|
Obecny czas: 21 Maj 2024, 18:14
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 3 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
BogdanK |
#829147 Wysłany:
11 Paź 2017, 00:02; Temat postu: Co wyje w aucie |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Co wyje w aucie
Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić? Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów. Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulegnie całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika. W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać.
Alternator Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek. Jak rozpoznać: > odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką, > wycie nasila się wraz z obrotami. Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.
Kompresor klimatyzacji Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymieniać. Jak rozpoznać: > wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe, > na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora. Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.
Łożyska w piastach kół Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach. Jak rozpoznać: > wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta), > możliwy luz na kole, > zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy. W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.
Rolki pasków Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski. Jak rozpoznać: > wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu, > odgłos uzależniony od obrotów silnika. Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.
Skrzynia biegów Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju. Jak rozpoznać: > wycie na konkretnym biegu, > wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła, > odgłos zmienia się podczas przyśpieszania i hamowania silnikiem. Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.
Podpora półosi napędowej Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole. Jak rozpoznać: > wycie towarzyszy obracaniu się koła, > odgłos zależy od prędkości, > wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy. Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.
Pompa cieczy chłodzącej Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego. Jak rozpoznać: > wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy zaworów, > wycie zależne od obrotów silnika, > odgłos niezależny od obciążenia silnika. Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.
Pompa wspomagania Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania. Jak rozpoznać: > wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą, > odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe. Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.
Opony Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy. Jak rozpoznać: > wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu, > odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości, > wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie). Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.
Tylny most Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyśpieszania. Jak rozpoznać: > wycie uzależnione od obciążenia, > wycie zmienia się w zależności od tego czy się przyśpiesza, czy hamuje silnikiem. Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.
Podpora wału napędowego Problem dotyczy samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału. Jak rozpoznać: > wycie spod auta podczas jazdy, > odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy, > wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika. Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.
- źródło: Motor
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
|
|
|
domin45670 |
#829159 Wysłany:
11 Paź 2017, 11:57; Temat postu: Re: Co wyje w aucie |
|
|
Przyjaciel |
|
Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 25 Maj 2008, Posty: 14387 Pomógł: 128
|
BogdanK napisał(a): Pompa wspomagania Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania. Jak rozpoznać: > wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą, > odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręka za koło pasowe. Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą. W naszym przypadku ten wariant wymaga pewnej korekty z racji na wspomaganie elektryczne, a nie hydrauliczne
_________________ PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 119 000 km GRIGIO STEEL Gorąca Szesnastka Club
|
|
Góra |
|
|
BogdanK |
#829183 Wysłany:
11 Paź 2017, 22:18; Temat postu: Re: Co wyje w aucie |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Zgadza się (ale w Fiacie Linea chyba jest wspomaganie hydrauliczne).
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 3 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|