to chyba nie można go było zaprzeć o fotel (czy się nie trzymał, uciekał na boki), a musiałem o kierownicę. Ale przy 7 bar ją wygina! :E Także gdyby ktoś małpował wymysł, to dać reduktor i skręcić ciśnienie, bo szkoda kolumny (i jeszcze czujnik skrętu naruszy).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Nowoczesna wariacja na temat deptania hamulca.
Zdalne_deptanie_hamulca.gif
Zdalne_deptanie_hamulca.gif [ 1.38 MiB | Obejrzany 1908 razy ]

Od strony koła to wygląda tak. Płyn sika jak należy. Ale niesmak pozostaje po przegięciu kolumny. Więc zabawka była użyta raz i więcej nie będę. Po tych zabawach w zbiorniku płynu (świeży płyn) wylazły jakieś czarne gluty, dosłownie. Może to dobrze (syf się wzruszył w końcu), może źle (i skróci żywotność uszczelnień).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tradycyjne odpowietrzanie w pojedynkę.
Zdalne_Odpowietrzanie_tradycyjne.gif
Zdalne_Odpowietrzanie_tradycyjne.gif [ 1.14 MiB | Obejrzany 1908 razy ]

Ciekawostka. Taki układ może być czysto pneumatyczny. Są takie zaworki (istnieje nawet logika pneumatyczna, jak "bramki logiczne" w elektronice) lub niektóre elektrozawory mają w ośce/trzpieniu cewki otworek gwintowany (typowo M5) i można tam podać powietrze (jako sterowanie zamiast prądu na cewkę) albo mechanicznie pchnąć (cienki drut, śrubokręcik) lub oficjalnie są elektrozaworki z małym przyciskiem.

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861600 Wysłany: 30 Sty 2024, 12:02; 
 Temat postu: Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
A czy warto do takiej przystawki zamontować "odwadniacz"? Czy już sama redukcja ciśnienia do 1 bara powoduje, że nie ma ryzyka, że w powietrzu będzie woda czy olej (płyn hamulcowy raczej ich nie lubi :))?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861601 Wysłany: 30 Sty 2024, 16:47; 
 Temat postu: Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
1. To nie ta skala zjawisk przecież (o rzędy wielkości). To nie instalacja sprężonego powietrza w zakładzie pracy, gdzie się takie dodatki montuje, odwadniacze (nawet tak duże, że są na stałe do kanalizacji przyłączone), odolejacze (a później naolejacze dla narzędzi).
Bez skrajności oczywiście, że masz kompresorek, który strumieniem pluje olejem z wylotu, jak chcesz coś przedmuchać, to majonezem wali pistolet.

2a. Układ hamulcowy i tak nie jest szczelny (nie ma uszczelnień idealnych + odpowietrznik w korku). Sam ciągnie wilgoć na bieżąco 24/7. Mikroskopijne ilości, ale to się kumuluje.

2b. Czyli ważne są okresy wymian płynu, do znudzenia jest wszędzie powtarzane "co 2-3 lata", a co robi większość melepetów?

3. W poważniejszych branżach (do których się motoryzacja jak widać nie zalicza - po rozwiązaniach technicznych to można poznać), stosuje się pochłaniacze wilgoci jak trzeba. Na zbiorniki z płynami, np. olejem hydraulicznym (zbiorniki w maszynie albo napoczęte pojemniki ze świeżym na dolewki).
https://www.raptorsupplies.pl/pd/parker/934330t - tego typu lub podobne oddychające korki (żel chyba zmienia kolor na różowy).
Chociaż, jak ludzie płynu hamulcowego nie zmieniają po 5-10 lat typowo, to by dbali o taki korek (gdyby był)?
A woreczki z pochłaniaczem są w niektórych VW chyba, ale w układzie chłodzenia w zbiorniku (i się rozpadają).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO