You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 21:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #544391 Wysłany: 04 Lut 2012, 20:20; 
 Temat postu: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 90KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Energy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SB / KR
Rejestracja: 27 Lut 2011,
Posty: 71
Pomógł: 1
Szybciutki manual jak wymienić cięgno zmiany biegów w 6. biegowej skrzyni w silniku 1.3 MJ 90KM. Podejrzewam, że przy innych skrzyniach i silnikach operacja wygląda bardzo podobnie, ale gwarancji nie daję 8)

narzędzia potrzebne do wymiany:

śrubokręt płaski x2 i krzyżak (płaski najlepiej dość długi)
klucz 10mm
klucz (chyba 13mm)
2 podnośniki samochodowe (chyba, że macie dostęp do kanału to nie trzeba podnośników)
druga osoba może być przydatna, ale nie jest konieczna

pierwsza czynność to wyjęcie akumulatora. Najpierw odkręcamy śrubę (chyba 13), która trzyma pas, następnie odkręcamy dwie małe śrubki, odpinamy jedną klemę, drugą odkręcamy dziesiątką i akumulator jest wolny.

Załącznik:


Załącznik:



Odkręcamy podstawę akumulatora: blokada pozycji akumulatora na zatrzaskach - wystarczy podważyć śrubokrętem

Załącznik:



i trzy śruby.

Załącznik:



Następnie odpinamy linkę, która przymocowana jest na (chyba to się tak nazywa) zawiasie kulkowym - niebieskie kółko. Tutaj przyda się długi płaski śrubokręt.

Załącznik:



Od strony komory silnika wszystko gotowe.

Teraz podnosimy samochód z jednej strony na dwóch podnośnikach (jeśli nie mamy kanału oczywiście :) ). Wchodzimy pod samochód i bezpośrednio pod lewarkiem zmiany biegów mamy taką oto osłonę:

Załącznik:



odpinamy zaczepy płaskim śrubokrętem, tylko delikatnie, aby nic nie połamać (a o to nie trudno :( )

Załącznik:


Załącznik:



i oczom naszym ukazuje się taki oto widok

Załącznik:



tutaj odpinamy linkę połączoną z mechanizmem lewarka takim samym sposobem jak na drugim końcu w komorze silnika, płaski śrubokręt i po sprawie. Przy wyjściu linki z tego "pudełka" musimy uporać się z zatrzaskiem. Najlepiej z zewnętrznej strony (fot. 2 poniżej) podważać delikatnie jednocześnie od wewnętrznej (fot. 1 poniżej) naciskając na zatrzaski. Plastiki jest dosyć twardy, ale tutaj raczej nie ma go jak połamać, zatrzaski są cztery, odpinamy je po kolei jednocześnie delikatnie wysuwając całość ruchami obrotowymi.

Załącznik:


Załącznik:



Idąc w kierunku komory silnika wypinamy linkę z zatrzasku

Załącznik:



Gdy linka uwolniona jest z obu stron i ze wszystkich zatrzasków wypychamy do góry pierścień trzymający cięgno.

Załącznik:



I to wszystko :E

Montaż nowej linki przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu należy jeszcze ustalić odpowiednią długość linki. Cięgno posiada system regulacji długości umieszczony zaraz przed miejscem przyłączenia do skrzyni biegów w komorze silnika. Aby zwolnić blokadę odciągamy dźwignię 1 i naciskamy 2 następnie blokujemy puszczając 1. Teraz linka może wydłużać się i skracać. Metodą prób i błędów należy ustalić jaka długość jest odpowiednia. Można przed montażem porównać nową linkę ze starą i zobaczyć jaka długość była odpowiednia do tej pory, ale jeśli przy nowej lince coś się zmieni nie ma problemu z ustawieniem długości już po założeniu.

Załącznik:



Z tak założoną i wyregulowaną linką CIESZYMY SIĘ Z JAZDY nawet przy temperaturze -25*C albo i niższej :E

w razie jakichkolwiek pytań służę pomocą. powodzenia :!:

_________________
Image

mój kropek :) topic29400.html


Góra
 Profil  
 

 
 Post #712742 Wysłany: 25 Sty 2014, 16:05; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Karol
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Ostrołęka
Rejestracja: 04 Lis 2013,
Posty: 10
jak sobie poradziłeś z tłumikiem? u mnie bardzo przeszkadza i bez kanałka raczej się nie obejdzie.

Cytuj:
Przy wyjściu linki z tego "pudełka" musimy uporać się z zatrzaskiem. Najlepiej z zewnętrznej strony (fot. 2 poniżej) podważać delikatnie jednocześnie od wewnętrznej (fot. 1 poniżej) naciskając na zatrzaski
strasznie ciężko jest odpiąć te zatrzaski, ma ktoś na to jakiś łatwiejszy sposób?

_________________
now: grande punto 1.9 130km :D
before: punto II 1.2 60km


diagnostyka komputerowa wszystkich modeli aut marki FIAT/ALFA ROMEO/LANCIA
(okolice Ostrołęka i Łomża)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #784355 Wysłany: 13 Wrz 2015, 10:07; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 26 Cze 2011,
Posty: 465
Pomógł: 5
Mam pytanie ponieważ i mnie dopadła prawdopodobnie zerwana linka. Sprawdziłem wg manuala powyżej i przy skrzyni biegów mam tylko jedną linkę (GP 1.4 8v) a od drążka wychodzą dwie, gdzie jest ulokowana druga?

_________________
Grande Punto 1.4 Active 5D 2007 LPG z dołożonym:
- fabrycznym radiem Blaupunkt z podpiętą linią CAN, której fabrycznie nie było :)
- tempomatem
- sterowaniem radiem z kierownicy

Mam pełną legalną wersję MULTIECUSCAN 4.5 -służę BEZPŁATNĄ pomocą.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #784438 Wysłany: 14 Wrz 2015, 19:12; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Fiat Tipo II
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Pyrlandia/PO
Rejestracja: 31 Lip 2008,
Posty: 3527
Pomógł: 22
taki--jeden, a nie wypięła ci się z mocowania przy skrzyni biegów?

_________________
Kto szybko jeździ... tego wolno niosą.
FFP Assistance
Było >>>Punto II ELX 1,2 8v 2000+LPG BRC SQ24<<< 2008-2014
Było >>>Punto EVO 1.4 8v 2010+LPG BRC SQ24.11<<< 2014-2019
Jest >>>Fiat Tipo Sedan 1,4 16v 2016+LPG BRC SQ32<<< 2019-...

Image<Fiat Punto Evo 1,4 8v
Image<Fiat Tipo Sedan 1,4 16v


Góra
 Profil  
 
 
 Post #784440 Wysłany: 14 Wrz 2015, 19:36; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 26 Cze 2011,
Posty: 465
Pomógł: 5
Już mniejsza z tym bo kupiłem dwie nowe linki i mechanik mi to wymieni, ale tą z tym klipsem do regulacji długości widziałem i była na miejscu a z wątku o przeciekającym wybieraku zobaczyłem gdzie jest druga linka i ona wg mnie też na miejscu była, pewnie urwała się/spadła pod spodem auta. Dam znać w środę.

_________________
Grande Punto 1.4 Active 5D 2007 LPG z dołożonym:
- fabrycznym radiem Blaupunkt z podpiętą linią CAN, której fabrycznie nie było :)
- tempomatem
- sterowaniem radiem z kierownicy

Mam pełną legalną wersję MULTIECUSCAN 4.5 -służę BEZPŁATNĄ pomocą.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #813447 Wysłany: 18 Paź 2016, 22:10; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Zbyszek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2016,
Posty: 20
Witam
Od tygodnia jestem posiadaczem Grande Punto.
Zauważyłem odrazu, że biegi wchodzą dość ciężko. Poprzedni właściciel twierdził, że sprzęgło jest już słabe, ale biegi wchodzą z oporem również przy wyłączonym silniku.
Czy to może być wina linki? Jak tak to czy jest ryzyko, że się urwie? Jeśli urwie się jedna, to część biegów będzie chodzić? Pytam, bo w weekend czeka mnie trasa i nie zdążę chyba tego naprawić przed nią... :(


Góra
 Profil  
 
 
 Post #813450 Wysłany: 18 Paź 2016, 22:27; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Active
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 26 Cze 2011,
Posty: 465
Pomógł: 5
zibi201 napisał(a):
Witam
Od tygodnia jestem posiadaczem Grande Punto.
Zauważyłem odrazu, że biegi wchodzą dość ciężko. Poprzedni właściciel twierdził, że sprzęgło jest już słabe, ale biegi wchodzą z oporem również przy wyłączonym silniku.
Czy to może być wina linki? Jak tak to czy jest ryzyko, że się urwie? Jeśli urwie się jedna, to część biegów będzie chodzić? Pytam, bo w weekend czeka mnie trasa i nie zdążę chyba tego naprawić przed nią... :(


U mnie jak się urwała to został bieg taki jak był a lewarek zmiany biegów pomimo tego, że latał na wszystkie strony to nie zmieniał biegów w ogóle.

Co znaczy z oporem? U siebie widzę, że 1 i 2 wchodzą ciężko, 3 i 4 najłatwiej. Nie wiązałbym tego ze stanem linek.

_________________
Grande Punto 1.4 Active 5D 2007 LPG z dołożonym:
- fabrycznym radiem Blaupunkt z podpiętą linią CAN, której fabrycznie nie było :)
- tempomatem
- sterowaniem radiem z kierownicy

Mam pełną legalną wersję MULTIECUSCAN 4.5 -służę BEZPŁATNĄ pomocą.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #813452 Wysłany: 18 Paź 2016, 22:37; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Zbyszek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2016,
Posty: 20
Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale 3 i 4 jakby "haczą" przy wchodzeniu, trzeba użyć trochę więcej siły żeby weszły. Czuję opór. W moich poprzednich autach nie czułem takiego oporu przy wrzucaniu biegów. Jest na tym forum temat o smarowaniu linek, warto spróbować? Sprawdzę jeszcze stan oleju, ale auto było 10tys. km temu na przeglądzie w ASO, więc chyba powinni sprawdzić?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #817271 Wysłany: 05 Sty 2017, 12:06; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.3 90KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 13 Lut 2014,
Posty: 21
sMart świetnie to opisałeś krok po kroku, ale sam się chyba tego nie podejmę.

Otóż wszystko wskazuje na to, że i ja będę musiał wymienić linkę w swoim kropku 1.3 90KM, ale czy na pewno?

Od pewnego czasu mam problem z biegami, tzn. gdy temperatura spada poniżej 0 to blokują mi się biegi - tylko 1 i 2 wchodzą OK.
Nie ma możliwości manewrowania lewarkiem na boki, by zmienić bieg.
Początkowo wyczytałem na forum (topic21646.html), że może to być spowodowane olejem w skrzyni biegów, że mógł zrobić się "masłowaty", więc go wymieniłem aż do pierwszego mrozu (-10).
Sytuacja jak przed wymianą - 1 i 2 OK i brak możliwości zmiany na inny bieg.

Czy faktycznie wymiana linki pomoże?
Czy ktoś z forumowiczów byłby w stanie mi z tym pomóc, ewentualnie namiar na sprawdzonego mechanika?

Pozdrawiam :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #832074 Wysłany: 13 Gru 2017, 21:59; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Zbyszek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2016,
Posty: 20
Czy ktoś z Was może regulował lub wymieniał te linki w ASO ? Jaki może być koszt?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859931 Wysłany: 21 Lut 2023, 04:53; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 511
Pomógł: 8
Problemy ze zmianą biegów naprawiamy w następującej kolejności (poza oczywistością jak skorodowane, zerwane "linki"):
- wszystkie mocowania/łapy/poduchy zespołu silnik-skrzynia (czy nie są stare, zmęczone, popękane),
- stan wybieraka (szczególnie patrz benzyniaki i regeneracja cieknącego wybieraka i nieszczęsny kołeczek fi.4),
- stan skrzyni (masz zużytą skrzynię, jak np. lewarek lata, choćby "tylko" na 5 biegu, a powyżej 100 km/h jest głośno),
- dopiero na końcu poziom i kondycja oleju,
- na samym końcu "linki" (to nie są przerzutki w rowerze, cięgna również pchają dźwigienki wybieraka), ich stan oraz procedura regulacji (obraca się dźwignię w pozycję serwisową, na YouTube są filmiki).

Wszyscy (99%) zaczynają dokładnie od końca (cudują z olejami i na forach są zachwyty jak to rzekomo pomogło - ściemniają, samych siebie).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861067 Wysłany: 10 Paź 2023, 17:10; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
Co do oleju to wiadomo, że jego wymiana nie naprawi uszkodzonej skrzyni, ale jeśli będzie wymieniany profilaktycznie, w sprawnej skrzyni, to może przedłużyć jej żywotność.
A jeśli olej jest mocno zużyty to po wymianie na świeży myślę, że jakąś różnice można odczuć, więc może dlatego piszą, że wymiana pomogła, bo jakaś różnica jest, choć skrzynia nadal nie jest w pełni sprawna.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861071 Wysłany: 10 Paź 2023, 19:23; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 07 Maj 2020,
Posty: 82
Pomógł: 6
Olej jest szybki do sprawdzenia, a że wielu kierowców ma kompletnie wywalone na auto dopóki się nie zepsuje, to często w skrzyni siedzi olej który powinien być już 2 razy wymieniony. Jak jeszcze jest na minimum to już sukces. Zresztą podobna historia z płynami hamulcowymi/sprzęgła czy wspomagania.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861072 Wysłany: 10 Paź 2023, 20:06; 
 Temat postu: Re: wymiana linki (cięgna) zmiany biegów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 511
Pomógł: 8
Do znudzenia można powtarzać: jak dbasz, tak masz.
Ale do większości nie trafia. Samochody są ujeżdżane na śmierć. Traktowane jak gadżety RTV/AGD (a tak nie wolno).
Dopiero jak się coś rozpada, hałasuje, nie działa, to ratunku pomocy, zepsuło "się samo" (i każde forum zasrane w połowie takimi wątkami).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO