voodzia napisał(a):
ile trzeba sie narobic aby urwac sekunde w cc/sc duzo lzejszych od mk2
właśnie dlatego tak trudno bo czas jest w takim 1.2 przeswpionym do cc w granicach 11s. duzo większe przyspieszenie trzeba uzyskać, zeby z 11 zrobić 10 niż z 15 zrobić 14.
[ Dodano: 02 Gru 2009 16:52 ]
a=dV/dt
żeby z 15 sekund zrobic 14 trzeba zwiększyć średnie przyspieszenie o 0,14m/s^2, natomiast żeby z 11 zrobić 10 trzeba zwiększyć srednie przyspieszenie 0,25m/s^2.
Mając wykres niutków na kołach można ładnie policzyć z wykresu przyspieszenie. Żeby dokładnie to policzyć ja widzę tu sumę 2 całek ale w całkowanie bawić się nie będę i bedzie wersja lajt
Przykład:
Masa puntogrzmota: 875kg
t1=15s
t2=14s
t3=11s
t4=10s
a=dV/dt Średnie przyspieszenie przy 15s:
a1: 28/15=1,86m/s2
przy 14:
a2: 2
11: a3: 2,55
10: a4: 2,8
Srednia siła jaką potrzeba do rozbujania punta do setki w danych czasach:
F=ma
F15s=1,627kN
F14s=1,75kN
F11s=2,23kN
F10s=2,45kN
Średni moment obrotowy na kołach potrzebny do uzyskania takiej siły:
Moment siły F*r [N*m]
Promień koła w punto2 to niecałe 30cm
M15 = 1627*0,3=488Nm
M14 = 525Nm
M11 = 669Nm
M10 = 762Nm
Teraz mamy skrzynię biegów i problem bo do sety rozpędzamy sie na 2 biegach.
Przełożenie całkowite dla c514.5:
1bieg: 14,92
2: 8,23
I tu jest małe kuku bo potrzebne są czasy przyspieszeń do max V na 1 i 2biegu, więc reszta będzie do bani troche.
Nie wiem czy tak można ale policzymy sobie srednie przełożenie z jakiego korzystamy.
prz. sr = 11,57
Pomijajac straty na układzie przeniesienia napędu, opór powietrza itp.
Moment obrotowy potrzebny silnikowi do rozbujania się do takiej prędkości w takim czasie to
M15s = M15k/przełożenie srednie
M15s = 488/11,57 = 42Nm
M14s = 45Nm
Tu potrzeba dodać 3Nm
M11s = 57Nm
M10s = 65Nm
A tu aż 8Nm
Jak ma się to do mocy....
P=siła*przemieszczenie
czyli w naszym wypadku to siła * obroty w [rad/s]
I znowu średnie obroty jakie wykorzystujemy:
na 1: od 1000 do 6100
na 2: od 3800 do 6100
średnie rpm silnika: 4000rpm=66rps [też orientacyjne bo wzrost obrotów nie jest liniowy]
czyli 414rad/s
Po kolei:
Pśr do 15s = 42*414=17,4kW (22KM)
Pśr do 14s = 18,6kW (24KM)
P11 = 23,6kW (30KM)
P10 = 27kW (36KM)
Czyli pomijając straty itp itd. żeby w punto uciąć 1 sek z 15 sekund potrzeba podnieśc moc o 9%
Natomiast zeby w punto uciąć 1 sekundę z 11 sekund potrzeba podnieść srednią moc generowaną przez silnik o 20%. (rozbieżności wynikają znowu z tego, że obliczenia mamy dla sredniej mocy a nie maksymalnej)
Ile w tym prawdy w praktyce
Silnik 1.2 80 potrzebuje około 11,5s do rozbujania punto w 11 sekund
Silnik 1.4 95 potrzebuje 9,9 sekundy
Silnik 1.2 i 1.4 to praktycznie to samo poza pojemnością i mocą
No to 80 *120% = 96
Jakieś pytania?
Założenia bardzo ułatwione i czysto teoretyczne, ale całość obrazuje wyraźnie tym co fizyki nie ogarniają, że sekunda sekundzie nie jest równa.
Ktoś może powiedzieć że piepszę głupoty bo straty to około 30-40% a tutaj wychodzi 60-70%
Po pierwsze proszę rozróżnić max moc od mocy średniej;
Po drugie obroty silnika nie narastają liniowo - potrzebny wykres obrotów w funkcji czasu podczas przyśpieszania;
Po trzecie powinno się rozpatrzyć czas przsp na 1-ce i 2ce i dodać to samo z momentem na kołach.
Po czwarte wszystko powinno się policzyć na wartościach chwilowych a nie srednich. (czyli pochodne i całki
)
[ Dodano: 02 Gru 2009 17:14 ]
Dlaczego nie czuć różnicy pomiędzy 15 i 14s? a dlaczego czuć pomiedzy 11 i 10s?
Proste.
Siła jaka na nas działa podczas przyspieszania:
F=ma
nasza masa powiedzmy 90kg
F=90*1,86 = 167N
F14=180N
różnica 13N
F11 = 230N
F10 = 252N
różnica 22N
Czyli? Przy 1 sek różnicy z 11 na 10s odczuwamy 2x większą siłę niż przy 1 sekundowej różnicy 15-14.
[ Dodano: 02 Gru 2009 18:02 ]
A czy mam wykres
Sam 866 w czapce + obróbka głowicy (kolega exor z AK):
http://sacza.ath.cx/~exor/moje/hamownia-wykres.jpg
Kolega Bemol z Autokącika hamował na takim samym setupie co ja mam
http://autokacik.pl/files/280806194-wyk1.jpg 67,5KM/95Niutów
[ Dodano: 02 Gru 2009 18:03 ]
Ja się pofatyguję na hamownię jak ogarnę wydech.