You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 24 Kwi 2024, 08:38

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #854075 Wysłany: 23 Wrz 2020, 22:16; 
 Temat postu: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020,
Posty: 7
Witam, niedawno zakupiłem Grande Punto 2009, 1.4 8v. Problem jest z odpalaniem a potem z pracą silnika na zimnym. Mianowicie - żeby auto nie zgasło po odpaleniu muszę dodawać trochę gazu. Nie za każdym razem uda się go odpalić. Jeśli już się uda, to dopóki silnik się nie rozgrzeje pracuje nie równo, telepie trochę autem na boki (podobny efekt odczułem gdy jechałem 3-cylindrowym 1.2 w Fabii)
Dodatkowo nie świeci się kontrolka oleju (olej dziś wymieniony, wcześniej kontrolka paliła się na zapłonie do czasu uruchomienia silnika). Świeci się natomiast kontrolka, która wskazuje na możliwość uszkodzenia czujnika ciśnienia oleju (wykrzyknik w pomarańczowym trójkącie). Czy to może mieć powiązanie z nierówną pracą i problemem z odpaleniem?

Pompa paliwa działa - została wymieniona na zamiennik (efekt ten sam co na starej)
Olej wraz z filtrami dzisiaj wymieniony
Świecie wymienione na nowe NGK
Przewód odmy sprawdzony - był czysty

Macie jakieś pomysły co może być nie tak?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #854078 Wysłany: 24 Wrz 2020, 09:00; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 831
Pomógł: 47
Jeżeli przepustnica jest zasyfiona, no to jeszcze ją by można spróbować wyczyścić, ale jeśli nie jest zbyt brudna, to raczej trzeba zapytać sterownik silnika co go boli ;)

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 
 
 Post #854080 Wysłany: 24 Wrz 2020, 09:39; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020,
Posty: 7
Okey, dzięki bardzo za odpowiedź. Dzisiaj będę sprawdzać kompresję na cylindrach i ciśnienie oleju. Może to coś więcej powie?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #854081 Wysłany: 24 Wrz 2020, 12:26; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Puntoświr

Imię: Maciek
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sport
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Żyrardów
Rejestracja: 08 Lis 2014,
Posty: 224
Pomógł: 6
kontrola luzów zaworowych. Również sprawdzenie wtryskiwaczy gazowych czy nie przepuszczają.
Może być też sprawa że benzynowe wtryski są zabrudzone.
Oczywiście diagnostyka kompem jak najbardziej.

_________________
la nostra passione cars


Góra
 Profil  
 
 
 Post #854082 Wysłany: 24 Wrz 2020, 12:40; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020,
Posty: 7
Kompresji jednak nie wykonałem, bo nie pasowała końcówka. Jednak i tak dobrze że odkręciłem świece - 3 świecie są jak nowe, natomiast jedna (z drugiego cylindra) zdążyła już zrobić się czarna i ma na sobie czarny brud (nagar?). Dodatkowo gdy chodzi na benzynie zaczęła kapać woda z łączenia wydechu i z niego samego. Jest jej dosyć dużo, gdy się przygazuje słychać jak chlapie tą wodą

Co do instalacji gazowej - jest na pewno sprawna, auto chodzi lepiej na gazie niż na benzynie.
Diagnostyka nie pokazała nic poza awarią czujnika ciśnienia oleju. Mechanik mówił chyba jeszcze, że jest zbyt bogata mieszanka


Góra
 Profil  
 
 
 Post #854084 Wysłany: 24 Wrz 2020, 16:04; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Auto świeżo kupione + nieznana historia serwisowa + LPG = problemy. Standardowo. 8)
Założę się, że nigdy nie było regulacji luzów zaworowych.

Jaki masz przebieg (i ile z tego na gazie)?

Mam ten sam rocznik i silnik (i też LPG), przebieg 135000 km. Po zakupie było podobnie. Co prawda nie gasł sam, ale przygasał w trakcie ruszania z miejsca + miał obniżoną moc. Woda w układzie też się mocno zbierała (teraz prawie w ogóle), aż było słychać jak się przelewa! Na szczęście spaliny OK. Głównym problemem były nigdy nie regulowane zawory + stare świece + wymęczona cewka + oba wężyki odmy do wymiany (bo są 2, gruby i cienki). Plus nieszczelny wydech (uszkodzone szpilki przy jednym cylindrze) - ma to spory wpływ na silnik.

Zobacz temat z dziale Zrób to sam (przejrzyj cały dział): http://fiatpunto.com.pl/topic58838.html
Zawory u mnie są na wykończeniu, ale jeszcze pojeździ trochę. Świeżo po pierwszej regulacji też była nierówna praca (aż tłumik podskakiwał). Podejrzenie jest takie, że się naruszyły jakieś nagary, wżery na zaworach i ich gniazdach i nie były szczelne (lub nie zawsze). Silnik sam się "naprawił" po kilku tygodniach ("kilku" znaczy bliżej 10). Późniejsza wymiana starego rozrządu nic nie wniosła (zero zmian), więc to nie to (o ile jest dobrze ustawiony, nie "przeskoczył" ci).

Tak więc luzy do sprawdzenia obowiązkowo. Druga rzecz to podstawowa "diagnostyka" przez OBD2. Kup sobie interfejs np. ELM327 na Allegro (byle w ofercie było, że to "do Fiatów", najlepiej zestaw z przejściówkami "zielona i żółta" do innych modułów, jak ABS, itp.). Plus skombinuj program dedykowany do Fiatów, MES (MultiEcuScan) albo starszy FES też da radę. Uniwersalne programy czytają tylko błędy, większości parametrów silnika nie zobaczysz.

Do sprawdzenia (przez komputer) czujniki: MAP, temperatury (powietrza, płynu chłodniczego), obie "lambdy" (przed i za katalizatorem), bez omawiania szczegółów: jedna oscyluje, na drugiej płaska linia = wtedy katalizator raczej żyje. Spaliny można by też zmierzyć na SKP (same spaliny, nie jako Przegląd).
MAP warto porównać z prawdziwym wakuometrem (jedna z najstarszych metod diagnostyki silników, mało który "zawodowiec" z tego korzysta współcześnie): http://fiatpunto.com.pl/topic59860.html

Przepustnicę obejrzeć, czy w spoczynku nie jest zalepiona syfem. Ma być lekko niedomknięta (celowo, fabrycznie tak jest).

Zalecana kolejność jest taka, że auto ma najpierw działać prawidłowo na benzynie. Później na LPG. LPG należy nawet całkowicie zakręcić (zawór na butli). Pozostaje jeszcze kwestia uszkodzeń reduktora i jego wężyków (np. podciśnienie z kolektora dolotowego), nieszczelności (lewe powietrze).

PS
Co do czujnika ciśnienia oleju, to wypada sprawdzić ciśnienie oleju (właśnie wkręcając się zamiast czujnika), a nie ślepo wymieniać czujnik. Brak jest wiarygodnych danych jakie mają być wartości! W książkach itp. prawdopodobnie są skopiowane liczby ze starszych silników rodziny FIRE bez zmiennych faz. Po ich dodaniu chyba zwiększono wartości (aby zasilać "siłownik", koło zmiennych faz). Więc się nie dziwić, że jest trochę "za dużo" (np. 1,5-2,0 bar na biegu jałowym, na ciepło). Z dwojga złego lepiej za dużo, niż za mało.
Poza tym, fakt uszkodzenia (lub braku, bo jest wykręcony do pomiaru) czujnika oleju, w ogóle nie wpływa na pracę silnika, sprawdzałem. Ostrzeżenie (trójkąt) na desce wtedy wyskakuje, ale nic poza tym się mechanicznie nie dzieje z samochodem.

Ogólna uwaga jest taka, że w samochodzie z LPG, należy w miarę możliwości regularnie korzystać z benzyny. Przełączanie na gaz ma być jak najpóźniej (bo "oszczędzanie" wychodzi bokiem - oddasz w naprawach).


Góra
  
 
 
 Post #854274 Wysłany: 14 Paź 2020, 23:13; 
 Temat postu: Re: Nierówna praca na zimnym silniku
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Michał
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 23 Wrz 2020,
Posty: 7
Dzięki wszystkim za pomysły, okazało się, że winowajcą był zawór zwrotny i wężyk od pompy paliwa


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO