|
Obecny czas: 24 Kwi 2024, 09:31
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 12 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
Xyś |
#90 Wysłany:
23 Cze 2006, 13:16; Temat postu: Charakterystyka olejów |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 22 Cze 2006, Posty: 613
|
Poniższe charakterystyki olejów silnikowych, są danymi podawanymi przez ich producentów.
Nie jest to niezależne porównanie opracowane na podstawie badań dokonanych przez osoby trzecie!
Poniżej znajduja się wyjaśnienia dotyczące pojęć pojawiających się w zestawieniu:
1. Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Oleje np. 15W40 są olejami uniwersalnymi - wielosezonowymi czyli posiadają cechy olejów zimowych jak i letnich.
2. Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:
SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80
SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)
CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83
CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczją one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)
3. Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.
4. Temperatura płynięcia - jest to najniższa temperatura, w ktorej olej zachowuje jeszcze swoją płynność.
5. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki pracy.
Mineralny, półsyntetyk czy syntetyk?
Olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 - 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 - 20%). Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. Dla syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej.
Oleje półsyntetyczne, które nie są dokładnie PÓŁsyntetyczne, zawierają bazy mineralne i ok. 30% bazy syntetycznej.
|
|
Góra |
|
|
|
|
Paulo |
#19738 Wysłany:
17 Kwi 2007, 20:30; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 25 Mar 2007, Posty: 34
|
Mam pytanie, ponieważ staram się dbać o kropka i wszytsko co z nim związane czyli oleje, paliwo, filtry itp. To czy jak na np postanowię zmianę oleju z fabrycznej SELENY na MOBIL czy to da jakąś różnicę i czy warto przepłacać?
__________________
MK1 55 S 97' zielony
|
|
Góra |
|
|
Emer |
#21632 Wysłany:
29 Kwi 2007, 13:33; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
|
Miejscowość: Gliwice Rejestracja: 03 Kwi 2007, Posty: 57
|
ja właśnie tak zrobiłem, zmieniłem na mobil 1 10W40, jest o około 10 zł tańszy od seleny.
_________________ Punto I 1.1 Sole '99
czerwony jak cegła
|
|
Góra |
|
|
Thomas |
#21650 Wysłany:
29 Kwi 2007, 14:34; Temat postu: |
|
|
Monkey Mod |
|
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
|
Kubi |
#21765 Wysłany:
30 Kwi 2007, 14:20; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Miejscowość: Sosnowiec Rejestracja: 20 Gru 2006, Posty: 170
|
ja zmienię na Mobila1 Protection, chyba 0w40, mam dostępność w cenie za litr - 48,80 bez rabatu
_________________ GP szary chemik 1.4 77KM Estiva Blue&Me 12.2008 - przebieg 1440 km
|
|
Góra |
|
|
misieq79 |
#21784 Wysłany:
30 Kwi 2007, 16:56; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 517
|
Ja od dawnosci uzywam Mobila 5w50
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
|
glowarg |
#22810 Wysłany:
08 Maj 2007, 18:45; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 07 Maj 2007, Posty: 119
|
Cytuj: Paulo napisał: Mam pytanie, ponieważ staram się dbać o kropka i wszytsko co z nim związane czyli oleje, paliwo, filtry itp. To czy jak na np postanowię zmianę oleju z fabrycznej SELENY na MOBIL czy to da jakąś różnicę i czy warto przepłacać?
__________________ MK1 55 S 97' zielony
słyszałem opinie ze nie należy zmieniać oleju jeśli silnik ma jakiś tam przebieg. silnik przyzwyczaja sie do oleju a każdy olej ma inne właściwości myjące. jeśli wleje sie innego oleju może dojść do rozszczelnienia silnika
_________________ Fiat Punto II '02 1.2 8V 60KM 5d Active
|
|
Góra |
|
|
jimmy32 |
#22814 Wysłany:
08 Maj 2007, 19:03; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Miejscowość: okolice Gliwic :) Rejestracja: 23 Kwi 2007, Posty: 131
|
Ja leje cały czas Castrol gtx magnatec 5W40 a mimo to silniczek co chwile tryśnie gdzieś olejem?! Może z radości :p
_________________ Punto I , silnik 1,1 - 55 koni , produkcja 1995 ,
141 999 tyś, prawie bezawaryjnie
|
|
Góra |
|
|
Paulo |
#23282 Wysłany:
11 Maj 2007, 19:04; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 25 Mar 2007, Posty: 34
|
|
Góra |
|
|
Cadavra |
#34649 Wysłany:
23 Lip 2007, 12:10; Temat postu: Świecąca kontrolka oleju. |
|
|
Puntomaniak |
|
Miejscowość: Jaworzno Rejestracja: 17 Lip 2007, Posty: 66
|
Witam serdecznie - kupiłem nie dawno, a dokładnie 2 tygodnie temu kropka 1.1 55 KM rocznik '95 z przebiegiem 102 000 Km. Maszyna została sprowadzona z Włoch. Problem jest jeden, po zmianie oleju na Lotos 10W/40 w warunkach podwyższonej temperaturze atmosferycznej zaczyna świecić kontrolka oleju ale tylko przy wyrzuceniu biegu (tzw bieg jałowy). Niestety nie wiem jaki był wcześniej olej ponieważ osobiście nie byłem przy sprowadzaniu kropka. Czy to od rodzaju oleju czy coś innego? Z góry dziękuje za wszelka pomoc.
_________________
Kropek 1.1 55KM - '95 - UPG wymieniona teraz test jak to działa.
|
|
Góra |
|
|
Kierownik355 |
#502563 Wysłany:
03 Wrz 2011, 11:40; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Miejscowość: Nakło\Trzeciewnica\Bydgoszcz Rejestracja: 11 Gru 2010, Posty: 102 Pomógł: 1
|
A ja mam zalany olej Castrol GTX High 15w-40 generalnie chwale sobie ten olej cichsza praca silnika , brak wycieków z pokrywy , lepsza kultura pracy wcześniej miałem Shell Helix Super 15w-40 i takie zaówazyłem różnice przebieg posiadam 164 tys.
|
|
Góra |
|
|
buds90 |
#521420 Wysłany:
17 Lis 2011, 13:03; Temat postu: Re: Charakterystyka olejów |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Imię: Mateusz
Samochód: Panda
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 15 Lis 2011, Posty: 10
|
Ja śmigam 15W40 ale na Mobilu 1000. Polecam
|
|
Góra |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 12 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|