Fiat Punto :: Forum • Zobacz temat - [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.

 You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 15 Sie 2018, 22:31

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #45131 Wysłany: 19 Wrz 2009, 01:31; 
 Temat postu: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SG
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 12293
Pomógł: 45
Narzędzia:

Klucz oczkowy 15, 27
Klucz nasadowy 10, 15, 17 + grzechotka
Imbus 6, a najlepiej kilka :E
Ewentualnie klucz dynamometryczny

Inne narzędzia:
Duże imadło
Ściskacze do sprężyn
Szlifierka kątowa z tarczą do metalu
Młotek
Przecinak
Smar
WD-40
Stalowa rurka ~0,5m
Kobyłka x1
Kolega do pomocy :>

Części:

2 amortyzatory przednie
2 Odboje + 2 osłonki lub 2 odboje razem z osłonkami.
Kilka podkładek o różnej średnicy - będzie trzeba dobierać.
Kilka nakrętek 15, albo 17, żeby dało się nakręcić na tłoczysko - będzie trzeba dobierać.


Krok1:


Podnosimy auto z odpowiedniej strony, podkładamy kobyłkę, odkręcamy koło.

Krok2:

Odkręcamy kluczem 10 przewód hamulcowy od amortyzatora:

Image


Krok3:

Odkręcamy nakrętki śrub mocujących amortyzator do zwrotnicy koła:

Image

krok4:

Psikamy na śruby WD-40, robimy sobie przerwę na kawę.

Po kawie trzeba śruby rozruszać, potem jedną wybić młotkiem, nasmarować i ją wsadzić, rozruszać drugą śrubę i ją wyciągnąć, potem wyciągnąć pierwszą.

Krok4:

Zdjąć plastik z końcówki tłoczyska amortyzatora, dobrze wsadzić do środka tłoczyska imbus, trzymać go i kluczem oczkowym 15 albo 17 - nie pamiętam odkręcić górną nakrętkę tłoczyska,
Potem wyciągnąć od spodu całą kolumnę zawieszenia.

Image

Krok5:

Wkręcić amortyzator w imadło łapiąc za dolną część amora,
za pomocą ściskaczy do sprężyn ścisnąć sprężynę, nie za mocno, tylko tak, żeby była luźna.

Założyć klucz oczkowy 27 na drugą nakrętkę na tłoczysku
Wsadzić imbus w tłoczysko, a na imbus rurka.

Kolega trzyma rurkę z imbusem, a my próbujemy odkręcić drugą nakrętkę na tłoczysku - skończyło się ukręceniem imbusa.

Próby przytrzymania tłoczyska w imadle nie dało żadnego rezultatu... więc kątówka w ruch:

Nacinamy śrubę tak:
Image

Potem wkręcamy końcówkę tłoczyska w imadło i przecinakiem i młotkiem próbujemy ją popuścić - brak efektu

Tniemy nakrętkę do końca długości gwintu w nakrętce - wtedy przecinakiem i młotkiem poszła.

Demontujemy amortyzator:

Image

1 - amortyzator
2 - sprężyna
3 - tłoczysko amortyzatora
4 - gumowa osłonka amortyzatora
5 - odbój
6 - plastikowa końcówka odboju - nowa powinna być w kpl z odbojem, jak nie ma i odbój do niej nie pasuje, to wywalamy ją i zakąłdamy nowy odbój bez niej.
7 - dekiel trzymający górną część sprężyny !UWAGA! tym na rys czerwonym cypelkiem przy montażu ustawiamy go w kietunku zewnętrznym auta!
8 - Gumowa końcówka
9 - wstrętna nakrętka nie dająca sie odkręcić :evil: zastępujemy taką samą lub inną + duża podkładka
10 - nadwozie auta
11 - kielich?
12 - górna nakrętka
13 - plastikowa osłonka gniazda imbusa.

Krok6:

Zakładamy odbój, jak nie chce wleźć to wnętrze można smarem przejechać, potem sprężyna, dekiel i gumka.
Skręcamy amortyzator, trzymając imbusem i dokręcając nakrętkę


Krok7:


Wkładamy kolumnę do auta, zakładamy kielich, nakrętkę, trzymając imbusem tłoczysko, dół wkładamy na zwrotnice i wsadzamy śruby, dokręcamy górną nakrętkę.

