You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 29 Mar 2024, 07:17

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #634892 Wysłany: 03 Sty 2013, 11:58; 
 Temat postu: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Silniki Punto II – ocena


Benzyniaki 1,2 8V i 16V:
Silnik 1,2 8V (60 KM) należy do rodziny Fire, wywodzi się z jednostki 1,1 (dobrze znana m.in. z Seicento) i jest najpopularniejszym źródłem napędu Punto II. To dość trwała (potrafi bez remontu pokonać nawet 300-400 tys. km) i oszczędna konstrukcja. Jest tania w naprawach, została wyposażona w bezkolizyjny rozrząd i … podatną na zabrudzenia przepustnicę. Falowanie obrotów oraz szarpanie podczas przyśpieszania z reguły oznaczają konieczność jej wyczyszczenia. Jeśli to nie pomoże, trzeba będzie przyjrzeć się elektronice sterującej (zawodzą czujniki). Odmiana 16-zaworowa (80 KM; ozn. Super Fire) ma kolizyjny rozrząd – Fiat określa interwał wymiany paska na 120 tys. km, ale warto ten okres skrócić nawet o połowę. W przypadku zerwania paska koszt remontu będzie, niestety, niewspółmiernie wysoki w stosunku do wartości auta. Wspólny problem obu odmian (8 i 16 V) stanowi alternator – często pęka obudowa, a ceny markowych zamienników zaczynają się od 350-400 zł. W autach przedliftingowych zdarzały się problemy z centralkami sterującymi pracą silnika.


Benzyniak 1,4 16V:
Najmocniejszy – w Punto II rozwija moc 95 KM – członek rodziny Fire pojawił się w 2003r. przy okazji liftingu. Zwłaszcza w połączeniu z 6-biegową skrzynią zapewnia miejskiemu Fiatowi niezłe osiągi („setka” w niecałe 10 s) i rzadko zaskakuje poważnymi awariami. Użytkownicy przede wszystkim skarżą się na podwyższone zużycie oleju. Jest to normalne zjawisko w tej jednostce, lecz o tyle niebezpieczne, że miska ma pojemność zaledwie 2,8 L i nawet nieduży ubytek oleju może być opłakany w skutkach. Fiat początkowo zalecał stosowanie oleju Selenia 20K (10W-40), jednak nie jest to produkt szczególnie wysokiej jakości – jak mówią mechanicy, dobre efekty (zmniejszenie apetytu na środek smarny) daje przejście na „syntetyk” klasy 10W-60. Poza tym sporadycznie zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi. Tak jak w przypadku innych silników z rodziny Fire, warto skrócić interwał wymiany paska rozrządu ze 120 do 60-70 tys. km.


Benzyniak 1,8 16V:
Silnik 1,8 o mocy 131 KM pod koniec lat 90. ubiegłego wieku trafiał pod maski wielu modeli Fiata – również Punto II. W tym aucie odgrywał zaszczytną rolę topowej jednostki napędowej, zarezerwowanej dla sportowej wersji HGT. Nawet dziś, po kilkunastu latach, zadbane egzemplarze potrafią wywołać szeroki uśmiech na twarzy kierowcy – dobra dynamika (0-100 km/h w 8,6 s), efektywny układ jezdny oraz bogate wyposażenie robią swoje. Problem w tym, że zbyt wielu godnych uwagi egzemplarzy nie znajdziecie. Jednostka 1,8 to zwykły wieloseryjny silnik, który po kilku latach intensywnej eksploatacji z reguły nie sprawuje się najlepiej – bardzo wysokie zużycie oleju (nawet 1 L/100 km) i nagminne problemy z hydraulicznym wariatorem zmiennych faz rozrządu. Jeśli po zimnym rozruchu przez kilka sekund słychać dieslowskie klekotanie, możecie w ciemno obstawiać usterkę tego podzespołu. Co gorsza, wraz z wariatorem trzeba również wymienić napęd rozrządu (w sumie taka operacja kosztuje poza ASO co najmniej 1300 zł). Żeby więc uniknąć dużych kłopotów, warto zainwestować w nowy regulator faz (cena od 400 zł) przy okazji każdej wymiany paska.


Diesel 1,3 Multijet:
Najmniejszy silnik wysokoprężny włoskiego koncernu zadebiutował w 2003r przy okazji liftingu Punto II. To jednostka, która budzi mieszane uczucia. Z jednej strony mamy niskie spalanie (5 L/100 km) i całkiem wysoką kulturę pracy (wtrysk common rail), z drugiej – przeciętną dynamikę, dużą turbodziurę i rosnącą wraz z przebiegiem liczbę usterek. 16-zaworowy motor 1,3 Multijet miewa problemy z łańcuchem rozrządu, niezbyt trwałe okazuje się sprzęgło, a podczas opadów deszczu trzeba się liczyć z zanikami mocy (w korpusie przepływomierza gromadzi się wilgoć). Naprawy nie będą z reguły przesadnie kosztowne, gdyż oferta zamienników jest bardzo duża. Poza tym w małym turbodieslu Fiata zastosowano zwykłe koło zamachowe i turbinę o stałej geometrii łopatek. Dynamiczny styl jazdy oraz eksploatacja na krótkich dystansach w mieście znacznie skracają (i tak niską) żywotność sprzęgła, a przede wszystkim negatywnie odbijają się na trwałości napędu rozrządu – dochodzi do szybkiego rozciągnięcia się łańcucha. Jeśli więc Punto II w wersji 1,3 MJT, to tylko z udokumentowanym niezbyt wysokim przebiegiem i najlepiej bez przeszłości „flotowo-leasingowej”.


Diesle 1,9 D i JTD:
Wolnossący diesel 1,9 D/68 KM nie jest ulubieńcem ani kierowców (całkowity brak dynamiki, zaskakująco wysokie spalanie), ani mechaników (kłopotliwa w obsłudze pompa wtryskowa). Do tego dochodzi kultura pracy przypominająca … młockarnię i kłopot ze zdobyciem części zamiennych. Mówić krótko – nie polecamy. Natomiast turbodiesle 1,9 z rodziny JTD/Multijet to zupełnie inna historia. Wśród ropniaków z przełomu wieków uchodzą za jedne z bardziej udanych. Pod względem mechaniki nie ma się się do czego przyczepić – jeśli coś się psuje, to najczęściej osprzęt, np. dwumasowe koła zamachowe (koszt wymiany 1500-2000 zł). Oczywiście, z uwagi na wiek i często duże przebiegi oznaki zmęczenia może wykazywać turbosprężarka oraz układ wtryskowy. Generalnie jednak nie powiemy złego słowa o dieslach JTD – odmiany 80- i 85-konna są stosunkowo proste pod względem konstrukcyjnym i tanie w naprawach (brak intercoolera, turbina IHI o stałej geometrii łopatek), zapewniają lepsze osiągi niż wersja 1,3 MJT i niewiele więcej palą. Wersja 100 KM otrzymała nowszą generacje wtrysku CR (droższa obsługa) i bardziej rozbudowany (droższy) osprzęt.


- źródło: Auto Świat

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #634989 Wysłany: 03 Sty 2013, 14:39; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: tomek
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: dolnośląskie [D]
Miejscowość: Nowa Ruda
Rejestracja: 15 Maj 2012,
Posty: 217
Pomógł: 2
Wielkie dzięki teraz wiem jakiego kropka z jakim silnikiem szukać.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #639599 Wysłany: 22 Sty 2013, 02:20; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
BogdanK napisał(a):
na „syntetyk” klasy 10W-60.
:mrgreen:

Chyba ich w tym "AŚ" zdrowo pokopało :D

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #647309 Wysłany: 21 Lut 2013, 23:43; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
http://www.auto-swiat.pl/sites/www.auto ... ilniki.jpg

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #658728 Wysłany: 09 Kwi 2013, 20:59; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntomaniak

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 16 Lut 2013,
Posty: 51
BogdanK napisał(a):
podatną na zabrudzenia przepustnicę. Falowanie obrotów oraz szarpanie podczas przyśpieszania z reguły oznaczają konieczność jej wyczyszczenia.

wybaczcie jesli zbłądziłem, ale mam chyba podobne objawy tj mój punto ;) na pewno lekko poszarpuje podczas dodawania gazu lub odjęcia nagłego na biegu, na zimnym silniku lekko falują obroty. Czy jest to kwestia tej przepustnicy czy może też regulacji zaworów bo ani jedno ani drugie prawdopodobnie nigdy nie było wykonywane.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #662798 Wysłany: 26 Kwi 2013, 11:51; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Marek
Samochód: Bravo
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa
Rejestracja: 22 Mar 2013,
Posty: 18
Szkoda, że tylko przy pierwszym silniku podałeś orientacyjne przebiegi maksymalne. Podejrzewam, że taka wskazówka mogła by niejednej osobie pomóc w wyborze (ekonomicznym) silnika ;)
Nieraz znajomi podczas zakupu używanego auta zastanawiali się, czy zaoszczędzić na wyposażeniu i wziąć auto z mniejszym przebiegiem, czy auto z większym przebiegiem i lepszym wyposażeniem... ;p


Góra
 Profil  
 
 
 Post #704660 Wysłany: 15 Sty 2014, 15:10; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Silniki benzynowe 0,8-1,4 Fire

Image
Image
Image
Image
Image


Silnik 1,3 MultiJet

Image
Image
Image
Image
Image


Silnik 1,9 JTD / MultiJet

Image
Image
Image
Image
Image


- źródło: Motor

[ Dodano: 15 Sty 2014 14:09 ]

Image

źródło: Auto Świat

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #717877 Wysłany: 23 Lut 2014, 22:54; 
 Temat postu: Re: Silniki Punto II - ocena
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Sławek
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 04 Lut 2014,
Posty: 75
Pomógł: 2
Punto 2002 rok, 1.2 8V LPG przebieg 240 tys km i silniczek chodzi bez zarzutu


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO