|
Obecny czas: 25 Kwi 2024, 08:17
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 12 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
voytech |
#398246 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:24; Temat postu: nowe opony na tył, stare na przód [solved] |
|
|
Puntomaniak |
|
Miejscowość: SO Rejestracja: 03 Mar 2010, Posty: 73
|
Polemizowałem kiedyś ze STaxem na którą oś powinno się zakładać lepsze opony. Usilnie obstawiałem, że na tylną, STax, że na przednią.
Gorąco polecam ten film, który mam nadzieję, definitywnie rozwiązuje temat.
http://moto.onet.pl/7570098,29,4,filmy.html?node=29
Maciej Wisławski:
"Dobra opona założona na tylną oś, bez względu na rodzaj napędu i bez względu na to, jak złe opony są na przedniej osi, jest naprawdę oponą, która nam bardzo stabilizuje tył. Dzięki temu, że mamy stabilniejszy tył, to auto jest zdecydowanie mniej narażone na jakieś poślizgi boczne. Staram się przy każdej okazji, w każdym miejscu mówić o tym, że jednak dobra, najlepiej nowa opona - na tylną oś."
Tak, voytech, przyznaję, miałeś rację.
_________________ Fiat Punto 176BQ55P 1995 http://fiatpunto.com.pl/topic21124.html
FIAT - Fix it again, Tony
---
Mitsubishi Galant EA3W 1999 http://fiatpunto.com.pl/post343728.html#343728
|
|
Góra |
|
|
|
|
greg505 |
#398249 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:32; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 07 Sie 2008, Posty: 4525 Pomógł: 42
|
zgadza, lepsza opona z tylu ustabilizuje tor w zakrecie,
ale co z tego, jak przednia nie bedzie miala przyczepnosci.
o wiele latwiej opanowac nadsterownosc, niz podsterownosc.
poza tym przy hamowaniu lepsza tylna opona nie pomoze,
wlasnie dlatego powinno sie kupowac komplet opon, a nie kombinowac z roznymi oponami na osiach
_________________ bylo Punto2, jest: Grande & Clio2 ph3, oba robia kle kle kle
|
|
Góra |
|
|
nickoo |
#398252 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:36; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf Rejestracja: 23 Paź 2007, Posty: 7422 Pomógł: 164
|
poczytajcie i sami sobie odpowiedzcie
"Zagadnieniem, które wciąż budzi liczne kontrowersje jest miejsce montażu opon w przypadku, kiedy dysponujemy niejednolitym kompletem opon (o różnym stopniu zużycia bieżnika) lub zakupiliśmy tylko dwie opony. Właściwe rozwiązanie może zadecydować nawet o ludzkim życiu.
Jedną z najbardziej rozpowszechnionych teorii jest ta, która mówi, że opony znajdujące się w lepszym stanie (mniej zużyte) należy montować na osi napędowej. Ze względu na fakt, iż większość aut posiada napęd przedni, opony lepsze najczęściej trafiają na oś przednią. Inna teoria nakazuje umieszczać opony z przodu, aby poprawić kierowalność samochodu, odprowadzanie wody oraz jego trakcję w przypadku ruszania na śliskiej nawierzchni lub śniegu. Może wyda się to Wam, drodzy Czytelnicy dziwne, ale spieszymy z informacją, iż obie powyższe teorie są… nieprawdziwe!
Najgroźniejszą i najtrudniejszą do opanowania sytuacją jest silne i niespodziewane zarzucenie tyłu samochodu (lub nawet obrócenie wokół własnej osi) w przypadku hamowania na śliskiej nawierzchni lub jazdy po łuku. Łatwo wówczas utracić całkowitą kontrolę nad pojazdem. W przypadku poślizgu kół osi przedniej podczas przyspieszania lub hamowania ograniczona zostaje kierowalność pojazdu. Aby ją odzyskać wystarczy zmniejszyć nacisk na pedał hamulca lub gazu.
Z tego też względu producenci opon i samochodów zalecają montowanie nowych lub mniej zużytych opon zawsze na tylnej osi - niezależnie od tego, czy samochód posiada napęd na przednie, czy też tylne koła. Aby zwiększyć jeszcze bardziej poziom bezpieczeństwa zaleca się sprawdzenie ciśnienia i wyważenie opon przeniesionych z tyłu na przód.
Z czasów, kiedy powszechnie używano opon dętkowych pozostało przekonanie, że lepsze opony powinniśmy montować na oś przednią, aby uchronić pojazd przez ściągnięciem do rowu w przypadku przebicia opony. Przebicie opony, a w konsekwencji dętki powodowało gwałtowne ujście powietrza i mogło doprowadzić do wypadku. Obecnie używane opony bezdętkowe są bezpieczniejsze. W przypadku przebicia opony powietrze schodzi z niej łagodniej. Często nieświadomi jej przebicia jeździmy z gwoździem w oponie przez dłuższy czas nie odnotowując ubytku ciśnienia.
Kolejnym zastrzeżeniem ze strony użytkownika może być potencjalnie większa możliwość wystrzału opony o niższej wysokości bieżnika na osi przedniej. Opona w strefie bieżnika jest wzmocniona dodatkowymi stalowymi warstwami opasania. W przypadku najazdu z dużą prędkością na przeszkodę lub w dziurę może dojść do wystrzału opony. Do rozerwania gumy dochodzi zawsze na boku opony a nigdy w czole bieżnika, dlatego też jego wysokość nie ma tu najmniejszego znaczenia.
Co zrobić gdy dysponujemy różnymi zestawami opon? Decyzja może zadecydować o naszym bezpieczeństwie.
Zjawisko aquaplaningu, czyli ślizgania się opony na wodzie wyczuwamy, kiedy dotyczy ono kół osi przedniej. Nie jesteśmy w stanie wyczuć go, kiedy koła na osi tylnej tracą kontakt z podłożem. Z tego powodu montaż opon z niższym bieżnikiem na osi tylnej jest również mniej bezpieczny. W przypadku utraty przyczepności kół tylnych tracimy panowanie nad pojazdem i często jest za późno, aby zrobić cokolwiek w celu uniknięcia zderzenia z innymi uczestnikami ruchu.
Należy też zawsze pamiętać, aby nie montować tylko 2 nowych opon, kiedy wszystkie opony na pojeździe są zużyte w znacznym stopniu. Niezalecany jest również montaż 2 opon zimowych wyłącznie na jednej osi, ponieważ zakłóca to równowagę przyczepności samochodu i łatwo doprowadzić do wypadku groźnego w skutkach."
_________________ Fiat Punto I 97 60KM 1.2 Pb+LPG 5D Biały jak umyty topic20164.html
było zwykłe "S" a teraz lekko doposażyłem
Czy masz już darmowe Assistance?
|
|
Góra |
|
|
voytech |
#398255 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:39; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
|
Miejscowość: SO Rejestracja: 03 Mar 2010, Posty: 73
|
|
Góra |
|
|
STax |
#398258 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:50; Temat postu: |
|
|
Rabarbar |
|
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24031 Pomógł: 128
|
voytech napisał(a): Do opanowania podsterowności wystarczy odpuścić gaz.
Tylko w specyficznych warunkach to działa, podsterowność równie dobrze może spowodować gwałtowne puszczenie gazu, wszystko zależy od nawierzchni (deszcz/śnieg/sucha itd)
A w temacie nic nowego nie odkryłeś, od dawna wiadomo, że zaleca się lepsze opony na tył, tylko że w praktyce, przy przednim napędzie zasadniczo lepiej sprawdzą się z przodu, zwłaszcza zimą.
W końcu sam pomyśl - ile razy zdarzyła ci się nad a ile podsterowność... A teraz pomyśl co by było jakbyś z przodu miał gorsze opony niż masz...
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to!
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
|
nickoo |
#398259 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:53; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf Rejestracja: 23 Paź 2007, Posty: 7422 Pomógł: 164
|
|
Góra |
|
|
STax |
#398260 Wysłany:
23 Wrz 2010, 12:53; Temat postu: |
|
|
Rabarbar |
|
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24031 Pomógł: 128
|
|
Góra |
|
|
pieta |
#398262 Wysłany:
23 Wrz 2010, 13:11; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: bialystok(coraz rzadziej) warszawa(przewaznie) Rejestracja: 26 Mar 2007, Posty: 1616 Pomógł: 3
|
ja tam sie nie znam, ale jak mi tyl zarzuca to trudniej jakos opanowac sytuacje i o jakis glupi ruch kierownica latwiej wiec jak dla mnie lepsze na tyl
_________________ byl punto II dynamic 1.2 (8V) 2002 czerwony bo najszybszy topic18886.html
|
|
Góra |
|
|
STax |
#398263 Wysłany:
23 Wrz 2010, 13:13; Temat postu: |
|
|
Rabarbar |
|
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24031 Pomógł: 128
|
|
Góra |
|
|
mati.91 |
#398363 Wysłany:
23 Wrz 2010, 19:18; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 24 Paź 2008, Posty: 1252
|
a ja raczej obstawiam, że lepsze na przód. Z zimówkami tak zrobiłem, tyle że nie były bardziej zdarte tylko z innym bieżnikiem i teraz jest o wiele lepiej. Tył zarzucało tylko wtedy jak mu pomogłem hamulcem ręcznym, a przód wyjeżdżał na tych gorszych oponach przy każdym ostrzejszym zakręcie pokonywanym z większą prędkością. Oczywiście gorsze oponki z przodu gwarantują gorsze hamowanie.
_________________ Moje Punto MK1 -> http://fiatpunto.com.pl/topic17426.html
________________________________________
Lepka Szczerbol -> http://fiatpunto.com.pl/topic25394.html
|
|
Góra |
|
|
greg505 |
#398370 Wysłany:
23 Wrz 2010, 19:28; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 07 Sie 2008, Posty: 4525 Pomógł: 42
|
voytech napisał(a): greg505 napisał(a): o wiele latwiej opanowac nadsterownosc, niz podsterownosc.
To herezja. Do opanowania podsterowności wystarczy odpuścić gaz.
i te gorsze, przednie opony lapia od razu przyczepnosc i jedziesz jak po sznurku
_________________ bylo Punto2, jest: Grande & Clio2 ph3, oba robia kle kle kle
|
|
Góra |
|
|
guniak |
#402660 Wysłany:
09 Paź 2010, 17:04; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Chrzanów Rejestracja: 09 Paź 2010, Posty: 110
|
Witam.Nikt mnie nie przekona do lepszych opon na tył.jeździłem dużym fiatem na oponach 185/70/13 letnich łysych w zimie.Katorga.Ale uwieżcie mi miałem problemy z ruszaniem pod delikatną górkę,błoto pośniegowe,hamowanie to były problemy.A obracanie tyłu odbywało się tylko na MOJE zyczenie.W oplu Astrze 2 miałe 4 stare zimówki i uwierzcie przeszłem driftem duże rondo ale tylko dlatego że przód mi uciekał a musiałem jakos wychamować ,a się nie dało.Gdy zamontowałem nówki zimowe na przód problemu nie mam ,a stare zostały z tyłu.W uno miałem 4 nowe zimowe i dalej robiłem co chciałem,c zyli jechałem bokiem jechałem prosto bo umiałem to wykorzystać.WNIOSEK.umiejętność jazdy w każdych warunkach n a każdym sprzęcie z głową na karku.
|
|
Góra |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 12 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|