Będzie potrzebny kanał nie wyobrażam sobie robienia tego bez kanału - w szczególności montowania drążka stabilizatora, najlepiej, żeby razem z tym wymienić amory - dużo łatwiej będzie się zakładać drążek stabilizatora.
Narzędzia:
Klucze oczkowe: 1x 18, 1x17, 1x 13
Klucze nasadowe: 18, 17, 13 + grzechotka
Ewentualnie klucz dynamometryczny ze skalą minimum 35-110Nm
Inne narzędzia:
Młotek 0,5kg
Młotek 1kg
Łyżka do wywarzania opon
2 stalowe rurki ~0,5m, takie żeby do środka dało się łyżkę wsadzić
Przecinak
Podnośnik hydrauliczny
Kobyłka x2
Podnośnik kanałowy - do podtrzymania auta w razie jakby kobyłki jakimś cudem opadły
Smar łożyskowy/miedziowy/jakikolwiek.... dużo smaru...
Kolegę do pomocy
Części:
2 nowe wahacze przednie
Śrubki - nie wiem jakie to są M-cośtam
długość gwintu ~2cm, główka 13, najmocniejsze jakie są. Najlepiej, żeby były zakończone takim rozszerzeniem a'la podkładka.
Krok1:
Wjeżdżamy na kanał.
Krok2:
Podnosimy auto, podstawiamy kobyłki i lekko wspieramy podnośnikiem, w razie jakby coś sie stało z kobyłkami
Na fotce podnośnik - chciałem podnieść tylko jedną stronę auta, ale zbyt stabilnie to nie wyglądało, więc potem go przestawiłem na środek.
Potem podstawiamy kobyłki, upuszczamy podnośnik i podnosimy go jeszcze raz, ale tylko lekko podpieramy auto.
Krok3:
Zdejmujemy koła przednie.
krok4:
Odkręcamy nasadową 13 od wahaczy i ramy pomocniczej cały drążek stabilizatora, śruby będą mocno zapieczone i te w wahaczach po prostu mi się ukręciły przy odkręcaniu:
Po czym przesuwamy drążek do tyłu, żeby nie przeszkadzał i niech sobie wisi na wydechu
Krok5:
Odkręcamy nakrętkę śruby mocującej sworzeń kulowy do zwrotnicy koła, oraz luzujemy przednie mocowanie wahacza do ramy pomocniczej (śruba 18, nakrętka 17) i luzujemy tylną śrubę mocującą wahacz do ramy pomocniczej (śruba 18 )
Potem rozruszamy śrubę i wybijamy ją młotkiem.
Krok6:
Kilka razy, porządnie za pomocą przecinaka i młotka 1kg rąbiemy szczelinę przy sworzniu, aby ją trochę rozszerzyć.
krok7:
Wychodzimy z kanału, przekładamy łyżkę przez największą dziurę w wahaczu, przedłużamy rurką i kolanem mocno odginamy wahacz w dół, za pomocą drugiej rurki i młotka rąbiemy w wahacz z góry (1) i potem do od spodu młotkiem wbijamy (2) , następnie powtarzamy te czynności aż sworzeń wyjdzie ze zwrotnicy.
Krok8:
Wykręcamy nakrętkę z śruby przedniego mocowania wahacza, odkręcamy tylną śrubę całkowicie i wybijamy śrubę przedniego mocowania, powinno wszystko ładnie wyjść, następnie wyciągamy wahacz
Krok9:
Smarujemy smarem w wahaczu elementy styku tylnej tulejki z ramą pomocniczą, aby ładnie tył wszedł na miejsce, smarujemy wszystkie śruby, aby bezproblemowo weszły.
Krok 10:
Wsuwamy tylną część wahacza do ramy pomocniczej, następnie śrubokrętem centrujemy otwór w tulejce z otworami śruby i wkręcamy ręką lekko śrubę tylnego mocowania, następnie młotkiem od spodu wbijamy przednią tulejkę do ramy pomocniczej i wsadzamy śrubę.
Prosimy kolegę aby pociągnął lekko do siebie tarczę hamulcową ze zwrotnicą (nie za mocno, żeby półosi nie wyszarpał - lekko do siebie o 1-2cm), a my wkładamy (wcześniej nasmarowany) sworzeń do zwrotnicy, bierzemy śrubkę, wkładamy ją z boku i wbijamy od spodu sworzeń jednocześnie drugą ręką wkładając śrubkę - sworzeń będzie dobrze wbity, jak śrubka przejdzie na drugą stronę - nie używamy młotka do wbijania tej śruby! Musi bezproblemowo wejść - to jest znak, ze sworzeń jest dobrze wbity.
Dokręcamy śrubę sworznia z momentem 35Nm
Dokręcamy tylne mocowanie wahacza z momentem 35Nm
Dokręcamy przednie mocowanie wahacza z momentem 110Nm
Krok11:
Wymieniamy drugi wahacz
Krok12:
Przykręcamy stabilizator do jednego wahacza z momentem 35Nm.
(z drugiej strony będzie ciężko, jak mamy wsadzony amortyzator)
Podkładamy podnośnik pod sworzeń i podnosimy wahacz do góry aż mniej więcej otwory stabilizatora i gwinty w wahaczu będą na taj samej pozycji,
trzymamy głową stabilizator, jedną ręką śrubokrętem centrujemy otwór, a do drugiego otworu wkręcamy śrubę (dalej trzymamy śrubokręt w drugiej dziurze, bo jak puścimy to śruba sie krzywo wkręci!) Następnie dociągamy tamtą śrubę i bezproblemowo wkręcamy drugą.
Potem środkowe mocowania stabilizatora - do góry trzymamy głową, jedną ręką centrujemy otwór, drugą do drugiej dziury wkłądamy śrubę i dociągamy ją - UWAGA należy uważnie obserwować srubę, zeby prosto się wkręciła!
To wszystko
Dociągamy śruby dynamometrycznym
zakładamy koła, opuszczamy i jedziemy na kontrolę zbieżności - w moim przypadku wszystko było w normie
W razie pytań proszę pytać
Nowy wahacz:
Update:
http://fiatpunto.com.pl/post283130.html#283130 Kilka fotek z wymiany