Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Jak obiecałem, tak napisałem - relacja z Tychów w "ŻS&q
http://fiatpunto.com.pl/topic6966.html
Strona 1 z 1

Autor:  Cento [ 26 Mar 2008, 00:00 ]
Temat postu:  Jak obiecałem, tak napisałem - relacja z Tychów w "ŻS&q

"ŻS" - czyli Życie Siemianowic ;-)

Oto tekst, który ukaże się w gazecie ;-)
Zwiedzanie zakładu Fiata w Tychach - relacja

Nareszcie ! Po wielu nerwowych godzinach spędzonych na ustalaniu z Fiat Auto Poland terminu wycieczki, zbieraniu danych osobowych oraz kompletowaniu listy, 14 marca doszło do zwiedzania jednej w największych fabryk w Europie Środkowej. Wycieczkę organizowałem dla niebyle jakiego klubu, a takim jest "Forum Fiata Punto". Na początku wszyscy spotkaliśmy się na parkingu przyfabrycznego salonu Fiata - niemal każdy przyjechał Fiatem Punto - różnych generacji - od zwykłej "jedynki" 1.1 w wersji S, po Grande Punto 1.4 Sport. Po niemal 30 minutowym przyblokawaniu salonowego parkingu, zrobiliśmy uroczystą paradę do Bramy Osobowej nr 2 - miejscu, gdzie zwiedzający wchodzą na teren zakładu. Niestety, nasza parada zbiegła sie ze zmianą zmian, także zamiast jechac i trąbic, utknęliśmy w bardzo długim korku. Kolejną przeszkodą było znalezienie miejsca do parkowania - okazało się, że nie można zaparkowac w zatoczce pod bramą, co skutkowało niemal półgodzinnym opóźnieniem. W końcu, o 14.45 po dostarczeniu ochroniarzom listy weszliśmy z przewodnikami na teren zakładu. Oczywiście, dostaliśmy ładne żółte plakietki, a ja ( wiem, tutaj będę nieskromny ) dostałem plakietkę "OPIEKUN", choc byłem jednym z najmłodszych zwiedzających. Przed tym, co fascynowało mnie najbardziej, czyli podziwianiem tych wszystkich robotów wysłuchaliśmy wykładu o fabryce Fiata. Wykład był bardzo ciekawy, mogłem dowiedziec się sporo ciekawych rzeczy, choc niektóre informacje były dla nas oczywistą oczywistością np. jakie silniki stosowane są w Seicento, Pandzie i Cinquecento. Ale były także ciekawe informacje - w tym roku z taśm Fiata ma zjechac ok. 250 tysięcy Pand, ok. 200. 500tek oraz ostatnie 26 000 zł egzemplarzy Seicento. W sumie, zaledwie 3,5 % z planowanej produkcji trafi do polskich salonów. Po wykładzie zaskoczyło mnie małe muzeum produkowanych w Tychach Fiatów. Był oczywiście Maluch, Palio Weekend, Cinquecento, Panda, Seicento oraz 500-tka. Jednak te auta znam bardzo dobrze, nie raz miałem z nimi przecież stycznośc. Najbardziej zaskoczyło mnie to, że w tym "muzeum" znalazła się... żółta Syrena 105 L ! Przecież nigdy nie była w Tychach produkowana, tylko w Bielsku-Białej. Ale należy również pamiętac, że fabryki w Bielsku i Tychach tworzyły jedną całosc - FSM. Byłem onieśmielony jej stanem technicznym. Przewodnik chwalił się, że właśnie on dostał służbowe zlecenie na kupno tej właśnie Syreny. Miałem okazję usiąśc za jej kierownicą - w końcu trudno taką okazję zmarnowac. Uboższą deskę rozdzielczą mają chyba tylko pierwsze egzemplarze starego Mini lub... Tata Nano. Ale moje krótkie spotkanie z Syreną zapamiętam też z jednego powodu - mało które auto ma aż tak wygodne fotele, jak właśnie Syrenka. Wykład wraz z oglądaniem muzelnych eksponatów trawał w sumie 55 minut. Podzieliśmy się na grupy i wraz z moją grupą poszliśmy oglądac halę montażową. Mój podziw wzbudziło na pewno to, że pracownikom chce się pracowac przez 8 godzin przy pędzącej tak szybko taśmie. A fabryka i tak nie nadąża z popytem na Cinquecento. Pracownik musi wykonac określoną czynnosc w czasie mniej więcej 2 minut. W zakładzie obowiązuje rotacja - codziennie dany pracownik wykonuje inną czynnośc. Pędząca taśma nareszcie się kończy i trafiamy na wytrząsarkę a wraz z nią stado zmontowanych właśnie Fiatów. To miejsce, w którym dostraja się wszystkie elementy zawieszenie. Samochodem trzęsie na wszystkie strony, jakby właśnie ktoś miałby w nim grzeszyc. Po dostrojeniu zawieszenia auto idzie na hamownię i na ustawienie świateł. Po zwiedzeniu montowni, udaliśmy się do lakierni. Niestety, z jakiś dziwnych okoliczności dowiedziliśmy sie tylko tylko, na przykładzie karoserii Pandy, jak zabezpiecza się samochód. Karoseria z początku poddawana jest procesowi kataforezy - na początku blacha jest odtłuszczana, a potem całe nadwozie zanurzane jest w specjalnym roztworze i polega na katodowym malowaniu powierzchni metalowej. Dzięki temu, nawet najgłębsze zakarmarki nadwozia są doskonale zabezpieczone przed korozją. Później, tak zabezpieczone szkielety aut wędrują do lakierni. Podczas omawiania roli lakierni, miałem szczęście zobaczyc szkielet nadwozia nowego Forda Ka. Na końcu wreszcie zaszliśmy do tłoczni. Do dziś nie mogę wyjśc z uczucia jakiego doznałem, gdy zobaczyłem to monumentalne roboty, które właściwie samodzielnie myślały. Czułem się, jakbym był na planie "Terminatora". Niestety, robot to tylko robot i potwierdziło się to podczas naszego zwiedzania. Jedna z maszyn montująca właśnie szkielet Pandy zacięła się, ale problem został szybko usunięty przez 4 robotników, którzy musieli niestety nadwozie po prostu "przecisnąc". Zwiedzanie trwało w sumie aż cztery godziny. Były to cztery godziny znakomitych wrażeń i przez ten czas mogłem się sporo nauczyc. Niestety, nie udało mi się podpisac na białym Seicento, ale za wpisaliśmy się do pamiątkowej księgi. Pozostaje jedynie lekki niedosyt, że nie dostaliśmy żadnego suweniru. Na końcu chciałbym zaprosic wszystkich użytkowników Punto w Siemianowicach do rejestracji i udzielania się na Forum Fiata Punto : www.fiatpunto.com.pl

Autor:  Courage [ 26 Mar 2008, 00:12 ]
Temat postu: 

Gratuluje :) Super tekscior panie Redaktorze :E

Autor:  Dzióbel [ 26 Mar 2008, 00:53 ]
Temat postu: 

sądziłem że nasmarujesz też coś do Motor-u... :lol:

Autor:  Courage [ 26 Mar 2008, 01:04 ]
Temat postu: 

no własnie :) i do AŚ... jak cie tam nie lubia to ja im wysle, tylko napisz :E xD

Autor:  Cento [ 26 Mar 2008, 01:09 ]
Temat postu: 

chcecie, dobra, ok ;-), pośle i do Motoru i do AŚ


Kurde, człek sie stara, a oni nie doceniają :E:D<joke> ;-)

Autor:  Courage [ 26 Mar 2008, 01:37 ]
Temat postu: 

No widzisz :) A ze sie starasz to wiemy... ale trzeba trafic do szerszego grona i ładnie ich tam popros zeby to drukneli :)

Autor:  EDi [ 26 Mar 2008, 09:47 ]
Temat postu: 

no i pięknie :thumleft:

Autor:  Grzegorz1976 [ 26 Mar 2008, 09:54 ]
Temat postu: 

Fiat_Cento napisał(a):
chcecie, dobra, ok , pośle i do Motoru i do AŚ

I do Top Gear i AutoMotorSport :E :E :E

Autor:  Kuba DST [ 26 Mar 2008, 09:57 ]
Temat postu: 

Ważne że moje imie i nazwisko zostanie w ŻŚ uwiecznione.
Mikołaj wie o co chodzi.

Tekst jest super. Naprawdę masz smykałkę do tego. :)

Autor:  BzzQ [ 26 Mar 2008, 16:18 ]
Temat postu: 

Jakieś foto robiłęś??

Autor:  Cento [ 28 Mar 2008, 21:11 ]
Temat postu: 

Ja nie. Ale nasz szpieg Kuba i inni - tak ;-)

[ Dodano: Pią Mar 28, 2008 8:11 pm ]
AŚ jest zainteresowany ;-)
zobaczymy, czy to opublikują ;-)

Autor:  Dzióbel [ 28 Mar 2008, 23:06 ]
Temat postu: 

Fiat_Cento napisał(a):
Ja nie. Ale nasz szpieg Kuba i inni - tak ;-)

[ Dodano: Pią Mar 28, 2008 8:11 pm ]
AŚ jest zainteresowany ;-)
zobaczymy, czy to opublikują ;-)

ostatnio wywołałem małą potyczke na ich forum , mam nadzieję że nie wpłynie to na akcpetację artykułu :E

Autor:  Lisu [ 23 Kwi 2008, 20:30 ]
Temat postu: 

Kurczę, nie wiedziałem że to coś takiego wspaniałego, ja fabrykę fiata oglądałem z 3 razy (dni rodzinne dla rodzin pracowników) oraz tak naprawdę jeśli będe bardzo chciał w każdej chwili mogę zwiedzić fabrykę :twisted: ( mój tata jest kierownikiem lakierni :wink: )

Autor:  ipIV [ 23 Kwi 2008, 20:31 ]
Temat postu: 

Lisu napisał(a):
( mój tata jest kierownikiem lakierni Wink )

To załatw, żeby nas tam wpuścili ;D :D

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/