|
Obecny czas: 26 Kwi 2025, 04:12
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
Cento |
#44455 Wysłany:
11 Wrz 2007, 19:05; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
Jeno, że Golf to Golf, a Uno to klasa B 
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
|
|
Maciey |
#44496 Wysłany:
11 Wrz 2007, 21:05; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Fiat_Cento napisał(a): Croma 2.0/90 KM TDI Ciekawostka ale z tego co się domyślam auto jak każda Croma było baaardzo popolarne  i nie było to TDI, tylko turbodiesel z intercoolerem jeśli już... W sumie nie mam nic do Cromy a nawet podobało mi się jedno z aut zrobionych na tej samem płycie tj. Lancia Thema szczególnie kombi Pinifariny było bardzo fajne - miałem okazję taką trochę pojeździć i było suuuper głównie ze względu na silnik V6 3.0...
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#44671 Wysłany:
12 Wrz 2007, 18:23; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
wiem, że to nie był TDI, po prostu pomyliły mi się skróty, sory [ Dodano: Sro Wrz 12, 2007 5:23 pm ]Maciey napisał(a): Fiat_Cento napisał(a): Croma 2.0/90 KM TDI Ciekawostka ale z tego co się domyślam auto jak każda Croma było baaardzo popolarne  i nie było to TDI, tylko turbodiesel z intercoolerem jeśli już... W sumie nie mam nic do Cromy a nawet podobało mi się jedno z aut zrobionych na tej samem płycie tj. Lancia Thema szczególnie kombi Pinifariny było bardzo fajne - miałem okazję taką trochę pojeździć i było suuuper głównie ze względu na silnik V6 3.0... Thema miała nawet silnik Ferrari V8 
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#44763 Wysłany:
13 Wrz 2007, 09:43; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Ale taką nie jeździłem  a V6 3.0 miałem w rękach i było super, ale moim zdaniem napęd na przednią oś przy około 180KM to ciężka sprawa...
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#44910 Wysłany:
13 Wrz 2007, 19:34; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
Maciey napisał(a): Fiat_Cento napisał(a): Croma 2.0/90 KM TDI Ciekawostka ale z tego co się domyślam auto jak każda Croma było baaardzo popolarne  i nie było to TDI, tylko turbodiesel z intercoolerem jeśli już... W sumie nie mam nic do Cromy a nawet podobało mi się jedno z aut zrobionych na tej samem płycie tj. Lancia Thema szczególnie kombi Pinifariny było bardzo fajne - miałem okazję taką trochę pojeździć i było suuuper głównie ze względu na silnik V6 3.0...
a pomyśl, że Vectra ma dziś pod maską 280 KM, a Oldsmobile Toronado również na przednie koła napędzany - 380 KM !
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#44947 Wysłany:
13 Wrz 2007, 23:09; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
dlatego Vectra OPC jest dla mnie niefajna podobnie jak ten Oldsmobile...
|
|
Góra |
|
 |
Grzyws |
#44957 Wysłany:
14 Wrz 2007, 07:08; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Grzegorz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Będzin Rejestracja: 23 Cze 2006, Posty: 1324
|
Bardzo dużo samochodów ma teraz dużą moc i przedni napęd. Np Golf GT, Astra OPC , Focus RS itp.
A co do tematu to :
Dam dwa modele które bardzo mi się podobają.
Fiat 132
,,Fiat 132 - samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez firmę Fiat w latach 1972 - 1985.
Zastąpił w produkcji Fiata 125. Miał wspólną płytę podłogową z modelem 131, ale był jego bardziej luksusową wersją. Produkowany był początkowo w dwóch odmianach 1600 i 1800 różniących się pojemnością silnika. Od początku wyposażany był w nowoczesne silniki benzynowe czterocylindrowe, DOHC, o pojemności 1592 cm3 (98 KM) i 1756 cm3 (105 KM i 111 KM). W 1977 roku, po zakończeniu produkcji Fiata 130, Fiat 132 stał się "modelem flagowym". W związku z tym silnik 1.8 został zastąpiony motorem o pojemności 1995 cm3 o mocy 112 KM (model 2000), nieco zmieniono też detale nadwozia i koła. Rok później pojawiły się silniki diesla o pojemnościach 2.0 i 2.5 l. W 1981 Fiat 132 zmienił nazwę na Fiat Argenta (132A) i pod tą postacią był produkowany do 1985 roku.
Po trzynastu latach produkcji 132-kę zastąpił Fiat Croma.
Fiat 132 produkowany był także w zakładach SEAT oraz montowany w Polsce pod oznaczeniem Fiat 132p.,,
wikipedia.
Fiat 130
foto by Guerrillero
,,Fiat 130 - duży model Fiata, produkowany w latach 1969 - 1976 z nadwoziami typu sedan i coupé (od 1971 r.). Zastąpił on model 2300. Oferowano wersje z silnikami V6 o pojemnościach 2866 cm3 o mocy 140 KM (potem 160 KM) a od 1971 3235 cm3 osiągający 165 KM. Wszystkie wersje posiadały automatyczną skrzynię biegów w standardzie, jednak manualna przekładnia dostępna była w opcji. Niewielki popyt sprawił, że ten model nie doczekał się następcy. Poza tym, pod koniec lat 70. XX w. rolę producenta dużych aut przejęła w koncernie Fiata Alfa Romeo, a potem również Lancia.,,
wikipedia
_________________ Anonima Lombarda Fabricca Automobili
Fan włoszczyzny
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#44998 Wysłany:
14 Wrz 2007, 11:37; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Nareszcie jakiś konkret  Dziękuję Ci Grzyws za przypomnienie tych 2 wspaniałych modeli  Oczywiście mi najbardziej podoba się model 130 w wersji 2-drzwiowej, jest popropstu śliczny!!!!! A 132 też niczego sobie  a między nie piękne wkomponowuje się model 131:
FIAT 131 - samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez firmę FIAT w latach 1974 - 1983. Zastąpił Fiata 124. Miał wspólną płytę podłogową z modelem 132, który był jego bardziej luksusową wersją. Początkowo wyposażany był w silniki czterocylindrowe o pojemności 1297 cm3 (65 KM) i 1585 cm3 (75 KM). W 1976 roku pojawiła się wersja 131 Abarth z silnikiem DOHC o pojemności 1995 cm3 i mocy 140 KM.
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych auto jest również montowane z włoskich części na Żeraniu pod marką Polski FIAT 131p (tylko wersja sedan). -WIKIPEDIA-
Samochód FIAT Abarth 131 Rally zaprezentowano w roku 1976, był on produkowany w dwóch wersjach; wyczynowej i sportowej, do sprzedaży dla amatorów sportowej jazdy. FIAT zachęcając do kupna swoich potencjalnych klientów twierdził, że model 131 Abarth różnił się tylko w 30% od modelu seryjnego Fiata 131, a zwycięstwa które model 131 Abarth osiągał były dobrą reklamą dla seryjnego modelu 131. Najbardziej istotną zmianą w stosunku do seryjnego 131 jest silnik przygotowany przez firmę Abarth. Z seryjnego silnika został tylko blok. Głowica silnika wykonana była ze stopów lekkich, w której umieszczono dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym. Wałki rozrządu sterują 16 zaworami ustawionymi w układzie widlastym pod kątem 46°. Różny jest układ zasialania wykorzystywany w wersji sportowej i wyczynowej tego pojazdu. Pierwsza wersja ma dwa gaźniki typu Weber, natomiast druga zasilana jest za pośrednictwem mechanicznego układu wtryskowego firmy Kugelfischer. Silnik nie ma tradycyjnej miski olejowej tylko oddzielny zbiornik umieszczony za tylną osią pojazdów, połączony za pomocą długich przewodów, rozwiązanie takie jest zwane suchą miską olejową.
Różnice, jakie występowały między cywilnymi wersjami 131, a wersją Abarth, obejmowały też tylne zawieszenie i układ napędowy. Abarth otrzymał niezależne zawieszenie tylne na ukośnych wahaczach (wersje cywilne miały sztywny most), kłową skrzynię biegów i mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, o kilku różnych przełożeniach głównych.
Nadwozie rajdowego samochodu ma wiele elementów z tworzyw sztucznych, w tym spojlery: przedni, tylny oraz zamocowany na tylnej krawędzi dachu. Wnęki kół są znacznie poszerzone, a tuż przed nimi znajdują się otwory, którymi wpada powietrze podczas jazdy chłodzące mechanizmy kół tylnych. Całe nadwozie jest wzmocnione. Stylistycznie nadwozie opracowała firma Bertone.
Dane techniczne modelu sportowego i (wyczynowego):
* Nadwozie samonośne - 2-drzwiowe, 5-miejscowe (2-miejscowe)
* Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu pojazdu i napędzający koła tylne
* Pojemność skokowa - 1995 cm³
* Moc maksymalna - 103 kW(140 KM) przy 6400 obr/min (158 kW (215 KM) przy 7000 obr/min, w ostatnich ewolucjach moc sięgnęła 235KM)
* Stopień sprężania - 10:1 (10,7:1)
* Skrzynia przekładniowa 5-biegowa synchroniczna
* Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, tarczowe na 4 koła wentylowane
* Ogumienie o wymiarach 195/50VR15 (285/35VR15)
* Długość/szerokość/wysokość - 416/172...182/136 cm
* Rozstaw osi - 249 cm
* Masa własna pojazdu - 980 kg (ok. 1020 kg)
* Prędkość maksymalna - 190 km/h (230 km/h)
* Zużycie paliwa - 14,6 l/100 km (w wersji wyczynowej nie jest podawane) by _WIKI_

[ Dodano: 14 Wrz 2007 11:37 ]A jeśli chodzi o "sportowe" auta z napędem na przednią oś to są fajne wciskają w fotel i w ogóle, ale moje zdanie o sportowych i mocnych bryczkach z napędem na przód jest takie samo jak zdanie Jeremy Clarksona
ale Wasze oczywiście może być zupełnie inne, może nie lubicie gdy tył lekko uchodzi na bok w zakrętach, albo tego jeszcze na dobre nie poczuliście... ja jeśli będę mógł kupić super mocne auto kupię napęd na tył, albo 4WD.
|
|
Góra |
|
 |
Grzyws |
#45050 Wysłany:
14 Wrz 2007, 17:52; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Grzegorz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Będzin Rejestracja: 23 Cze 2006, Posty: 1324
|
Maciey napisał(a): Dziękuję Ci Grzyws
Nie ma sprawy.
Historii ciąg dalszy.
Fiat 125 Special
FIAT 125 - samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez firmę FIAT w latach 1967 - 1972. Zastąpił FIAT-a 1300/1500. Miał wspólną płytę podłogową z modelem 124, ale był jego bardziej luksusową wersją. Wyposażany był w silnik o pojemności 1608 ccm osiągający moc 90 lub 100 KM. Po zaledwie pięciu latach produkcji zastąpił go Fiat 132.
Na podstawie umowy licencyjnej z Fabryką Samochodów Osobowych z 1965 roku rozpoczęto dwa lata później produkcję tego modelu w Polsce. Jednak Polski Fiat 125p miał nadwozie różniące się detalami stylistycznymi, inne wnętrze a także inne jednostki napędowe 1300 i 1500, sprzęgło, skrzynię biegów, wał napędowy, tylny most, zawieszenie przednie i tylne, koła, czyli cały układ napędowy i jezdny ze starszego Fiata 1300/1500.
DANE TECHNICZNE :
- nadwozie samonośne, 5-miejscowe, 4-drzwiowe, metalowe
- silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu napędza koła tylne
- średnica cylindrów x skok tłoka/poj. skokowa - 80 x 80 mm/1608 cm3
- moc maksymalna 66,2 kW = 90 KM - DIN przy 5600 obr/min
- stopień sprężania 8,8:1
- skrzynka przekładniowa 4-biegowa, całkowicie synchronizowana, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze
- zawieszenie przednie; wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne
- zawieszenie tylne; sztywna oś tylna, dwa wzdłużne resory 2-piórowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne
- hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, tarczowe na 4 koła, korektor siły hamowania przy osi tylnej, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
- ogumienie o wymiarach 175S-13
- długość/szerokość/wysokośc pojazdu - 422/161/144 cm
- rozstaw osi - 250,5 cm
- masa własna pojazdu - 1000 kg
- prędkość maksymalna - 160 km/h
- zużycie paliwa 10 l/100 km przy szybkości 110 km/h
wikipedia, fiacik.pl
Fiat 127
Fiat 127 - samochód osobowy klasy niższej, produkowany przez firmę Fiat w latach 1971 - 1987. Został wybrany samochodem roku 1972. Występował jako 2-drzwiowy sedan, 3-drzwiowy hatchback i 3-drzwiowe kombi. Różnice pomiędzy sedanem i hatchbackiem polegały jedynie na zastosowaniu innej klapy bagażnika. Napędzany był czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 903 cm3 (47, 45 KM), 1049 cm3 (50 - 70 KM), 1301 cm3 (75 KM) i dieslem o poj. 1301 cm3 (45 KM). Napęd przekazywany był na koła przednie. Fiat 127 zastąpił model 850. Pierwsza generacja produkowana była w latach 1971 - 1977. W 1977 roku model przeszedł modyfikacje i zmienił nieznacznie wygląd. Zmieniono linię tylnego bocznego okna, zastosowano plastikowe zderzaki, zmieniono pas przedni, maskę silnika i tylne lampy. W 1981 roku model przeszedł kolejne zmiany (pas przedni i tylny) i w tej postaci dotrwał do końca produkcji. Oficjalnie został zastąpiony przez bardzo udanego Fiata Uno w 1983 roku.
Fiat 127 produkowany był też w Hiszpanii jako Seat 127/Seat Fura i w Brazylii jako Fiat 147 (1976 - 1986).
Licencja na model 127 (z nadwoziem Autobianchi) została kupiona przez jugosłowiańskie zakłady Zastava, produkujące go po dziś dzień jako Yugo Koral.
wikipedia.pl
Fiat X1-9
Fiat X1/9 to dwumiejscowy samochód sportowy produkcji włoskiej o oryginalnym wyglądzie nadwozia w kształcie klina, opracowany przez firmę Bertone. Oficjalna premiera jego nastąpiła 26 listopada 1972 roku. Jest pierwszym samochodem firmy Fiat z silnikiem umieszczonym tuż przed osią tylną - centralnie. Do budowy nadwozia użyto tworzywa sztucznego, z którego jest wykonany m.in. dach samochodu, który można zdejmować i chować w przednim bagażniku. Aby zabezpieczyć jadących przed skutkami przewrócenia się samochodu na dach, pojazd ma bardzo sztywne obramowanie tylnego okna. Fiat X1/9 rozpędza się do 100 km/h w ciągu 11,4 s w wersji z silnikiem o pojemności 1500 cm3.
Pomiędzy silnikiem a fotelami jadących, w wydzielonym przedziale znajdują się pionowo ustawione: koło zapasowe (z prawej strony) i 48 litrowy zbiornik paliwa. Za silnikiem jest bagażnik. Chłodnica w tym aucie umieszczona jest nie przy silniku z tyłu samochodu (gdyż nie mam tam na nią miejsca i niespełniałaby tam swojego zadania) lecz jak u większości pojazdów z przodu - jest niska i bardzo szeroka. Dwoma przewodami biegnącymi wzdłuż samochodu w tunelu chłodnica połączona jest z silnikiem. To znaczne oddalenie powoduje, że do układu chłodzenia trzeba wlewać aż 11,6 litra płynu. Z przodu samochodu umieszczony jest jeszcze wentylator, akumulator i urządzenie unoszące chowane reflektory.
Fiat X1/9 wyposażony jest w dwa bagażniki, z przodu i tyły samochodu o łącznej pojemności 280 litrów. Ładowność pojazdu wynosi zaledwie 200 kg
Dane techniczne samochodu:
* Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 2-miejscowe
* Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, chłodzony cieczą z napędem na tylną oś
* Pojemność skokowa - 1499 cm3 (lub 1290 cm3)
* Moc maksymalna - 62,5 kW(85 KM) (53,5 kW(73 KM)) przy 6000 obr./min
* Stopień sprężania - 9,2:1
* Skrzynia przekładniowa 5-biegowa (4-biegowa) całkowicie synchroniczna
* Hamulce przednie i tylne tarczowe
* Ogumienie o wymiarach 165/70SR13 (145SR13)
* Długość/szerokość/wysokość - 397/157/118 cm (385/157/117 cm)
* Rozstaw osi - 220 cm
* Masa własna pojazdu - 920 kg (880 kg)
* Prędkość maksymalna - 180 km/h (170 km/h)
* Zużycie paliwa - 7,7 l/100 km przy V=90 km/h (7,7 l/100 km przy V=100 km/h)
wikipedia.pl
Fiat Campagnola
Fiat Ritmo
Lift 83'
Fiat Ritmo to samochód koncernu Fiat po raz pierwszy pokazany na turyńskim salonie samochodowym w roku 1978. Nazwa Ritmo miała symbolizować dynamikę ówczesnej epoki i została wybrana z ponad 400 różnych propozycji, a oznaczenie cyfrowe samochodu na końcu nazwy wiąże się z mocą stosowanego silnika.
Cechy charakterystyczne nadwozia to ostry, klinowo opadający przód i wykonane z tworzywa sztucznego zderzaki przedni i tylny. Współczynnik oporu powietrza wynosi Cx=0,44. Samochód budowany był w 3- i 5-drzwiowej wersji z tylnymi drzwiami otwieranymi do góry i utrzymywanymi za pomocą podpory teleskopowej, a siedzenie tylne jest składane w celu powiększenia powierzchni bagażowej. Wlew paliwa umieszczony jest za tylną osią z lewej strony pojazdu, a zbiornik umieszczony pod tylnymi fotelami mieści 51 litrów paliwa, co pozwala na przejechanie około 600 km. Zawieszenie tylne jak i całe podwozie zostało przejęte z samochodu Fiat 128.
Fiat Ritmo budowany był aż w 7 wersjach silnikowych napędzanych benzyną:
* 1049 cm3 40 kW (55KM) - silnik zapożyczony z Fiata 127
* 1116 cm3 40 kW (55KM) - silnik z modelu Fiat 128
* 1302 cm3 48 kW (65KM)
* 1498 cm3 55 kW (75KM)
* 1585 cm3 77 kW (105KM)
* 1995 cm3 92 kW (125KM) - konstrukcja firmy Abarth
* 1995 cm3 95 kW (130KM) - konstrukcja firmy Abarth
i dwoma silnikami diesla:
* 1697 cm3 43 kW (58KM)
* 1929 cm3 59 kW (80KM)
Wszystkie wersje silników ustawione są poprzecznie, z prawej strony pojazdu. Sprzęgło, skrzynia biegów i przekładnia główna znajdują się po lewej stronie. Silnik to żeliwny blok cylindrów, głowica ze stopów lekkich, górny wałek rozrządu, napędzany paskiem zębatym od wału korbowego, osadzonego w pięciu podporach bloku.
Ritmo był produkowany z trzema wersjami skrzyni biegów: z czterema i pięcioma przełożeniami do jazdy w przód oraz skrzynię automatyczną, kupowaną od Volkswagena i montowaną w samochodach Golf, Scirocco i Passat.
W 1982 roku przeprowadzono modyfikację nadwozia samochodu Ritmo, zwłaszcza w jego przedniej części. Zmieniono kształt otworów wlotu powietrza do silnika i do przewietrzania pomieszczenia osobowego. Z przodu samochód otrzymał cztery reflektory oraz atrapę chłodnicy z pięcioma skośnymi paskami, symbolizującymi znak firmowy.
W 2007 r. Fiat zadecydował, że nowe Bravo będzie nosiło w Australii nazwę Ritmo.
Dane techniczne Fiata Ritmo Super 85
* Nadwozie samonośne - 5-drzwiowe, 5-miejscowe
* Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, napęd na koła przednie
* Pojemność skokowa - 1498 cm3
* Moc maksymalna - 60,5 kW (82 KM) przy 5800 obr/min
* Stopień sprężania - 9,2:1
* Skrzynia przekładniowa 5-biegowa zsynchronizowana
* Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe
* Ogumienie o wymiarach 165/65SR14
* Długość/szerokość/wysokość - 401,5/165/140,5 cm
* Rozstaw osi - 244,5 cm
* Masa własna pojazdu - 850 kg
* Prędkość maksymalna - 165 km/h
* Zużycie paliwa - 7,4 l/100 km przy V=120 km/h
wikipedia.pl
Na razie tyle ode mnie 
_________________ Anonima Lombarda Fabricca Automobili
Fan włoszczyzny
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45065 Wysłany:
14 Wrz 2007, 19:35; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#45072 Wysłany:
14 Wrz 2007, 20:23; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
No i ja coś "opiszę", a mianowicie rewolucję z roku 1983
Fiat Uno swoją wieloletnią obecnością przyczynił się do zmotoryzowania społeczeństw w wielu krajach. Pojawił się na rynku w 1984 roku. Począwszy od roku 1979 zaczęły pojawiać się w prasie pierwsze informacje o pracach nad nowym autem Fiata. W prasie pojawiały się różne informacje m.in. że nowy model marki Fiat lub jego silnik produkowane będą wspólnie z PEUGEOTEM. Do tej współpracy jednak nie doszło. W roku 1980 pojawiła się w prasie nazwa nowego auta - Pandona. Dwa lata później ukazały się pierwsze zdjęcia zamaskowanego jeszcze samochodu. Oficjalna prezentacja Uno nastąpiła 20 stycznia 1983 r na przylądku Canaveral, czyli auto miało iście „kosmiczny” start ( nie było to wcale przypadkowe - mój przypisek ).
Seryjną produkcję Uno uruchomiono wiosną 1983 roku. Ogólna koncepcja i forma nadwozia jest dziełem znanej firmy projektowej Ital Design, tworzona pod nadzorem mistrza Giorgio Giugiaro.
W zwartym dwubryłowym nadwoziu typu hatch-back zadbano zarówno o ergonomię i komfort jak i o aerodynamikę. Wartość współczynnika Cx wynosząca 0,34 była wówczas dużym osiągnięciem. Dostępne były nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Zwiększona wysokość nadwozia wpłynęła na poprawę komfortu i ułatwiała wsiadanie. Fiat Uno oprócz dwóch podstawowych wersji nadwozia 3d i 5d oferowany był także jako furgon o nazwie Fiorino, a także dwu- i czterodrzwiowy sedan i trzy- lub pięciodrzwiowe kombi o nazwie Duna znane też jako Premio. W modelu Uno Fiat zrezygnował z resoru poprzecznego w tylnym zawieszeniu na rzecz sprężyn śrubowych, a zbiornik paliwa bezpiecznie umieszczono przed tylna osią. Fiat Uno był od początku oferowany ze stosunkowo dużą gamą silników. W połowie lat osiemdziesiątych zastosowano w nim ultranowoczesny silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), którego różne wersje pojemnościowe (767ccm, 999ccm, 1108ccm, 1242ccm) znalazły się także w modelach Panda, Tipo, Palio/Siena, Punto, Cinquecento/Seicento, Bravo/Brava, a także Lancia Y10 i Lancia Y.
Poniżej zamieszczono zestawienie podstawowych wersji silnikowych Fiata Uno. Liczba wersji wyposażenia i okres oferowania poszczególnych typów na różnych rynkach jest tak ogromna, że nie da się wszystkich danych i dat tu umieścić, ale znalazły się tu wszystkie silniki stosowane w Uno. Trzeba zaznaczyć, że w miarę zmian przepisów dotyczących czystości spalin w różnych krajach, poszczególne silniki otrzymywały sukcesywnie elektroniczne układy wtryskowe w miejsce gaźników i katalizatory spalin. Powodowało to nieznaczne zmiany mocy silników, zwykle w dół. Trzeba również pamiętać, że nie wszystkie wymienione wersje były oferowane na poszczególnych rynkach. Na rynku niemieckim, ze względu na przepisy podatkowe, silniki miały w dokumentach zaniżoną o około 2% pojemność. Modele Trend, Sting, Turbo ie były oferowane jedynie w wersji trzydrzwiowej. Pozostałe silniki były montowane w wersjach 3d i 5d. Modele Duna występowały niemal tylko na rynku brazylijskim w kilku wersjach silnikowych.
FIAT UNO 1984 - 1989
1984 - 1985
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno 45 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127
Uno 55 1116 ccm 55 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 70 1301 ccm 68 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno Diesel 1301 ccm 45 KM wysokoprężna wersja benzynowego 1301ccm
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 105 KM OHC turbosprężarka
1986 - 1989
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno Sting 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127 (87-89)
Uno 45 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 60 1116 ccm 58 KM OHC modyfikacja poprzedniego 1116
Uno 70 1301 ccm 68 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 75 1498 ccm 75 KM OHC pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno 45 D 1301 ccm 45 KM Diesel
Uno 60 D 1714 ccm 60 KM Diesel, pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno TD 1367 ccm 70 KM Turbodiesel, modyfikacja silnika 1714 ccm
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 100 KM OHC Turbosprężarka, katalizator
Silniki OHC 1301 ccm, i 1498 ccm stanowią modyfikację silnika OHC 1116 ccm.
W celu utrzymania wysokiej pozycji Fiat, po wyprodukowaniu około 3,5 miliona egzemplarzy, gruntownie odmłodził całą gamę modelu Uno od 1989 roku. Modernizacja polegała zarówno na unowocześnieniu rozwiązań technicznych (4 odmiany wyposażenia z różnymi silnikami gaźnikowymi), jak i na uatrakcyjnieniu wyglądu zewnętrznego. Zmodernizowany Fiat Uno zewnętrznie różnił się wieloma elementami nadwozia, a także tym iż było ono ocynkowane. W przedniej części zastosowano między innymi nową, niższą osłonę chłodnicy, węższe zespoły optyczne reflektorów, większy zderzak. Pokrywa silnika i błotniki zostały silnie pochylone do przodu. Zastosowano również duże wloty powietrza i zmieniono kształt podstawy przedniej szyby. Efektem modernizacji było poprawienie współczynnika oporu czołowego Cx, który zmniejszył się do wartości 0,3. Z boku nadwozia zastosowano znacznie poprawiające wygląd listwy ochronne nowego typu oraz płaskie, dla każdej wersji inne, kołpaki kół. Tylna część nadwozia charakteryzuje się opływową pokrywą bagażnika o racjonalnie rozwiązanym systemie dostępu i wycieraczką tylnej szyby o dużym kącie obrotu. Wprowadzono też nowy wystrój wnętrza.
1989 - 1994
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno Trend 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127
Uno 45 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 60 1108 ccm 52 KM OHC FIRE
Uno 70 1372 ccm 69 KM OHC Pochodzący z modelu Tipo
Uno 75 1498 ccm 75 KM OHC Pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno DS 1714 ccm 60 KM Diesel
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 100 KM OHC Turbosprężarka (90-91)
Uno Turbo i.e. 1372 ccm 118 KM OHC Turbosprężarka (91-94)
Fiat Uno Turbo MkII
Silnik OHC 1372 jest od nowa opracowaną modyfikacją silnika OHC 1116 ccm.
Warto zaznaczyć, że oprócz manualnych skrzyń biegów cztero- i pięciobiegowych w ofercie Fiata była również skrzynia automatyczna. Wyposażano w nią różne odmiany silnikowe. "Automatyczne" Uno nazywały się Selecta.
Fiat Punto
Od 1995 roku Fiata Uno w europejskiej ofercie Fiata zastąpił Fiat Punto, który po tradycyjnym zdobyciu tytułu samochodu roku kontynuował wiodącą rolę Fiata w klasie B. Fiat Uno pozostał w sprzedaży jedynie w Polsce, gdzie przeniesiono jego produkcję i we Włoszech. Tam jest dostępny w sieci salonów Innocenti. Fiat bowiem wykupił tę firmę w latach osiemdziesiątych, początkowo montował i rozprowadzał przez Innocenti modele Yugo Koral, a później w ofercie znalazło się Uno 1.0 FIRE jako Innocenti Mille.
1995 - 2000
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno 1.0 ie 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 1.1 ie 1108 ccm 56 KM OHC FIRE
Uno 1.4 ie 1372 ccm 69 KM OHC Pochodzący z modelu Tipo
Uno Clip 994 ccm 48 KM OHC rocznik 1998
Uno 899 899 ccm 39 KM OHV Modyfikacja silnika 903 z modelu 127 (od 1999)
Oficjalne źródła milczą o tym, ale wewnętrzne wymiary silnika Clip i jego brazylijskie pochodzenie każą doszukiwać się jego pokrewieństwa konstrukcyjnego z silnikiem 1049 ccm z drugiej generacji modelu 127.
ostatni Fiat Uno
Wszystko wskazuje na to, że kariera Uno dobiega końca. Jednak można się spodziewać, że jeszcze długo Fiat Uno pozostanie elementem ruchu drogowego w Europie a zwłaszcza w Polsce. Mimo, iż produkcja Fiata Uno zakończona została w roku 2002, to auto to jeszcze długo będzie ciągle spotykane na naszych drogach. Konstrukcja nośna (płyta podłogowa) Uno została wykorzystana w światowym modelu Fiata – serii Palio/Siena. Czy dwubryłowe Palio zastąpi na polskim rynku zasłużone Uno? Czas pokaże.
źródło : www.fiatuno.pl
kilka fotek :

_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45091 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:19; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Dzięki Mikołaju za przybliżenie modelu Uno jak to czytałem to aż się łezka w oku zakręciła bo będąc małym dzieckiem byłem wożony Uno 45 Fire z '88 roku w sumie fajne autko i długo nam służyło, była to chyba nawet jakaś limitowana edycja o nazwie "ELBA"
|
|
Góra |
|
 |
Grzyws |
#45093 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:23; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Grzegorz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Będzin Rejestracja: 23 Cze 2006, Posty: 1324
|
Tak patrzę na to zdjęcie:
i na tej focie Ritmo wygląda zaskakująco ładnie. Soczysty czerwony lakier i całkiem ciekawy przód, mógłbym taki jeździć.
_________________ Anonima Lombarda Fabricca Automobili
Fan włoszczyzny
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45094 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:31; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Bo to nie jest zwykłe Ritmo... ma 4lampy z przodu- tzn ze już jest lepsza wersja, popatrz na znaczek obok FIAT-a czy nie przypomina Ci mojego awataru? i fotele SPARCO, raz oponki, które "na oko" mają szerokość powyzej 205... to jest bardzo rasowe Ritmo i ja też chętnie bym takim polatał, ale takiej parły raczej w naszym kraju nie znajdziesz...
|
|
Góra |
|
 |
Grzyws |
#45097 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:40; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Grzegorz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Będzin Rejestracja: 23 Cze 2006, Posty: 1324
|
Wiem wiem że to abarth tylko zę pierwszy raz widzę takie cudeńko naprawdę nie wstydziłbym się tym pomykać..
_________________ Anonima Lombarda Fabricca Automobili
Fan włoszczyzny
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#45102 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:54; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
Maciey napisał(a): Dzięki Mikołaju za przybliżenie modelu Uno jak to czytałem to aż się łezka w oku zakręciła bo będąc małym dzieckiem byłem wożony Uno 45 Fire z '88 roku w sumie fajne autko i długo nam służyło, była to chyba nawet jakaś limitowana edycja o nazwie "ELBA" Uno w Polsce było nawet na talony. Sam chciałbym mieć Uno MKI. Rewolucyjny samochodzik z klimatem ;-). MKII to nie to samo [ Dodano: Pią Wrz 14, 2007 9:54 pm ]http://fiatpunto.com.pl/topic265.html
tu moja porcja historii o uno
to samo, ale w moim wydaniu
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45110 Wysłany:
14 Wrz 2007, 22:59; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Fiat_Cento napisał(a): Uno w Polsce było nawet na talony. Sam chciałbym mieć Uno MKI. Rewolucyjny samochodzik z klimatem ;-). MKII to nie to samo [ Dodano: Pią Wrz 14, 2007 9:54 pm ]http://fiatpunto.com.pl/topic265.htmltu moja porcja historii o uno to samo, ale w moim wydaniu
szkoda że wcześniej nie wiedziałem, że chcesz Uno, bo to, które mieli moi rodzice krążyło jeszcze niedawno po rodzinie i moja kuzynka sprzedała je jakiś miesiąc temu za 300 zł, a było zarejestrowane i opłacone...
Aha a teraz pytanie do Ciebie dlaczego masz w opisie,że chcesz Seicento SX z 900-tką?
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#45140 Wysłany:
15 Wrz 2007, 08:10; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45164 Wysłany:
15 Wrz 2007, 10:42; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
Thomas napisał(a): wg mnie lepszy już był by sporting  bądź też chociażby już seicento z silnikiem 1.1 gdyż ten 899ccm już jest trochę przestarzały a pali wcale nie mniej niż 1.1....
Słyszałem od użytkowników, że nawet więcej od 1.1
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#45168 Wysłany:
15 Wrz 2007, 11:23; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#45197 Wysłany:
15 Wrz 2007, 12:38; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
Maciey napisał(a): Fiat_Cento napisał(a): Uno w Polsce było nawet na talony. Sam chciałbym mieć Uno MKI. Rewolucyjny samochodzik z klimatem ;-). MKII to nie to samo [ Dodano: Pią Wrz 14, 2007 9:54 pm ]http://fiatpunto.com.pl/topic265.htmltu moja porcja historii o uno to samo, ale w moim wydaniu szkoda że wcześniej nie wiedziałem, że chcesz Uno, bo to, które mieli moi rodzice krążyło jeszcze niedawno po rodzinie i moja kuzynka sprzedała je jakiś miesiąc temu za 300 zł, a było zarejestrowane i opłacone... Aha a teraz pytanie do Ciebie dlaczego masz w opisie,że chcesz Seicento SX z 900-tką? Bo SX to moja ulubiona wersja ;-).
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#45198 Wysłany:
15 Wrz 2007, 12:39; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Cento |
#45200 Wysłany:
15 Wrz 2007, 12:41; Temat postu: |
|
 |
Przyjaciel |
 |
Imię: Mikołaj
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 04 Sty 2007, Posty: 1476
|
Powiem ci, że wim, jakie są wady 900-tek.
Wiem, że normalny facet wybrałby 1100. Ale mi jakoś podoba się pierwsza seria SX, a że były one z 900-tką, cóż... ;-)
_________________ Moja Vectra.
 Pozdrawiam! Do zobaczenia na drogach!
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#45205 Wysłany:
15 Wrz 2007, 13:07; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Maciey |
#45230 Wysłany:
15 Wrz 2007, 14:27; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 21 Lip 2007, Posty: 917
|
A czym właściwie wyróżniał się SX 900 od wersji z 1.1?
|
|
Góra |
|
 |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|