You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 29 Mar 2024, 10:30

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #18667 Wysłany: 05 Lut 2013, 19:35; 
 Temat postu: Czy montować głośniki na tylnej półce?
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
W poprzednich artykułach poświęconych samochodowym systemom akustycznym starałem się przekonać naszych szanownych czytelników do konieczności zainstalowania dobrego, najlepiej komponentowego systemu głośników przednich. System taki składający się w najprostszym przypadku z głośnika średnioniskotonowego, głośnika wysokotonowego i zwrotnicy pozwala uzyskać poprawną scenę muzyczną. Od jakości radioodtwarzacza, głośników i poprawności montażu uzależniona będzie czystość obrazu dźwiękowego.

W wielu samochodach są w tylnej części samochodu tzw. miejsca fabryczne przeznaczone do zamontowania głośników. Znajdują się one często w tylnej półce, przy tylnych słupkach, ewentualnie w tylnych drzwiach. Jest wiele teorii wzajemnie się wykluczających o celowości lub nie, stosowania głośników tylnych. Ja wyznaję teorię następującą: wszystko zależy od gustu właściciela samochodu. Każdy człowiek słyszy inaczej, każdy ma inne preferencje. Jeżeli odczuwamy potrzebę, by z tyłu też coś nam grało, no to zamontujmy głośniki.

Jeżeli uznaliśmy, że system przedni wystarczająco nagłośni nasz samochód - wszak na koncercie scena z wykonawcami jest przed nami, to możemy sobie darować montaż głośników tylnych. Za zaoszczędzone pieniądze można pomyśleć o zainstalowaniu głośnika niskotonowego - subwoofera, który będzie odtwarzał najniższe częstotliwości pasma akustycznego - basy.

W przypadku, gdy odczuwamy potrzebę zainstalowania głośników tylnych, to najlepszym z punktu widzenia akustyki miejscem jest tylna półka. Najlepszym nie oznacza idealnym, drgająca membrana głośnika pobudza do drgań półkę i słyszymy nie tylko dźwięk dobiegający z głośników, ale także inne hałasy, które zakłócają i przeszkadzają w poprawnym odbiorze. W tylną półkę najczęściej montujemy głośniki eliptyczne, typowy rozmiar to 6x9 cali. Pomimo dość znacznej powierzchni membrany oraz deklarowanej dolnej częstotliwości, jaką mogą odtworzyć głośniki ok. 45-50 Hz uzyskany bas jest mizerny. Przyczyna tkwi w tym, że bardzo słabo tłumione jest promieniowanie akustyczne tylnej części membrany, dźwięk dobiega również z bagażnika. Innym denerwującym zjawiskiem jest charakterystyczny furkot dobiegający z głośników przy głośniejszym słuchaniu muzyki.

Nie będę się zagłębiał w teorię, dlaczego tak się dzieje, ponieważ zanudziłbym dokumentnie naszych czytelników. Powiem tylko, że ten typ tak ma.

W wielu samochodach nawet wysokiej klasy są w tylnej półce miejsca przeznaczone do zamontowania głośników 16,5 cm, 13 cm, lub nawet 10 cm. Nie łudźmy się, że z głośników o tak małych średnicach uzyskamy poprawne odtwarzanie basu - a tego najbardziej nam brakuje przy dobrym systemie przednim. Najlepszy efekt uzyskamy montując w te miejsca głośniki koaksjonalne, w zupełności wystarczą dwudrożne. W zależności od ustawień radioodtwarzacza uzyskamy przesunięcie sceny dźwiękowej do tyłu samochodu (trochę to nienaturalne, prawda? Ale o gustach się nie dyskutuje. Decyzję o zamontowaniu lub niezamontowaniu głośników tylnych każdy podejmuje sam.

Kolejnym, wyższym etapem wtajemniczenia w arkana wiedzy o samochodowych systemach audio jest rozbudowa systemu o wzmacniacz zasilający głośniki przednie. Ktoś może powiedzieć: zaraz, zaraz, przecież kupiłem radioodtwarzacz, wyposażony w czterokanałowy wzmacniacz o mocy 4x50W i to powinno wystarczyć.

Prawda jak zwykle brzmi pośrodku. Owszem wzmacniacz posiada moc wyjściową 4x50W. Jest to tzw. moc muzyczna, pomiar przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych przy zasilaniu radioodtwarzacza napięciem 14,4V. Faktyczna moc (RMS - niezniekształcony przebieg sinusoidalny), jaką nasz wzmacniacz może zasilić głośniki to ok. 4x18W może 4x20W i taka jest okrutna prawda. I dużo to, i zarazem mało. Do poprawnego odtwarzania mowy, czy wiadomości, prognozy pogody wystarczy, no ale nasz kącik przeznaczony jest dla fanów muzyki w samochodzie, a dla nich jest to za mało.

Rozwiązanie jest niestety jedno - kupujemy wzmacniacz samochodowy. Musimy podjąć decyzję, jaki system audio będziemy budowali w naszym samochodzie. Jak zwykle są różne koncepcje od bardzo prostych i w miarę tanich po bardzo rozbudowane i bardzo drogie. Na obecnym etapie naszych rozważań o samochodowych systemach akustycznych zajmiemy się budową prostego systemu audio. System taki składa się z radioodtwarzacza, wzmacniacza samochodowego no i oczywiście przedniego systemu głośnikowego.

Radioodtwarzacz kupiliśmy, głośniki zamontowane, oczywiście koniecznie wytłumione drzwi, no to kupujemy wzmacniacz. Do zasilana głośników przednich wystarczy wzmacniacz dwukanałowy o mocy 2x50W do 2x100W.

Wzmacniacz posiadający taką moc, jest wystarczający, nawet wtedy, gdy zdecydujemy się w przyszłości na montaż subwoofera ze wzmacniaczem o mocy 400W. Na naszym rynku jest dużo wzmacniaczy różnych firm. Kosz jego zakupu to w zależności od firmy i parametrów to kwota od 400 do 5000 zł. Zachęcam naszych szanownych czytelników do zakupu sprzętu znanych i renomowanych producentów. Istnieje wtedy pewność, że za wydane pieniądze otrzymaliśmy produkt, którego dane techniczne są takie jak napisano w karcie wzmacniacza, mamy gwarancję i serwis. Podczas zakupów uważnie przeczytajmy załączoną kartę z danymi technicznymi wzmacniacza.

Nie dajmy się zwieść napisom na obudowie np. 1600W, chyba że jest to wzmacniacz renomowanej firmy i kosztuje 10.000 zł, ale taki do głośników przednich jest niepotrzebny. Przestrzegam również przed zakupem wszelkiego rodzaju sprzętów używanych. Wzmacniacze takie często są po naprawach, zamontowano w nich przypadkowe (prosto z półki sklepowej) podzespoły, tranzystory czy układy scalone. W wyniku takiej naprawy wzmacniacz ma dużo gorsze parametry, większe zniekształcenia i szumy, a mniejszą moc. Może też pochodzić z kradzieży, a nikt zapewne nie chce zostać paserem. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup wzmacniacza w renomowanym zakładzie montażowym car audio. Specjaliści na podstawie preferencji muzycznych właściciela posiadanego radioodtwarzacza i głośników podpowiedzą, jaki wzmacniacz i jakiej firmy byłby optymalny. Zasada powinna być taka, że do budżetowego radioodtwarzacza i tanich głośników nie instalujemy bardzo dobrego i drogiego wzmacniacza, ponieważ nie będziemy w stanie ocenić jego walorów a zwłaszcza brzmienia.

Teraz o montażu. Najczęściej wzmacniacz montowany jest w bagażniku, na oparciu tylnego fotela, lub przykręcony do boku bagażnika. Często też wzmacniacze montuje się pod siedzeniem kierowcy lub pasażera, w tym przypadku należy zapewnić, by wzmacniacz posiadał odpowiednie chłodzenie i był chroniony przed przypadkowym uszkodzeniem. W niektórych markach samochodów istnieje możliwość zamontowania wzmacniacza pod deską rozdzielczą lub w skrytce. Najkorzystniejszym miejscem, do którego przewody zasilające , głośnikowe i sygnałowe są najkrótsze. Montaż wzmacniacza związany jest z ułożeniem przewodów:
- zasilających o przekroju uzależnionym od mocy wzmacniacza przy mocy 50W-100W wystarczą 10 mm przy wzmacniaczu w bagażniku, 6 mm przy wzmacniaczu zamontowanym pod siedzeniem, lub deską rozdzielczą, ale nie zawsze,
- głośnikowych o przekroju 2,5 mm niezależnie od miejsca montażu wzmacniacza,
- sygnałowych, najlepiej dobrej firmy z dobrym ekranem.

Przy złej jakości przewodów sygnałowych lub niepoprawnie ułożonych, mogą pojawić się w głośnikach zakłócenia pochodzące od alternatora (gwizd o wysokości uzależnionej od obrotów silnika, pompy paliwa, komputera i innych urządzeń pokładowych.

Zasada montażu przewodów jest następująca, nigdy nie układamy razem przewodów sygnałowych z przewodami zasilającymi pompę paliwa. Przewody głośnikowe i zasilające wzmacniacz nie powinny być układane razem z przewodami sygnałowymi. Często jest tak, że w nowych samochodach naszpikowanych elektroniką przewody sygnałowe układa się w tunelu środkowym lub pod podsufitką! Przewody zasilające układamy od zacisków akumulatora do zacisków wzmacniacza. Są szkoły i teorie, że przewód (-) można przykręcić do karoserii samochodu (zaoszczędzimy ok. 4 m.b. przewodu), jest to wg tych teorii uzależnione od wieku samochodu, silnika - benzynowy czy Diesla. Obiektywna prawda jest taka: może się okazać, że przewód (-) przykręcony do karoserii powoduje przedostawanie się do toru audio zakłóceń, w wyniku czego musimy powtórnie rozebrać tapicerkę w samochodzie i ułożyć przewód (-); czy warto oceńcie sami. Na przewodzie (+) jak najbliżej akumulatora montujemy specjalny bezpiecznik. Wszystkie kable muszą być tak ułożone, by nie były narażone na przetarcie, powieważ grozi to uszkodzeniem sprzętu.

Jeżeli posiadamy odpowiednią wiedzę i zdolności manualne możemy próbować samodzielnie zamontować wzmacniacz, ułożyć przewody i poprawnie wszystko połączyć. W przeciwnym przypadku radzę udać się do zakładu montażowego - koszt montażu wzmacniacza to 120-200 zł plus koszty materiałowe tzn. przewody zasilające, głośnikowe, kable sygnałowe itp.

Źródło: Wiesław Brzyszko - Dobry Ton - "Czy montować głośniki na tylnej półce?"
AUTO TUNING ŚWIAT nr 2, luty 2004, str. 46-47

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO