You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 27 Kwi 2024, 11:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #861267 Wysłany: 03 Gru 2023, 12:42; 
 Temat postu: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Forumowicz

Imię: Piotrek
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2023,
Posty: 4
Witam. Od niedawna posiadam fiacika tj Punto 1.3 multijet i mam problem a mianowicie podczas gdy silnik jest zimy i po odpaleniu chce ogrzać kabinę na postoju i ustawie nawiew na maxa (na szybe) to wskaźnik temperatury silnika spada do zera ,natomiast kiedy jadę wskaźnik temperatury wzrasta do prawidłowej temperatury (połowa skali 90 st C ) oczywiście jest to po jakimś czasie przejechania kilku-kilkunatu kilometrów a gdy się zatrzymam wskaźnik temperatury opada. Moje pytanie jest - czy to wina niesprawnego termostatu czy może te silniki mają taki urok ,czy watro wymieniać termostat w takim przypadku?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #861270 Wysłany: 03 Gru 2023, 13:17; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
No raczej, bo jest to klasyczny objaw termostatu (i od tego wypada zacząć domową "diagnozę", pomacać węże i chłodnicę w miarę nagrzewania, ma być wyraźny moment, że chłodnica robi się gorąca, nie utrzymasz już ręki = termostat się otworzył).
Być może pompa (z luźnym wirnikiem) też by coś podobnego powodowała, ale to rzadsza awaria niż termostaty.
Trzecia opcja nieszczelność = zapowietrzenie układu. Płynu nie ubywa czasem?

Chociaż tych Diesli nie znam, czy tam jest coś więcej niż w prostych benzyniakach (chłodnica, nagrzewnica - przez którą zawsze płyn krąży, termostat, pompa). Jakieś zaworki, dodatkowe chłodnice (np. oleju)? Drugi termostat gdzieś w układzie (bo są takie samochody)?

Z drugiej strony Diesle są bardziej efektywne od benzyniaków, powinny generować mniej strat ciepła, stąd mają prawo się gorzej nagrzewać. Po drugie nie należy ustawiać nawiewu na maxa. Nie od razu (bo to nic nie da, wcale nie nagrzejesz wnętrza szybciej, tylko właśnie pomagasz chłodzić silnik). Najpierw masz w pełni nagrzać auto pod obciążeniem (a w tym czasie nawiew na "1" lub "2" max.).

Konstrukcja układu jest chyba podobna w większości Grande, w sensie zbiorniczka wyrównawczego. Możesz na zimnym odkręcić korek, odpalić silnik i obserwować, czy jest jakiś ruch płynu wewnątrz (cienki wężyk z termostatu do zbiornika, to przelew, tam ciągle coś powinno lecieć). Nawet można nagrzać auto z otwartym układem i na zimno i ciepło sprawdzić, czy pompuje (niech ktoś przygazuje, a Ty patrz w zbiornik). Zdrowy układ nie ma prawa wywalać płynu, tylko poziom się mocniej podniesie.

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861272 Wysłany: 03 Gru 2023, 13:38; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 25 Maj 2008,
Posty: 14377
Pomógł: 128
PiotrekPa napisał(a):
podczas gdy silnik jest zimy i po odpaleniu chce ogrzać kabinę na postoju i ustawie nawiew na maxa (na szybe) to wskaźnik temperatury silnika spada do zera

Silnik jeszcze się nie zagrzał, a uruchamiając ogrzewanie kabiny uruchamiasz dodatkowe chłodzenie przez nagrzewnicę. To, co się silnik ledwo nagrzał, to od razu schładzasz "ciepłym" nawiewem. Nawet jeśli wskazówka temperatury nieco się już zdążyła podnieść to ma prawo ponownie spaść. Nie powinno się uruchamiać ogrzewania przed rozgrzaniem silnika, bo potem ani nie wieje wystarczająco ciepłym powietrzem, silnik przez to szybciej się nie nagrzeje.

Powyższe się dzieje nawet w przypadku sprawnego termostatu, bo nagrzewnica działa jak chłodnica. Warto poczekać z nadmuchem ciepłego powietrza do czasu aż się silnik nagrzeje.

PiotrekPa napisał(a):
wzrasta do prawidłowej temperatury (połowa skali 90 st C ) oczywiście jest to po jakimś czasie przejechania kilku-kilkunatu kilometrów a gdy się zatrzymam wskaźnik temperatury opada

A tu już jak pmxoo7pI napisał: zachowanie nieprawidłowe i sugestia sprawdzenia termostatu.

_________________
PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 119 000 km GRIGIO STEEL
Gorąca Szesnastka Club


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861274 Wysłany: 04 Gru 2023, 17:40; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Forumowicz

Imię: Piotrek
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2023,
Posty: 4
Witam ponownie,odwiedziłem mechanika z termostatem wszystko OK . Po prostu te silniki tak mają ,należy rozgrzewać silnik pod obciążeniem w trakcie jazdy najlepiej na lekko podwyższonych obrotach ,a nie nagrzewać na postoju. "Nowoczesne silniki mają wyższą sprawność, a zatem mniej energii uzyskiwanej ze spalania paliwa przekształcają w ciepło, którym silnik ogrzewa się sam i grzeje także wnętrze samochodu" Poprzednio jeździłem benzyniakiem i przyzwyczaiłem się ,że temperatura utrzymuje się w stałej skali ,więc wszystko ok ,ale jeszcze raz dzięki za rady. Pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861292 Wysłany: 04 Gru 2023, 17:54; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 831
Pomógł: 47
Panowie, nie zapominajmy że to diesel, więc powinien posiadać fabrycznie PTC (do sprawdzenia na 2 sposoby. Jeden do czy są bezpieczniki od PTC pod maską, drugi czy po zdjęciu osłony tunelu od strony pasażera widać kable i grzałkę PTC) więc w jego przypadku włączanie ogrzewania kabiny na nie rozgrzanym (a nawet zimnym) silniku ma sens, gdyż ogrzewanie nie jest tylko realizowane przez płyn chłodniczy, ale i przez elektryczną grzałkę ;)

A objawy to wręcz książkowe objawy termostatu

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861294 Wysłany: 04 Gru 2023, 18:33; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Forumowicz

Imię: Piotrek
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 18 Paź 2023,
Posty: 4
https://www.auto-swiat.pl/porady/eksplo ... wo/8djmbpz

Ciekawy artykuł...


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861299 Wysłany: 05 Gru 2023, 00:03; 
 Temat postu: Re: Spadek temperatury silnika podczas załączenia ogrzewania
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 536
Pomógł: 8
Ciekawy zbiór bajek i półprawd pomieszanych byle jak. Coś tam dziennikarzyna usłyszał, ale gdzie i kiedy to ma zastosowanie i jak "groźne" coś jest, to już nie wie (bo skąd).

W przemyśle i nie tylko (inne pojazdy niż osobówki), są stare sprawdzone metody. Otóż maszyny jak najbardziej się rozgrzewa wstępnie przed rozpoczęciem pracy. Pomaga to im, a nie szkodzi. Oczywiście bez skrajności, bo ile trwa np. odśnieżanie, 2-3-4 minuty? Nikt nie zmusza do stania godzinę na biegu jałowym (a przy okazji, to nie jest normalny stan pracy samochodu, on ma jechać, a nie stać, niezależnie od klimatu).

Na prawdziwe zimy to są grzałki elektryczne w bloku (Skandynawia, Kanada), Webasto, czy od biedy "remote starter" (czyli odpalanie pilotem w celu podgrzania silnika i wnętrza - miałem, fajna rzecz).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO