You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 29 Mar 2024, 00:23

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #845406 Wysłany: 19 Sty 2019, 17:01; 
 Temat postu: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
Witam,
Od jakiegos czasu slysze dziwny dzwiek ocierania sie jakby hamulec szural po tarczy, slychac to najbardziej gdy auto zimne, na poczatku jazdy, pozniej zanika coraz bardziej az po powiedzmy przejechaniu kilometra calkowicie ustaje. Gdy hamuje zaraz po ruszeniu auta to slychac wyraźnie jak szumi ale później juz normalnie. Ten dzwiek nie jest jednostajny tylko taki skokowy, przerywany, jakby ocieralo tylko w 1 miejscu na obwodzie tarczy lub kola. Im przyspieszam tym szybciej slychac ten dzwiek wiec to na pewno cos w kole, tylko nie wiem w ktorym dokladnie. Felgi raczej zimne, nie nagrzewaja sie po dluzszej jezdzie.
Co to moze byc wg Was?
Pozdrawiam :)
P.s. dzien wczesniej od czasu pojawienia sie tego dzwieku najechalem niechcaco na prog zwalniający z dosyc szybka predkoscia, ale nic nie usluszalem jakiegos strzelenia czy cos, moze to jest przyczyna?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #845407 Wysłany: 19 Sty 2019, 17:11; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ
Rejestracja: 25 Lis 2018,
Posty: 528
Pomógł: 16
:) norma - hamulce pokrywają się nalotem na powierzchni ciernej w obecnej porze roku

_________________
Cent -> topic59276.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845409 Wysłany: 19 Sty 2019, 17:30; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
Racja, ale ten dzwiek slychac gdy nie hamuje tylko ruszam z miejsca i jade coraz szybciej a gdy zahamuje to slychac jeszcze bardziej. Rok temu nie bylo tego, owszem byl staly dzwiek szurania, to jest normalne, ale takiego przerywanego dzwieku nie bylo zwlaszcza gdy nie hamuje :(


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845410 Wysłany: 19 Sty 2019, 17:42; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ
Rejestracja: 25 Lis 2018,
Posty: 528
Pomógł: 16
Zaciski do sprawdzenia ( trzpienie prowadzące czy zacisk swobodnie porusza się w jarzmie ) :arrow: mogą sie blokować oraz tłoczek nie powraca po puszczeniu pedału hamulca do pozycji wyjściowej.

_________________
Cent -> topic59276.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845429 Wysłany: 20 Sty 2019, 03:56; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Od najprostszych rzeczy: coś wpadło (kamyk) i ociera, osłona blaszana wygięta, później zacisk/jarzmo.
Zdjąć koło i obejrzeć wszystko, postukać, pomacać, szarpnąć. Wtedy się okaże co dalej robimy.


Góra
  
 
 
 Post #845444 Wysłany: 23 Cze 2019, 20:00; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
ok, dzieki za odpowiedzi, wezme sie za to ale jak troche się ociepli :) dam znac

[ Dodano: 23 Cze 2019, 19:00 ]

Witam, minęło już troche czasu od tego problemu, lecz dopiero dziś zobaczyłem co w tych hamulcach "siedzi".

Tydzien temu wrociłem z urlopu i odpaliłem samochod po prawie 2 tygodniach stania przy ulicy, auto ledwo ruszyło, tarcie w hamulcach było tak duże ze ledwo jechałem, bez przyciskania hamulca słychac było bardzo głośno jak szura, a podczas hamowania to już nawet pomijam :P Po przejechaniu ok. 10 km nadal było słychać szuranie lecz znacznie mniej.

Dziś najpierw odkręciłem przednie dwa koła, okazało się ze w obu przednich hamulcach tarcza nie obraca się luźno tylko trze o kolcki, ktore do niej przylegają, nie są odbite w skutek tego na tarczy powstał rant z 2 stron i tarcza jest troche starta przez to. Na filmiku 1 jest pokazana ta sutyacja, w obydwóch kołach jest tak samo.

Jeśli chodzi o hamulce bebnowe z tyłu, to niestety nie odkręciłem ich bo po zdjęciu koła okazało się, ze śruby które je trzymają są to torxy, a takich śrubokrętów akurat przy sobie nie miałem.
Bębny z tyłu również kręcą się z oporem, lecz o niebo lepiej niż w przodzie. Z 1 strony (film 2) trze tylko w pewnym momencie na pewnym odciinku i słychać takie typowe metaliczne szuranie klocka o tarcze a z drugiej strony (film 3) jest głośniejszy taki pusty odgłos i myślę, że to właśnie ten odgłos słyszałem za każdym razem gdy ruszałem autem i który tu opisałem :)

Według Was warto samemu się za to zabrać, czy lepiej oddac do serwisu? Chciałbym, żeby mi tylko przeczyścili wszystko, rozruszali te tłoczki i cylinderki, prowadnice, żeby te klocki odbijały itp bo widać ze to wszystko jest zapieczone, ale bez wymiany tarcz i klocków, bo wg mnie są jeszcze dobre, nawet bardzo dobre (zwłaszcza klocki).

Doradźcie! :D


Film 1 :
https://www.szybkiplik.pl/download/9519 ... b2307.html

Film 2:
https://www.szybkiplik.pl/download/615a ... 7e265.html

Film 3:
https://www.szybkiplik.pl/download/a79b ... 7fccd.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848449 Wysłany: 24 Cze 2019, 16:13; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Znowu będzie, że zniechęcam albo "atakuje" biednych niewinnych ludzi.
Ale jak się zastanawiasz, to już świadczy, że może jednak oddać do warsztatu.
Bo jakbyś wiedział, to byś nie pytał, tylko zrobił. Prawda?
W ogóle, to na forum ktoś już zrobił poradniki do Grande (i tarcze i bębny), znajdź sobie, zobacz i oceń, czy dasz radę (albo inaczej - czy ci się chce zwłaszcza teraz w te upały).
Zakres prac może być większy niż w tych poradnikach (gdy np. tłoczki/cylinderki będą zapieczone, ich gumy uszkodzone, a do tego ukręcisz odpowietrznik).

PS
Po pierwszym filmiku widać, że to raczej do wymiany wszystko, żadne "rozruszanie" może tu nie wystarczyć. Masz nawarstwione zaniedbania z kilku lat (i to tak bardziej z przedziału 5-10).


Góra
  
 
 
 Post #848483 Wysłany: 26 Cze 2019, 12:03; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
Właśnie nigdzie nie moge znaleźć żadnego poradnika na forum jak to zrobić krok po kroku ale w Grande Punto :/
Zastanawiam się, bo nigdy tego nie robiłem, warunków też nie mam ale z 2 strony jeśli nie jest to trudne i czasochłonne to może warto zrobić samemu no i samemu oczywiście taniej :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848493 Wysłany: 26 Cze 2019, 20:15; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
Poradniki masz w dziale "Zrób to sam"
Wymiana tarcz i klocków (przód) GP 1,4 8V
Wymiana bębnów i szczęk (tył) GP 1,4 8V

Musisz się z nimi dokładnie zapoznać i sam zdecydować czy podołasz. Jeśli nie będzie niespodzianek, np. zapieczonych śrub, to nie jest to bardzo trudne. Tylko jak będziesz to robił pierwszy raz to zarezerwuj sobie trochę więcej czasu. Jeśli chodzi o oszczędność pieniędzy to może nie będzie to jakaś gigantyczna kwota (zwłaszcza wliczając w to poświęcony przez Ciebie czas), bo takie usługi nie są wybitnie drogie, ale robiąc to samemu możesz zrobić dokładniej niż serwisy, bo tam często robione jest na "ilość, a nie jakość" - hamulce są wymienione i wszystko działa tak jak powinno, ale później okazuje się, że np. prowadnice nie są wyczyszczone i po pół roku trzeba wszystko rozbierać, czyścić itd. (oczywiście nie wszystkie serwisy tak robią, ale zdarzają się takie sytuacje).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848505 Wysłany: 27 Cze 2019, 17:30; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
Dzięki za linki, przepatrze wszystko i moze faktycznie sam sie za to wezme, dam znać :)
Dzięki wielkie i pozdrawiam :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848506 Wysłany: 27 Cze 2019, 17:53; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Robota jest bardzo prosta, zabawa w sam raz na weekend. ALE właśnie szczegóły typu zerwana śrubka, uszkodzone gumki, wycieki - mogą to zmienić w koszmar (zwłaszcza dla "pierwszaka") i nawet spowodować uziemienie auta (i konieczność zamawiania części, czekanie). Problemy narastają lawinowo, trzeba uważać.

Ale próbować zawsze warto, tylko przyda się jedna umiejętność: wiesz kiedy przestać, wycofać się, złożyć auto z powrotem póki się da (i podjąć walkę w innym terminie z lepszym przygotowaniem sprzętowym).
Brak wiedzy, czy umiejętności albo narzędzi, to nic złego - najgorzej jak ktoś nie wie co robi, ale się uprze, że on "musi" sam i/lub ma złe nawyki, metody i pcha się do "nauczania" (np. na YouTube to plaga, w każdej branży, nie tylko moto, pełno doradców).

A inwestycja w chemię/narzędzia się opłaca - one wystarczą na lata (a nawet do końca życia).
Roboczogodzina warsztatu kosztuje na pewno więcej niż przeciętna stawka godzinowa szarego obywatela, więc samodzielne "grzebanie" w samochodzie się opłaca (oczywiście godziny uprawiania hobby/majsterkowania się tak nie liczy - to jest bezcenne, zwłaszcza jak się naprawa uda, skuteczności 100% nie ma nikt).


Góra
  
 
 
 Post #848518 Wysłany: 28 Cze 2019, 17:14; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Offline
Puntomaniak

Imię: Piotr
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: podkarpackie [R]
Rejestracja: 11 Lis 2015,
Posty: 75
A mam jeszcze pytanie odnośnie przednich tarcz, podobno te tarcze obracają się ciężej, z większym oporem, przez to że w aucie jest ABS, czy to prawda? Może ta sytuacja jak na filmie jest normalna, może tak ma po prostu być?
Druga sprawa, że bębny tylne podobno jeśli byłyby w złym stanie, to w ogóle nie dałbym rady obrócić ich w rękach a jak widać na filmach, obracam je w miarę z lekkością, to może nie są takie złe?
Nie rozumiem też, dlaczego mam zaniedbania z kilku lat, po czym tak sądzisz? Wiem ze pare lat temu (ok.4) tarcze przednie były idealne, jak nowe, tak mi mechanik przynajmniej mówił.

Co do samodzielnego majsterkowania przy aucie, zgadzam się , że zawsze warto samemu próbować robić i uczyć się, zdobywać praktyczne doświadczenie itp, ale pod warunkiem, że ma się garaż, swoje miejsce do tego przeznaczone, niestety ja parkuje pod chmurką i nie mam miejsca, w którym mógłbym na spokojnie majstrować przy aucie, ale chęci jak najbardziej są i staram sie robić wszystko sam, ale jeśli tak jak piszesz, będzie potrzeba np. zdemontować zacisk, uziemić samochód to niestety odpada, więc w tym przypadku chyba jednak poszukam jakiegoś warsztatu :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848521 Wysłany: 28 Cze 2019, 19:23; 
 Temat postu: Re: Skokowe ocieranie przy hamowaniu na poczatku jazdy
Pierwsze słyszę o takim wpływie ABS (w ogóle, nie tylko przy tarczach)... Raczej bajka i to niezła.

"Zły stan" może się objawiać na kilka sposobów, nie tylko, że się coś kręci ciężko (to też łożysko mogłoby być, ale najpewniej zacisk/tłok ciężko pracuje), może być odwrotnie, za lekko (coś zużyte, wytarte, zerwane i nie trzyma).

Zaniedbania. No właśnie 4 i więcej lat, to trochę za długo, aby totalnie nic nie robić (chociażby zmienić płyn hamulcowy, a przy okazji zmiany kół lato-zima z zewnątrz odrapać trochę rdzy z tarcz i bębnów). Widać, że nikt się nie interesuje stanem hamulców, dopóki jakoś działają i auto przechodzi przeglądy. Taka strategia działa, do czasu (który właśnie chyba nadszedł lub cię dopadnie znienacka).

Wymóg garażu do napraw samochodu to też bajka (i wymówka dla leni). Na parkingu pod blokiem w mieście też idzie sporo zrobić. Każdy powinien znać swą okolicę i wiedzieć gdzie co można (nie zawsze dosłownie pod domem, ale parę ulic dalej, podwórko obok - jak ktoś chce, to znajdzie miejsce). Sprzątać po sobie na bieżąco, aby żaden ciotowaty "społeczniak" nie kablował.

Na razie spróbuj ruszyć małe śrubki (na Torx T30) trzymające tarcze/bębny - jak te się odkręcą, to prawie połowa roboty wykonana.


Góra
  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO