You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 23:41

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #18669 Wysłany: 05 Lut 2013, 19:38; 
 Temat postu: Prosty system car audio
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
W poprzednich odcinkach naszych rozważań o samochodowych systemach akustycznych zajmowaliśmy się teorią. Na szczęście, mamy to już za sobą. Nasi uważni Czytelnicy z pewnością poradzą sobie z zakupem radioodtwarzacza, wzmacniacza, czy też głośników. Dobre komponenty do naszego systemu to więcej niż połowa sukcesu. Aby uzyskać pełny sukces należy to wszystko poprawnie zamontować. W kolejnych odcinkach chciałbym przybliżyć Państwu zagadnienia związane z wyborem konkretnego rozwiązania systemu akustycznego w samochodzie oraz omówić praktyczną realizację montażu głośników, wzmacniaczy oraz okablowania.

Bardzo prostymi systemami polegającymi na podłączeniu czterech głośników do radioodtwarzacza, czy też zastosowaniu wzmacniacza dwukanałowego do zasilania głośników przednich i tylnych nie będziemy się zajmowali. Na pewno na podstawie opisanej poniżej instalacji można będzie wykonać takie proste systemy audio.


Nasz system audio składał się będzie z jednostki sterującej - radioodtwarzacza, dwudrożnego zestawu głośnikowego ze zwrotnicą, przeznaczonego do zainstalowania z przodu samochodu, subwoofera i wzmacniacza czterokanałowego. Dwa kanały tego wzmacniacza będą zasilały zestaw głośników przednich, pozostałe dwa kanały połączone w układ mostkowy będą zasilały subwoofer. Pamiętajmy, że bardzo ważne, a może najważniejsze dla systemu car audio są głośniki przednie. Od ich parametrów i poprawności montażu zależy czystość obrazu dźwiękowego i atmosfera akustyczna. Najkorzystniejsze będzie zamontowanie głośników średnio-niskotonowych w przednie drzwi samochodu. Oczywiście drzwi powinny być akustycznie wytłumione i głośniki poprawnie zamontowane, no ale o tym nasi Czytelnicy wiedzą doskonale. Głośniki wysokotonowe montujemy w słupkach przednich lub u nasady słupków. Polecam dwudrożny system głośnikowy ze zwrotnicą. Przypomnę, jak ważną rolę w systemie głośnikowym spełnia zwrotnica. Po pierwsze rozdziela sygnał akustyczny pomiędzy głośniki specjalnie skonstruowane do odtwarzania określonego pasma częstotliwości. W zestawie dwudrożnym do głośnika średnio-niskotonowego kierowana jest część sygnału zawierająca częstotliwości od ok. 20 Hz do ok. 4000 Hz. Sygnały o częstotliwościach wyższych niż 4000 Hz kierowane są do głośnika wysokotonowego. Rozdzielenie sygnału jest wskazane nie tylko dlatego, że głośnik średnio-niskotonowy nie odtworzyłby sygnałów akustycznych o częstotliwości większej od 4000 Hz, ale także dlatego, że prądy o częstotliwościach nie przetwarzanych przez głośnik niepotrzebnie płynęłyby przez jego cewkę, co powodowałoby wzrost temperatury cewki oraz niepotrzebnie obciążałoby wzmacniacz. W przypadku skierowania całego sygnału na głośnik wysokotonowy nieprzystosowany do przetwarzania sygnałów o niskiej częstotliwości ulegnie on uszkodzeniu - nastąpi przepalenie cewki tego głośnika. W naszym przypadku stosowanie dwudrożnych zestawów głośnikowych bez zwrotnicy wyposażonych tylko w kondensator do głośnika wysokotonowego jest niewskazane.

SYSTEM GŁOŚNIKOWY powinien składać się z dwóch głośników średnio-niskotonowych o średnicy 16,5 cm lub 13 cm, dwóch głośników wysokotonowych i dwóch zwrotnic. Są niestety samochody, w których producent nie zadbał o miejsce w drzwiach przednich do zamontowania głośników np. niektóre modele Fiata czy Mercedesa, są tylko miejsca do zamontowania 10-centymetrowych głośników koaksjonalnych w desce rozdzielczej. W takim przypadku czeka nas wykonanie specjalnych paneli do drzwi przednich umożliwiających zamontowanie głośników najlepiej o średnicy 16,5 cm. W miejsca fabryczne na desce rozdzielczej można w ostateczności zamontować głośniki wysokotonowe (korzystniej byłoby zamontować je w przednich słupkach).

WZMACNIACZ czterokanałowy powinien posiadać moc od 4x50 W do 4x100 W w RMS, powinien być wyposażony w filtry: dolnoprzepustowy LPF i górnoprzepustowy HPF, oczywiście z płynną regulacją częstotliwości odcięcia dla obydwu filtrów.

SUBWOOFER - proponuję wykonanie zestawu głośnika basowego w obudowie typu zamkniętego, głośnik powinien być o średnicy 25 cm (10'') lub 30 cm (12'') i mocy równej lub do 30%większej od mocy wyjściowej (w układzie mostkowym) zastosowanego wzmacniacza.

RADIOODTWARZACZ - powinien posiadać wyjścia sygnałowe RCA (najlepiej cztery) no i możliwość sterowania załączaniem wzmacniacza tzw. wyjście remote (wszystkie współcześnie produkowane radioodtwarzacze posiadają takie wyjście). Pewnym problemem są tzw. fabryczne radioodtwarzacze w jakie wyposażone są niektóre modele samochodów, które nie posiadają wyjść RCA, problem ten najczęściej jest do rozwiązania w profesjonalnym zakładzie montażowym car audio.

Do wykonania instalacji oprócz powyżej opisanych komponentów konieczne będzie zaopatrzenie się w materiały pomocnicze.

KABLE
Zasilający dodatni (+) w kolorze czerwonym o przekroju 10mm2 najczęściej do standardowych samochodów wystarcza 5 mb. tego przewodu.
Zasilający ujemny (-) w kolorze czarnym lub niebieskim o przekroju jw. 10mm2 o takiej samej długości jak przewód (+).
Oprawka bezpiecznika wraz z bezpiecznikiem.
Przewody sygnałowe - jeden zestaw poczwórny lub dwa zestawy podwójne oczywiście z przewodem remote dla radioodtwarzacza posiadającego cztery wyjścia RCA. Ważne jest by przewody te były dobrej jakości, ponieważ w przeciwnym przypadku możemy spodziewać się dużego poziomu szumów i zakłóceń.
Przewody głośnikowe łączące wzmacniacz z systemem głośników przednich o przekroju 2,5 mm2, przewód głośnikowy łączący wzmacniacz z subwooferem o przekroju 4 mm2.

MONTAŻ
Przypomnę, że montaż kabli zasilających powinien być wykonany w taki sposób, by przewody te nie były narażone na uszkodzenie, często konieczne jest osłonięcie przewodów zasilających specjalną rurką karbowaną. Oprawka bezpiecznika powinna być zainstalowana na przewodzie (+) jak najbliżej akumulatora. Wszystkie połączenia przewodów zasilających i głośnikowych muszą być wykonane bardzo starannie poprzez połączenia zaciskowe lub lutowanie.

W trosce o zasoby finansowe Naszych Czytelników chciałbym jeszcze przypomnieć, by przy zakupie komponentów kierować się zasadą - kupujemy tylko firmowe produkty. Do zestawu staramy się dobierać głośniki i wzmacniacze do naszych preferencji muzycznych no i oczywiście możliwości finansowych. Bardzo ważne jest też by np. do marnego taniego wzmacniacza nie podłączyć bardzo dobrych i drogich głośników, które uwydatnią niedomagania wzmacniacza, a zwłaszcza szumy i zniekształcenia. Nie postępujmy też odwrotnie i do drogiego, bardzo dobrego wzmacniacza nie podłączajmy marnych głośników ponieważ głośniki te nie ukażą wszystkich zalet tego wzmacniacza. Jeśli chodzi o radioodtwarzacze to zasada powinna być ta sama. Krótko mówiąc dbajmy o proporcje.

Źródło: Wiesław Brzyszko - "Budujemy prosty system car audio"
AUTO TUNING ŚWIAT nr 5, maj 2004, str. 42-43

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO