You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 20:24

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #18666 Wysłany: 05 Lut 2013, 19:40; 
 Temat postu: Rola głośników
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
W dzisiejszym odcinku naszych rozważań na temat nagłośnienia samochodu zajmiemy się głośnikami. Rolą głośnika w torze elektroakustycznym jest przetworzenie drgań elektrycznych o częstotliwości akustycznej w drgania mechaniczne - dźwiękowe. Pod wpływem prądu przepływającego przez cewkę umieszczoną w szczelinie porusza się stożkowa membrana, która wychyla się z położenia spoczynkowego w przód lub w tył, zależnie od przepływu prądu. Przy przepływie prądu zmiennego o częstotliwości akustycznej membrana wykonuje drgania, wytwarzając fale dźwiękowe. Tak przedstawia się, w wielkim skrócie, zasada działania głośnika dynamicznego.

Na rysunku przedstawiono głośnik z magnesem trwałym w kształcie pierścienia. W bardzo wielu głośnikach stosuje się obecnie magnesy ferrytowe, w najnowszych konstrukcjach magnesy neodymowe.



W naszych samochodach są tzw. miejsca fabrycznie przeznaczone do zamontowania głośników. Są to najczęściej przednie drzwi lub deska rozdzielcza w okolicach przednich słupków. W pierwszej kolejności zajmiemy się drzwiami.
Stan fabryczny to najczęściej otwór w osłonie tapicerskiej drzwi o średnicy


10 cm, 13 lub 16,5 cm (najczęściej spotykane rozmiary głośników). Producent lub salon, w którym kupujemy samochód montuje głośniki, przykręcając je do tapicerki drzwi. Efekt takiego sposobu montażu jest tragiczny. Do odtwarzania dźwięku przeznaczona jest membrana głośnika, przy takim montażu "gra" cały boczek kakofonią najróżniejszych dźwięków, od skrzypień, pobrzękiwań cięgien zamków do powarkiwania całej tapicerki drzwi w takt basu. Zapewniam naszych szacownych Czytelników, że 50% sukcesu to jakość zastosowanych głośników, zaś pozostałe 50% to sposób ich montażu.

Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy wykonać, jest wytłumienie wnętrza drzwi. Wytłumiając wnętrze drzwi pieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu, po pierwsze poprawiamy ich akustykę, po drugie słabiej słyszymy hałasy zewnętrzne - pracę silnika, toczenie kół. Wiele firm produkuje specjalne maty, pianki, pasty i inne preparaty do poprawienia akustyki drzwi. Nie będę na łamach naszego pisma omawiał sposobu wyciszenia drzwi, ponieważ temat jest bardzo rozległy, dociekliwi Czytelnicy poszukają w internecie. Wygodni przyjadą samochodem do zakładu zajmującego się montażem car audio i zlecą taką usługę, podpowiem, że koszt wyciszenia pary drzwi kształtuje się w granicach od 200 do 1000 zł.

Mamy drzwi wyciszone, przystępujemy do montażu głośników. Jak wspomniałem powyżej, nie przykręcamy głośników do tapicerki drzwi. Często możliwe jest zakupienie i zamontowanie specjalnych pierścieni, które przykręca się do konstrukcji drzwi. Jeżeli montaż będzie wykonywany w profesjonalnym zakładzie, głośniki zostaną przykręcone do metalowej konstrukcji bezpośrednio, za pomocą pierścieni stalowych lub specjalnych pierścieni z MDF-u. Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny szczegół, otóż układ akustyczny, jakim jest głośnik, przestrzeń wnętrza drzwi i przestrzeń samochodu powinien spełnić warunek - akustyczną separację fali dźwiękowej pochodzącej od promieniowania tylnej części membrany. Inaczej mówiąc, kosz głośnika musi dobrze przylegać do konstrukcji drzwi. Szczelnie przylegający do konstrukcji drzwi panel z MDF-u i szczelnie przylegający do panela głośnik to pełny sukces.

Jaki wybrać głośnik, wszak na rynku dostępnych bardzo dużo produktów wielu różnych firm. Ze względu na to, że bardzo trudno jest skonstruować głośnik szerokopasmowy tzn. dobrze przetwarzający basy, częstotliwości średnie i soprany, najczęściej mamy do czynienia z głośnikami, które odtwarzają tylko pewną część pasma akustycznego. Do samochodowych systemów akustycznych produkowane są tzw. systemy komponentowe składające się z głośnika niskośredniotonowego, wysokotonowego i zwrotnicy - określane jako system dwudrożny lub z głośnika niskotonowego, średniotonowego, wysokotonowego i zwrotnicy nazywane systemem trójdrożnym. Często spotykane są systemy głośników koaksjonalnych tzn. takich, gdzie na jednej konstrukcji kosza, zamontowany jest system dwu-, trój- a nawet czterodrożny!

Najkorzystniejsze ze względów akustycznych byłoby zamontowanie systemu komponentnego tzn. głośników średnioniskotonowych w drzwiach. Natomiast ze względu na budowę tzw. sceny dźwiękowej głośniki wysokotonowe należy zamontować wyżej najlepiej w przednich słupkach na wysokości 1/4 lub 1/3 od deski rozdzielczej samochodu u nasady przednich słupków. Konstruując zestaw Top HI-FI - trójdrożny montujemy w słupkach przednich głośnik wysokotonowy i głośnik średniotonowy, natomiast niskotonowy w drzwiach przednich.

Tak skomplikowane konstrukcje są trudne do zbudowania zwłaszcza montaż głośników w przednich słupkach, wymaga wykonania specjalnych paneli, najlepiej prace takie zlecić montażystom z profesjonalnego zakładu car audio.

Mniej wymagający lub preferujący proste rozwiązania nasi Czytelnicy zamontują zapewne głośniki koaksjonalne. Trudno będzie uzyskać poprawną scenę dźwiękową. Ponieważ głośniki wysokotonowe będą zainstalowane za nisko. System taki zagra na pewno lepiej z lepszym pasmem niż nędzne głośniki tzw. fabryczne, a to już jest jakiś sukces.

Jako uzupełnienie systemu głośników przednich wskazane byłoby zamontowanie głośnika odpowiedzialnego za odtwarzanie najniższego zakresu pasma akustycznego - subwoofera. Ze względu na to, że uzyskanie poprawnego odtwarzania basów jest bardzo trudne, zagadnieniem tym zajmiemy się w kolejnych odcinkach naszego cyklu.

Czym powinniśmy się kierować przy zakupie głośników:

- po pierwsze, nazwą producenta. Otóż renomowany producent daje większą gwarancję na to, że produkt, który otrzymujemy, posiada takie parametry, jakie producent deklaruje. Posiada odpowiednią trwałość i gwarantuje niezmienność parametrów w czasie eksploatacji.

- wymiarem, średnicą głośnika; są to najczęściej znormalizowane wymiary a mianowicie 10 cm, 13 cm i 16,5 cm. Niestety, zdarza się, że są inne wymiary otworów montażowych. Zanim zakupimy głośniki upewnijmy się, czy będą pasowały do naszego samochodu. Drugim istotnym wymiarem jest głębokość montażowa - też upewnijmy się, czy uda się głośnik zamontować oraz czy nie będzie np. ocierać opuszczona szyba.

- skutecznością; głośnik o skuteczności np. 88 dB zagra dwa razy głośniej niż głośnik o skuteczności 85 dB przy tej samej mocy zasilającej głośnik.

- pasmem przenoszonych częstotliwości; im niższa dolna częstotliwość graniczna głośnika niskotonowego, tym większa szansa na dobre odtwarzanie basów. Im wyższa częstotliwość graniczna głośnika wysokotonowego, tym lepsze odtwarzanie sopranów. Zwracajmy uwagę na konstrukcję głośnika wysokotonowego, gdy jest to głośnik piezoceramiczny, nie nadaje się do zestawów audio (ma ogromną skuteczność i wielkie zniekształcenia), powinien być to głośnik dynamiczny (musi posiadać magnes).

- mocą; najważniejszy parametr mocy to moc RMS, pozostałe parametry mocy, moc muzyczna, maksymalna czy PMPO dla naszych rozważań nie mają większego znaczenia.

Przy zakupie głośników koaksjonalnych nie dajmy się zwieść ilością głośników w systemie. Wielu markowych (niestety) i niemarkowych producentów prześciga się w ilości głośników, system dwudrożny, no może trójdrożny są wystarczające. Dokładanie ilości metalizowanych membranek jest chwytem marketingowym i kolejne nibygłośniczki wysokotonowe nie poprawiają brzmienia systemu. W takiej samej cenie system dwudrożny będzie lepszy od trójdrożnego (lepsze komponenty).

Źródło: Wiesław Brzyszko - Dobry Ton - "Rola głośników"
AUTO TUNING ŚWIAT nr 1, styczeń 2004, str. 46-47[list=][/list]

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO