You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 01 Maj 2025, 06:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #225424 Wysłany: 05 Mar 2009, 17:30; 
 Temat postu: Gdybanie na temat FSM-u, czyli by bylo, gdyby...
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin
Rejestracja: 04 Sty 2007,
Posty: 1476
...zamiast X1/79 (Cinquecento) do produkcji wszedłby Beskid.

Moim zdaniem, gdyby PZPR zgodziła na produkcję Beskida 106, to wdrażanie go przez FSM do produkcji trwałoby tak długo, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem pojawiły by się auta podobnej klasy. Powód był bardzo prozaiczny - fabryka miała bardzo małe fundusze, a jako że Beskid był samochodem nowatorskim, to istniało duże ryzyko, że poza Polską auto to sukcesu by nie odniosło, szczególnie, jeżeli eksportowano by je z silnikiem z Polskiego Fiata 126 BIS. Gwoździem do trumny, prócz jego ogromnej wady, jaką była jego nowatorskość, był także kryzys gospodarczy PRL. Jednym słowem - Beskid był motoryzacyjną Antygoną - cokolwiek by z nim nie zrobiono i tak byłby z góry przegrany.

Dla potwierdzenia mojej tezy - w 1989 roku Łada 110 była przyzwoitym samochodem, jednak jej sprzedaż rozpoczęto dopiero w 1996 roku. A nawet wtedy 7 lat to dla motoryzacji cala epoka.

Fiat odrzucił Beskida nie tylko z powodu posiadania w zasadzie gotowego już X1/79, ale także nie chciał ryzykować, gdyż na początku lat 80 przeszedł bardzo głęboki kryzys.

Dzięki podpisaniu umowy z Fiatem (z czym również były niezłe cuda na kiju, gdyż w 1987 ją podpisano, ale zaraz potem minister Wilczek ją zerwał) FSM uchroniła się przed upadkiem, ale także w końcu pojawiły się w jej halach roboty, czyli coś, co na Zachodzie dawno było już czymś normalnym w procesie wytwarzania aut.

Tak na marginesie - co sądzicie o historycznym porównaniu Beskida z Fiatem Cinquecento ? Wyslalem list do "AŚ" z prośbą o przeprowadzenia takiego testu, który moim zdaniem, bylby i tu parafraza - ciekawą ciekawostką.

A teraz parę fotografii zarówno Beskida, jak i Cinquecento:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Źródlo fotek: Internet i strona motoryzacyjna Ocalic od zapomnienia.

_________________
Moja Vectra.
Image
Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!


Góra
 Profil  
 

 
 Post #225428 Wysłany: 05 Mar 2009, 17:46; 
 Temat postu:
Porównanie Beskida z CC moim zdaniem nie ma sensu, ale za to porównanie z Twingo to już by było coś...
Co do FSM i tamtych czasów to gdyby nie decyzje "towarzyszów" mielibyśmy teraz rodzimy przemysł motoryzacyjny z prawdziwego zdarzenia pod skrzydłami Fiata, tak jak np. funkcjonuje Skoda czy Seat. Tak to pozostają nam tylko ochłapy z włoskiego stołu choć nie ma co narzekać patrząc chociażby na koreańską zagładę FSO.


Góra
  
 
 
 Post #225449 Wysłany: 05 Mar 2009, 18:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Jelenia G.
Rejestracja: 08 Mar 2007,
Posty: 3135
tak wiec warto i to przejrzeć :)
http://test.bv.pl/moto/Mot_Site/Strony/ ... totyp1.htm


Góra
 Profil  
 
 
 Post #225460 Wysłany: 05 Mar 2009, 19:15; 
 Temat postu:
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Damian
Samochód: Doblo
Silnik: 1.3 70KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Gliwice
Rejestracja: 16 Wrz 2008,
Posty: 5496
Pomógł: 26
Image Image Image

Beskid - samochód - eksponat. Nigdy nie doczekał się skierowania do seryjnej produkcji, podobnie jak kilka innych aut polskich powojennych konstruktorów (np. Meduza, Syrena Sport, czy FSO Wars 1300). Na początku lat 80. gdy został zaprojektowany przez prof. Meisnera (autor m.in. skutera Osa i motorynki), był bodajże pierwszym na świecie samochodem jednobryłowym (po wielu latach - renault twingo, czy scenic).

"Karoseria odznaczała się bardzo dobrym współczynnikiem oporu powietrza, powodowało to, że Beskid zużywał 3,9 litra na 100 km przy prędkości 90 km/godz. Powstało 7 prototypów tego samochodu w trzech wersjach, różniły się głównie silnikami w nich zamontowanymi.
Wewnątrz pojazdu znajdowało się wiele elementów wyposażenia PF 126p, ale różnice pomiędzy oboma samochodami były znaczne. Polegały przede wszystkim na tym, że Beskid był samochodem 5-osobowym. Pojemność bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń rosła do 800 litrów, co w tej klasie samochodów jest bardzo dobrym wynikiem. Dodatkowym jego plusem była mała ilość wykorzystywanej przy jego budowie stali (połowa tego co 126p). Okres badań i prac nad Beskidem zakończył się w 1987 roku, gdy pojawiły się plany wprowadzenia do produkcji nowego modelu Fiata - obecnego Cinquecento.
Pomimo upływu lat, auto nic nie straciło na atrakcyjności. Beskid podzielił los wielu swoich poprzedników. A szkoda, bo mógłby być z powodzeniem produkowany do dziś jako jedyny w pełni polski samochód, gdyż był konstrukcją rozwojową."

dane eksploatacyjne:
- nośność 420 kg (5 osób + 50 kg bagażu),
- prędkość maksymalna 125 km/godz.
- zużycie paliwa przy 90 km/godz. - 3,9 litra/100 km
- przyspieszenie 0-400 m - 24 s
- przyspieszenie 0-100 m - 10 s

Ze strony:
http://kultowa.korbatz.com/b.html


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO