You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 25 Kwi 2024, 07:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #229553 Wysłany: 17 Mar 2009, 13:35; 
 Temat postu: Tłoczek
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 23 Kwi 2007,
Posty: 14
Witam
Rzecz dotyczy Punto II 1.2 8V 2000r.
Chciałem sobie dzisiaj wymienić klocki hamulcowe - samodzielnie aby zaoszczędzić kilka groszy bo czynność jak wyczytałem w necie niby bardzo prosta.
Wszystko ładnie, pięknie ale jak mam cofnąć ten piekielny tłoczek !! Męczyłem sie i męczyłem i nic, nawet nie drgnął. Wyczytałem w necie ze należy odkręcić korek od wlewu płynu hamulcowego - tak tez uczyniłem. Ciskałem palcem, pchałem trzonkiem od młotka, nawet "waliłem" młotem :)
Jakie macie patenty na to ??

A druga sprawa: nowe klocki to Magneti Marelli i mają one, od zewnętrznej strony (na tej metalowej płytce a nie na warstwie ciernej) taką plastikową, hmm, jakby to nazwać, plastikową płytke która trzyma się na dwa zatrzaski i bardzo znikomą ilość kleju. Czy powinienem to oderwać czy zostawić ?? W poprzednich klockach tego nie było.
Pomórzcie prosze do jestem bezsilny przez swoją niewiedze :)
Z gory dzięki


Góra
 Profil  
 

 
 Post #229578 Wysłany: 17 Mar 2009, 14:49; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bartek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Skarżysko Kamienna
Rejestracja: 23 Mar 2008,
Posty: 1138
na zacisku masz taką nakrętkę jakby do odpowietrzania, klucz 8 lub 10 chyba. Odkręć troszkę i spróbuj wcisnąć tłoczek. Odkręcenie wlewu płynu nic nie da :P

_________________
Punto GT 1.4 8v+ >>>Punto GT 2.0 16vt+ >>>>Punto GT 1.6 8v+


Góra
 Profil  
 
 
 Post #229599 Wysłany: 17 Mar 2009, 15:46; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13053
Pomógł: 54
BARTEKcoupe napisał(a):
Odkręć troszkę

i zapowietrz układ :E

Korek płynu odkręcić, ścisk stolarski, przyłożyć klocek i da radę :>

[ Dodano: 17 Mar 2009 14:46 ]
tropis napisał(a):
A druga sprawa: nowe klocki to Magneti Marelli i mają one, od zewnętrznej strony (na tej metalowej płytce a nie na warstwie ciernej) taką plastikową, hmm, jakby to nazwać, plastikową płytke która trzyma się na dwa zatrzaski i bardzo znikomą ilość kleju. Czy powinienem to oderwać czy zostawić ?? W poprzednich klockach tego nie było.

Zostaw ;)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #229600 Wysłany: 17 Mar 2009, 15:51; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bartek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Skarżysko Kamienna
Rejestracja: 23 Mar 2008,
Posty: 1138
ipIV napisał(a):
zapowietrz układ

niby jak ten układ zapowietrzy?? ja tak zawsze robię i hamulce brzytwa :P

_________________
Punto GT 1.4 8v+ >>>Punto GT 2.0 16vt+ >>>>Punto GT 1.6 8v+


Góra
 Profil  
 
 
 Post #229608 Wysłany: 17 Mar 2009, 15:57; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13053
Pomógł: 54
Cytuj:
niby jak ten układ zapowietrzy?? ja tak zawsze robię i hamulce brzytwa

Wystarczy, że przed zakręceniem tłoczek troszeczkę się cofnie i już :>

Poza tym stosując taką metodę trzeba kupić płyn hamulcowy, z czasem jak się klocki będą zużywać to płynu będzie coraz mniej aż zejdzie poniżej minimum. Bez odkręcenia płyn wróci do zbiorniczka, z odkręceniem wyleci przez odpowietrznik i już do niczego się nie nada przez zabrudzenie.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #229613 Wysłany: 17 Mar 2009, 16:15; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bartek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Skarżysko Kamienna
Rejestracja: 23 Mar 2008,
Posty: 1138
ipIV napisał(a):
Wystarczy, że przed zakręceniem tłoczek troszeczkę się cofnie i już

Racja ale ja dorobiłem sobie specjalny przyrząd i nie ma jak się cofnąć. :mrgreen: Płynu ubywa może z 10-20ml więc nie ma tragedii, a poza tym nic nigdy nie dolewałem. Czujnik poziomu jest sprawny i nigdy si ę jeszcze nie zapalił :wink:

_________________
Punto GT 1.4 8v+ >>>Punto GT 2.0 16vt+ >>>>Punto GT 1.6 8v+


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230088 Wysłany: 18 Mar 2009, 22:10; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 23 Kwi 2007,
Posty: 14
Ok. Z tloczkiem sobie poradzilem - wszedl bez problemu przy uzyciu scisku stolarskiego - dzieki za pomoc.

Jeszcze tylko jedno pytanie i bede mogl spac spokojnie:
na zacisku z przedniej strony jest blaszka (centralnie umieszczona, innej nie ma). Zmienilem klocki, zamknalem zacisk a te blaszki przy zamykaniu lekko sie odchylily. Po co sa te blaszki i czy powinienem je jakos odpowiednio ustawic przy zmianie klockow ??
Z gory dzieki


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230431 Wysłany: 19 Mar 2009, 20:57; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: SOSNOWIEC
Rejestracja: 28 Lis 2008,
Posty: 37
Cześć :) Z tego co mnie jest wiadomo bo zawsz po zimie rozbieram zaciski i wyciągam klocki aby wyczyścić z całego syfu i nalotu to ta blaszka spełnia rolę sprężyny która odciąga cały zacisk aby nie wykonywał żadnych niepotrzebnych ruchów. U mnie też tak odstaje i jest wszystko git :D

_________________
PUNTO II 2000R.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230438 Wysłany: 19 Mar 2009, 21:00; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 23 Kwi 2007,
Posty: 14
ahaa. Czyli wszysko ok :)

Tak wymyśliłem z tą blaszką ponieważ męczy mnie jedno pytanie: Klocki leżą sobie w prowadnicach i tłoczkiem są dociskane do tarcz. Ale gdy puszczamy hamulec, tłoczek sie cofa a klocki... No właśnie, co powoduje że klocki nie trą o tarcze cały czas, na jakiej zasadzie odsuwają sie od tarcz po puszczeniu hamulca skoro nie są one w żaden sposób "przyczepione" do tłoczka czy do części dociskającej zacisku ??


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230452 Wysłany: 19 Mar 2009, 21:09; 
 Temat postu:
Offline
Ekstremista
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Toruń
Rejestracja: 28 Sie 2007,
Posty: 921
Image

_________________
Alfa Romeo 156 TI Sportwagon 2.4 JTDm 20V
Image

Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230684 Wysłany: 20 Mar 2009, 11:48; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: SOSNOWIEC
Rejestracja: 28 Lis 2008,
Posty: 37
Witam ponownie :D
Kolego tropisjak wymieniałeś klocki napewno zauważyłeś że cały zacisk trzyma się na takim zawiasie który pozwala po wyjęciu bolca zabespieczającego unieść cały zacisk do góry.Właśnie owy zawias składa się z wymiennego bolca który jest wypełniony smarem i po obu stronach zabezpieczony takimi specjalnymi gumkami, i to właśnie ten bolec powoduje że cały zacisk nie pozwala na obcieranie klocków :D
Ja miałem taki przypadek że właśnie jedna z tych gumek pękła i dostawała mi sie tam woda,oczywiscie po jakimś czasie owy bolec tak skorodował ze nie uwalniał klocków.Nieswiadom niczego pomyslałem ze czas na czyszczenie zacisków bo napewno się deczko zabrudziły i klocki maja ciężkie życie ale po wyczyszczeniu nic sie nie zmieniło,po ponownym rozebraniu i ruszszaniu całym zaciskiem dopiero zobaczyłem co sie stało :lol:
UFFFFF :D Niewiem czy coś zrozumiesz :D

_________________
PUNTO II 2000R.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230693 Wysłany: 20 Mar 2009, 12:15; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 23 Kwi 2007,
Posty: 14
hmm... pi razy drzwi zrozumialem :)

Chodzi Ci o to, iż po puszczeciu hamulca gdy tłoczek się cofa, sam zacisk "odsuwa" się od tarcz poruszając się właśnie na wspomnianym przez Ciebie zawiasie ?? Dobrze myśle ??
Bo jeśli tak to dalej nie rozumiem co powoduje odsunięcie się klocków bo owy zawias odsuwa tylko sam zacisk a nie klocki (te leżą sobie spokojnie na prowadnicach).
Rzuciłem to zapytanie ponieważ po samodzielnej wymianie klocków zaczeły mnie zastanawiać rzeczy którymi wcześniej wogóle się nie interesowałem :) Np. nigdy w życiu nie sprawdzałem (dotykając palcem) temperatury klocków i tarcz. Ale teraz sprawdziłem i po 15 minutowej runtce po mieście klocki i tarcza byly tak gorące że nie dało się ich dotknąć. Wiem że nagrzewanie się jest normanle ale czy aż tak ?? I dlatego właśnie zacząłem kombinować że może coś żle zrobiłem i one cały czas lekko ocieraja o tarcze i dlatego sie wszystko tak nagrzewa. Dodam że podczas testowej jazdy przez długi czas nie hamowałem wogóle (kilkukilometrowa prosta) i zahamowałem dopiero przy wjeżdzie na parking - a i tak były gorące.

uff. Ale się rozpisałem :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #230714 Wysłany: 20 Mar 2009, 13:08; 
 Temat postu:
tropis masz trochę lektury od pana google. Chyba najprościej wykonany opis budowy i zasady działania hamulców tarczowych ;)


I. Hamulce tarczowe

Budowa i zasada działania hamulca tarczowego .
Budowę przedstawia poniższy schemat:


Po naciśnięciu pedału hamulca pompa tłoczy płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem. W wyniku tego tłok znajdujący się w zacisku zostaje wypchnięty co powoduje dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, która obraca się razem z kołem. W wyniku tarcia występującego między tymi dwoma elementami samochód zwalnia aż w końcu staje w miejscu. Klocki hamulcowe wykonane są z materiału o bardzo wysokim współczynniku tarcia. W wyniku występowania tego zjawiska zostaje wytworzona bardzo duża ilość ciepła. Dlatego ważne jest aby hamulce były dobrze chłodzone powietrzem. W tym celu nowoczesne tarcze wykonywane są z bardzo skomplikowanych materiałów co powoduje lepsze odprowadzanie ciepła. Mogą być również wentylowane, nawiercane oraz frezowane , lecz takie tarcze są wykorzystywane w ekstremalnych warunkach np. w sportach samochodowych.
Tarczowe mechanizmy hamulcowe

Tarczowy mechanizm hamulcowy różni się w zasadzie od bębnowego tylko tym , że funkcję bębna spełnia sztywna tarcza .
Współpracujące ślizgowo z tarczą hamulca elementy cierne są dociskane równolegle ( a nie promieniowo , jak w mechanizmie bębnowym ) do osi obrotu koła lub wału . Tarczowy mechanizm hamulcowy może być wykonany jako :

* mechanizm z tarczą wirującą : związana z kołem lub wałem ,
tarcza cierna obraca się i jest hamowana przez dociskanie
przesuwnych szczęk osadzonych w nieruchomej obudowie ,

* mechanizm z tarczą nieruchomą : związana z kołem lub wałem
obudowa obraca cię i jest hamowana dzięki dociskaniu
odpowiednich elementów ciernych do nieruchomej tarczy ciernej
lub w skutek rozsuwania członów tarczy ciernej .

a ) System - DUNLOP

Tarczowy mechanizm hamulcowy zakładany na koło samochodu ,
na nieruchomą obudowę zaopatrzoną w dwa rozpieracze
hydrauliczne dwu tłoczkowe , umieszczone naprzeciw siebie .
Podczas hamowania tłoczki rozpieraczy zbliżają się do siebie
i za pośrednictwem płytek oraz okładzin zaciskają wirującą
tarczę , związaną z piastą koła .

Tarczowy mechanizm hamulcowy koła samochodu wykorzystuje
się często dodatkowo jako hamulec postojowy . W takim
przypadku obudowa zapatruje się w pomocniczy mechanizm
zaciskowy , sterowany cięgłem i dźwignią ręczną przez kierowcę .


b) System GIRLING .

Tarczowe mechanizmy hamulcowe samochodowych kół jezdnych ,
produkowane według licencji DUNLOP , wyróżniają się jedynie
drugorzędnymi szczegółami wykonania .
Na uwagę zasługuje podwojenie liczby cylindrów i wkładek
ciernych , dzięki czemu promień działania wypadkowych sił
tarcia jest większy , a więc większy jest moment hamujący w porównaniu z równoważnym pod względem czynnych powierzchni
tarcia rozwiązaniem z jedną parą wkładek .


c) System DBA-BENDIX .

Mechanizmy hamulcowe tego typu są stosowane w licznych
samochodach europejskich m.in. w samochodzie Polski Fiat 125P.
Mechanizm taki odznacza się lekkością konstrukcji i nadaje
się do instalowania na dowolne koła jezdne .


Obudowa strzemienia jest nieruchoma , a obejma zaciskowa
może być przesuwana na odpowiednim prowadniku prostopadle
do płaszczyzny tarczy hamulcowej . Wskutek naporu płynu
hamulcowego tłok dociska klocek cierni do tarczy , a
równoważna reakcja przesuwa w przeciwnym kierunku obejmę
zacisku , wskutek czego drugi klocek cierny również jest
dociskany do tarczy hamulcowej .
Ruch powrotny tłoka po zwolnieniu pedału hamulca jest
ograniczony przez pierścień uszczelniający tłok , odkształcający
się wskutek różnicy ciśnień i oporów tarcia .

Konstrukcja mechanizmu hamulcowego tylnego różni się od
konstrukcji mechanizmu hamulcowego przedniego zastosowaniem
samoczynnego nastawnika luzu ( między klockami ciernymi i tarczą )
oraz elementami umożliwiającymi okresowe zaciskanie tarczy
hamulcowej , tj. wykorzystanie mechanizmu jako hamulca postojowego.
Samoczynny nastawnik luzu składa się z gwintowanego sworznia
oraz nakręcanej na nim tulejki odległościowej . Jeżeli wskutek
zużycia klocka ciernego luz miedzy czołem tulejki i dnem tłoka
zwiększy się , wtedy tulejka odległościowa przekręcając się na
sworzniu odpowiednio zmniejsza nadmierny luz . Podczas wyłączania
mechanizmu hamulcowego rozprężające się sprężyny tarczowe
przemieszczają wzdłużnie sworzeń gwintowany , a tulejka odległościowa poprzez łożysko toczne i pierścień oporowy zmusza
tłok do przesuwania się wraz ze sworzniem gwintowanym .

d) System CHRYSLER.

Tarczowy mechanizm hamulcowy ma obudowę ze stopu lekkiego,
przymocowaną śrubami do piasty koła . Zewnętrzne ścianki dwuczłonowej obudowy zaopatrzone są w żebra usztywniające
i jednocześnie ułatwiające odpływ ciepła , wytwarzającego się
podczas hamowania , do powietrza atmosferycznego .

Wewnątrz obudowy znajdują się dwie tarcze hamulcowe w postaci
sztywnych pierścieniowych płyt dociskowych , podtrzymywanych
przez sprężyny i osadzonych na nieruchomym wsporniku .
Małe sprężyny śrubowe usiłują zbliżyć do siebie tarcze hamulcowe .
Pozostałe sprężyny utrzymują tarcze hamulcowe w położeniu
środkowym , a jednocześnie tłumią drgania osiowe .
Na zewnętrznych ścianach tarcz hamulcowych naklejone są segmenty
okładzin ciernych . Wewnętrzne ścianki tarcz hamulcowych mają wnęki na stalowe kule swobodne . Do wewnętrznej tarczy hamulcowej przymocowane są dwa rozpieracze hydrauliczne , których
tłoczki współpracują z występami zewnętrznej tarczy hamulcowej .
Podczas hamowania , wskutek wysuwania się popychaczy tłoczków
z cylinderków rozpieraczy , obie tarcze hamulcowe przekręcają się
w przeciwnych kierunkach o pewien kąt , wówczas kule swobodnie
tocząc się po skośnych bieżniach rozsuwają tarcze hamulcowe
i dociskają ich okładziny do bieżni obudowy . Prawidłowe luzy
spoczynkowe zapewnia urządzenie samoczynnie kompensujące
skutki zużywania się okładzin ciernych .


Zalety i wady hamulców tarczowych



Zaleta ich jest doskonałe i pewne hamowanie oraz to, że są optymalne dla trójkołowców o układzie kół 2-1. Działanie ich jest proporcjonalne i zapewnia łagodne hamowanie nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Wadą jest również ich waga. Są one cięższe od bębnowych. Istnieją lekkie wersje tarczówek, ale są bardzo drogie.

Ostatnimi czasy hamulce tarczowe przeznaczone dla rowerów przeżywają rozkwit. W przeszłości miały one złą reputację ze względu na duży ciężar, hałaśliwość i brak symetrii działania klocków. Teraz, dzięki nowym technologiom, hamulce te są mniejsze, mocniejsze i cichsze.


Góra
  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO