Uzupełnienie poradnika.
Skoro tunel się łatwo podnosi, to fajnie by było czasem tam zajrzeć i ocenić przechył mocowania linek, czy się bardzo zmieniło z biegiem lat. Mocny przechył (duża jego zmiana) świadczy o problemach w układzie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Duże zmiany przechylenia wskazują na jakiś problem.
Przechylenie_starych_i_nowych_linek.jpg [ 185.71 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Wymiana linek. Dobór warto robić na podstawie VIN, przez EPER w internecie. Bo jest kilka odmian zestawów (różne długości linek i rodzaje mocowań/zakończeń/zakucia - rocznik, silnik, wersja, tarcze/bębny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Linki dobierać po VIN. Baza EPER.
Linki_po_VIN_ePer.jpg [ 107.49 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Przykład (wy możecie mieć inne, zweryfikować przed zakupem). Unikać tanich zamienników (gorzej leżą w mocowaniach i nie są do końca identyczne z oryginałami).
Załącznik:
Komentarz do pliku: VIN + EPER = ALLEGRO.
Linki_R-L_Dobrac_po_VINie.jpg [ 87.3 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Demontaż. Strona bębna. Jeśli nie zamówiliście nowych zatrzasków linek, to stare można oszczędzić. Linki można wybić z mocowania i nie uszkodzić go.
Załącznik:
Komentarz do pliku: "Zestaw Montażowy Linek" ręcznego. Punto.
Demontaz_linek_z_tarczy_kotwicznej.jpg [ 130.6 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Strona lewa przy wydechu jest trudniejsza. Mało miejsca i osłona termiczna przeszkadza. Uważać na mocowanie przykręcane na śrubę. Ono chyba trzyma też sztywny przewód hamulcowy, rurkę. Lepiej wydłubać linkę z mocowania bez odkręcania tej blachy. Koniec od strony kabiny jest na zatrzask (można go wydłubać od spodu albo od wnętrza wypchać). Przy montażu uważać z zaginaniem mocowań, aby nie były za ciasno (bo się szybko pancerze przetrą).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Strona Lewa, trudniejsza.
Demontaz_starej_linki_L.jpg [ 138.28 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Weryfikacja, czy zakupy były prawidłowe. Stara i nowa linka (oczywiście warto zmieniać parami, nawet jak tylko jedna jest uszkodzona). Najtańsze zamienniki różnią się szczegółami wykonania/wykończenia od oryginałów. Z tego powodu mogą być różnice w montażu, działaniu (i w trwałości). Polecane są oryginały.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Porównać stare i nowe linki ręcznego. Tu OK.
Weryfikacja_dlugosci_linek.jpg [ 245.46 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Linki mogą mieć uszkodzenia niewidoczne z zewnątrz. Tutaj było "jedno" złamanie, a po demontażu
3 (bo 2 ukryte w mocowaniach).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uszkodzenia ukryte pod uchwytami.
Linka_uszkodzona_w_3_miejscach.jpg [ 95.26 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Regulacja linek. Prawidłowo wypada to zrobić na obu kołach uniesionych, cały tył pojazdu. Inaczej nie ma gwarancji, że oba koła są luźne przy zwolnionej dźwigni ręcznego. Serwisówka "eLearn" o tym wspomina.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Regulacja według tzw. "eLearn". Może być.
RegulacjaRecznego-eLearn.jpg [ 152.94 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Dokładniejsza metoda, to obserwacja (lub sprawdzanie szczelinomierzem) szczęk po obu stronach na raz. Naciągamy linki nakrętką aż się któraś dźwignia w szczęce (L/R) poruszy (wtedy cofamy, aż wróci do pozycji spoczynkowej, chociaż ułamek milimetra może zostać). Ideałem byłoby, gdyby obie równo chodziły (nie liczyć na to raczej). Jest teraz pewność, że linki nie są za mocno naciągnięte (a czy równo hamuje ręczny, to osobna kwestia).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Ręczny należy naciągać i DWA koła sprawdzać na raz.
Regulowac_oba_kola_na_pozycje_neutralna_dzwigni.jpg [ 108.02 KiB | Obejrzany 15129 razy ]
Oczywiście regulacja ręcznego ma być robiona po prawidłowej regulacji luzów szczęk względem bębnów (i na sprawnych samoregulatorach).
Ważny temat o bębnach/szczękach:
http://fiatpunto.com.pl/post852865.html#p852865 !
A ostatecznie prawidłowość naszych napraw sprawdzamy na rolkach w SKP (po kilku dniach jazdy, nie od razu). Oraz po ocenie temperatur (powinny być bardzo podobne, a najlepiej identyczne na obu stronach danej osi).
Ewentualne próby wyrównania sił ręcznego (lewo/prawo) domowymi sposobami prawie nic nie dają, zwiększa się tylko przechył mocowania linek przy dźwigni i tyle. Także lepiej nie kombinować.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Póki jest przegub przy dźwigni, to "regulacja" nic nie da.
Takie_patenty_nie_dzialaja_raczej.jpg [ 146.71 KiB | Obejrzany 14792 razy ]
Oczywiście, że regulacja naciągu linek w samochodach powinna być niezależna prawo/lewo, ale to widocznie za drogie rozwiązanie w produkcji masowej. A ręczny nie musi działać równo, w końcu on ma służyć głównie na postoju, parkingu.