Poniższą instrukcję montażu radia podzieliłem na 3 niezależne sekcje (można nie czytać wszystkich jak ktoś nie chce).
A więc:
I - analiza i przegląd możliwości dostępnych na rynku
II - Wybór i budowa
III - podsumowanie (zdjęcia finalne)
Zaczynamy.
Cz. I
Ze względu na to, że przy zakupie auta przycebuliłem i wybrałem wersję bez fabrycznego Blue&Me.
Z analizy pomijam też radio oryginalne fabryczne (bez aux) ponieważ takie mam i czas na "coś więcej" na miarę 2020 roku.
Wstępnie zacząłem analizować dostępne możliwości i ich zalety i wady (wg. mnie)
1. Montaż używanej jednostki Blue&Me + jako opcjonalnie nawigacja TomTomZałącznik:
Cz_1_1_Blue_and_Me.png [ 299.75 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- cena używki centralki ~150 zł
- po instalacji działanie jak z fabryki
- możliwość wybierania głosowego lub na kierownicy (chyba nie miałem nie jestem pewien)
- obsługa z kierownicy
- obsługa aux (pendrive z muzyką itp.)
- dobre to było na lata projektu grande punto czyli ok 2006 roku. Wady:
- wg. mnie dosyć stare rozwiązanie - ma już swoje lata
- być może problemy z połączeniem z niektórymi telefonami (coś kiedyś czytałem)
- brak wyświetlacza w rozumieniu duży (tylko malutki przy zegarach)
- w moim przypadku konieczność dorobienia instalacjiAby było coś więcej niż tylko zestaw głośnomówiący + aux można by dodać jeszcze Nawigację TomTom
Załącznik:
Cz_1_1_TomTom.png [ 303.85 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- jak z fabryki i tylko tyleWady:
- cena używki z 600-700 zł a dostępność używek prawie nie ma
- prawdopodobnie brak aktualizacji mapy
- tylko mapa TomTom (jakieś przeróbki/ zmiana mapy może by się dało, ale z racji "popularności" tego w Polsce będzie ciężkoPodsumowując od ok 200 do 1000 zł za mocno przestarzałą funkcjonalność. Ta wersja odpada.
2. Montaż radia 1DIN w kieszeni po oryginalnym radiuZałącznik:
Cz_1_2_Radio1Din.png [ 278.95 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- duża ilość dostępnych modeli wyświetlaczem LCD wysuwanym i bez itp.
- ceny od 50 zł do ...... dużoWady:
- wersje z wysuwanym ekranem może mają dodatkowe funkcje, ale cena i wygląd są na nie
- radio jest wg mnie za niskoDla mnie ta wersja też odpada
3. Dedykowane radio Android z aliexpress czy innych sklepówZałącznik:
Cz_1_3_Radio_dedykowane.png [ 141.4 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- wygląda prawie jak fabryczne radio
- instalacja P&P lub prawie (może trzeba jakiś kabelek dociągnąć)
- dodatkowe funkcje jak np. kamera cofania, obsługa przycisków na kierownicy, nawigacja, internet instalowanie aplikacji, bluetooth, zestaw głośnomówiący itp.Wady:
-mały ekran w większości ok 6cali (to w telefonie mam większy
)
-cena min 150$ do nawet 400$ zależnie od wersji (+ możliwe cło i vat) sensowna wersja pod względem Ram-u i Flash to już ok 250$
-dalej lokalizacja radia dosyć nisko co przy małym wyświetlaczu może utrudniać obsługę
- ze względu na powyższe może wpływać na bezpieczeństwo prowadzenia (pewnie kwestia przyzwyczajenia i jakoś to by było)
Opcja fajna dla osób które nie chcą ingerować w auto i mają instalacje prawie P&P
Dla mnie ta opcja odpada ze względu na
mały wyświetlacz, cenę i też to, że jest trochę za nisko (chodź to bym przeżył/przyzwyczaił się).
4. Przeróbka konsoli i przystosowanie do montaży radia 2DIN (jakiegoś taniego Androida)Tym razem Fiat przycebulił i zaprojektował "dziwne" miejsce do montażu radia. Może z oryginalnym radiem w 2010 roku (dla punto evo) wyglądało to ładnie, ale wg. mnie mógł już zrobić miejsce na montaż 2DIN a tu jest tak ok 1,5DIN.
Z tego powodu na internetach znalazłem, że ktoś czy jakaś firma zaprojektowała plastiki do zrobienia modyfikacji deki rozdzielczej tak, aby mieściło się radio 2DIN. Na zdjęciu poniżej widać jak to wygląda.
Załącznik:
Cz_1_4_adapter_2Din.jpg [ 83.78 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
Cz_1_4_adapter_2Din_2.jpg [ 90.9 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Dzięki temu można montować radia 2DIN "zwykłe" jak i te z androidem, które są przystosowane pod te rozmiary i tańsze niż te dedykowane do Punto z punktu powyżej
Zalety:
- możliwość montażu radia 2DIN
- dzięki temu można by zamontować radio android 2DIN (wyświetlacz ok 7 cali)
- instalacja znacznie tańszego radia android "uniwersalnego"Wady:
- dostępność (nie weryfikowałem, ale chyba tylko w sklepach internetowych w GB lub DE)
- cena jaka występuje w tych sklepach jest spora jak za takie małe kawałki plastiku
- czy dalej jest to dostępne ? to trudno powiedzieć (raczej niszowy produkt)
- wygląd plastików taki trochę słaby i zmiana obejmuje aż do kratki wentylacyjnej pasażeraTemat raczej jako ciekawostka i z powodu minusów też odpada
5. Montaż oryginalnego radia fiatowskiego - dla mnie nie brane pod uwagę, bo właśnie go chciałem zmienić na coś nowocześniejszego
6. Montaż tabletu Nexus 7 2012 na stałe i dodanie dodatkowych funkcji do niego - przeróbka już istniejącego u mnie wcześniej rozwiązania tymczasowego/prowizorki.Prowizorki wytrzymują najdłużej
Załącznik:
cz_1_6_tablet_nexus_2012.jpg [ 40.48 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_1_6_tablet_mocowanie.jpg [ 43.34 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- obecne rozwiązanie jest "mobilne" - można wyjmować w dowolnej chwili
- tanie w wykonaniu (nie licząc tabletu, który mógł być również wykorzystywany poza autem)
- mapy działają w miarę sprawnie + ew. wymiana tabletu na inny wydajniejszy
- wyświetlacz 7 caliWady:
- możliwość wyjmowania co powoduje dosyć częste zapominanie go wziąć z domu ze sobą jak potrzebny 
- konieczne podłączanie do ładowarki podczas pracy co zajmuje zapaliczkę + dyndające kable
- tylko nawigacja a inne funkcje wymagały by dokonania przeróbek poniżej opisane.
- bateria w tablecie zaleta i wada szczególnie w lecie pozostawiona w mocno nagrzewającym się aucie mogła by się zapalić (jakieś ryzyko jest)
- do każdego tabletu potrzeba jest indywidualnego wykonania "mocowania"
- ogólnie na tamte czasy czyli ok 2013 roku było to znośne i budżetowe rozwiązanie przy odrobinie zdolności koniecznych na zrobienie uchwytu
- z każdym kolejnym rokiem co raz rzadsze używanie - telefony komórkowe z coraz większymi wyświetlaczami i nie chciało mi się brac dodatkowo tabletu.Ogólnie na tamte czasy się w miarę sprawdziło - jako nawigacja i nawet myślałem o rozbudowie tego i dodaniu kamery cofania, zestawu głośnomówiącego, czy podłączeniu głosu do radia przez dodatkowe urządzenia. Było kilka instrukcji w necie o takich modyfikacjach dla Nexusa, ale temat był ciągle odkładany przeze mnie gównie przez wg. mnie kłopotów z obsługą i problemów - prawdopodobnie mało stabilnej pracy i nie takiej user friendly.
7. Kupno radia android uniwersalnego z dostępnych u chinczykaZałącznik:
Cz_1_7_radio_android_1Din.png [ 163.01 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Zalety:
- duży wybór - jak się zepsuje to można go zastąpić takim samym lub inną nowszą wersją
- wersje z różną ilością ramu, pamięci flash itp.
- generalnie do wyboru większe wyświetlacze powiedzmy od 7 cali , 9, 10 a nawet ala Tesla pionowe czy regulowane i związku z tym różne ceny.
- wersja podstawowa radia ma prawie wszystko to co chciałem mieć dodatkowego (nie mówię o wersjach za setki $$$)Wady:
- jak pisałem wcześniej z powodu cebulanctwa fiata nic większego niż 1DIN nie wejdzie w oryginalne miejsce po radiu
- większe rozmiary wyświetlacza powodują, że radio będzie wystawać z deski a dodatkowo jest problem z dojściem i zamontowaniem go do kieszeni od tyłu(piszę o radiach bez zdejmowalnego lcd i raczej tańszych)
- fajniejsze i wyglądające na lepiej dopracowane radia, które maja zdejmowalny panel są niestety sporo droższe.
- większość posada normalne wymiary radia czyli wymaga montażu w miejscu po oryginalnym radiuJuż prawie się decydowałem na któryś z tych radyjek aby mieć coś z większym wyświetlaczem niż 6 cali niż te z pkt. 3 i tańsze - ale pojawiło się ONO. Radyjko android, które ma płytką dup.. tył. Z wersji jakie są dostępne to były 7 cali, 9 cali i 10 cali (dość tanie - jakby nie wyszło tak jak chciałem to mała strata).
Ze względu na dosyć grubą obudowę LCD-ka w wersji 7 cali - została wyeliminowana.
W boju ostały się wersje 9 i 10 cali. Szybkie pomierzenie podawanych wymiarów na stronie wskazało zwycięzcę.
Będzie to wersja 9 cali (10 jest trochę za duża do tego co chcę zrobić)
Załącznik:
cz_1_8_radio_9_cali_wymiary2.png [ 77.93 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_1_8_radio_9_cali_wymiary.png [ 457.76 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
A więc wygrywa radio 9 cali w "bogatszej" wersji 2G ramu i 32G flash - ok 100$

Więc pora na budowę (w sumie czekało na swoją kolej ok pół roku

po zakupie ). A zdradzając nieco będzie to połączenie punktu 6 i 7.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cz. II
Tak jak pisałem powyżej wymiary wskazują że powinno się zmieścić, więc pora zacząć robić ramkę trzymającą radio:
Profil U do płyt gipsowo-kartonowych wydaje się dobrą opcją.
Załącznik:
cz_2_ramka.jpg [ 80.31 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
i po dalszych pracach poniżej finalnie wykonana ramka montażowa
Załącznik:
cz_2_ramka_final.gif [ 3.48 MiB | Obejrzany 17007 razy ]

Teraz pora na wykonanie osłony czy tam obudowy. Jest to najbardziej czasochłonny element tego montażu i wymaga jednak trochę zdolności manualnych.
Załącznik:
cz_2_obudowa.jpg [ 52.08 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_2_obudowa.gif [ 1.72 MiB | Obejrzany 17007 razy ]

I pozostała część okazała się równie trudna jak dla mnie - czyli malowanie. Wybrałem (tak to sobie wymarzyłem

), aby obudowa była tak jak oryginalna czyli czarna błyszcząca - piano black czy jakoś tak. A chyba jest to jeden z trudniejszych kolorów do zrobienia samodzielnie - nie mając profesjonalnych narzędzi, wprawy. Po paru manualach na youtube - jestem gotowy do działania.
Finalnie wyszło w miarę ok (4 warstwy czarnego i 5 warstw bezbarwnej farby), chodź z bliska widać pewne niedociągnięcia.
Załącznik:
cz_2_obudowa_final.jpg [ 40.89 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_2_obudowa_final.gif [ 4.79 MiB | Obejrzany 17007 razy ]

Pozostało zrobić instalację do podłączenia radia. Zrobiłem ją jako niezależną od instalacji oryginalnej, aby można było odłączyć w każdej chwili i przywrócić oryginalne radio. To samo tyczy się obudowy radia - po wymianie na oryginalną część panelu nawiewu (a tą część kupiłem dodatkowo) nie będzie widać jakiejkolwiek ingerencji w auto. Taki "zabezpieczenie" moje w razie gdyby coś się nie udało i trzeba było by wrócić do radia oryginalnego. Acha instalacja na zdjęciu w wersji podstawowej tj. bez obsługi can (sterowania z kierownicy). Dodatkowe 2 długie kable, które widać są nie potrzebne to zasilanie kamerki VIOFO A129 Duo (+12, 12 po stacyjce, masa) + masa i podświetlenie (możliwe przydatne będzie do innego moda w przyszłości)
Załącznik:
cz_2_instalacja_el.jpg [ 54.62 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
+ podłączenie dodatkowych kabelków których tu nie widać: os sygnału GPS, kamery cofania, oraz sygnał video z kamerki viovo (wideo-out z kamerki podłączony w radiu do wejścia CVBS-IN) dzięki czemu mogę mieć też podgląd z kamerki samochodowej na ekranie radia - nie po wifi).
Po wielu godzinach pracy w przeciąganiu kabelków (i niecenzuralnych słowach

) finalnie radio prezentuje się tak:
Załącznik:
cz_2_radio1.jpg [ 48.99 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_2_radio2.jpg [ 56.12 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_2_radio3.jpg [ 56.31 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
A w miejscu radia oryginalnego kupiłem "zaślepkę" którą fiat montował jak ktoś nie miał radia - dzięki temu mam półkę na komórkę i wyprowadzone kable usb z radia.
W między czasie doszedł mi moduł CAN, aby można było sterować radiem z kierownicy (volume +/- , mute, home, za wiele niema ale działają przyciski z kierownicy i jest to wygodniejsze niż korzystanie z przycisków na radiu. Były z podłączeniem pewne kłopoty ponieważ chinczyk przysłał moduł bez instrukcji i później się przyznał że nie ma ( na zasadzie: "nie mamy Pańskiego płaszcza i co nam Pan zrobi"

). Znalazłem na innej aukcji podłączenie do fiata bravo i po analizie okazało się, że będzie to prawie taki sam schemat (poza złączem iso - w punto nie ma wszystkich). W każdym razie udało się podłączyć i canbus zaczął działać. Myślałem, że będzie też pokazywał odległość z czujników cofania - niestety nie pokazuje - szkoda

ale jest pikacz i podgląd z kamery cofania
Załącznik:
cz_2_canbus.jpg [ 69.28 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
Załącznik:
cz_2_canbus_podlaczenie.jpg [ 116.47 KiB | Obejrzany 17007 razy ]
I tym sposobem zakończyłem montaż. Radio już działa od paru miesięcy i dodatkowo dodałem mu jeszcze (przez USB) czujniki ciśnienia w oponach oraz dodatkowy zewnętrzny moduł do obsługi android auto. Nie są to jakoś części ingerujące w auto instalację - dodatkowe zewnętrzne funkcjonalności
Wg. mnie wyszło prawie jak w BMW
Podsumowując:
Zalety:
- możliwość podłączenia tańszych radii z androidem - pod warunkiem, że mają z tyłu podobną obudowę (długość)
- duża dostępność i niska cena, jak się radio zepsuje to można łatwo kupić
- chinczyki ciągle modyfikują te radia i możliwe, że w tej samej obudowie będą nowsze wersje (szybszy procesor, więcej ramu itp.) - wymiary zewnętrzne raczej nie powinny się zmienić
- w razie czego można kupić np. samą elektronikę i przełożyć jak ktoś się zna (taką mam nadzieję)
- duży wyświetlacz, bluetooth itp ... ale o tym już wyżej na wstępie pisałemWady:
- największą wadą to jednak to, że nie ma dedykowanej obudowy do tej wielkości radia i trzeb było ją sobie zrobić
- o czym nie piszą sprzedawcy, ale jednak radio fm jest słabsze niż to co było w punto - potrafi zanikać sygnał gdzie oryginalne nie miało problemów
- spore niedoróbki softwareowe, potrafi się wyłączyć nawigacja itp, jak gra radio i włączy się komunikat z mapy to głoś tak na 1/10 sekundy zanika - taka "czkawka" trochę irytująca
- trzeba się pogodzić z tym, że nie jest to takie "bezobsługowe" jak oryginalne zestawy multimedialne z nowych aut. Tu zawsze trzeba będzie sobie coś dograć, ustawić pod siebie.
dla niektórych osób będzie to zaletą. Wg mnie podstawowe funkcję, które chciałem są OK. --------------------------------
Część III + dodatkowe info jak chcecie to może już później odpowiem.