You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 23 Kwi 2024, 20:47

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 47 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 
 Post #562404 Wysłany: 22 Mar 2012, 21:17; 
 Temat postu: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Mariusz
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 16 Kwi 2010,
Posty: 234
Witam
posiadam Punto 1.2 60KM LPG ostatnio regulowałem zawory 40k km temu. Co ile należy je regulować i jakie są objawy źle wyregulowanych? Jakie są konsekwencje jazdy z rozregulowanymi. Czy są jakieś czynności które warto zrobić przy regulacji np. wymienić uszczelniacze zaworowe?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #570926 Wysłany: 13 Kwi 2012, 23:07; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Piotr
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Sosnowiec
Rejestracja: 23 Gru 2011,
Posty: 470
Pomógł: 4
Zbyt duże luzy skracają czas otwarcia zaworów co powoduje gorsze napełnianie cylindrów i ich opróżnianie, a zbyt małe po rozgrzaniu mogą spowodowac powyginanie zaworów :E Do tego spadają osiągi. O ile w pierwszym przypadku tylko głośniej chodzi silnik o tyle w drugim może dojśc do remontu głowicy.

_________________
Było topic37123.html
Jest topic50280.html

Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #571055 Wysłany: 14 Kwi 2012, 15:18; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
kryminal napisał(a):
O ile w pierwszym przypadku tylko głośniej chodzi silnik


Nie zgadzam się z tym absolutnie.
Regulowałem niedawno, czyli po jakiś 68tys. , wszystkie ssące miały identycznych rozmiarów zbyt duży luz ( wydechowe dwa ), ustawiłem wszystkie w górnej granicy, czyli z tego co pamiętam ssące 0,2 a wydechowe 0,4 ( tylko 2 wydechowe musiałem dać bodajże 0,43 bo płytek takich jakbym chciał nie było ) i wg. mnie poprawa jest znaczna, o wiele lepsza praca na niskich obrotach, dużo lepiej kręci do 3tys ( wyżej nie jeżdżę to nie wiem jak dalej :D ) i nieco zmieniony dźwięk na wolnych obrotach i w granicach 900-1500 na taki lekko metaliczny pomruk.
To po wnikliwych obserwacjach :D

Tak, że nie zgodzę się z tym że tylko głośniej chodzi.

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #571256 Wysłany: 14 Kwi 2012, 22:48; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Piotr
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Sosnowiec
Rejestracja: 23 Gru 2011,
Posty: 470
Pomógł: 4
no tak ;) nie dopisałem :) więc przepraszam wszystkich za zaistniały błąd :)

_________________
Było topic37123.html
Jest topic50280.html

Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #571291 Wysłany: 15 Kwi 2012, 01:12; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
http://fiatpunto.com.pl/topic32674.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #610162 Wysłany: 07 Wrz 2012, 11:58; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Rybnik
Rejestracja: 10 Sty 2008,
Posty: 637
Ja w następnym tygodniu oddaję auto do ASO na regulację zaworów. Już przy zakupie było je słychać ale wcześniej nie miałem okazji. Przebieg to 169tyś i wątpię, że poprzedni właściciel kiedykolwiek je regulował, a po wymianie oleju klekotanie wzrosło :| Ale tak samo miałem w P1

_________________
Stilo 1.9 JTD 80KM 2004

Grande Punto 2009 1.4 77KM Dynamic


Góra
 Profil  
 
 
 Post #610217 Wysłany: 07 Wrz 2012, 16:23; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Mariusz
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Van
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Konstancin-Jeziorna
Rejestracja: 11 Mar 2009,
Posty: 1772
Pomógł: 13
Może zamiast na zawory to wyślij do jakiegoś fachowca na regenerację głowicy?
Przy 200tysiącach miałem już powyrabiane prowadnice zaworów...

_________________
210000km Mój czarno-biały kropas - ostatnia zmiana 15.06.2013
A ja mam filtr paliwa w 1.2 8V
http://biuro-ekspert.com/ ||Sirio Snake 27 + TTI TCB-771


Góra
 Profil  
 
 
 Post #611093 Wysłany: 11 Wrz 2012, 10:28; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Rybnik
Rejestracja: 10 Sty 2008,
Posty: 637
mariuz, auto wróciło z regulacji zaworów i poprawa w działaniu silnika jest zdecydowana, no i spalanie spadło o prawie 2 litry na setkę. Na razie jeżdżę i zobaczę co się będzie dalej działo :)

_________________
Stilo 1.9 JTD 80KM 2004

Grande Punto 2009 1.4 77KM Dynamic


Góra
 Profil  
 
 
 Post #611728 Wysłany: 13 Wrz 2012, 15:21; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Mateusz
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Rejestracja: 17 Sty 2012,
Posty: 49
czesc, ile mniej wiecej moze kosztowac taka regulacja z wymiana uszczelki??

_________________
topic33706.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #611736 Wysłany: 13 Wrz 2012, 16:05; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Rybnik
Rejestracja: 10 Sty 2008,
Posty: 637
Ja zapłaciłem w ASO za regulacje, uszczelkę i 7 płytek 223zł

_________________
Stilo 1.9 JTD 80KM 2004

Grande Punto 2009 1.4 77KM Dynamic


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617935 Wysłany: 08 Paź 2012, 11:51; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
lioton napisał(a):
kryminal napisał(a):
O ile w pierwszym przypadku tylko głośniej chodzi silnik


Nie zgadzam się z tym absolutnie.
Regulowałem niedawno, czyli po jakiś 68tys. , wszystkie ssące miały identycznych rozmiarów zbyt duży luz ( wydechowe dwa ), ustawiłem wszystkie w górnej granicy, czyli z tego co pamiętam ssące 0,2 a wydechowe 0,4 ( tylko 2 wydechowe musiałem dać bodajże 0,43 bo płytek takich jakbym chciał nie było ) i wg. mnie poprawa jest znaczna, o wiele lepsza praca na niskich obrotach, dużo lepiej kręci do 3tys ( wyżej nie jeżdżę to nie wiem jak dalej :D ) i nieco zmieniony dźwięk na wolnych obrotach i w granicach 900-1500 na taki lekko metaliczny pomruk.
To po wnikliwych obserwacjach :D

Tak, że nie zgodzę się z tym że tylko głośniej chodzi.


Nie wydawalo ci sie podejrzane ze po 68 tys rozregulowaly ci sie wszystkie ssace i w dodatku powiekszyly? 68k to IMHO to dosc maly przebieg do regulacji.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617952 Wysłany: 08 Paź 2012, 14:51; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Rolce napisał(a):
Nie wydawalo ci sie podejrzane ze po 68 tys rozregulowaly ci sie wszystkie ssace i w dodatku powiekszyly? 68k to IMHO to dosc maly przebieg do regulacji.


Po pierwsze zalecenia są co 40kkm i to akurat uważam za słuszne.
Po drugie to dobrze że się rozregulowały 8) o tę samą wartość.
Po trzecie :
Rolce napisał(a):
i w dodatku powiekszyly?

:?
Jak powiększyły, był luz 0,35 na każdym ssącym a powinien być 0,2-0,3 więc jak powęszyły :|
Chyba nie wyobrażasz sobie że z czasem przybędzie materiału na płytkach i będą rosnąć :mrgreen:

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618027 Wysłany: 08 Paź 2012, 19:17; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Cytuj:
Jak powiększyły, był luz 0,35 na każdym ssącym a powinien być 0,2-0,3 więc jak powęszyły
Chyba nie wyobrażasz sobie że z czasem przybędzie materiału na płytkach i będą rosnąć


plytki sie scieraja ale bardzo nieznacznie,
(ja mam przebieg ponad 150 000 km i pierwszy raz robilem regulacje,
miedzy innymi dlatego ze wczesniej nikogo to nie obchodzilo,
wszystkie plytki byly tego samego producenta (wiec wynika z tego ze sa fabryczne) i starte okolo 15 mikronow, porownujac z wartosciami nominalnymi na nadruku)

Luzy zaworowe podczas eksploatacji zawsze się zmniejszają. Gniazdo zaworowe podczas eksploatacji ugniata się czyli zawór siada głębiej w gnieździe i tym samym luz zaworowy się zmniejsza. Dzieje się to tak przez ciągłe uderzanie zaworu w gniazdo. Nie może być odwrotnie. Po to by był większy luz, zawór lub gniazdo musiałoby w jakiś cudowny sposób narastać. Luzy mogą się zwiększyć tylko wtedy gdy źle jest dokręcona śruba regulacyjna albo dostanie się jakiś nagar między zawór i gniazdo,ale wtedy to już trzeba docierać lub szlifować zawory.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618055 Wysłany: 08 Paź 2012, 20:17; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Copy-wklej :E -> http://www.accordklubpolska.pl/printvie ... 58&start=0
Gniazdo nie może być wykonane z materiału takiego, że zawór w nim "siada".

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618096 Wysłany: 08 Paź 2012, 21:51; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Cytuj:
Gniazdo nie może być wykonane z materiału takiego, że zawór w nim "siada".


Podobnie jest z plytka regulacyjna ktora sie nie sciera :mrgreen:

A tak na powaznie to gniazda i zawory czy plytki sa wykonane ze stali stopowych.
Wiadomo ze sa kute, hartowane, naweglane itp itd aby zwiekszych ich wytrzymalosc,
jednak mimo wszystko silniki pracuja w trudnych warunkach i dlugo wiec sie musza sie z czasem zuzywac.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618101 Wysłany: 08 Paź 2012, 22:04; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: ELX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Częstochowa
Rejestracja: 09 Gru 2010,
Posty: 345
Pomógł: 1
co do zaworów
http://punto.org.pl/zrobtosam/model176czylimk1/29

_________________
Było: Fiat BRAVA 1.9JTD 2000r 105 KM
http://bbtp.pl/topics71/brava-19-jtd-105-km-vt26621.htm
http://www.youtube.com/watch?v=2FB1jjn9NHI
Fiat PUNTO 1.2 1995r 73KM + 1 KM, czyli osioł za kierownicą :D
topic35760.html

Jest : Fiat Punto 1.1 LPG 1997 55 KM, wersja S (lekko doposażona); temat w niedługim czasie założę
Jest : Skoda Fabia 1.4 LPG 2001, wersja goła(na wiosnę trochę doposażę)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618207 Wysłany: 09 Paź 2012, 13:03; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
tu dokladniej opisalem jak to sie robi i nie trzeba pomocy drugiej osoby.
http://fiatpunto.com.pl/topic32674.html
jedyne roznice moga sie pojawic w wartosciach luzow w zaleznosci od silnika i walka


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658265 Wysłany: 08 Kwi 2013, 09:36; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntomaniak

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 16 Lut 2013,
Posty: 51
koledzy mam 95 tys. km przebiegu, podejrzewam, że nikt przedtem nie regulował zaworów a chyba warto się tym zainteresować. Regulacją będzie robił mi znajomy mechanik, co muszę od razu na pewno kupić bo będzie potrzebne? uszczelka i płytki? w jakiej ilości płytki i ile powinno to kosztować bez przepłacania za coś markowego?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658369 Wysłany: 08 Kwi 2013, 18:20; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Ano warto warto :wink:
Uszczelka pokrywy zaworów, simering i wałka ( jak cieknie, to nie jest konieczne ), płytki i w sumie tyle.
W jakiej ilości płytki to się dowiesz jak pomierzysz :D może będzie można poprzekładać.
Płytki to jak w ogóle kupisz poza ASO to będzie dobrze :wink: kosztują tak po 1zł za jedną mniej więcej ( poza Aso ), firma bez znaczenia, ja kupiłem jakieś Febi.

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658402 Wysłany: 08 Kwi 2013, 19:06; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntomaniak

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 16 Lut 2013,
Posty: 51
a to gdzie te elementy kupić skoro to taka egzotyka :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658525 Wysłany: 08 Kwi 2013, 22:49; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Pytaj po sklepach i sklepikach :mrgreen:
Ja pytałem w ad to nie mieli, kazali mi do aso isc, w jc na zamówienie, za dwa dni, w jednym sklepiku nie mieli, w drugim wreszczcie mieli, na zamowienie na drugi dzien.
Ogolnie nie jest tak najgorzej, jak sie nie pali ale towar raczej niszowy.

Oczywiscie mówie o płytkach, reszte to kupisz wszędzie.

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658958 Wysłany: 10 Kwi 2013, 20:06; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podlaskie [B]
Rejestracja: 14 Cze 2012,
Posty: 30
Byłem ostatnio na regulacji w ASO. Ciekło mocno z pod uszczelki pokrywy zaworów i z oringu cewki więc przy okazji zrobiłem regulację. Przebieg 120tyś.
Pan który regulował powiedział od razu że raczej nie będzie potrzeby tego robić i z tą regulacją to tak trochę naciąganie. Po operacji okazało się że luzy były minimalne i nie było potrzeby regulacji ale ,,klient nasz Pan". Koszt to robocizna 90zł + uszczelka 30zł. Oring to dodatkowe 60zł.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #659686 Wysłany: 13 Kwi 2013, 11:03; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
mancyk napisał(a):
Pan który regulował powiedział od razu że raczej nie będzie potrzeby tego robić i z tą regulacją to tak trochę naciąganie.


:lol:

mancyk napisał(a):
Koszt to robocizna 90zł + uszczelka 30zł. Oring to dodatkowe 60zł.


mancyk, aleś przepłacił, samemu to nic trudnego a zapłacił byś za materiały 30-35zł

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #744181 Wysłany: 21 Wrz 2014, 20:03; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntoświr

Imię: Marek
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 09 Maj 2013,
Posty: 273
Pomógł: 3
Dziś 5godzin spędziłem przy aucie; pomierzyłem zawory bo strasznie mi klekocze i w końcu zebrałem się na rozbiórkę bo boję się że to klekotanie mu szkodzi.

Wyniki przedstawiają się następująco:

1: 0,50 płytka-4,07
2: 0,45 p-4,12
3: 0,50 p-4,25
4: 0,35 p-4,15
5: 0,50 p-4,12
6: 0,45 p-4,15
7: 0,40 p-4,20
8: 0,50 p-4,07

Pomiar wpisany z listka który ciężko wchodził (na zasadzie wchodzi przykładowo 0,40 a 0,45 z oporem to wpisuję 0,45)

Proszę powiedzcie które są do wymiany i jakie wartości płytek do których dokupić?

Niby są w internecie i książkach wartości ale już się dokopałem do 3 różnych no i przez to zgłupiałem, nie wiem jakie powinny być prawidłowe.

Oraz ma ktoś może jakiś schemat/foto tego narzędzia fiatowskiego do wciskania szklanek? Bo 2 śrubokręty wykonują robotę ale nerwy strasznie na tym cierpią..

_________________
Nie chciałem golfika, nie chciałem seata, musiał być Punto. Kropka, i nie ma bata..!


Góra
 Profil  
 
 
 Post #744189 Wysłany: 21 Wrz 2014, 20:38; 
 Temat postu: Re: Regulacja zaworów
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Wojtek
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Rejestracja: 13 Sie 2014,
Posty: 69
Prawidłowe luzy w 1.2 8v - ssące 0,2-0,3 wydechowe - 0,4-0,5.
Czyli:
Luz mierzony szczelinomierzem + grubość płytki - luz nominalny = płytka do prawidłowego luzu

Wyliczone juz płytki:
1. 4.12
2. 4.32
3. 4.3
4. 4.25
5. 4.37
6. 4.15
7. 4.35
8. 4.12


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 47 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO