You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 27 Kwi 2024, 12:55

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #859864 Wysłany: 10 Lut 2023, 19:10; 
 Temat postu: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntoświr

Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022,
Posty: 144
Witam. Nie znalazłem w tym dziale podobnego tematu więc zapytam. Jako że nie posiadam obrotomierza w swoim punciaku chciałbym widzieć czy wszystko jest w normie czy też nie. Chodzi o to, by zmienić bieg trzeba osiągnąć 2500 obrotów. Przy pomocy Multiesuscana widzę kiedy jest te 2,5 tys , tylko że prędkości wynoszą przy zmianie z 2 na 3 40 km , z 3 na 4 , 60 km To nie za dużo?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #859866 Wysłany: 10 Lut 2023, 19:22; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 07 Maj 2020,
Posty: 82
Pomógł: 6
Tak to wygląda w 5-biegowych autach.

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859867 Wysłany: 10 Lut 2023, 19:59; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntoświr

Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022,
Posty: 144
Instruktor nauki jazdy , w samochodzie 5-biegowym którym jeżdziłem twierdził że zmiana na 2 następuje przy 20km, 3 - 30km itd. No ale skoro tak twierdzisz. Dzięki


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859869 Wysłany: 10 Lut 2023, 22:43; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 07 Maj 2020,
Posty: 82
Pomógł: 6
Ja tak jeżdżę, by po zmianie biegu mieć 1800-2000 obrotów na minutę, a bieg zmieniać przy 2600-2800. Nowoczesne auta z tego co widzę często zalecają jazdę na obrotach ok. 1500-1600, co jak dla mnie jest dość niską wartością, zwłaszcza w małych silnikach.

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859870 Wysłany: 11 Lut 2023, 00:01; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 25 Maj 2008,
Posty: 14377
Pomógł: 128
Nie można i nie powinno się nikomu mówić przy jakiej prędkości lub obrotach ma zmienić na jaki bieg. Przede wszystkim zależy to od nachylenia drogi i obciążenia samochodu oraz od tego jakich osiągów w danym momencie potrzebujemy. To jest dość oczywiste, że wjeżdżając np. podjazdem o nachyleniu 18% jadąc z pełnym bagażnikiem i kilkoma osobami na pokładzie będzie się zmieniało bieg na wyższy przy innych obrotach niż np. zjeżdżając z górki. Poza tym zjeżdżając hamuje się silnikiem, a nie wrzuca ciągle wyższy bieg zmniejszając siłę hamowania silnika.
Inny przypadek: jedziesz drogą jednojezdniową o jednym pasie w każdym kierunku. Chcesz wyprzedzić ciężarówkę i musisz to zrobić szybko. No to nie będziesz zmieniał biegów np. przy 2500 obr./min.
No generalnie powyższe pytanie jest w stylu: "jak mocno skręcić kierownicę przy zakręcie w prawo?". Odpowiedź jest prosta: "to zależy".

Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 119 000 km GRIGIO STEEL
Gorąca Szesnastka Club


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859873 Wysłany: 11 Lut 2023, 21:11; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntoświr

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sound
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 13 Cze 2016,
Posty: 733
Pomógł: 36
ogólnie zasada jest prosta, jazda na zbyt niskich obrotach = remont silnika bądź skrzyni, na niskich obrotach masz potwornie duże przeciążenia na łożyskach tak ślizgowych w silniku jak i "tradycyjnych" kulkowych w skrzyni w rytm występowania suwów pracy silnika, jak łatwo się domyślić łożyska tych przeciążeń bardzo nie lubią i jeżeli się je tak traktuje to najnormalniej się zużywają, także bezpieczniej jest zmieniać przy wyższych obrotach, to zalecenie jak najszybszej zmiany biegów na wyższe ma związek z pseudoekologią, w teorii ma zmniejszyć zużycie paliwa, w rzeczywistości spalanie nie spada albo spada w niewielkim stopniu, ale w zamian generuje koszty bo trzeba naprawiać, a więc na tej ekologi zarabia producent części, mechanik, a traci ten co za to płaci znaczy my wszyscy, pojeździsz trochę to nauczysz się "czuć" silnik, tak żeby korbowody nie wyjszły bokiem :mrgreen:

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859874 Wysłany: 12 Lut 2023, 00:58; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 07 Maj 2020,
Posty: 82
Pomógł: 6
domin45670 napisał(a):
Nie można i nie powinno się nikomu mówić przy jakiej prędkości lub obrotach ma zmienić na jaki bieg. Przede wszystkim zależy to od nachylenia drogi i obciążenia samochodu oraz od tego jakich osiągów w danym momencie potrzebujemy. To jest dość oczywiste, że wjeżdżając np. podjazdem o nachyleniu 18% jadąc z pełnym bagażnikiem i kilkoma osobami na pokładzie będzie się zmieniało bieg na wyższy przy innych obrotach niż np. zjeżdżając z górki. Poza tym zjeżdżając hamuje się silnikiem, a nie wrzuca ciągle wyższy bieg zmniejszając siłę hamowania silnika.
Inny przypadek: jedziesz drogą jednojezdniową o jednym pasie w każdym kierunku. Chcesz wyprzedzić ciężarówkę i musisz to zrobić szybko. No to nie będziesz zmieniał biegów np. przy 2500 obr./min.
No generalnie powyższe pytanie jest w stylu: "jak mocno skręcić kierownicę przy zakręcie w prawo?". Odpowiedź jest prosta: "to zależy".


Założyłem, że pytanie dotyczy jednostajnej jazdy na równej drodze, z "typowym" obciążeniem (kierowca, trochę narzędzi, ew. pasażer). Stąd taka moja odpowiedź.


rafisz napisał(a):
na niskich obrotach masz potwornie duże przeciążenia na łożyskach tak ślizgowych w silniku jak i "tradycyjnych" kulkowych w skrzyni w rytm występowania suwów pracy silnika

Jest ponoć jeszcze jakieś zjawisko, gdzie jazda na zbyt niskich obrotach może prowadzić do "spolerowania" gładzi cylindra, przez co olej nie trzyma się ścianek i tłok jest gorzej smarowany. No i dwumasa też ponoć szybciej leci jadąc na niskich, chociaż to chyba bardziej dotyczy diesli (w benzynach później zaadaptowano dwumasy). Ale nie mam tutaj konkretnych dowodów, więc nie chcę tu podawać opowieści jako fakty.

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859876 Wysłany: 12 Lut 2023, 20:15; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntoświr

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sound
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 13 Cze 2016,
Posty: 733
Pomógł: 36
dwumasa oczywiście że dostaje po d..ie, ale w benzynowych P2 jej nie ma, więc problem z głowy :) , a to polerowanie też jak najbardziej może wystąpić, tyle że nie wyciera się równomiernie cała gładź dookoła w wyniku czego powstaje jajo na tulei i coraz większe spalanie oliwy

Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859878 Wysłany: 12 Lut 2023, 22:04; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntoświr

Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022,
Posty: 144
Zadając pytanie o obroty silnika miałem na myśli "zwyczajne" warunki czyli prostą nawierzchnię, brak wyraźnego obciążenia samochodu itd. Nie mieszkam w górach. Nikt nie pisze o temperaturze powietrza. Zimą trzeba bardziej uważać na zbyt szybkie zwiększanie obrotów jak mniemam. Przynanajmniej po pierwszym porannym odpaleniu. Wracając do tych 2,5 tys obrotów, osiągam je na jedynce przy prędkości 20km/h. Mam wrażenie że silnik jest katowany. Preferuje spokojną jazdę, może jednak te 2,5 tys to za dużo? Czy rzeczywiście tak ma być?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #859879 Wysłany: 12 Lut 2023, 23:24; 
 Temat postu: Re: Zmiana biegów a prędkość
Offline
Puntomaniak

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: łódzkie [E]
Rejestracja: 07 Maj 2020,
Posty: 82
Pomógł: 6
Na benzynę to i 4k to nie będzie dużo, zakładając oczywiście sprawny układ smarowania i niezgęstniały olej.
Zimą owszem, do czasu rozgrzania oleju nie ma co "butować" silnika (but w podłogę od samego dołu aż silnik rzęzi), gdyż zmarznięty olej jest zwyczajnie gęstszy. Ale te 2.5 tys to o ile nie musi ciągnąć przyczepki węgla i pełnego bagażnika to normalne obroty dla benzyn. Zwłaszcza na jedynce, która ma przecież duże przełożenie. Łatwiej go zakatujesz jak będziesz przyspieszał mając 1.2 tys obrotów, jak to się obecnie sugeruje.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO