Witam
Od września 2022r. stałem się właścicielem kropka
Samochód posiada centralny zamek, ale fabrycznie nie było w nim możliwości otwierania na pilot. Chciałbym zaprezentować jak wykonałem instalację sterownika centralnego zamka do Punto Evo Active 1.4 8V 2010r. Centralny zamek steruje dodatkowo
klapą bagażnika oraz kierunkowskazami.Sterownik który zakupiłem to był jeden z tańszych. Koszt na dzień 03.2023r. to 40zł :
Załącznik:
centalny zamek.png [ 385.18 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centalny zamek - instrukcja 2.jpg [ 152.55 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Podpięcie można rozegrać na dwa sposoby:
1. Podpięcie się pod przycisk otwierania na panelu: opcja prostsza ale ma parę wad.
- Nie znamy stanu zamka (czy otwarty czy zamknięty). Można by to zrobić odczytując diodę która zaświeca się gdy samochód jest zamknięty, ale to wymagało by już dodatkowej logiki którą trzeba by budować od podstaw. Jeśli tego nie zrobimy otwieralibyśmy i zamykali samochód tylko jednym przyciskiem, co mogło by spowodować że tak naprawdę nie wiemy czy samochód się otworzył czy zamkną.
- W przypadku zamknięcia samochodu z przycisku wewnętrznego możemy również otworzyć bagażnik przyciskiem. Gdy jednak zamkniemy samochód z kluczyka, samochód blokuje drzwi „w innym stanie” i mamy zablokowaną możliwość otworzenia klapy z przycisku.
2. Podpięcie się pod linię idącą z zamka a w przypadku siłownika klapy wpięcie się bezpośrednio pod sterownik – ta opcja będzie realizowana w tym poradniku. Jest ona trudniejsza ale dzięki temu otwieramy i zamykamy samochód osobnym przyciskiem oraz klapa działa niezależnie od logiki ECU – czyli tak jak ma być
Jeśli jednak ktoś chciałby się wpiąć tak jak w przypadku pierwszym, na samym końcu zamieszczam pinout panelu przedniego.
Zatem do dzieła!.
UWAGA: zawsze warto samemu upewnić się odnośnie kolorów przewodów we wiązce w swoim samochodzie. Ja pokazuje jak to działa w moim samochodzie ale przypuszczam że może się to różnić w innych wersjach samochodu, dlatego zalecana jest ostrożność i wielokrotne pomiary aby czegoś nie upalić. Na początku trzeba znaleźć który przewód we wiązce odpowiada za sygnał z zamka drzwi. W tym celu zdjąłem osłonę drzwi przednich i wykonałem pomiary. Warto zaopatrzyć się w taki zacisk przebijający izolację – ułatwia znalezienie prawidłowego przewodu bez jego rozcinania.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_001.jpg [ 62.24 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Odpowiedzialny był za czerwono-zielony (jeśli dobrze kolory odczytuje) przewód.
Logika działa następująco
- ZWARCIE DO MASY --------> ZAMKNIĘCIE
- ZWARCIE PRZEZ REZYSTOR 620R --------> OTWARCIE
Oczywiście aby zastosować taką logikę będziemy musieli przerobić delikatnie sterownik o czym później.
Następnie należy znaleźć ten przewód we wiązce wychodzącej z drzwi. Dostęp jest dość utrudniony ale da się zrobić. Dodatkowo znalazłem również przewód masy sygnałowej, i jego też podłączyłem co zalecam. Tą masę stosujemy tylko do sterowania! Zawsze warto oddzielać masy sygnałowe od zasilających aby uniknąć potencjalnych zakłóceń.
Starannie lutujemy, zakładamy koszulki termokurczliwe i owijamy parcianką.
Porada odnośnie zaciskania termokurczy: jako że jest mało miejsca gdy będziemy podgrzewać termokurczke hotairem czy jak nie mamy to zapaliczką możemy uszkodzić izolacje pozostałych przewodów we wiązce . Dlatego zawsze trzeba je zabezpieczyć ja to zrobiłem folią aluminiową. Dzięki temu izolacja pozostałych przeorów będzie nie naruszona.
Porada odnośnie przewodów: Jako że potrzebujemy trochę przewodów typu linka dobrej jakości jeśli takich nie mamy warto wybrać się na lokalne złomowisko (nie musi być samochodowe, na takich zwykłych też często są i taniej) i kupić wiązkę z jakiegoś samochodu. Koszt to parę złotych a mamy sporo przewodów dobrej jakości, o różnych przekrojach do przeróbek w naszym samochodzie.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_002.jpg [ 107.57 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_003.jpg [ 107.12 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Zajmiemy się siłownikiem klapy oraz kierunkowskazami lewymi.
Ściągamy obudowę wiązki która znajduje się obok nóg kierowcy po lewej stronie, idącej z tyłu samochodu i widzimy dwie wiązki.
We wiązce z dużym konektorem będzie siłownik klapy, w tej drugiej kierunkowskazy.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_004.jpg [ 126.54 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Aby zlokalizować przewód od siłownika klapy rozebrałem osłonę tylnej klapy i zlokalizowałem konektor siłownika
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_005a.jpg [ 292.71 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Następnie multimetrem sprawdziłem który to przewód w naszej wiązce Okazuje się że ma ten sam kolor co we wtyczce – szary
Rozcinamy go i tutaj ja założyłem diodę może być jakaś powiedzmy 3A jaką mamy pod ręką. Chodziło mi odseparowanie ECU. Teoretycznie nie powinno się nic stać bez diody ale zabezpieczeń nigdy nie za wiele.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_006.jpg [ 98.68 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
W wlutowujemy grubszy przewód, termokurczka i parcianka.
Teraz zajmiemy się szukaniem kierunkowskazów lewych. W tym celu zdjąłem lampe lewą tylną.
Sporządziłem pinot wtyczki do lampy, oczywiście interesują nas kierunkowskazy. Trzeba multimetrem przemierzyć który przewód odpowiada temu we wiązce. Potrzebujemy do tego długi przewód do przedłużenia sond multimetru.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_007 - światła tylne pinout.jpg [ 48.15 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Przewód został znaleziony. W moim przypadku ma kolor biało-niebieski.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_008.jpg [ 109.98 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_009.jpg [ 224.43 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Na kolejnym zdjęciu mamy już ogarnięty cały region czyli kierunkowskazy lewe oraz siłownik klapy. Wszystko zostało zabezpieczone parcianką.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_010.jpg [ 145.85 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_011.jpg [ 103.35 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Ta sama procedura dotyczy kierunkowskazów prawych
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_012.jpg [ 134.74 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_013.jpg [ 147.64 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Mamy ogarnięte wszystkie wiązki, najgorsza część za nami
Teraz pozostaje wszystkie wiązki wprowadzić w jedno miejsce. Ja wybrałem miejsce w obszarze radia. Jest tam duża przestrzeń i do zasilania sterownika, możemy podebrać zasilanie z radia.
Zasilanie podebrać jest bardzo prosto nie będę tłumaczył.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_014.jpg [ 78.23 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Teraz należy przygotować sterownik mocowanie pod naszą konfiguracje. Mocowanie pod sterownik wykonałem z tego co było pod ręką: kawałek plexy, gwinty M3 wpuszczane na gorąco w plastik , oraz śruba M4 do przykręcenia do półki.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_015.jpg [ 30.23 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Tak wygląda przymocowanie półki z obudową sterownika. Zastosowałem tutaj łby śrub stożkowe tak aby nie wystawały i nie zrobiły zwarcia w sterowniku. Trzeba to sprawdzić
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_016.jpg [ 33.97 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_017.jpg [ 33.78 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Teraz przygotujemy sterownik tak aby współpracował z naszym systemem w kropku
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_018.jpg [ 122.44 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Jak wspominałem na początku poradnika dla zwarcia mamy zamknięcie natomiast dla otwarcia obwód zamyka się przez resystor 620R czyli podsumowując schemat podłączenia będzie wyglądał
tak:
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_019.jpg [ 30.74 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Teraz trzeba zastanowić się co z siłownikiem klapy. Czytając instrukcje widać że sterownik posiada możliwość otwierania bagażnika (niebieski przewód). Ale jak to jest realizowane? Niema osobnego przekaźnika przeznaczonego na siłownik. Siłownik klapy bagażnika sterowany jest przez bramkę darlingtonową ULN2803 króra posiada wyjście typu OC o prądzie 500mA. Ponieważ bałem się że bramka może pracować na granicy (obciążenie indukcyjne, duży prąd początkowy) zastosowałem tutaj dodatkowy bufor w postaci przekaźnika sterowanego tą bramką.
Możecie spróbować podpiąć bezpośrednio być może będzie to działać, ale wolałem nie ryzykować.
Całość przeróbki wygląda następująco
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_020.jpg [ 77.96 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_021.jpg [ 64.59 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Sterownik z wykonanymi modyfikacjami przed montażem w samochodzie:
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_022.jpg [ 328.18 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Teraz przygotowujemy wtyczkę, usunąłem niepotrzebne przewody i aby nic nie pomylić podpisałem z pomocą drukarki etykiet. Ale można też podpisać na taśmie izolacyjnej np. białej albo żółtej.
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_023.jpg [ 134.76 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Oczywiście nie zapominamy aby kierunkowskazy połączyć przez diody, inaczej przy skręcaniu będą świecić się wszystkie
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_024.jpg [ 58.5 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Lutujemy wsztstkie przewody, dajemy termokurcze, owijamy parcianką i przypinamy trytkami.
Zamontowany sterownik ponżej. Teraz zostają tylko testy
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_025.jpg [ 111.67 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Na końcu jak obiecałem schemat panelu przedniego – jak by ktoś chciał samodzielnie podjąć się instalacji za pomocą pierwszej metody
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_026.jpg [ 72.92 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Załącznik:
centralny_zamek_punto_evo_027 - panel przedni pinout.jpg [ 30.98 KiB | Obejrzany 13453 razy ]
Mam nadzieję ze komuś się przyda. Udanych instalacji