You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 19:58

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #822264 Wysłany: 19 Kwi 2017, 23:45; 
 Temat postu: Sprężyny zawieszenia
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Sprężyny zawieszenia

Zaskakująco często powodem złego zachowania auta na drodze okazuje się pęknięcie sprężyny zawieszenia. Jak rozpoznać ten rodzaj awarii?

Zawieszenia większości samochodów wykorzystują sprężyny, na których w czterech punktach osadzone jest nadwozie. Sprawiające wrażenie solidnych metalowe spirale w rzeczywistości są dość podatne na uszkodzenia. Należą one do niewielu elementów samochodu, które pracują nieustannie od momentu zamontowania, nawet gdy auto nie porusza się.
Materiał, z którego wykonane są sprężyny ma określoną wytrzymałość. Gdy ta osiągnie maksymalną wartość, spirala pęka. Najczęściej dzieje się to w momencie silnego obciążenia, np. przy przeładowaniu samochodu czy wjechaniu w dziurę. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy sprężyna pęka podczas postoju auta.
Odłamanie większego fragmentu sprężyny zawieszenia jest najczęściej dostrzegane od razu. W takim przypadku auto przechyla się na jedną stronę, fragment spirali hałasuje, obcierając o felgę, a w skrajnych przypadkach nawet wbija się w oponę. Zdarza się, że pęknięta sprężyna zsuwa się ze swojego miejsca, tzw. kielicha, uniemożliwiając dalszą jazdę.
Jednak większość awarii sprężyn dotyczy odłamania małego fragmentu. Wtedy objawy nie są oczywiste, a przez wielu kierowców, a czasem nawet mechaników, mylone z innymi usterkami. Co ciekawe, brak końcowego fragmentu sprężyny jest często niezauważany podczas badania technicznego pojazdu. Gdy odłamuje się niewielki fragment tylnej sprężyny, spada on często na dno kielicha osadczego. Leżąc tam, w zależności od ułożenia, wydaje nieregularne metaliczne odgłosy. Usterka przedniej spirali często objawia się odgłosem „brzdęknięcia” podczas skręcania kół. Także ściąganie samochodu podczas jazdy często spowodowane jest usterką sprężyny.
Sprężyny należy wymieniać parami na jednaj osi. Parametry (np. sztywność czy wysokość) spirali różnią się często w ramach jednego modelu auta. Zależą m.in. od rodzaju silnika, wersji wyposażenia czy nawet pakietu stylistycznego. Dlatego powinny być kupowane nowe.

Jak rozpoznać, że w samochodzie pękła sprężyna
Pęknięcie sprężyny często pozostaje niezauważone nawet na badaniu technicznym. Jakie objawy mogą świadczyć o pęknięciu sprężyny?

> Nieregularne brzęczenie w podwoziu – typowy odgłos gdy ułamana część leży w kielichu i brzęczy na nierównościach. W takiej sytuacji brzęczenie okresowo może zanikać.
> Stuki przy skręcaniu kół – głuche dźwięki podczas skręcania kół to odgłos przeskakiwania ułamanej przedniej sprężyny w kielichu kolumny McPhersona.
> Ściąganie podczas jazdy – brak fragmentu sprężyny często powoduje ściąganie podczas jazdy na wprost.
> Nierówna wysokość auta – pękniętą sprężynę można poznać, mierząc odległość od krawędzi błotnika do podłoża. W sprawnym aucie powinna być taka sama po obu stronach osi.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO