Amortyzacja części przy naprawie kosztorysowej i bezgotówkowej.
Najlepsze byłoby takie ubezpieczenie AC, które gwarantowałoby naprawę uszkodzonego auta metodą bezgotówkową, a na dodatek przy zastosowaniu nowych części.
Panuje powszechny pogląd, że auta nowe, o dużej wartości, lepiej jest naprawiać bezgotówkowo, a starsze i tańsze samochody – gotówkowo. Dlaczego? Chodzi przede wszystkim o problem z amortyzacją części – istotny, gdy likwidujemy szkodę z AC. W takiej sytuacji, przed podjęciem decyzji o formie rozliczenia, należy koniecznie sprawdzić, co na temat likwidacji szkody z AC i amortyzacji zapisano w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) danego towarzystwa. Wiadomo, że części i podzespoły auta wraz z jego wiekiem i stopniem zużycia tracą na wartości, czyli amortyzują się. Amortyzacja dotyczy zarówno napraw kosztorysowych, jak i bezgotówkowych, jednak w przypadku tych drugich jest zazwyczaj dotkliwsza dla portfela kierowcy.
Amortyzacja przy naprawie bezgotówkowej. Jeśli kilkuletnie auto oddamy do naprawy w ASO, uszkodzone części zostaną wymienione na nowe i oryginalne. W przypadku rozliczenie bezgotówkowego właściciel będzie zobowiązany do pokrycia części kosztów. Amortyzacja w 5-letnim aucie może wynieść od 15% do nawet 45% - tę część kosztów naprawy w ASO właściciel będzie musiał pokryć z własnej kieszeni. Choć poszkodowani kierowcy oburzają się, że muszą „dokładać do naprawy”, działanie ubezpieczycieli jest zgodne z prawem. W myśl ustawy na odszkodowaniu nie można się wzbogacić, a skoro zamontowanie w kilkuletnim aucie nowych części podniosłoby wartość tego pojazdu, właściciel zyskałby na tym. Przeciwko takiej interpretacji ustawy występuje Rzecznik Ubezpieczonych. „Jeśli pojazd został uszkodzony nie z winy właściciela, to dlaczego ma on być podwójnie poszkodowany? Nie dość, że ma niesprawny samochód, to jeszcze musi płacić za jego naprawę” – argumentuje Rzecznik. A czasem ta dopłata jest bardzo wysoka.
Naprawa w warsztacie. Współpracujące z towarzystwami warsztaty naprawcze mogą stosować zarówno części oryginalne, jak i zamienniki. Jest to regulowane wewnętrznymi przepisami ubezpieczycieli albo też o rodzaju użytych części decyduje właściciel pojazdu. W opcji rozliczenia gotówkowego wypłacane odszkodowanie zostanie pomniejszone o procent amortyzacji części – ale jeśli kierowca zdecyduje się na zamontowanie zamienników, a to tego znajdzie warsztat, w którym stawki za roboczogodziny są niewygórowane – wypłacone odszkodowanie, nawet z potrąconą amortyzacją części, w całości pokryje koszt naprawy auta lub dopłata będzie stosunkowo niewielka.
Procent amortyzacji rośnie wraz z wiekiem auta. W przypadku nowych aut amortyzacja części jest niska – wynosi od 0% do 35%. Nawet gdy naprawa zostanie przeprowadzona w ASO w ramach rozliczenia bezgotówkowego, a więc przy użyciu nowych, oryginalnych części, i właściciel będzie musiał pokryć część kosztów, z punktu widzenia dbałości o stan techniczny auta – jest to opłacalne. Natomiast amortyzacja części w autach ośmioletnich zazwyczaj wynosi już 50-55%. Rekordowo wysoką amortyzację (70%) stosuje TU Concordia przy likwidacji szkód samochodów starszych niż 10-letnie. Oczywiście, przy zawieraniu ubezpieczenia AC można wykupić opcję, dzięki której w momencie wypłaty odszkodowania nie zostanie uwzględnione zużycie części – ale wówczas wzrośnie składka za polisę. Gdy szkoda jest likwidowana z OC sprawcy, problem z amortyzacją części teoretycznie nie powinien się pojawić. Według orzeczeń Sądu Najwyższego do naprawy pojazdu powinny być użyte części nowe, a poszkodowanego nie można obciążyć kosztami naprawy, nawet jeśli w jej wyniku wartość auta będzie wyższa niż przed wypadkiem.
Przykładowy skaźnik amortyzacji części przy szkodach częściowych w AC.
PZU: Do do 3 lat 15%, Od 3 do 5 lat 25%, Od 5 do 8 lat 35%, Od 8 do 10 lat 50%.
Hestia: Do 3 lat 15%, Od 3 do 4 lat 20%, Od 4 do 5 lat 30%, Od 5 do 6 lat 40%, Od 6 do 7 lat 45%, Od 7 do 8 lat 50%, Od 8 do 10 lat 55%.
Liberty Direct: Do 3 lat 15%, Od 3 do 5 lat 30%, Od 5 do 8 lat 40%, Od 8 do 10 lat 50%.
HDI: Do 5 lat 0%, Od 5 do 8 lat 20%, Od 8 do 10 lat 25%.
Warta: Do roku 0%, Od 1 roku do 2 lat 10%, Od 2 do 3 lat 25%, Od 3 do 5 lat 35%, Od 5 do 8 lat 45%, Od 8 do 10 lat 50%.
- źródło: auto-swiat
_________________
 Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|