You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 24 Kwi 2024, 09:31

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #90 Wysłany: 23 Cze 2006, 13:16; 
 Temat postu: Charakterystyka olejów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
Poniższe charakterystyki olejów silnikowych, są danymi podawanymi przez ich producentów.
Nie jest to niezależne porównanie opracowane na podstawie badań dokonanych przez osoby trzecie!

Poniżej znajduja się wyjaśnienia dotyczące pojęć pojawiających się w zestawieniu:

1. Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C.
Oleje np. 15W40 są olejami uniwersalnymi - wielosezonowymi czyli posiadają cechy olejów zimowych jak i letnich.

2. Klasa jakości oleju - w zestawieniu została podana klasyfikacja amerykańska API (American Petroleum Institute). Określa ona oleje do silników benzynowych i oleje do diesel'i. Oleje do "benzyniaków" są oznaczone litera S, a do diesel'i literą C. Jakość oleju określają kolejne litery alfabetu, np. SA, SB, SC itd. lub CA, CB itd. Im niższa litera alfabetu, tym niższa klasa jakości oleju. Np:

SE - olej przeznaczony do silników z lat '72-'80

SG - olej przeznaczony do silników prod. po roku '89 (z katalizatorem spalin)

CE - olej przeznaczony do diesel'i prod. po roku '83

CF-4 - olej przeznaczony do wysokoobrotowych silników z turbodoładowaniem prod. po '90r.
Większość oleji ma podwójne oznaczenie, np. SJ/CF. Pierwszy człon oznacza priorytet - dla "benzyniaka" czy np. CD/SF - dla diesel'a.
W niektórych oznaczeniach klasy jakości, pojawia się jeszcze skrót EC lub EC II (Energy Conserving lub Energy Conserving II). Oznaczją one, że olej przeszedł pomyślnie badania w API i wzorcowy silnik zużył odpowiednio mniej paliwa w stosunku do jego pracy na oleju wzorcowym (EC I - 1,5% mniej paliwa, EC II - 2,7%, EC III - 3,9%)



3. Wskaźnik lepkości oleju - określa zmiany jego lepkości w funkcji temperatury. Jest on wielkością bezwymiarową, a wylicza się go na podstawie lepkości kinematycznej wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40st.C i 100st.C.
Im wyższy wskaźnik, tym mniejsza zmiana lepkości wraz z temperaturą i tym lepiej. Wysokojakościowy olej powinien mieć wskaźnik lepkości powyżej 130.

4. Temperatura płynięcia - jest to najniższa temperatura, w ktorej olej zachowuje jeszcze swoją płynność.

5. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki pracy.

Mineralny, półsyntetyk czy syntetyk?

Olej silnikowy składa się z bazy olejowej (80 - 90%) oraz dodatków uszlachetniających (10 - 20%). Dla oleju mineralnego bazą są produkty powstałe z przeróbki ropy naftowej. Dla syntetycznego bazą są produkty syntezy chemicznej.
Oleje półsyntetyczne, które nie są dokładnie PÓŁsyntetyczne, zawierają bazy mineralne i ok. 30% bazy syntetycznej.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #19738 Wysłany: 17 Kwi 2007, 20:30; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 25 Mar 2007,
Posty: 34
Mam pytanie, ponieważ staram się dbać o kropka i wszytsko co z nim związane czyli oleje, paliwo, filtry itp. To czy jak na np postanowię zmianę oleju z fabrycznej SELENY na MOBIL czy to da jakąś różnicę i czy warto przepłacać?

__________________
MK1 55 S 97' zielony


Góra
 Profil  
 
 
 Post #21632 Wysłany: 29 Kwi 2007, 13:33; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Miejscowość: Gliwice
Rejestracja: 03 Kwi 2007,
Posty: 57
ja właśnie tak zrobiłem, zmieniłem na mobil 1 10W40, jest o około 10 zł tańszy od seleny.

_________________
Punto I 1.1 Sole '99
czerwony jak cegła


Góra
 Profil  
 
 
 Post #21650 Wysłany: 29 Kwi 2007, 14:34; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
Paulo napisał(a):
Mam pytanie, ponieważ staram się dbać o kropka i wszytsko co z nim związane czyli oleje, paliwo, filtry itp. To czy jak na np postanowię zmianę oleju z fabrycznej SELENY na MOBIL czy to da jakąś różnicę i czy warto przepłacać?

__________________
MK1 55 S 97' zielony


selenia to nie jest jakis tam super olej wystarczy zobaczyc klasyfikacje... poza tym cena jej tez nie jest niska sa lepsze oleje w cenie sleleni i o lepszej klasyfikacji jakosciowej ;)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #21765 Wysłany: 30 Kwi 2007, 14:20; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: Sosnowiec
Rejestracja: 20 Gru 2006,
Posty: 170
ja zmienię na Mobila1 Protection, chyba 0w40, mam dostępność w cenie za litr - 48,80 bez rabatu ;)

_________________
GP szary chemik 1.4 77KM Estiva Blue&Me 12.2008 - przebieg 1440 km


Góra
 Profil  
 
 
 Post #21784 Wysłany: 30 Kwi 2007, 16:56; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Gród Kraka
Rejestracja: 12 Mar 2007,
Posty: 517
Ja od dawnosci uzywam Mobila 5w50

_________________
Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba :D

Speed doesn't kill. Stupidity does, though.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #22810 Wysłany: 08 Maj 2007, 18:45; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 Maj 2007,
Posty: 119
Cytuj:
Paulo napisał:
Mam pytanie, ponieważ staram się dbać o kropka i wszytsko co z nim związane czyli oleje, paliwo, filtry itp. To czy jak na np postanowię zmianę oleju z fabrycznej SELENY na MOBIL czy to da jakąś różnicę i czy warto przepłacać?

__________________
MK1 55 S 97' zielony


słyszałem opinie ze nie należy zmieniać oleju jeśli silnik ma jakiś tam przebieg. silnik przyzwyczaja sie do oleju a każdy olej ma inne właściwości myjące. jeśli wleje sie innego oleju może dojść do rozszczelnienia silnika

_________________
Fiat Punto II '02 1.2 8V 60KM 5d Active


Góra
 Profil  
 
 
 Post #22814 Wysłany: 08 Maj 2007, 19:03; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: okolice Gliwic :)
Rejestracja: 23 Kwi 2007,
Posty: 131
Ja leje cały czas Castrol gtx magnatec 5W40 a mimo to silniczek co chwile tryśnie gdzieś olejem?! Może z radości :p

_________________
Punto I , silnik 1,1 - 55 koni , produkcja 1995 ,
141 999 tyś, prawie bezawaryjnie :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #23282 Wysłany: 11 Maj 2007, 19:04; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 25 Mar 2007,
Posty: 34
Zmieniłem na Castrol Magnatec w właściwościach miał napisane że może być mieszany z innymi spełniającymi określone specyfikacje a Selena je spełniał
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7021503


Góra
 Profil  
 
 
 Post #34649 Wysłany: 23 Lip 2007, 12:10; 
 Temat postu: Świecąca kontrolka oleju.
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Miejscowość: Jaworzno
Rejestracja: 17 Lip 2007,
Posty: 66
Witam serdecznie - kupiłem nie dawno, a dokładnie 2 tygodnie temu kropka 1.1 55 KM rocznik '95 z przebiegiem 102 000 Km. Maszyna została sprowadzona z Włoch. Problem jest jeden, po zmianie oleju na Lotos 10W/40 w warunkach podwyższonej temperaturze atmosferycznej zaczyna świecić kontrolka oleju ale tylko przy wyrzuceniu biegu (tzw bieg jałowy). Niestety nie wiem jaki był wcześniej olej ponieważ osobiście nie byłem przy sprowadzaniu kropka. Czy to od rodzaju oleju czy coś innego? Z góry dziękuje za wszelka pomoc.

_________________
Image

Kropek 1.1 55KM - '95 - UPG wymieniona teraz test jak to działa.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #502563 Wysłany: 03 Wrz 2011, 11:40; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: Nakło\Trzeciewnica\Bydgoszcz
Rejestracja: 11 Gru 2010,
Posty: 102
Pomógł: 1
A ja mam zalany olej Castrol GTX High 15w-40 generalnie chwale sobie ten olej cichsza praca silnika , brak wycieków z pokrywy , lepsza kultura pracy wcześniej miałem Shell Helix Super 15w-40 i takie zaówazyłem różnice przebieg posiadam 164 tys.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #521420 Wysłany: 17 Lis 2011, 13:03; 
 Temat postu: Re: Charakterystyka olejów
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Mateusz
Samochód: Panda
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 15 Lis 2011,
Posty: 10
Ja śmigam 15W40 ale na Mobilu 1000. Polecam ;)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO