You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 29 Maj 2025, 08:48

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 32 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 
 Post #235946 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:03; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Toć przecie napisałem wyżej, że księgowi wygrali.
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł :>
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #235955 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:48; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lut 2009,
Posty: 273
Witam.
Klimatyzacja w samochodzie to tzw pompa ciepła. Kompresor sprężą czynnik chłodzący i ciśnienie gazu rośnie, sprężony gaz który ma wysoką temperature (ok 100st) i duże ciśnienie (10 do 17 atmosfer) trafia do skraplacza (chłodnicy) gdzie przepływ powietrza powoduje zamianę gazu w ciecz o wysokim ciśnieniu (mniejszym niż przed skraplaczem) która trafia później na zawór rozprężny za którym następuje spadek ciśnienia i znaczny spadek temperatury. Ciecz trafia do wymiennika ciepła w środku który jako że otacza go temperatura jaka jest w kabinie powoduje natychmiastowe odparowanie skroplonego gazu. Parownik staje się zimny (dając nam chłód :E ) odpoarowany gaz spowrotem się zamyka.
Jako że wstęp już mamy najważniejsze. Moment załączenia wentylatora jest zależny od ciśnienia w przewodzie między kompresorem a skraplaczem, jako że przepływ powietrza powoduje spadek ciśnienia w układzie jak jest zimno na zewnątrz, jak jedziemy wentylator się nie włącza, zaś w korku potrafi chodzić cały czas.
Za włączenie wentylatora odpowiedziałny jest czujnik na przewodzie wysokiego ciśnienia (załączenie ok 17,5 atmosfery)
AF napisał(a):
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.

Oszczędnością nie jest ilość wiatraczków bo jeden w zupełności wystarcza, oszczędnością może być jakość tego jednego, ale to czas pokaże :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235957 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:55; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Można jeszcze dodać, że po drodze ze skraplacza do parownika jest osuszacz, którego zadaniem jest usunięcie wilgoci z czynnika chłodzącego :D
A wilgoć ta dostaje się z powietrza, a powietrze dostaje się przez przewody gumowe, które nie są idealnie nieprzepuszczalne dla powietrza.
Poza tym 100% zgoda :P

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236005 Wysłany: 03 Kwi 2009, 22:07; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lut 2009,
Posty: 273
Masz rację ale osuszacz pominąłem, ale chodziło mi o wyjaśnienie dzaiłania. Jak już o nim wspomniałeś to wspomnę o tym że powinno się go okresowo wymieniać (co kilka lat) o czym 99% uzytkowników nie wie (elementem absorbującym wilgoć są kuleczki zblizone składem do cementu które nasycając się wilgocią twardną i krusząc się przedostają się do obiegu niszczą elementy mech. Alternatywą jest obsługa klimy specjalnymi urządzueniami które osuszają układ.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236025 Wysłany: 03 Kwi 2009, 22:32; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 257
Pomógł: 1
Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236118 Wysłany: 04 Kwi 2009, 07:46; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
kropekGP napisał(a):
Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.


No ale jak stanąłem pod domem z 5 minut to u mnie się już na stałe załączył i nie wyłączał. Dopiero jak klimę wyłączyłem.
Wydaje mie się , że jak już silnik załpie najwyższą temp. to wiatrak chodzi non-stop przy klimie. Dopiero jak dodam gazu - płyn chłodzenia się ruszy to wiatrak co jakiś czas będzie pracował.


Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236204 Wysłany: 04 Kwi 2009, 12:44; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 257
Pomógł: 1
Bahama70 napisał(a):
Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.

W końcu wiatrak musi wykonać podwójną robotę - schłodzić płyn chłodniczy i czynnik z klimatyzacji.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236209 Wysłany: 04 Kwi 2009, 12:56; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Mariusz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Racibórz
Rejestracja: 03 Lut 2009,
Posty: 748
Pomógł: 5
Ja powiem tak. Nasze samochody zaprojektowali WŁOSI gdzie upały sa CIUT większe niż u NAS. Więc chłopaki napewno wiedzą co robią :E

Nie przejmował bym sie pracą wiatraka bo tak musi być i kropka :wink:

_________________
ESTIVA Blue@Me 2008 1.4 8V :)<----- Tu ją możesz zobaczyć :D

Fix It Again Tomorrow


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236216 Wysłany: 08 Kwi 2009, 11:47; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
mario-sz napisał(a):
Ja powiem tak. Nasze samochody zaprojektowali WŁOSI gdzie upały sa CIUT większe niż u NAS. Więc chłopaki napewno wiedzą co robią :E

Nie przejmował bym sie pracą wiatraka bo tak musi być i kropka :wink:


Jasne, gorzej jakby się nie włączał...

[ Dodano: 08 Kwi 2009 10:47 ]
Jadę za tydzień na przegląd klimy, ale już sam nie wiem czy mam dobrze czy coś nie tak z nią jest... ?
U mnie na postoju wiatrak chodzi bez przerwy, a niektórzy z Was piszą ,że się wkoło włącza i wyłącza, jak ma być ???
Klima chłodzi jak głupia wsio niby ok, ale nie wiem co z tym wiatrakiem.
I jeszcze jedno słyszycie mruczenie sprężarki ? Bo u mnie na postoju słychać. i przy dodawaniu gazu doadatkowo.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237714 Wysłany: 08 Kwi 2009, 11:58; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Już zostało napisane, że jest jeden wentylator do 2 chłodnic: silnika i klimy.
Nic dziwnego, że wentylator chodzi cały czas, jeśli jest gorąco.
Musi wydmuchać to ciepło, które klima odebrała z wnętrza auta.
Zmniejsz nadmuch i zobacz czy wentylator się wyłączy.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237738 Wysłany: 08 Kwi 2009, 13:32; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
AF napisał(a):
Już zostało napisane, że jest jeden wentylator do 2 chłodnic: silnika i klimy.
Nic dziwnego, że wentylator chodzi cały czas, jeśli jest gorąco.
Musi wydmuchać to ciepło, które klima odebrała z wnętrza auta.
Zmniejsz nadmuch i zobacz czy wentylator się wyłączy.


No własnie o to chodzi, że na każdej prędkości wiatrak się kręci

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237742 Wysłany: 08 Kwi 2009, 13:39; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Kiedyś przestanie :E
Nie ma takiego wentylatora, który mógłby kręcić się w nieskończoność :>
A na poważnie, to po wyłączeniu nadmuchu przy włączonej klimie wentylator powinien się okresowo wyłączać.
Bo wtedy nie ma konieczności chłodzenia chłodnicy klimy.
Tak jest w moim GP.
Może czujnik cisnienia w układzie klimy masz uszkodzony.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237781 Wysłany: 08 Kwi 2009, 15:28; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
AF napisał(a):
Kiedyś przestanie :E
Nie ma takiego wentylatora, który mógłby kręcić się w nieskończoność :>
A na poważnie, to po wyłączeniu nadmuchu przy włączonej klimie wentylator powinien się okresowo wyłączać.
Bo wtedy nie ma konieczności chłodzenia chłodnicy klimy.
Tak jest w moim GP.
Może czujnik cisnienia w układzie klimy masz uszkodzony.


Nie no przy wyłączonym nadmuchu to się wyłącza. Tylko co to za klima wtedy.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237819 Wysłany: 08 Kwi 2009, 16:35; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 257
Pomógł: 1
Jak wyłączysz wentylator nadmuchu, to klima się wyłączy pomimo świecącej się kontrolki-śnieżynki. Wtedy też wentylator od chłodnicy się wyłącza prawie równocześnie. Jak ponownie włączysz wentylator nadmuchu to zauważysz chwilowy wzrost obrotów silnika - załącza się sprężarka. Mi też na początku co chwilkę włączał się wentylator od chłodnicy, dziś praktycznie chodził non stop tylko podczas stania w korku.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #238677 Wysłany: 10 Kwi 2009, 14:57; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
No dziś już wiem, że jednak coś nie tak działo się z moją klimatyzacją. Wiatrak nie ma prawa chodzić non-stop, jeśli jest napełniona zgodnie z zaleceniami Fiata.
Dziś całkowity przegląd (czynnika miałem za dużo 675 g !) i wszystko chodzi jak należy !
Wiatyrak załącza się co jakiś czas. Po prostu spężarka nie dawała rady schładzać.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #238920 Wysłany: 10 Kwi 2009, 23:21; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Wlkp
Rejestracja: 10 Lip 2008,
Posty: 449
AF napisał(a):
Toć przecie napisałem wyżej, że księgowi wygrali.
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł :>
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.


Masz racje, czss pokaze czy da rade. Podobie jak z systemem start stop, ktory wylacza silnik po wrzuceniu luzu, czas pokaze ile rozrusznik wytrzyma.

_________________
,,Nigdy nie kłóćcie sie idiotą, ponieważ ten idiota najpierw sprowadzi rozmówcę do swojego poziomu, a później pokona Was doświadczeniem''.

fiat punto II SX 1.2 8V http://fiatpunto.com.pl/topic9917.html

nie dziękuj , klikaj pomógł :wink:

Image

Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #239248 Wysłany: 11 Kwi 2009, 18:36; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 25 Mar 2007,
Posty: 46
Pewnie jako jeden z nielicznych miałem w 2000 roku MKII z klimą. Patent był ten sam (1 wiatrak). Samochód, jak go sprzedawałem, miał około 110 kkm i 0 problemów (również z klimą). Jak można łatwo policzyć teraz ma 9 lat i z tego co wiem - nadal nie ma problemów. W Grande mam teraz automat. Jak pamiętam wentylator ma 2 biegi. Przy drugim jest już głośnawo na zewnątrz a na kierownicy (postój) lekkie wibracje. Jak wytrzyma tyle ile w MKII - nie będę miał zastrzeżeń.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 32 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO