You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 19 Kwi 2024, 04:37

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #590417 Wysłany: 25 Lip 2013, 21:27; 
 Temat postu: Wady prawne aut używanych
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Wady prawne aut używanych


Sprawne auto, a jeździć nie wolno. Przez wady prawne całkiem dobry samochód bywa pozbawiony wartości. Sprawdzamy, jak je usunąć.

Lśniący i piękny samochód wystawiony w ogłoszeniu za cenę złomu. Na końcu drobnym drukiem dopisano: bez prawa do rejestracji. W tej sytuacji nawet najlepsze auto staje się nic nie warte, bo nie da się nim legalnie jeździć. Niektóre problemy z dokumentami da się rozwiązać przy odrobinie dobrej woli pracowników wydziału komunikacji, inne sprawiają, że pojazd może służyć co najwyżej jako ozdoba ogródka.
Przez lata pracownicy wydziałów komunikacji lekceważyli swoje obowiązki w wypełnianiu dowodów rejestracyjnych. W związku z tym dochodziło do pojawiania się licznych braków w dokumentacji.
Przykładem jest Toyota Corolla pani Dominiki: „samochód był kupiony w Polsce w 1991r przez moją babcię. Kiedy zmarła, a samochód chciałam przerejestrować na siebie, okazało się, że w dowód nie została wpisana dopuszczalna masa całkowita. Po wymianie pism z wydziałem komunikacji stanęło na tym, że musiałam pofatygować się na stację kontroli pojazdów i z własnej kieszeni zapłacić za błąd urzędnika”. Niestety, nie są to przypadki odosobnione.
Odmienną grupę problemów z dokumentami stanowią te, w których zawinił właściciel – zagubienie dowodu czy karty pojazdu lub pominięcie zgłoszenia instalacji gazowej. Każdy z nich ma jednak tę samą konsekwencję: w przypadku kontroli policyjnej stracić można dowód rejestracyjny. Dlatego zawsze przypominamy: auto z wadą dokumentacji można kupić tylko wtedy, gdy wcześniej dokładnie sprawdzi się, w jaki sposób ją usunąć i czy w ogóle jest to możliwe.


Nieczytelny numer nadwozia
Podczas badania technicznego diagnosta sprawdza przede wszystkim numer nadwozia nabity na podłodze lub ramie. W starszych autach bywa on nieczytelny. Wprawdzie diagnosta powinien postarać się go odczytać, ale najczęściej mówi „nie da się, nic nie widać” i zostawia właściciela z problemem. Jeśli zawiodą metody mechanicznego przywrócenia czytelności numeru (np. przez delikatne czyszczenie szczotką drucianą), pozostaje tylko kłopotliwa i trochę nieprzystająca do obecnych czasów procedura – o niej poniżej.
Rozwiązanie
Procedura nabijania nowego numeru nadwozia jest kłopotliwa i czasochłonna. Po negatywnym wyniku badania technicznego trzeba zgłosić się do rzeczoznawcy, który wyda zaświadczenie o konieczności nabicia nowego numeru. Potem konieczna jest wizyta w wydziale komunikacji, wydającym skierowanie do stacji kontroli pojazdów. Tam nabijany jest nowy numer. Tylko jak potem sprzedać auto z VIN-em nie mającym nic wspólnego z fabrycznym?

Niewłaściwy numer nadwozia
W starszych samochodach zdarzają się ewidentne błędy literowe w numerze nadwozia zapisanym w dowodzie rejestracyjnym, np. zamiast „FSM” - „FMS” lub za mała liczba znaków. Jeśli widać wyraźnie, że błąd jest wynikiem pomyłki, jego „naprostowanie” nie stanowi większego problemu. Niestety granica między ewidentnym błędem literowym a poważną różnicą na linii dokumenty – stan faktyczny jest cienka. Liczy się często dobra wola wydziału komunikacji.
Rozwiązanie
Najpierw należy podjechać na stację kontroli pojazdów, gdzie diagnosta dokona „spisu z natury” i wyda zaświadczenie o tym, że odczytano numer na nadwoziu w danym brzmieniu. Z tym zaświadczeniem trzeba udać się do wydziału komunikacji, który może dokonać adnotacji w dowodzie rejestracyjnym na trzeciej stronie, wpisując „prawidłowy numer nadwozia to ...” i przystawić pieczątkę.

Samochód wyrejestrowany
Jeśli samochód został wyrejestrowany wiele lat temu, zasadniczo jego ponowna rejestracja jest niemożliwa, nawet jeżeli wyrejestrowania dokonano w latach, gdy ponowna rejestracja była dopuszczalna. Jedynym wyjątkiem jest samochód zabytkowy, który można ponownie zarejestrować na bazie opinii rzeczoznawcy. Odmienną formą jest czasowe wycofanie z ruchu (do dwóch lat), dotyczące pojazdów do 3,5 tony, samochodów specjalnych i autobusów.
Rozwiązanie
jeśli samochód ma charakter zabytkowy, a został wyrejestrowany wiele lat temu, należy najpierw postarać się o opinię rzeczoznawcy o wartości historycznej danego pojazdu, a następnie zawieźć auto na badanie techniczne. Dokumenty i anulowany dowód rejestracyjny przedstawia się później w wydziale komunikacji, który nie może już odmówić rejestracji.

Brak OC i przeglądu
Nieraz spotykaliśmy się z błędną opinią, że w przypadku, gdy pojazd nie ma ubezpieczenia OC w momencie zakupu (np. od 3 lat), to nowy nabywca będzie musiał uregulować długi poprzedniego właściciela. Nieprawda. Wszystkie zobowiązania pozostają przy starym posiadaczu. Również za brak badania technicznego przez dłuższy czas nie ma żadnej kary. OC nie trzeba wykupować tylko wówczas, gdy kupiło się samochód historyczny, starszy niż 40 lat.
Rozwiązanie
Najprostsze z możliwych: jeżeli samochód nie ma OC, wystarczy wykupić je tego samego dnia, w którym zawarto umowę. Dobrze zatem dowiedzieć się, gdzie można to najszybciej zrobić w okolicy miejsca, w którym kupiło się samochód. Czasem przy jednodniowym spóźnieniu się, agenci ubezpieczeniowi „idą na rękę” i wystawiają dokument z wcześniejszą datą (jeśli od dawna korzysta się z ich usług).

Dowód zatrzymała policja
Policja zatrzymuje dowód rejestracyjny m.in. po wypadku lub kiedy stwierdzi zły stan techniczny pojazdu. Funkcjonariusz wydaje pokwitowanie na 7 dni – w tym czasie teoretycznie trzeba dokonać badania technicznego. Niektórzy jednak ze względu na stan techniczny samochodu decydują się sprzedać go nawet za niewielką sumę, a problemem obarczyć następnego właściciela. Rozwiązanie problemu wymaga sporo zachodu, na szczęście jednak nie jest kosztowne.
Rozwiązanie
Jeśli upłynęła ważność pokwitowania zatrzymania dowodu rejestracyjnego, auto trzeba zawieźć do stacji kontroli pojazdów na lawecie. Jeśli wynik badania jest pozytywny, diagnosta wydaje zaświadczenie – warto je skserować. Z dokumentem trzeba udać się do wydziału komunikacji. Jest jednak haczyk: sprzedający musi wypisać upoważnienie do odebrania dowodu z wydziału z wydziału komunikacji w jego imieniu.

Zastaw skarbowy
Problem szczególnie dotkliwy. Samochodu z zastawem skarbowym wpisanym do systemu w wydziale komunikacji nie da się w żadnym razie zarejestrować. Informacja o zastawie jest natychmiast wprowadzana do systemu wydziału komunikacji. Niestety przypadki, gdy sprzedający „zapomina” o tym wspomnieć, wcale nie są odosobnione. Istnieje możliwość sprawdzenia tego faktu w Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych po uiszczeniu opłaty w wysokości 20 zł.
Rozwiązanie
Obecność zastawu można sprawdzić w Centralnej Informacjo o Zastawach Rejestrowych (wniosek + opłata 20 zł). Uwaga: zaświadczenie dotyczy stanu na dzień złożenia wniosku, a bywa, że do ustanowienia zastawu dochodzi między złożeniem wniosku a zawarciem umowy kupna-sprzedaży. W razie wątpliwości, można udać się ze sprzedającym do wydziału komunikacji, aby sprawdzić status auta w systemie.

LPG i hak nie wbite w dowód
Uwaga: jeśli instalacja LPG jest fizycznie w samochodzie, a nie ma jej w dowodzie rejestracyjnym, to zasadniczo nie ma legalnej metody, żeby ją wpisać. Oczywiście to w żadnym razie nie zniechęca amatorów tanich aut z instalacją montowaną w garażu, a bez większego problemu znajdzie się właściciela zakładu montażu LPG, który za (słoną) opłatą wystawi potrzebne dokumenty, nie oglądając nawet instalacji na oczy. W przypadku haka procedura jest na szczęście znacznie tańsza i łatwiejsza (nie wymaga się faktury na montaż).
Rozwiązanie
W przypadku haka sprawa jest prosta: trzeba udać się na stację kontroli pojazdów. Tam diagnosta sprawdzi mocowanie haka i gniazdo elektryczne oraz wystawi zaświadczenie. W przypadku instalacji LPG potrzebne będą: faktura za montaż, wyciąg ze świadectwa homologacji na instalację i na zbiornik. Są zakłady, które wystawią takie dokumenty. Trzeba mieć świadomość, że jest to nielegalne.

Brak informacji w dowodzie
W starszych samochodach nagminnie zdarza się, że w dowodzie rejestracyjnym brakuje istotnych informacji, lub są wpisane bez sensu, np. dopuszczalna masa całkowita 0 kg. Problem pojawi się podczas próby przerejestrowania pojazdu. O dziwo, wydziały komunikacji nie poczuwają się do poprawiania popełnionych przez siebie błędów i nakazują udanie się do stacji kontroli pojazdów celem ustalenia brakujących danych. A kto, jak nie urzędnik, mógł źle wpisać dane do dowodu?
Rozwiązanie
Z samochodem trzeba udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów celem ustalenia właściwych danych. Diagnosta spisuje je po prostu z tabliczki znamionowej. A jeśli tych danych na tabliczce znamionowej brak? Wtedy diagnosta – jeśli trzyma się kurczowo litery prawa – powinien nakazać powołanie rzeczoznawcy. A rzeczoznawca skąd weźmie takie dane? Lepiej nie pytać.


- źródło: motor

[ Dodano: 25 Lip 2013 20:27 ]

Nie kupuj problemu


Machlojki i zaniedbania poprzedniego właściciela auta mogą stać się dla kupującego kulą u nogi. Sprawdź, jak unikać pułapek i jak radzić sobie z problemami.


1. Zakup auta z brakującym wpisem „hak”

Może się zdarzyć, że w dowodzie nie ma wpisu dotyczącego zamontowania haka. Kontrola drogowa czasem kończy się w takiej sytuacji zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Jeśli przed zakupem kupujący nie dopatrzył się braku wpisu, musi udać się do stacji kontroli pojazdów. Diagnosta sprawdzi prawidłowość zamocowania haka i jeżeli nie będzie miał zastrzeżeń, wystawi zaświadczenie, na podstawie którego wydział komunikacji dokona wpisu w dowodzie rejestracyjnym o dostosowaniu samochodu do ciągnięcia przyczep. Koszt badania u diagnosty to 35 zł, wpis w dowodzie jest darmowy.


2. Zakup pojazdu z „załatwionym” badaniem technicznym

Zakup samochodu, który ma aktualny wpis ze stacji kontroli pojazdów nie oznacza, że auto jest sprawne, a jego stan techniczny - zgodny z prawem. Jednym z przykładów mogą być pojazdy sprowadzone z USA. Te, mimo że nie zawsze spełniają polskie przepisy dotyczące np. świateł (mają światła symetryczne i czerwone kierunkowskazy), posiadają aktualny przegląd i są zarejestrowane w Polsce, choć jest to naruszenie prawa. Nowy właściciel może mieć problem nie tylko podczas wizyty u diagnosty, ale także na drodze. Policjant w takim przypadku może odebrać dowód rejestracyjny. W efekcie nowy właściciel będzie musiał zadbać o dostosowanie auta do wymogów prawa.
"MOTOR" WYJAŚNIA
W razie wątpliwości dotyczących dostosowania pojazdu do przepisów w Polsce, warto przed zakupem odwiedzić np. diagnostę lub skorzystać z dobrego warsztatu. Jeśli auto zostało już kupione, nowy właściciel ma prawo domagać się od sprzedającego zwrotu poniesionych kosztów, o ile nie został poinformowany, że auto nie spełnia warunków technicznych przewidzianych przez przepisy w Polsce.


3. Zakup samochodu z brakami w dokumentach instalacji LPG

Sprzedawca czasem nie przekazuje dokumentów dotyczących instalacji LPG, które np. zgubił. Tymczasem podczas badania technicznego samochodu wyposażonego w instalację gazową trzeba mieć przy sobie świadectwo legalizacji zbiornika i świadectwo legalizacji montażu instalacji. Bez tego nie da się zaliczyć badania.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Jeśli poprzedni właściciel nie znajdzie dokumentów, oznacza to spory problem. Duplikat z legalizacji zbiornika gazowego można zdobyć po przelaniu 52,50 zł na konto Transportowego Dozoru Technicznego i wypełnieniu wniosku, który można znaleźć na stronie TDT (www.tdt.pl). W przypadku braku faktury na montaż instalacji LPG, jej duplikat można dostać ewentualnie w zakładzie, który montował gaz w aucie, o ile uda się ustalić adres warsztatu. W innym przypadku instalację trzeba będzie zdemontować.


4. Zakup auta z błędami w dowodzie rejestracyjnym

Po zakupie samochodu używanego może się okazać, że poprzedni właściciel nie zwrócił uwagi na braki lub błędy w dowodzie rejestracyjnym, kiedy rejestrował auto. Te mogą być zauważone przez innego urzędnika podczas przerejestrowania pojazdu.
"MOTOR" WYJAŚNIA
W praktyce o nieprawidłowościach w dowodzie nowy właściciel dowiaduje się dopiero po zakupie pojazdu. Ustalenie danych technicznych wykonuje się na życzenie wydziału komunikacji (starosty) podczas przerejestrowania auta. W tym celu należy udać się do stacji kontroli pojazdów. Koszt ustalenia danych technicznych jest taki sam, bez względu na liczbę ustalanych parametrów i wynosi zawsze 60 zł.


5. Zakup samochodu z nieopłaconymi podatkami

Po zakupie sprowadzonego "gotowego do rejestracji" auta może się okazać, że przedni właściciel jednak nie opłacił wymaganych podatków, np. VAT-u czy akcyzy, bez których nie uda się zarejestrować pojazdu.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Kupując sprowadzony samochód, oprócz standardowych dokumentów (umowa i dokumenty pojazdu), należy żądać od sprzedającego: dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub dokumentu potwierdzającego brak takiego obowiązku, dowodu uiszczenia opłaty recyklingowej lub oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzającego uiszczenie VAT (druk VAT 25), dodatkowego dokumentu odprawy celnej lub zapisu na fakturze określającego numer, datę i miejsce tej odprawy - jeśli pojazd został sprawdzony spoza UE.


6. Zakup auta z ukrytym zastawem

Zastaw to forma zabezpieczenia, którą stosują banki udzielające kredytu samochodowego. Jeśli poprzedni właściciel nie oddał bankowi umówionej kwoty, wierzyciel może odebrać pojazd bez względu na to, do kogo auto obecnie należy. Zastaw powinien być odnotowany w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, może się jednak zdarzyć, że właściciel zadbał, aby wpis zniknął.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Przed zakupem auta trzeba sprawdzić istnienie zastawu. Robi się to w Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych (w Warszawie przy ul. Czerniakowskiej 100) - osobiście lub listownie na specjalnym wniosku (do pobrania ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości www.ms.gov.pl) Wniosek można także złożyć w oddziałach centrali, mieszczących się w sądach rejonowych (adresy są dostępne na stronie resortu sprawiedliwości). Jeśli już po zakupie okaże się, że auto ma ustanowiony zastaw, można od właściciela domagać się zapłaty zaległych rat na rzecz banku. W tym przypadku trzeba będzie iść do sądu.


7. Zakup auta, którego właściciel uciekał przed zajęciem komorniczym

Dłużnik, który wie, że do jego drzwi za chwilę zapuka komornik, może próbować spieniężyć majątek. Czasem robi to okazyjnie sprzedając pojazd. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku nowy właściciel może stracić auto, ponieważ umowa zostanie unieważniona. Co prawda sprzedający będzie musiał zwrócić pieniądze kupującemu, jednak tych zapewne nie będzie już miał.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Przyszły właściciel auta raczej nie ma możliwości sprawdzenia stanu majątkowego sprzedającego. Jeśli jednak wierzyciele zwrócą się do sądu (mają na to 5 lat) o unieważnienie transakcji, to oni muszą udowodnić, że kupujący wiedział o sytuacji sprzedającego i celowo zakupił od niego pojazd. Jeśli aktualny właściciel
o tym nie wiedział, nie można mu odebrać samochodu.


8. Zakup pojazdu z nieopłaconą ratą OC

Przy zakupie samochodu może się okazać, że ten nie obowiązkowego ubezpieczenia lub nie wszystkie raty zostały opłacone. Problemy z tym związane dotykają zwykle nowego właściciela.
"MOTOR" WYJAŚNIA
Zawsze trzeba sprawdzać ważność polisy OC i dowody opłaty. Jeśli auto nie ma OC, nowy właściciel musi jeszcze tego samego dnia wykupić ubezpieczenie. Gdy tego nie zrobi, naraża się na karę od UFG, mogącą wynieść nawet 3200 zł. W przypadku auta, które ma nieopłacone raty z OC, ubezpieczyciel może żądać zwrotu składki nie tylko od poprzedniego, ale i nowego właściciela pojazdu. Ten może jednak żądać od sprzedawcy pokrycia połowy kosztów.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO