|
Obecny czas: 03 Maj 2024, 01:29
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
Sounder |
#215155 Wysłany:
03 Lut 2009, 18:53; Temat postu: Klekot między 1000 a 2000 RPM |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
Mój pierwszy post na forum tak więc witam serdecznie szanowne forumowe grono
Nurtuje mnie wydobywający się dzwięk, który objawia się między 1000 a 2000 RPM. Trudno go opisać, jest to jakby telepanie czegos o coś, raczej nie brzmi metalicznie, słyszalne jest po prawej stronie komory śilnika tylko podczas jazdy. Poprzedni właściciel też to zauważył i twierdzi iż zawsze tak było od nowości. Sprawdzał to ponoć w stacji ASO gdzie mu powiedziano cytuje "ten typ tak ma"
Co Waszym zdaniem z własnego doświadczenia powoduje ten bliżej nie określony klekot i jak tego się pozbyć
|
|
Góra |
|
|
|
|
Adas |
#215183 Wysłany:
03 Lut 2009, 19:59; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
tom@s |
#215194 Wysłany:
03 Lut 2009, 20:09; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Grodzisk Mazowiecki Rejestracja: 28 Sie 2007, Posty: 330
|
|
Góra |
|
|
Adas |
#215197 Wysłany:
03 Lut 2009, 20:12; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
Sounder |
#215293 Wysłany:
03 Lut 2009, 23:31; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
Adas napisał(a): Wałek rozrządu, ale to raczej po przebiegu ok 100 tyś, wyrabia się trochę w głowicy tam gdzie się obraca i puka.
Już tak, nie pytając wiem, że masz silnik 1.2 8V. Powiedzmy, że ten typ tak ma. U niektórych puka, u niektórych nie.
[ Dodano: 03 Lut 2009 19:59 ] p.s. To dotyka też punto 1, wiem bo mój wujek też tak ma. Samochód szanowany....
Zgadza się, śilniczek 1.2 8V, rozrząd był robiony przy przebiegu 65tyś, obecnie jest na zegarze prawie 72tyś więc coś jakby za wcześnie aby się posypał. Autko szanowane przez poprzedniego właściciela bardzo. Macie jeszcze jakieś pomysły co to można z tym zrobić? Irrytujące jest to pukanie/klekotanie powiem szczerze.
|
|
Góra |
|
|
karol_vw |
#215310 Wysłany:
04 Lut 2009, 00:06; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Tczew Rejestracja: 11 Sty 2009, Posty: 12
|
u mnie jest to samo, to jest taki dziwny dźwięk, ja to kojarzę tak: stuk płyty CD w coś plastikowego. Ale to jest tylko moje skojarzenie No i niestety trzeba sie z tym meczyc
_________________ Punto II FL ACTIVE 1.2 8V 60KM B/G
|
|
Góra |
|
|
Sounder |
#215316 Wysłany:
04 Lut 2009, 00:14; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
karol_vw napisał(a): u mnie jest to samo, to jest taki dziwny dźwięk, ja to kojarzę tak: stuk płyty CD w coś plastikowego. Ale to jest tylko moje skojarzenie No i niestety trzeba sie z tym meczyc
I też tak jakby za schowkiem, troche nad w komorze silnika?
|
|
Góra |
|
|
level |
#215331 Wysłany:
04 Lut 2009, 00:49; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 08 Wrz 2008, Posty: 54
|
hmmm ja mam podobnie, ale u mnie raczej to taki metaliczny dzwiek. Zawsze wlasnie jest on na niskich obrotach czyli zazwyczaj przy zmianie biegu na wiekszy. Jednak gdy silnik jet rozgrzany to wtedy duzo ciszej klekocze. I nie jest to raczej dzwiek zaworow wedlug mnie.
|
|
Góra |
|
|
Adas |
#215369 Wysłany:
04 Lut 2009, 07:23; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
karol_vw |
#215375 Wysłany:
04 Lut 2009, 08:36; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Tczew Rejestracja: 11 Sty 2009, Posty: 12
|
Sounder napisał(a): karol_vw napisał(a): u mnie jest to samo, to jest taki dziwny dźwięk, ja to kojarzę tak: stuk płyty CD w coś plastikowego. Ale to jest tylko moje skojarzenie No i niestety trzeba sie z tym meczyc I też tak jakby za schowkiem, troche nad w komorze silnika?
Dokładnie tak u mnie identycznie słychać.
_________________ Punto II FL ACTIVE 1.2 8V 60KM B/G
|
|
Góra |
|
|
Adas |
#215383 Wysłany:
04 Lut 2009, 09:28; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
Szumen |
#215384 Wysłany:
04 Lut 2009, 09:55; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 30 Wrz 2008, Posty: 87
|
Stawiam na elektrozawór recyrkulacji spalin. Dźwięk pojawia się przy niskich temperaturach, przypomina wygłuszone stukanie metalu o plastik. Słyszalny w zakresie 1000 - 2000 obrótów bo powyżej 2000 obrotów jest zagłuszany przez silnik. Zawór znajduje się pod filtrem powietrza, od strony podszybia. Z prawej strony ( patrząc od strony maski !!) jest wpięta do niego wtyczka elektryczna. Aby sprawdzić, czy stuki które słyszycie pochodzą z tego elementu trzeba odłączyć od niego tę wtyczkę. Wtedy zawór nie pracuje czyli nie stuka. U mnie wypięcie wtyczki nie spowodowało żadnych skutków ubocznych typu oświecenie się kontrolki check engine. Nie mam już niestety PII więc nie mogę dołączyć zdjęć. Na gwarancji wymianiano mi ten zawór dwa razy i każdy stukał.
Przy okazji ostrzegam wszystkich posiadaczy PII przed zakupem GP. Uczcie się na błędach innych.
|
|
Góra |
|
|
Adas |
#215402 Wysłany:
04 Lut 2009, 12:06; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
Sounder |
#215410 Wysłany:
04 Lut 2009, 12:18; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
Szumen napisał(a): Stawiam na elektrozawór recyrkulacji spalin. Dźwięk pojawia się przy niskich temperaturach, przypomina wygłuszone stukanie metalu o plastik. Słyszalny w zakresie 1000 - 2000 obrótów bo powyżej 2000 obrotów jest zagłuszany przez silnik. Wydaje mi się, że nie jest zagłuszany. Wrażenie jest takie, jakby w tym zakresie 1000-2000 a dokładniej do 1800 obrótów to "coś" powodujące ten dzwiek wpadalo w rezonans. Powyżej 1800 rezonans ustaje. Cytuj: Zawór znajduje się pod filtrem powietrza, od strony podszybia. Z prawej strony ( patrząc od strony maski !!) jest wpięta do niego wtyczka elektryczna. W takim razie czemu ten dzwięk jest slyszalny po prawej stronie ale siedząc za kółkiem ? Cytuj: Aby sprawdzić, czy stuki które słyszycie pochodzą z tego elementu trzeba odłączyć od niego tę wtyczkę. Wtedy zawór nie pracuje czyli nie stuka. U mnie wypięcie wtyczki nie spowodowało żadnych skutków ubocznych typu oświecenie się kontrolki check engine. Nie mam już niestety PII więc nie mogę dołączyć zdjęć. Na gwarancji wymianiano mi ten zawór dwa razy i każdy stukał.
OK to teraz wytłumacz proszę jak laikowi
Jesli odłącze wtyczkę elektrozaworu tak jak to opisujesz to będę mógł bezpiecznie bez szkody dla autka zrobić jazdę próbną celem sprawdzenia czy ten dzwięk jeszcze się pojawia?
Słyszalny jest tylko podczas jazdy, na biegu jałowym po wdepnięciu w gaz nic takiego się nie dzieje.
|
|
Góra |
|
|
Adas |
#215434 Wysłany:
04 Lut 2009, 14:28; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Adam
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: podlaskie [B]
Miejscowość: Białystok Rejestracja: 02 Maj 2007, Posty: 2625
|
|
Góra |
|
|
Szumen |
#215639 Wysłany:
04 Lut 2009, 21:45; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 30 Wrz 2008, Posty: 87
|
Sounder
Sounder napisał(a): W takim razie czemu ten dzwięk jest slyszalny po prawej stronie ale siedząc za kółkiem ? Ponieważ dźwięk to wrażenie słuchowe spowodowane falą akustyczną rozchodzacą się w ośrodku sprężystym. Cytuj: Jesli odłącze wtyczkę elektrozaworu tak jak to opisujesz to będę mógł bezpiecznie bez szkody dla autka zrobić jazdę próbną celem sprawdzenia czy ten dzwięk jeszcze się pojawia? Słyszalny jest tylko podczas jazdy, na biegu jałowym po wdepnięciu w gaz nic takiego się nie dzieje. U mnie odłączenie wtyczki przy pracującym silniku nie spowodowało żadnych skutków ubocznych. Nie musiałem robić jazdy próbnej bo od razu po odłączeniu wtyczki zwiększyłem obroty ręcznie kółkiem pod filtrem powietrza. Wtyczkę włączyłem z powrotem także przy pracującym silniku. Poniżej załączyłem zdjęcie Adasia na którym zaznaczyłem o którą wtyczkę chodzi. Wyłączasz na własną odpowiedzialność. Sounder napisał(a): Wrażenie jest takie, jakby w tym zakresie 1000-2000 a dokładniej do 1800 obrótów to "coś" powodujące ten dzwiek wpadalo w rezonans. Powyżej 1800 rezonans ustaje.
Może najpierw sprawdź rurę doprowadzającą powietrze do filtra powietrza. U mnie właśnie ta rura wpadała w rezonans powodując brzęczenie.
|
|
Góra |
|
|
Sounder |
#223237 Wysłany:
26 Lut 2009, 23:14; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
Szumen zgadza się, rura doprowadzająca powietrze powodowała ten dźwięk. Chwilowo "usztywniłem" ją przez zdjęcie z uchwytu tego po lewej stronie i podłożyłem jej koniec pod ten właśnie uchwyt. Spowodowało to zagięcie rury ku dołowi zwiększając jej naprężenie. Jest to chwilowa pomoc doraźna, w wolnej chwili zastanowię się nad założeniem dodatkowej obejmy by usztywnić ją na dobre.
Dziękuję wszystkim za chęć pomocy
|
|
Góra |
|
|
krzysiek_pere |
#223283 Wysłany:
27 Lut 2009, 00:38; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 08 Lut 2009, Posty: 273
|
Szumen napisał(a): Stawiam na elektrozawór recyrkulacji spalin
Od kiedy PII 1,2 8V ma recyrkulacje spalin, może chodzi Ci o elektrozawór pochłaniania par paliwa zwany czasem elektrozaworem oczyszczania pojemnika. Wszystkie znane mi 1,2 8V nie mają recyrkulacji spalin. Popraw mnie jeśli się myle, jak nie nie wprowadzaj w błąd. Elektrozawór recyrkulacji spalin wprowadza spaliny do powtornego spalenia w celu obniżenia temperatury komór spalania a w konsekwencji obniża zawartość tlenków azotu. (więc musi mieć połączenie z kolektorem wydechowym). Elektrozawór pochłaniania par paliwa dozuje opary paliwa z pojemnika (w PII bodajże koło nadkola od strony rozrządu) Jest to zawór elektromagnetyczny i stukanie jego jest normalne.
Pozdrawiam
|
|
Góra |
|
|
ipIV |
#223308 Wysłany:
27 Lut 2009, 02:08; Temat postu: |
|
|
Admin ds. technicznych forum. |
|
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13055 Pomógł: 54
|
ja tam nie wiem, skopiuję swojego posta z innego tematu
Ja coś podobnego zauważyłem niedawno W bardzo zimne dni.... po rozgrzaniu kabiny odgłos znika!
Odgłos jakby ktoś stukał delikatnie paznokciem ze stałą częstotliwością (więc elementy mechaniczne silnika odpadają) 1,5 może 2Hz w plastik (coś jak programator w niektórych pralkach)
Ja tutaj myślę ze to pod maska jakieś plastiki filtra powietrza czy coś... nasłuchiwałem się kręciłem przepustnicą - nic nie słychać... ale w środku tak... Być może ręką dotknąłem przewód? Posprawdzam
Występuje to tylko pomiędzy 1500-3000rpm jak pedał gazu jest wciśnięty natomiast jak hamuję silnikiem ten odgłos znika, dmuchawa to nie jest, częstotliwość stała.
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r. <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r. <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r. <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r. <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r. <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r. <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
|
|
Góra |
|
|
krzysiek_pere |
#223324 Wysłany:
27 Lut 2009, 09:00; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 08 Lut 2009, Posty: 273
|
Poniższy opis działania dla GP 1,2 8V
"Strategia steruje pozycją elektrozaworu odcinającego pary w następujący sposób:
- w czasie fazy uruchomienia elektrozawór pozostaje zamknięty, uniemożliwiając, aby pary paliwa nie wzbogacały nadmiernie mieszanki; takie warunki pozostają aż do momentu kiedy płyn chłodzenia silnika nie osiągnie 65 °C;
- w silniku po uzyskaniu temperatury pracy, centralka elektroniczna wysyła do elektrozaworu sygnał o fali prostokątnej (sterowanej w duty-cycle), który moduluje otarcie.
W ten sposób centralka steruje ilością oparów paliwa wysyłanych do kolektora ssącego, unikając większych zmian składu mieszanki.
Dla polepszenia funkcjonowania silnika zostaje wyłączone sterowanie elektrozaworu, utrzymując tą samą pozycję zamkniętą w niżej wymienionych warunkach funkcjonowania:
- przepustnica w pozycji zamkniętej
- obroty poniżej 1500 obr/min
- ciśnienie w kolektorze ssącym poniżej wartości granicznej obliczonej przez centralkę w zależności od ilości obrotów"
Te elektrozawory lubią stukać (u mnie w linei też je słychać szcególnie w chłodniejsze dni) tylko że nie jest to wadą samego zaworu a raczej umiejscowienia i tego że przewód jest wykonany z plastiku co moze wzmagać hałas. Te same elektrozawory (f-my Weber) stosuje grupa VW w systemach sterowania Marelli (GIV, Fabia itp silniki 1,4 16V i 1,6 16V) ale są wpięte w przewód gumowy w okolicach rozrządu i w kabinie są niesłyszalne a jak podniesie się maskę "grają" jak na koncercie
|
|
Góra |
|
|
Szumen |
#223562 Wysłany:
27 Lut 2009, 22:49; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 30 Wrz 2008, Posty: 87
|
krzysiek_pere napisał(a): Od kiedy PII 1,2 8V ma recyrkulacje spalin, może chodzi Ci o elektrozawór pochłaniania par paliwa zwany czasem elektrozaworem oczyszczania pojemnika. Wszystkie znane mi 1,2 8V nie mają recyrkulacji spalin. Popraw mnie jeśli się myle, jak nie nie wprowadzaj w błąd.
Dla mnie PII ma recyrkulację spalin od momentu jak w ASO FIATA wpisano mi na zleceniu gwarancyjnym "wymiana zaworu recyrkulacji spalin" a pod maską wskazano mi to co pokazałem na zdjęciu. Wyraźnie zaznaczyłem na nim co powodowało stuki w moim PII. Każdy amator, a takich jest na tym forum 99%, potrafi na podstawie tego zdjęcia znaleźć odpowiedni element który może tukać. Więc co za różnica, za co odpowiedzialny jest widoczny na zdjęciu zawór ? Jak by wszyscy byli tacy wyuczeni jak Ty to to forum by umarło śmiercią naturalną.
Może prościej było by wstawic zdjęcie i dać opis: Tyn łon na tym łonym łonaczy, jak sie go odłonaczy to nie łonaczy. Na podstawie pewnej klientki, która pokazując mi na dłoni resztki jakiejś części elektronicznej zapytała " Mocie takie coś ? Bo łon to tam łonaczył i to złonaczył.
|
|
Góra |
|
|
krzysiek_pere |
#223574 Wysłany:
27 Lut 2009, 23:25; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 08 Lut 2009, Posty: 273
|
Szumen w sumie masz rację. Poprawnie zlokalizowałeś źródło hałasu, ja wskazałem tylko na błąd nazewnictwa i starałęm się to w sposób prosty wytłumaczyć(tak na przyszłość). Sam nieuważam się za wszechwiedzącego, człowiek uczy się całe życie ale dotychczasową wiedzą staram się pomóc. [ Dodano: 27 Lut 2009 22:25 ]krzysiek_pere napisał(a): może chodzi Ci o elektrozawór pochłaniania par paliwa krzysiek_pere napisał(a): Popraw mnie jeśli się myle
zauważ,że sam do końca nie byłem pewien pomimo pewnego już doświadczenia. Przyznam się szczeże że wertowalem schematy szukając recyrkulacji w PII 1,2 8V.
Pozdrawiam i mam nadzieje że nie masz mi za złe że neguje niektóre posty ale uważam że lepiej pewne sprawy wyjaśnić.
|
|
Góra |
|
|
xONx |
#223587 Wysłany:
27 Lut 2009, 23:43; Temat postu: |
|
|
Paparazzi |
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Gdańsk/Malbork Rejestracja: 12 Sty 2009, Posty: 3082 Pomógł: 17
|
aa czy czasami rura wydechowa o coś nie uderza Sprawdź dokładnie podwozie jak jest włączony silnik i obroty między 1000 a 2000 RPM
_________________ Jest kraj, gdzie od wieków wolność ma barwę krwi Jest miasto, magia dziejów w jego murach tkwi Jest klub w tym mieście w barwach bieli i zieleni Jest wiara i tradycja której nic nie zmieni.
----
Odpowiedni ludzie mówią o tym cudzie kiedy Punta się zjeżdżają VW się kłaniają
|
|
Góra |
|
|
Sounder |
#223598 Wysłany:
28 Lut 2009, 00:16; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 01 Lut 2009, Posty: 27
|
xONx napisał(a): aa czy czasami rura wydechowa o coś nie uderza Sprawdź dokładnie podwozie jak jest włączony silnik i obroty między 1000 a 2000 RPM
Ale przeca tu jest mowa o rurze doprowadzającej powietrze przy filtrze powietrza a nie o wydechu
|
|
Góra |
|
|
xONx |
#223616 Wysłany:
28 Lut 2009, 01:42; Temat postu: |
|
|
Paparazzi |
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Gdańsk/Malbork Rejestracja: 12 Sty 2009, Posty: 3082 Pomógł: 17
|
za późno się skapnąłem żeby usunąć post
_________________ Jest kraj, gdzie od wieków wolność ma barwę krwi Jest miasto, magia dziejów w jego murach tkwi Jest klub w tym mieście w barwach bieli i zieleni Jest wiara i tradycja której nic nie zmieni.
----
Odpowiedni ludzie mówią o tym cudzie kiedy Punta się zjeżdżają VW się kłaniają
|
|
Góra |
|
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|