Śruby w zwrotnicy, dokręcamy z momentem 75Nm, zakładamy przewód hamulcowy, zakładamy koło, stawiamy auto na kołach, dociągamy górną nakrętkę z momentem 65Nm

Krok8:
To samo z drugiej strony, jedziemy na zbieżność - w moim przypadku była ok i cieszymy się dobrą amortyzacją 0)

[ Dodano: 15 Wrz 2007 02:26 ]
Jeszcze jedno - przy rozprężaniu sprężyny uważać, żeby dobrze się w podstawce na dole rozmieściła - jest wytłoczenie w miejscu gdzie ma być jej koniec :!:

[ Dodano: 19 Wrz 2009 01:31 ]
Dorzucam kilka fotek poglądowych :>

Image
Image
Image

_________________
Fiat Punto Evo 1,4 16V Multiair 99kW & Ford Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Ford Fiesta V 1,25 55kW | Fiat Tipo 1,4 16V 70kW
Był: Fiat Punto II 1,2 8V 44kW
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo
Image <- Ford Fiesta VII fl 1,0 Ecoboost
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 

 
 Post #814603 Wysłany: 08 Lis 2016, 22:14; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 11 Sie 2016,
Posty: 194
Pomógł: 1
Właśnie zmierzam na parking z zakupionymi do wymiany sprężyn kolumny Mc Phersona kluczami (na razie tłumiki zostają stare) i chciałbym dodać, że w moim PIIFL na samej górze nie ma nakrętki 15 ani 17, ale 19 mm. Może to być przydatna informacja dla kogoś takiego jak ja, kto nie dysponuje całym kompletem kluczy tego typu - giętych vel odgiętych.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #820797 Wysłany: 14 Mar 2017, 19:34; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 24 Cze 2016,
Posty: 31
Witam, po wymianie amortyzatorów z przodu wymieniłem także osłony i odboje
Wcześniej one wyglądały tak
Image

a teraz są one zakończone takim plastikowym "za przeproszeniem" gównem.

Image
Po złożeniu i przejażdżce na garbie przy wjeżdzaniu i zjeżdzaniu z niego stuka niemiłosiernie, wcześniej niczego takiego nie było więc obstawiam właśnie te cholerne odbojniki plastikowe

Można zdjąć ten plastik czy muszę kupić takie jak na zdjęciu wyżej? Ja odbój mam ruchomy, rusza się w tym gnieździe góra dół jakiś centymetr lub dwa u znajomego sprawdzałem to trzyma się sztywno. W czym problem?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #824078 Wysłany: 27 Maj 2017, 22:30; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 11 Sie 2016,
Posty: 194
Pomógł: 1
Wydaje mi się, że u mnie był (i jest) taki zestaw jak na dole, właśnie z plastikiem i żółtawym odbojnikiem i nic nie stukało przed wymianą sprężyn, ani po. Wg. mnie albo źle dobrane odbojniki, albo amortyzatory... Tam nie powinno być żadnego luzu.
Udało się wyjaśnić sprawę?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #824315 Wysłany: 03 Cze 2017, 10:00; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 24 Cze 2016,
Posty: 31
Amortyzatory dobre Kayaba, znalazłem źródło stukania, wydygane poduszki amortyzatorów i luzy na łożyskach, czeka mnie wymiana.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #832564 Wysłany: 28 Gru 2017, 23:34; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Sympatyk kropek

Imię: dracus
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 15 Gru 2017,
Posty: 24
czy ktoś może mi podac numer tej poduszki z lozyskiem bo musze kupic prawa strone? nie wiem czy poduszka była tez osobno czy razem z lozyskiem tylko dostepna?

zebym nie kupił zle do punto 2 z 01"roku 1.2 8v

proszę o pomoc

[ Dodano: 28 Gru 2017, 22:34 ]

czy ktoś może mi podac numer tej poduszki z lozyskiem bo musze kupic prawa strone? nie wiem czy poduszka była tez osobno czy razem z lozyskiem tylko dostepna?

zebym nie kupił zle do punto 2 z 01"roku 1.2 8v

proszę o pomoc


Góra
 Profil  
 
 
 Post #832565 Wysłany: 28 Gru 2017, 23:37; 
 Temat postu: Re: [ IIFL ] Wymiana przednich amortyzatorów.
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 25 Maj 2008,
Posty: 13792
Pomógł: 106
Sprawdzałeś w ePER po VINie?

_________________
Image
PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 89 000 km GRIGIO STEEL
Gorąca Szesnastka Club


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO